Tull från Danmark?

Permalänk
Medlem

Tull från Danmark?

Beställt 2 saker från Proshop Under helgen för första gången.
Kom upp i postnord appen att efter beställningen passerat Danmark över till sverige är den markerad rött som tullbendlas?
Sen när behövde vi tulla på saker från danmark?
När Amazon skickat saker via danmark har jag aldrig råkat ut för detta.
Någon annan som varit med om liknande?

Permalänk
Sötast

Ingen tull betalas inom EU. Men paketet behöver ändå passera landsgräns.

Permalänk

Alltså tullen har ju i uppdrag att kontrollera att saker som inte får komma in i landet stannar utanför våra gränser, inte att skicka fakturor till medborgare.
Det kan väl bara vara så att det var någon annan som hade beställt en påse knark som låg i samma korg som ditt paket, som nu måste kontrolleras noggrant?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Beställt 2 saker från Proshop Under helgen för första gången.
Kom upp i postnord appen att efter beställningen passerat Danmark över till sverige är den markerad rött som tullbendlas?
Sen när behövde vi tulla på saker från danmark?
När Amazon skickat saker via danmark har jag aldrig råkat ut för detta.
Någon annan som varit med om liknande?

<Uppladdad bildlänk>

Mycket märkligt. Du är säker på att Proshop skickat från Danmark?

Skrivet av Allexz:

Ingen tull betalas inom EU. Men paketet behöver ändå passera landsgräns.

Stämmer om att det inte är någon tull, däremot bör du inte få en sån skanning på paket som kommer inom EU, alltså att försändelsen tullbehandlas. Jag har aldrig fått det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

ALLA varor är inte tullfria. Har du exempelvis beställt tobak eller alkohol osv så ska det fortfarande gå genom tullen. Sen kan det sannolikt också vara rutinkoll efter narkotika eller andra förbjudna varor. Men om du beställt något som ska vara tullfritt inom EU och du ändå åker på att betala tull och administrationsavgift så kan du absolut bestrida det

https://www.tullverket.se/kopavarorfranettannateuland.4.226de...
https://www.tullverket.se/foretag/internationellhandel/import...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Sötast
Skrivet av jnsson:

Mycket märkligt. Du är säker på att Proshop skickat från Danmark?
Stämmer om att det inte är någon tull, däremot bör du inte få en sån skanning på paket som kommer inom EU, alltså att försändelsen tullbehandlas. Jag har aldrig fått det

Hur stoppar man då felaktiga / obetalda / olagliga / whatever försändelser om paket som går över landsgränsen aldrig behandlas?
Någon form av kontroll hoppas jag att det finns på det som äntrar landet.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Hur stoppar man då felaktiga / obetalda / olagliga / whatever försändelser om paket som går över landsgränsen aldrig behandlas?
Någon form av kontroll hoppas jag att det finns på det som äntrar landet.

Kolla på Gränsbevakarna, man får en rätt bra uppfattning av hur komplext systemet är (även om större delar av programmet är rent skräp så man får snabbspola lite emellanåt)

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Beställt 2 saker från Proshop Under helgen för första gången.
Kom upp i postnord appen att efter beställningen passerat Danmark över till sverige är den markerad rött som tullbendlas?

Fick samma för keycaps från tyskland för några veckor sen (första gången jag råkat ut för det inom eu faktiskt efter att ha internethandlat inom eu under många år), låg där en vecka innan det skickades vidare.

Så antingen är det stickprov de arbetar med eller så har de någon drive nu med extra fokus på att kontrollera inkommande. Finns nog en och annan knarkförsändelse som vore bra att de fiskar upp.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Mitt paket med RC-delar blev öppnat av tullen. Det satt en lapp på att dom inspekterat paketet så man vet varför det var öppnat.
Det var också inom EU.

Permalänk
Medlem

Har nyligen bytt leverantör av mitt Melatonin, från Tyskland (med lager i Luxemburg) till ett företag i Lettland.

Öppnat och kontrollerat samt sedan släppt vidare av tullen, hämtade ut paketet igår (beställde i söndags så snabb DHL-frakt om inte annat).

Melatonin går som kosttillskott, typ, inom EU men inte i Sverige, här är det receptbelagt... vilket jag bittert fick erfara första gången jag beställde Melatonin utomlands. Trodde butiken fanns i Sverige (svenska på siten) men firman fanns ju på andra sidan den stora pölen.... Det paketet snodde tullen och vägrade skicka vidare. Efter lite mankemang så skickade dom iaf snällt nog tillbaka det till avsändaren och jag fick tillbaka det mesta av mina pengar (vi delade på frakten).

Har sedan dess beställt och köpt Melatonin inom EU under ett antal år utan interference av Tullverket - tills igår då.

Lång story kort så verkar Tullen vara på hugget och varför dom släppte vidare mitt paket den här gången kan jag inte sia om, om det var för att det skickas inom EU, nya rutiner eller lat/okunnig tullare?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:

Har nyligen bytt leverantör av mitt Melatonin, från Tyskland (med lager i Luxemburg) till ett företag i Lettland.

Öppnat och kontrollerat samt sedan släppt vidare av tullen, hämtade ut paketet igår (beställde i söndags så snabb DHL-frakt om inte annat).

Melatonin går som kosttillskott, typ, inom EU men inte i Sverige, här är det receptbelagt... vilket jag bittert fick erfara första gången jag beställde Melatonin utomlands. Trodde butiken fanns i Sverige (svenska på siten) men firman fanns ju på andra sidan den stora pölen.... Det paketet snodde tullen och vägrade skicka vidare. Efter lite mankemang så skickade dom iaf snällt nog tillbaka det till avsändaren och jag fick tillbaka det mesta av mina pengar (vi delade på frakten).

Har sedan dess beställt och köpt Melatonin inom EU under ett antal år utan interference av Tullverket - tills igår då.

Lång story kort så verkar Tullen vara på hugget och varför dom släppte vidare mitt paket den här gången kan jag inte sia om, om det var för att det skickas inom EU, nya rutiner eller lat/okunnig tullare?!

melatonin är numera receptfritt i sverige. åtminstone doser upp till 5mg som finns att köpa direkt över disk/nätet på våra apotek.

Permalänk
Medlem

Låter som att Tullen har börjat göra sitt jobb helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mycket märkligt. Du är säker på att Proshop skickat från Danmark?
Stämmer om att det inte är någon tull, däremot bör du inte få en sån skanning på paket som kommer inom EU, alltså att försändelsen tullbehandlas. Jag har aldrig fått det

Visste inte att proshop hade lager utanför eu eller sysslade med dropshipping. Stod då inget på produktsidorna om att det skickas från annat land.

Paketet innehöll ett sd minneskort till dashcamen jag beställde under BF samt laddstation till ps5 kontrollerna så inga märkvärdiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:

Har nyligen bytt leverantör av mitt Melatonin, från Tyskland (med lager i Luxemburg) till ett företag i Lettland.

Öppnat och kontrollerat samt sedan släppt vidare av tullen, hämtade ut paketet igår (beställde i söndags så snabb DHL-frakt om inte annat).

Melatonin går som kosttillskott, typ, inom EU men inte i Sverige, här är det receptbelagt... vilket jag bittert fick erfara första gången jag beställde Melatonin utomlands. Trodde butiken fanns i Sverige (svenska på siten) men firman fanns ju på andra sidan den stora pölen.... Det paketet snodde tullen och vägrade skicka vidare. Efter lite mankemang så skickade dom iaf snällt nog tillbaka det till avsändaren och jag fick tillbaka det mesta av mina pengar (vi delade på frakten).

Har sedan dess beställt och köpt Melatonin inom EU under ett antal år utan interference av Tullverket - tills igår då.

Lång story kort så verkar Tullen vara på hugget och varför dom släppte vidare mitt paket den här gången kan jag inte sia om, om det var för att det skickas inom EU, nya rutiner eller lat/okunnig tullare?!

Dold text
Skrivet av tonii:

melatonin är numera receptfritt i sverige. åtminstone doser upp till 5mg som finns att köpa direkt över disk/nätet på våra apotek.

Dra på trissor!? Det hade jag heeeeeelt missat men å andra sidan så köper jag 10mg-are

Hade Melatonin på recept när det gick under högkostnadsskyddet men det blev alldeles för dyrt att köpa inom Sverige när den möjligheten togs bort för vuxna.

Aja, tebax till topic **smyger iväg lite försiktigt**

Permalänk
Medlem

Jag har också fått paket "rödmarkerade" av Postnord som går via Danmark. Det första tog dock ingen extratid.

Har man bråttom så är det definitivt en faktor att ta hänsyn till. Svenska e-handlare blir väl glada när det blir sämre att handla från Danskarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Jag har också fått paket "rödmarkerade" av Postnord som går via Danmark. Det första tog dock ingen extratid.

Har man bråttom så är det definitivt en faktor att ta hänsyn till. Svenska e-handlare blir väl glada när det blir sämre att handla från Danskarna...

Som sagts första fången jag råkat ut för detta.
Men paketet kom fram helt till slut men med viss fördröjning.
Låg i tullen ett antal dagar och kan vara som någon skrev att det vara i samma transportdel som annat mindre bra låg i och därmed åkte med för tullgranskning.

Som nämnts så har jag sett flera transporter från amazon åka via danmark men detta var första gången något fastnar i tullen så här så tyckte det hela var märkligt.

Permalänk
Skrivet av Nimafor:

Som sagts första fången jag råkat ut för detta.
Men paketet kom fram helt till slut men med viss fördröjning.
Låg i tullen ett antal dagar och kan vara som någon skrev att det vara i samma transportdel som annat mindre bra låg i och därmed åkte med för tullgranskning.

Som nämnts så har jag sett flera transporter från amazon åka via danmark men detta var första gången något fastnar i tullen så här så tyckte det hela var märkligt.

Rent oflyt helt enkelt. Så varken ditt, säljaren eller tullens fel.

Var rövhatten som skickat nått olämpligt med posten som orsakade det.

Jag räknar typ alltid med upp till 30 dagar leverans när jag beställer utanför sverige oavsett vad det är just pga sånna här tillfälligheter.

Har fått ett par paket som fastnat i tullen skickade från amazon.de av troligen samma anledning som nommit fram nån vecka sent.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Inkommande gods som kontrolleras för misstanke om illegalt innehåll får ingen sådan markering som är synlig för kunden, inte hos något transportbolag.

Anledningen är att denna information ej ska framgå för en smugglare. Då de annars lär sig vilken typ av försändelser som kontrolleras och kan anpassa sina transporter därefter.

Om tullen använt någon identifikation (speciell tejp för att återförsluta sändningen t.ex.), då är de klantiga.

/f.d. Säkerhetschef på globalt transportbolag.

Permalänk
Medlem

Återstår att se om paketen hamnar i lådan i dag eller inte. Ett är fortfarande rödmarkerat, det andra blev det aldrig. Står "försändelsen har lastats" så hoppas verkligen att det kommer. Är grejer som jag behöver på resa och idag är sista utdelningen i låda. Svårt att veta när det gäller danska försändelser, IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Återstår att se om paketen hamnar i lådan i dag eller inte. Ett är fortfarande rödmarkerat, det andra blev det aldrig. Står "försändelsen har lastats" så hoppas verkligen att det kommer. Är grejer som jag behöver på resa och idag är sista utdelningen i låda. Svårt att veta när det gäller danska försändelser, IMO.

Har detta blivit ett vanligt fenomen nu för tiden? Vad har hänt som satt sådan spaning på paket från Danmark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Har detta blivit ett vanligt fenomen nu för tiden? Vad har hänt som satt sådan spaning på paket från Danmark?

De brukar rotera mellan länder som får extra rutinkoll, nu kanske det var Danmarks tur. Sen finns vissa länder permanent på den där listan eftersom de räknas som högrisk

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Har detta blivit ett vanligt fenomen nu för tiden? Vad har hänt som satt sådan spaning på paket från Danmark?

För egen del så är det 2 av 3 som fått den här rödmarkeringen i Danmark.

Permalänk
Medlem

Åkte på samma sak igår. Paket ifrån en dansk säljare kom från Danmark till Sverige och direkt tullbehandlad. Någon som vet om postnord brukar öppna/ha sönder paketen under tunnhanteringen?

Permalänk

Hände mig igår kontaktade Prosohop och fick svar att...
"på grund av ett systemfel hos PostNord har ett antal paketen hamnat i tull kontroll. Dessa förväntas att vara behandlat och skickat vidare inom 1-3 dagar"

edit fick svar av posten
Försändelsen har skickats som ett brev, vilket betyder att det skickas genom tullen i deras brevflöde. Detta betyder inte att det har inspekterats eller hanterats utav tullinspektörer, utan endast att det har passerat i korrekt flöde. Vänligen avvakta 1-3 vardagar så bör försändelsen levereras till din postlåda.

Permalänk
Skrivet av mysiskatten:

Hände mig igår kontaktade Prosohop och fick svar att...
"på grund av ett systemfel hos PostNord har ett antal paketen hamnat i tull kontroll. Dessa förväntas att vara behandlat och skickat vidare inom 1-3 dagar"

edit fick svar av posten
Försändelsen har skickats som ett brev, vilket betyder att det skickas genom tullen i deras brevflöde. Detta betyder inte att det har inspekterats eller hanterats utav tullinspektörer, utan endast att det har passerat i korrekt flöde. Vänligen avvakta 1-3 vardagar så bör försändelsen levereras till din postlåda.

hmm..fick det idag ...stor fortfarande att det är tull rödmarkerat så antar man inte kan lita på deras digitala sök tjänst