Endast en tredjedel datorspel köps till fullpris

Permalänk
Melding Plague

Endast en tredjedel datorspel köps till fullpris

Bara 36 procent av alla datorspel säljs till fullpris, visar en enkät genomförd av Ultra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För mig finns det inge anledning att köpa spel vid release. Dom har oftast så mycket buggar att dom inte är vettiga förrens något år efter. Vägrar vara beta testare för 59$. Fallout, Battlefield, Cyberpunk osv, ni förstår vad jag menar.
Är tacksam över att man kan göra refund på steam.

Det endaste jag kan tänka mig att köpa vid release är spelen ifrån From Software.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Precis som med bio ska det vara något väldigt speciellt om jag ska punga ut för fullt pris. Att grafik kortet är lite lång i tanden påverkar också mina spelinköp. Missar förstås aldrig gratisspel på Epic, inte för att många är intressanta men man vet ju aldrig, någon gång i framtiden

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

För mig finns det inge anledning att köpa spel vid release. Dom har oftast så mycket buggar att dom inte är vettiga förrens något år efter. Vägrar vara beta testare för 59$. Fallout, Battlefield, Cyberpunk osv, ni förstår vad jag menar.
Är tacksam över att man kan göra refund på steam.

Det endaste jag kan tänka mig att köpa vid release är spelen ifrån From Software.

Precis samma här. Det var skillnad när man köpte spel till sitt N64 och allt fungerande från start. Idag är det socialt accepterat att spel inte är färdiga vid release. Det enda spelet jag köpte vid release på senaste tiden var Baldurs Gate 3, och det var mest frugan ville spela med mig, annars hade jag nog väntat i alla fall ett par 3 månader.

Permalänk

Det är ju precis det: lite tålamod så kan man köpa det färdiga och patchade spelet till vettigt pris. Det finns ett par tillverkare jag gärna stöder men i normala fall ska priset ner under ett par hundringar för att jag ska slå till.

Permalänk
Medlem

Instämmer fullständigt. Finns 0 incitament att vara betatestare och betala fullt pris.

Permalänk
Snusfri

Tror inte jag köpt ett spel för fullpris någonsin.
Säger som andra, betalar inte för att vara någon slags alphatestare.

Dagens spel är så trasiga och ofärdiga vid release att det är löjligt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Fast GTA VI Kommer väl vara undantaget för de flesta, eller?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Fast GTA VI Kommer väl vara undantaget för de flesta, eller?

Blir förmodligen en GTA VI PS5 Pro bundle bara för man inte pallar vänta ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Fast GTA VI Kommer väl vara undantaget för de flesta, eller?

Nej väntar tills PC release.

Permalänk
Medlem

Sån är jag med, bortsett från några fall. The Witness till exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Fast GTA VI Kommer väl vara undantaget för de flesta, eller?

For många, säkert. Men jag väntar nog tills det blir Epic-gratis. Som jag gjorde med 5an 😁

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Försöker köpa spel på rea men ibland släpps det så bra spel att man inte kan hålla sig.
Har nästan 200-spel på Steam wishlisten så vid rea borde det finnas åtminstone ett par jag är sugen på att köpa/spela.

Permalänk
Medlem

Det finns flera anledningar till att jag inte köper spel på releasen, förutom från GTA- och Red Dead Redemption-serien, och dessa är att spelen inte är optimerade, har buggar, jag har en gigantisk backlog samt att jag inte ser någon anledning till att köpa spel till fullpris när det efter bara några månader oftast går att köpa till halva priset. Ska jag vara ärlig, och det ska man ju, så köper jag 90% av mina spelnycklar på keyshops. Bryr mig inte om ursprung utan om låga priser.

Permalänk
Medlem

Man har ju en känsla av att siffrorna kommer ändras smula under 2025...

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Även om man inte köper på release och spelet får ett lägre ordinarie pris så finns det nästan alltid en steam rea runt hörnet eller någon butik som säljer steam-nycklar för lägre pris. Man ska vara väldigt desperat för att köpa till utsatt pris.

Permalänk

Tror inte jag köpt ett spel till fullpris sen jag köpte witcher 3 när det nu var typ 2015-16 eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur relevant statistiken är, eller hur relevant undersökningen är heller - Att någon cryptobro spelbutik gör en undersökning bland sina användare vore ju lite om man trodde man kunde få fram data om svenska folkets PC hårdvaru-kunskap genom att fråga på Sweclockers - Blir ju inte ett representativt urval (tror jag).

Sen kan man också ställa sig frågan hur frågan är ställd, och vad det skulle bevisa/visa.

Jag tror många människor köper saker på rea av ren impuls, vissa vet vad dom vill ha redan innan och väntar på rea, och andra vill gärna ha något specifikt, så de köper för fullpris. Jag skulle gärna också vilja se korrelationen mellan hur mycket man spelar ett spel om man köper det för fullpris, kontra om man köper det kraftigt rabatterat. Gärna bryta ut hur mycket det spelas om man köper fler spel vid samma tillfälle.

Med allt det sagt, jag tror nog att jag har ungefär samma % personligen, runt 35-50% av spelen jag köper är till fullpris. Spenderar runt ~4000 per år på Steam

Permalänk

Tyckte ändå det var ganska hög %, de flesta spelen kommer ju på erbjudande tämligen fort ändå, så rea eller gamepass för min del.
Det är väl bara Nintendos egna spel som fortsätter hålla priset länge (och vara nästan buggfria).

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Väntar helst på Game of the year/ultimate/complete edition så jag får med ALLT på min antagligen första o sista playthrough då jag sällan spelar spel mer än en gång (singleplayer).

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

När jag köpte spel ill PS5 så fanns det flera sidor där man kunde välja olika spel man ville prisfölja sedan fick man ett meddelande när priset skönk. Och det kändes som om de hade mevetet prisdippar för att få folk köpa just då.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur det såg ut när spelen kostade 300kr?

I dagsläget är det ju tusenlappen för ett spel som är halvfärdigt, kräver D0-patches och några hundra GB nedladdning - Så vem tycker egentligen det är en bra idé?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Endast multiplayer-spel där jag på förhand vet att jag kommer spendera hundratals timmar på, till exempel Street Fighter 6 (över 300 timmar just nu) köper jag till fullpris.

Alla andra spel blir det på reor eller andrahand.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har inga bekymmer att pröjsa fullpris för spel från mindre aktörer där fullpris är i storleksordningen 200-400 kr.

När en röding ska betalas så bedöms spelet mer kritiskt, framförallt om det är en stor firma bakom. Oftast köper jag inte spel vid launch, det är inte så jag spelar spel ändå. 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

De spel som jag faktiskt är intresserad av och lägger hundratals timmar på köper jag ofta till fullpris vid release. Fattar inte varför vissa verkar tycka att det är nåt dåligt. Dyrast i kr/speltimme är ju de där impulsköpta 195-kronorsspelen på rea som jag bara spelar i 40 minuter.

Permalänk
Medlem

Tycker det här gäller det mesta nu för tiden. Åtminstone elektronik. Med tanke på att det är rea varenda vecka känns det mer som att reapriset är det riktiga priset.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Datorspel har alltid, sedan jag började spela i mitten på 1980-talet, kostat för mycket.

Idag, när det är en digital distro och man inte får med en låda, är det ännu värre eftersom, nämnt tidigare, spelen är ofärdiga.

Inte en chans att jag betalar fullpris under de förutsättningarna.

Permalänk
Medlem

Tänk om vanliga priserna var 30% lägre kanske dom hade sålt dubbelt så mycket. istället för att ha konstant rea.
bara en tanke

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Zelda-spel har vi väl köpt till fullpris, men det är väl typ det ända och inte något vi köper varje år heller direkt. Känns inte som att ekonomin på det privata planet stärks de närmaste åren heller så nu blir det digital svångrem och fokus på att ersätta hårdvara som går sönder snarare än nya mjukvaruinköp. GTA VI är inget som barnen ska ha ändå, och något jag själv är entusiastiskt ointresserad av så, inga problem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kanske snarare så att många inte köper spel direkt heller för det finns så många spel, så det går lika bra vänta på rea.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc