Stor stationär dator i vardagsrummet - tjejen klagar, vad göra?

Permalänk

Stor stationär dator i vardagsrummet - tjejen klagar, vad göra?

Hej mina Sweclockers vänner, jag har ett litet dilemma hemmaĺI som stör tjejen så jag tänkte fråga er om råd.

Jag har nämligen en stor stationär burk på golvet i vardagsrumnet alldeles intill Tv'n, jag använder Tv"n som datorskärm. Tjejen ogillar stort att det ligger en pc på golvet i vardagsrummet så hur ska jag lösa detta? Jag vill använda tv"n i vardagsrummet som både datorskärm och vanlig tv.

Ska man köpa mindre pc-chassi? Kanske laptop?
Alla råd välkomnas! 👍🏼

Rubrik förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Är det utseendet som stör henne, eller är det utrymmet som datorn tar upp? Om det handlar om utseendet kanske du kan skaffa nåt mindre skåp begagnat, såga lite ventilationshål på baksidan, och sen ställa datorn inne i det?
Hur långt från väggen står TV:n? Går det kanske att "gömma" datorn bakom TV:n, kanske på golvet, kanske upphängd på väggen bakom?

En bild eller två underlättar också tipsandet härifrån, tror jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Beror ju som nämnts på vad det är som stör.

Men något av dessa alternativ:
-Skåp/liknande för att dölja.
-Placera annanstans och dra längre kablage.
-Skaffa mindre dator.

Behöver du inte rejäl spelprestanda och det mer är för annan allmän användning så skulle jag starkt rekommendera en s k "minidator".
De är små och har rätt bra prestanda, undantaget för spel och tyngre beräkningar m m.

Permalänk
Medlem

Ligger burken? Om burken är onödigt stor kan du ju köpa en mindre, låt då tjejen vara med och bestämma hur den ser ut. Du bryr dig nog mer om innehållet antar jag.

Jag har en burk vid TVn, det var inte riktigt populärt men efter att ha tagit bort dekaler, sänkt LED-ljus, etc, går det ok. Värre med alla handkontroller till Gamecube, Wii, Wii U, Switch, PC och någon burk till...Jag har en kartonglåda under TV-skåpet, den är inte alls optimal tydligen. TV-skåpet är ganska högt, jag funderar på att hänga någon sak från ikea där att lägga saker i...knepigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Glädjespridare

Gör slut? 🤔

Hon kanske mest testar dina gränser, så visa var skåpet står helt enkelt.

Skojar naturligtvis, och tänker spontant att något tyst ITX-bygge istället kanske är bäst.
Lättare att placera, på flera bättre sätt.

Permalänk
Medlem

Sätt datorn bakom tvn, bakom tv-bänk, häng upp den på vesa-fästet eller sätt tavelram på den, häng upp på väggen och kalla det konstverk. När man bor tillsammans löser man sånt här tillsammans och man respekterar varandra åt båda hållen. Var inte en lilla fridolf, "ja selma lilla, självklart, selma lilla", lös det tillsammans men våga också ställa krav, "jag SKA ha min dator nånstans, så är det bara! Föreslå mig var i rummet den kan stå". Konsten att bo tillsammans består i att kunna lösa problem tillsammans, inte att en bestämmer och den andre ska anpassa sig, då funkar det inte.

Permalänk
Medlem

Kan ju hålla med om att det ser förjävligt ut.
En mediemöbel med luckor, lite kabelkanaler och en mindre dator borde göra susen.

Permalänk

Släng ut tjejen.

Eller köp nån möbel hon kan leva med att se och ställ datorn i det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vet många som behövt satsa på så kallade cuckchassin i itx segmentet men så långt ska du väl inte behöva gå. Hon kanske kan köpa dig en mediamöbel i juklapp.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk

Beror väl på om man gillar utseendet på det eller ej.

Jag personligen tycker det är skitfult... Det enda jag ser när jag ser det chassit är en ribbotten till en säng...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

gisses vilka kommentarer, bästa är nog "släng ut tjejen" eller "gör dig av med henne" xD

Permalänk
Skrivet av WitchDoctor91:

gisses vilka kommentarer, bästa är nog "släng ut tjejen" eller "gör dig av med henne" xD

Gäller ju att prioritera.

Man kan inte va pc master race och samtidigt behöva kompromissa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Beror väl på om man gillar utseendet på det eller ej.

Jag personligen tycker det är skitfult... Det enda jag ser när jag ser det chassit är en ribbotten till en säng...

Smaken är som baken 😄

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Skrivet av LightVsDawn:

Smaken är som baken 😄

Delad och full med skit?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gäller ju att prioritera.

Man kan inte va pc master race och samtidigt behöva kompromissa.

nej, håller med ut med henne xD

Permalänk
Medlem

Varför inte en mitx och nas kombo?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Republic1907:

Hon vill ha en mer clean vardagsrum utan att det står en pcburk och ps5 på golvet som tar plats och ser "fult ut" enligt henne. Hon gillar inte "ungkarls" inredningen vardagsrummet.

Jag funderar på en mediamöbel - men då kommer pc"n ändå stå på möbeln och ta för allt står plats i vardsgrummet

Finns det mediamöbel där man kan intregera datorchassit i mediamöbeln? Så allt smälter in med tv och dator i ett? Där möbeln utgör själva chassit om ni förstår <Uppladdad bildlänk>

Haha Fyfan så kan du inte ha det. Ser ju fördärvligt ut.

Köp en lång HDMI sladd och dra det vid listen. Placera sedan datorn bakom soffan. PS5 samma sak.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Haha Fyfan så kan du inte ha det. Ser ju fördärvligt ut.

Köp en lång HDMI sladd och dra det vid listen. Placera sedan datorn bakom soffan. PS5 samma sak.

Funktion framför utseende

Behöver inte se snyggt ut för att fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hade en Mini ITX och sedan NUC så det skulle ta så lite plats som möjligt vid TVn. Men sedan krånglade det så satte dit en fullstor burk. Vid det laget var hon dock nöjd så länge det fungerade eftersom det varit strul med de andra. Mest för jag krånglade med olika Linux som slutade fungera när de skulle uppdateras av någon anledning. Kör nu Windows 10.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Republic1907:

Hon vill ha en mer clean vardagsrum utan att det står en pcburk och ps5 på golvet som tar plats och ser "fult ut" enligt henne. Hon gillar inte "ungkarls" inredningen vardagsrummet.

Jag funderar på en mediamöbel - men då kommer pc"n ändå stå på möbeln och ta för allt står plats i vardsgrummet

Finns det mediamöbel där man kan intregera datorchassit i mediamöbeln? Så allt smälter in med tv och dator i ett? Där möbeln utgör själva chassit om ni förstår <Uppladdad bildlänk>

Jag kör en Bestå (möbel från ikea). Xbox och ps5 står på, pcn står brevid. Alla kablar och annan skit som ser fult ut göms bakom bestån. Bestån är nästan lika hög som mitt dator chassi, och nästan lika djupt.

Funderade på fractal north chassit och byta ut luckorna mot likasamma trädslag ... men sen ville jag inte kompromissa på allt annat. Ser dock rätt clean ut trots detta. Tänket var lite if you can't beat them join them. (Dvs, om det ändå är saker som måste vara där, ta bort det som verkligen stör och se till att det är lättstädat (bestå på ben, trådlöst så mycket som möjligt)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Delad och full med skit?

Var mer åt det personliga... men det fungerar också

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk

Sitter inte Tv:n väldigt lågt? får det plats en tv-bänk under?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Sitter inte Tv:n väldigt lågt? får det plats en tv-bänk under?

Ser ut som att det är korrekt höjd, man kan dock ställa sakerna i en hylla vid sidan ungefär där de står nu.

Permalänk
Medlem

Ett sideboard med två skåpluckor i bredd. PS i ena, i den andra gettomoddor du så du monterar datorn i den andra delen (utan chassi). Sen kabelkanal som går upp mot tvn.

Det du visar på bilden är ett P12 rum. Är du så gammal så du har fv och gemensamt boende så får man steppa upp vissa bitar.

Vad gör din fv på kvällarna när du spelar? Vill inte hon titta på TVn?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Gäller ju att prioritera.

Man kan inte va pc master race och samtidigt behöva kompromissa.

Går alldeles utmärkt och är fundamentalt i ett förhållande.

Permalänk
Medlem

99 gånger av 100 är jag på team 'vafan, låt datorn ta lite plats', men det där såg faktiskt ganska risigt ut 😁

Den enklaste lösningen är att ni åker till Ikea och hittar en mediamöbel som båda gillar. Stor nog att din dator och ps4 ska få plats, snygg nog att din flickvän inte ska strypa dig.

Alternativt lägger du datorn i sängen. Sen säger du ba "Men du sa att jag inte fick ha den i vardagsrummet. Nu får du bestämma dig!"

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av vviikkttoorr:

Går alldeles utmärkt och är fundamentalt i ett förhållande.

Ja klart man kan om man kommer till kompromissen att hon har fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Köp en mediabänk och lägg in tjejen i den.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara datorn som ser malplacerad ut, det ser bedrövligt ut med konsolen o.s.v. bara stående på golvet också.
Ser ut som ett meme "Guys really live in apartments like this and don't see any issue"

Fixa någon slags möbel att ställa in grejerna i. Vill ni inte ha en mediabänk kan ni kanske hitta något vitrinskåp eller liknande med stängbar lucka längst ner. Om det är helt förslutet kanske du behöver göra några ventilationshål baktill (där de inte syns). Du kan även då öppna luckan när du använder datorn och sedan stänga den.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD