Nytt verktyg hjälper dig hitta rätt vattenblock

Permalänk
Melding Plague

Nytt verktyg hjälper dig hitta rätt vattenblock

Ett verktyg utvecklat av vattenkylnings-entusiaster ska göra det lättare för nybörjare att hitta rätt delar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aldrig kört vattenkylning trots många år bakom mig med datorbyggen. Men jag tittade lite under black week då det kommer att bli någon gång. Men det var inte lekande lätt om man inte är insatt.

Mycket trevligt initiativ!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Aldrig kört vattenkylning trots många år bakom mig med datorbyggen. Men jag tittade lite under black week då det kommer att bli någon gång. Men det var inte lekande lätt om man inte är insatt.

Mycket trevligt initiativ!

Jag hade nog inte gett mig in i custom om jag visste det jag vet idag.

  • Dyrt

  • Många gotchas som man inte fattar förrän man står med byxorna nere och man har fel fittings, block.

  • Tveksam prestanda/kylning/ljudnivå kontra pris.

  • Försvårar felsökning

  • Bökigt att uppgradera komponenter

Men jag gillar att bygga datorer så är fortfarande kvar i träsket.

Permalänk

Kommer aldrig gå tillbaka till luft efter 4 år med vatten. Dyrt men ljudlöst oberoende på belastning. Böt även till H9 Flow sist och och ner vattentemp cirka 4 grader.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Har tänkt ge mig in på vattenkylning igen, någon gång i framtiden.. största radiatorn som ligger i bra att ha högen är ungefär lika stor som ett A3 papper, går nog att få bra resultat med en eller två fläktar och ett shroud på den

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag hade nog inte gett mig in i custom om jag visste det jag vet idag.

  • Dyrt

  • Många gotchas som man inte fattar förrän man står med byxorna nere och man har fel fittings, block.

  • Tveksam prestanda/kylning/ljudnivå kontra pris.

  • Försvårar felsökning

  • Bökigt att uppgradera komponenter

Men jag gillar att bygga datorer så är fortfarande kvar i träsket.

Främsta anledningen är nog att det är ett estetiskt val. Bryr man sig bara om ren prestanda är det nog mer värt att lägga pengarna på ett nytt grafikkort eller dylikt. Sedan finns det de som gillar att pilla med allt, och då är det kul att bara hålla på med det. Lite grand som att folk köper skitiga bilar och mekar med dem.

Definitivt är det inte något för alla! Själv kör jag på det och med mjuka ZMT tuber så blir det lite lättare med allt. I nästa bygget ska jag slänga in lite quick-disconnects för att göra det ännu enklare. Samtidigt finns det en lockelse i att gå helt på luft när man ser de extra kostnaderna på allt. Flera av de saker kan man ju dock hitta begagnat eller återanvända i flera år, som tur är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

...mer värt att lägga pengarna på ett nytt grafikkort eller dylikt...

De ca 2k som ett vattenblock till grafikkortet kostar svider lite extra i själen, där går det fort att få större prestandaökning av att nöja sig med original luftkylning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aksi:

Främsta anledningen är nog att det är ett estetiskt val. Bryr man sig bara om ren prestanda är det nog mer värt att lägga pengarna på ett nytt grafikkort eller dylikt. Sedan finns det de som gillar att pilla med allt, och då är det kul att bara hålla på med det. Lite grand som att folk köper skitiga bilar och mekar med dem.

Definitivt är det inte något för alla! Själv kör jag på det och med mjuka ZMT tuber så blir det lite lättare med allt. I nästa bygget ska jag slänga in lite quick-disconnects för att göra det ännu enklare. Samtidigt finns det en lockelse i att gå helt på luft när man ser de extra kostnaderna på allt. Flera av de saker kan man ju dock hitta begagnat eller återanvända i flera år, som tur är!

Estetiskt är just högst personligt.

Med mitt bygge är det ingen som skulle veta att jag kör custom.
Jag kör med gummislang (prob samma zmt som du), täckt sidpanel, extra ljudisolering på sidorna och ingen rgb.

Just ja, har qc också, koolance qd3.
Dom sitter på gpuns inlopp och utloop. Underlättar som fasligen vid underhåll, kan byta ut vilken komponent som helst tack vare det utan att tömma loopen.
Bytte nu senast till ett b650e moderkort och en 7800x3d. Klart på 1h.

Permalänk
Medlem

Aldrig mer vattenkylning: hade en Deepcool AIO som började läcka och det var ren tur inget gick sönder. Kommer för alltid att köra luftkylning, risken för olyckor är för skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag hade nog inte gett mig in i custom om jag visste det jag vet idag.

  • Dyrt

  • Många gotchas som man inte fattar förrän man står med byxorna nere och man har fel fittings, block.

  • Tveksam prestanda/kylning/ljudnivå kontra pris.

  • Försvårar felsökning

  • Bökigt att uppgradera komponenter

Men jag gillar att bygga datorer så är fortfarande kvar i träsket.

Håller med om allt förutom punkt 3. Mitt system gick riktigt riktigt svalt. Behövde knappt fläktarna.
Jag kommer säkert bygga en loop igen, men den jag byggde drog iväg betydligt mycket mer än beräknat och jag förlorade multum när jag sålde av allt senare trots att dom endast användes i månader. Vet inte hur mycket pengar jag lade ner på bara kopplingar som man tänkt fel med. Det var inget kul att byta ut delar. Särskilt inte med hardloop. Men det var jäkligt kul att bygga och det kylde riktigt bra. Men dagens luftkylare är ju så pass bra så finns väl ingen större anledning till att bygga vattenloop längre.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Jag hade nog inte gett mig in i custom om jag visste det jag vet idag.

  • Dyrt

  • Många gotchas som man inte fattar förrän man står med byxorna nere och man har fel fittings, block.

  • Tveksam prestanda/kylning/ljudnivå kontra pris.

  • Försvårar felsökning

  • Bökigt att uppgradera komponenter

Men jag gillar att bygga datorer så är fortfarande kvar i träsket.

  • Ljudnivån kan vara magiskt låg jämfört med luftkylning. Du måste bara dimensionera det rätt. Mina fläktar går i 700 rpm under full load

  • Felsökning och uppgradering underlättas av snabbkopplingar. Skulle nästan påstå att det är smidigare för mig att plocka ur CPU-blocket än att skruva loss en tornkylare

Men att det är dyrt går inte att sticka under stol med. Fallgropar finns det många om man inte läser på först (men det gör det ju förvisso även utan vattenkylning), ett sånt här verktyg underlättar ju en hel del på den fronten

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

De ca 2k som ett vattenblock till grafikkortet kostar svider lite extra i själen, där går det fort att få större prestandaökning av att nöja sig med original luftkylning!

Man behöver inte köpa EK...

Prestandaökningen är visserligen liten den här generationen med Nvidias megastora luftkylare men det är skönt att få ner storleken på gpun från en ps5 till något seriöst.

Sen kan man enkelt jämföra priser mot t.ex. "fabriksöverklockade" kort som är exakt samma skit med 5000kr påslag, då börjar vattenkylning bli mer lukrativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Man behöver inte köpa EK...

Prestandaökningen är visserligen liten den här generationen med Nvidias megastora luftkylare men det är skönt att få ner storleken på gpun från en ps5 till något seriöst.

Sen kan man enkelt jämföra priser mot t.ex. "fabriksöverklockade" kort som är exakt samma skit med 5000kr påslag, då börjar vattenkylning bli mer lukrativt.

…alla träffarna jag såg låg kring det priset oavsett märke, vilket missade jag som blir ca 1k istället?

Jag var mer inne på 4070 vs 4070ti eller 7700xt vs 7800xt. Där är prisskillnaden bland standardmodellerna liknande priset på ett fullcover block, och troligast större prestandahopp…

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man får nog se vattenkylning som ren entusiastgrej idag, men även om ett 40-serie kyler bra lär det ändå bli lite skillnad. Tror jag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

Jag är ett stort fan av vattenkylning, väldigt svårt att få ner temperaturerna på samma sätt som en custom loop.

Billigt är det ju inte, men tystnaden är guld värd. det är sällan man hör något ljud från den.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

Jag har kört custom loop på mina tre senaste byggen och det är värt det alla dagar i veckan. Bryr mig varken om att överklocka eller det estetiska men ljudnivån är svårslagen, iaf om man vill spela på datorn också.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag körde custom loop ett tag. Men nä, kommer inte göra det igen. Lessnade ur på det. Nu ligger sakerna och tar plats i en kartong i källarn. En av få saker jag verkligen ångrar att jag la pengar på. Borde väl försöka sälja av det men har inte tagit tag i det.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av JasBC:

Aldrig mer vattenkylning: hade en Deepcool AIO som började läcka och det var ren tur inget gick sönder. Kommer för alltid att köra luftkylning, risken för olyckor är för skrämmande.

Även om man åker på en läcka behöver det inte vara hela världen, därför är det sunt att göra ett ordentligt läcktest när man bygger egen loop.
Mitt första och hittills ända missöde var att jag glömde sätta en o-ring runt pumpen i pumptoppen så det började droppa något infernaliskt. Lyckligtvis var enbart pumpen strömsatt så ingen skada skedd. Men visst risken att det blir fel är större än med luftkylning.

Skrivet av mrnez:

Man får nog se vattenkylning som ren entusiastgrej idag, men även om ett 40-serie kyler bra lär det ändå bli lite skillnad. Tror jag.

Jag gjorde det primärt av anledningen att det är snyggt till en början. Men såklart det ger ordentligt förbättrade temperaturer på de vattenkylda delarna. Mitt RTX 4090 ligger runt 40-45 grader när jag spelar.

Permalänk
Medlem

För och nackdelar i mitt fall:

+ Total tystnad vid gaming
+ Jag gillar bygga custom loop = hobby
+ Snyggt och prydligt

- Väldigt dyrt

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av AmpRC:

För och nackdelar i mitt fall:

+ Total tystnad vid gaming
+ Jag gillar bygga custom loop = hobby
+ Snyggt och prydligt

- Väldigt dyrt

Ytterligare nackdelar för mig:
Ömma fingrar dagen efter jag drog de flesta av mjuka slangar.
Helt nyklippt ZMT-slang från EK kräver lite tryck för att träs på deras fittings hela vägen.
Ett par stycken är helt okej men efter att ha pillat med det en hel kväll kändes det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ytterligare nackdelar för mig:
Ömma fingrar dagen efter jag drog de flesta av mjuka slangar.
Helt nyklippt ZMT-slang från EK kräver lite tryck för att träs på deras fittings hela vägen.
Ett par stycken är helt okej men efter att ha pillat med det en hel kväll kändes det.

Tips: ta en droppe diskmedel utanpå slangen där kompressionsringen ska gängas på. Är som natt och dag

Tips 2: använd kopplingar med mutter-ringar, typ Koolance, så kan man enkelt få grepp med en blocknyckel om man inte får loss dem sen XD

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ej att förglömma är ju att man kan komma ner ordentligt i storlek på burken också med vattenkylning.

Planerar man sitt bygge så kan man dessutom komma undan hyfsat billigt och slippa överraskningarna.

Sjukt kul att bygga ihop, den känslan när allt lirar är ju Golden!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

…alla träffarna jag såg låg kring det priset oavsett märke, vilket missade jag som blir ca 1k istället?

Jag var mer inne på 4070 vs 4070ti eller 7700xt vs 7800xt. Där är prisskillnaden bland standardmodellerna liknande priset på ett fullcover block, och troligast större prestandahopp…

Ja en custom loop för 5000kr+ är knappast prisvärt i en budgetdator annat än om du vill meka.

I en topend dator däremot kan det vara en prisvärd faktisk prestandavinst jämfört med att spendera motsvarande pengar på moderkort med 37usb kontakter, cpuer med 16kärnor, fabriksöverklockade kort m.m.

Permalänk
Medlem

Har man redan sysslat med vattenkylning så har man redan det mesta hemma.
Då är det bara blocket som behöver köpas och då är det inga pengar att tala om, imo.
Kommer själv aldrig sluta med

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ytterligare nackdelar för mig:
Ömma fingrar dagen efter jag drog de flesta av mjuka slangar.
Helt nyklippt ZMT-slang från EK kräver lite tryck för att träs på deras fittings hela vägen.
Ett par stycken är helt okej men efter att ha pillat med det en hel kväll kändes det.

Asså jag hade SÅ ONT i mina händer o fungrar efter att ha gjort samma sak, fyfan säger jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Asså jag hade SÅ ONT i mina händer o fungrar efter att ha gjort samma sak, fyfan säger jag..

Enkel lösning. Kör hårda istället nästa gång Lite kul också att värma och dona.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ytterligare nackdelar för mig:
Ömma fingrar dagen efter jag drog de flesta av mjuka slangar.
Helt nyklippt ZMT-slang från EK kräver lite tryck för att träs på deras fittings hela vägen.
Ett par stycken är helt okej men efter att ha pillat med det en hel kväll kändes det.

Alphacool EPDM är lättare. ZMT är typ 16.1mm och om man har 16/10 fittings blir det jobbigt. Alphacool's EPDM är exakt samma sak fast faktiskt 16mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Enkel lösning. Kör hårda istället nästa gång Lite kul också att värma och dona.

Fair point, men aldrig i livet haha..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Fair point, men aldrig i livet haha..

Brände typ 2 längder hårdrör när jag skulle skapa ett rör som hade två böjar dyrt

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Kör kopparrör istället så slipper man värma