Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

https://www.youtube.com/watch?v=YySNfwXRNPc

Även denna kör 4770k i 1280x960 (low) ser den ut ha ca 120-200fps .. med 780 ti .. vilket är ett jättegammalt kort

Så svaret på din fråga: "Är det helt enkelt så att datorn är på tok för gammal?"

är nej

Han kör 16GB @ 2400MHz, är till största del det som gör att han får ut en högre fps. Förvisso 100MHz högre på processorn också.

Skrivet av CarlArthur:

Update: återställde bios helt och det gav faktiskt sämre fps än vad överklockningen gjorde, hoppade ner till 40-60 istället för 60-80. men 4.4 ghz bör väll ta mig tusan kunna ge över 100 fps? Blir inte klok...

Har du mätt med CapFrameX eller loggat med MSI Afterburner vilken fps du faktiskt har? Låter mer som att du höftar genom att slänga ett getöga på fpsen när du spelar.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Har du testat att ominstallera CS?

8 GB vs 16 GB verkar ju göra en del skillnad,
77 vs 95 avg fps i den här videon:
https://m.youtube.com/watch?v=3NWGrfGbulg

Har du 2 x 4 GB minne?

Permalänk
Skrivet av hjalp:

Har du testat att ominstallera CS?

8 GB vs 16 GB verkar ju göra en del skillnad,
77 vs 95 avg fps i den här videon:
https://m.youtube.com/watch?v=3NWGrfGbulg

Har du 2 x 4 GB minne?

Sant! 16 gb på 1600 mhz istället för mina 2x4gb på 1333 mhz borde ju göra något.

Permalänk
Skrivet av Qrush:

Han kör 16GB @ 2400MHz, är till största del det som gör att han får ut en högre fps. Förvisso 100MHz högre på processorn också.

Har du mätt med CapFrameX eller loggat med MSI Afterburner vilken fps du faktiskt har? Låter mer som att du höftar genom att slänga ett getöga på fpsen när du spelar.

Nej det har jag faktiskt inte, dum som man är. Mest haft ett öga på den som du säger. Ska absolut logga i msi ett game. Tror du 2x 8gb på 1600 mhz skulle göra skillnad från mina 2x4gb på 1333 mhz fps mässigt?

Permalänk
Skrivet av Qrush:

Han kör 16GB @ 2400MHz, är till största del det som gör att han får ut en högre fps. Förvisso 100MHz högre på processorn också.

Har du mätt med CapFrameX eller loggat med MSI Afterburner vilken fps du faktiskt har? Låter mer som att du höftar genom att slänga ett getöga på fpsen när du spelar.

troligtvis en dum fråga men hur loggar man fps i msi ab?

Permalänk
Skrivet av Qrush:

Han kör 16GB @ 2400MHz, är till största del det som gör att han får ut en högre fps. Förvisso 100MHz högre på processorn också.

Har du mätt med CapFrameX eller loggat med MSI Afterburner vilken fps du faktiskt har? Låter mer som att du höftar genom att slänga ett getöga på fpsen när du spelar.

i7 4770k är dessutom bara kompatibel med 1333/1600 MHz ram, så att han har 2400 MHz borde väll kvitta eftersom de borde köras på 1600?

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag inte läst hela tråden och ni kanske redan har kollat, men, om du kollar på dina kärnor när du kör cs2, är det någon kärna som går på 100%?
Samma med GPU, går den på 100%?

@CarlArthur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CarlArthur:

i7 4770k är dessutom bara kompatibel med 1333/1600 MHz ram, så att han har 2400 MHz borde väll kvitta eftersom de borde köras på 1600?

1600 är vad den klarar officiellt, men det går säkert att köra klart högre med överklockning. T ex så klarar Intels nuvarande officiellt 5600 MHz men de kan köras i 7000+.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Ok, nu har jag inte läst hela tråden och ni kanske redan har kollat, men, om du kollar på dina kärnor när du kör cs2, är det någon kärna som går på 100%?
Samma med GPU, går den på 100%?

@CarlArthur

hmm vet inte exakt hur man ser kärnornas användning... Men Gpu går på typ 40% och cpu på mellan 40-55%. Jag antar typ att GPU går för lågt i användning? Kikar jag runt lite verkar de flesta ligga på 70-100% användning i cs2. kan man dra någon slutsats från detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CarlArthur:

hmm vet inte exakt hur man ser kärnornas användning... Men Gpu går på typ 40% och cpu på mellan 40-55%. Jag antar typ att GPU går för lågt i användning? Kikar jag runt lite verkar de flesta ligga på 70-100% användning i cs2. kan man dra någon slutsats från detta?

Det vore bra att se kärnorna. Ett sätt är att högerklicka grafen i aktivitetshanteraren och välja logiska processorer.
Slutsatsen är sannolikt att processorn flaskhalsar genom att en/ett fåtal kärnor är maxade, och att grafikkortet därför inte kan utnyttjas fullt ut.

50% CPU-användning kan t ex vara 50% på varje kärna, eller 100% på hälften och 0% på resterande. Det sistnämnda är mer sannolikt här tyvärr.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

hmm vet inte exakt hur man ser kärnornas användning... Men Gpu går på typ 40% och cpu på mellan 40-55%. Jag antar typ att GPU går för lågt i användning? Kikar jag runt lite verkar de flesta ligga på 70-100% användning i cs2. kan man dra någon slutsats från detta?

Som Thomas skriver ovan, att dra slutsatser av CPU-användning i spel är lite krångligt, då arbetet är utspritt över flera trådar/cores.

Det enklare sättet att tänka på det är att om grafikkortet inte går i 100% utan framerate-limiters så är det CPUn som flaskhalsar (eller närliggande grejer som minne osv). Så tex har du ett spel som bara använder 2 cores av 20 (som exempel bara), så kan CPU-usage stå som 10%, och det ändå är prollen som flaskhalsar.

CPUn förbereder varje bild som ska renderas för grafikkortet, kortet renderar det så fort den kan, sen väntar på nästa, om det står 50% gpu-usage så skulle du tex tex skulle kunna köra 2x fler pixlar i upplösning utan att märkbart förlora några FPS.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på cs2 -> properties -> general -> Skriv "-threads 5" (utan ") i launch options rutan.

https://www.reddit.com/r/GlobalOffensive/comments/186j986/usi...

Permalänk
Medlem

FPS i CS2 beror väldigt mycket på IPC, därav är gamla CPUer inte så bra lämpade för detta ändamål. Mest prisvärda CPUn just nu (för cs2) är nog 5600 med ett begagnat am4 moderkort.

Permalänk
Medlem

Skulle ha köpt 2 stycken 8gb stickor.
Vid en äldre processor så bör ”optimeringar” i Windows kunna göra skillnad med tänker jag.
Alltså se till att endast det som behövs vara igång är det osv.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Vad kör du för antivirus i bakgrunden ?
Vet att t ex Comodo Antivirus Free en grej som heter " Heuristic Intrusion Protection System " eller HIPS som absolut förstör prestanda även på min ryzen 5600 jag använder just nu i ett flertal spel.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

CS2 är i övrigt väldigt tungdrivet tycker jag! Sitter med ett 3080 och 5800X, ca 300 FPS. Hade runt 600 FPS i cs:go!

Så det är kanske inte helt omöjligt att det blir inte bättre med din setup !?

Edit: Kör alla settings på LOW, Nvida reflex av och 2X MMSA, och upplever endå tearing och motionblur vid "flicks/snabba rörelser" i spelet.

CS2 behöver en hel del optimeringar, även om det blivit bättre på sistone!

atego_89 3500 timmar i csgo

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Tror jag funnit problemet... Så som jag fick moderkortet med ram så var ramen installerade på A1 och A2, vilket resulterade i singel channel. Nytt problem blir då att när jag sätter i A2 o B2 så startar den ej och DRAM led lyser, kört "mem-ok" knappen som ska återställa efter nya ram inställningarna men den går bara i en loop och slutar aldrig köra. SÅ jag är rädd att moderkortet jag fick är paj och att dem satt i A1 och A2 av en anledning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Tror jag funnit problemet... Så som jag fick moderkortet med ram så var ramen installerade på A1 och A2, vilket resulterade i singel channel. Nytt problem blir då att när jag sätter i A2 o B2 så startar den ej och DRAM led lyser, kört "mem-ok" knappen som ska återställa efter nya ram inställningarna men den går bara i en loop och slutar aldrig köra. SÅ jag är rädd att moderkortet jag fick är paj och att dem satt i A1 och A2 av en anledning..

Behöver inte nödvändigtvis vara trasigt, kan va nått skräp i sloten eller ojämt tryck på processorn. Går fint att köra A1/B1 också bara inte helt optimalt.

Skrivet av CarlArthur:

Nej det har jag faktiskt inte, dum som man är. Mest haft ett öga på den som du säger. Ska absolut logga i msi ett game. Tror du 2x 8gb på 1600 mhz skulle göra skillnad från mina 2x4gb på 1333 mhz fps mässigt?

Ok, kommer använda mig av CapFrameX då det innehåller all information som är av intresse. Valde ut en sekvens på de_ancient från en match mellan nip och godsent, runda 9 med bobeksde som kamera.

Demofilen hittar du på HLTV (tryck på demo sponsored by Bitskins) och CapFrameX hittar du här.

Lägg demot "ninjas-in-pyjamas-vs-godsent-m1-ancient.dem" i "steamapps\common\Counter-Strike Global Offensive\game\csgo"

  1. Starta CapFrameX, sätt capture time på 47 sekunder

  2. Starta CS2

  3. Öppna konsollen och kör "playdemo ninjas-in-pyjamas-vs-godsent-m1-ancient"

  4. SHIFT+F2 för att få fram menyn, hoppa till runda 9

  5. Byt läge så du kollar genom bobeksde

  6. När roundtime visar 1:55 tryck F11

En röst bekräftar att du startar log och när den är färdig.

När du samlat på dig lite loggar trycker du på comparison i CapFrameX, dubbelklicka på en log på vänster sida för att få upp resultatet i staplar.

Här är ett exempel på hur det kan se ut. Valde att enbart ha kommentar på labels och bytte till 99%, average och 1% low average på metrics.

Analysis delen I programmet kan du använda för att ta del av mer information från loggen.

Det här resultat är från 1280x1024 Low #1 FSR & x-ray av

Time in GPU load limit är 0, grafikkortet är inte flaskhalsen.
CPU & max thread load låg som högst på 43% och 84%, processorn har lite mer att ge. Flaskhalsen ligger alltså någon annanstans gissningsvis ram eller I mjukvara.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det vore bra att se kärnorna. Ett sätt är att högerklicka grafen i aktivitetshanteraren och välja logiska processorer.
Slutsatsen är sannolikt att processorn flaskhalsar genom att en/ett fåtal kärnor är maxade, och att grafikkortet därför inte kan utnyttjas fullt ut.

50% CPU-användning kan t ex vara 50% på varje kärna, eller 100% på hälften och 0% på resterande. Det sistnämnda är mer sannolikt här tyvärr.

Skrivet av flexm:

Som Thomas skriver ovan, att dra slutsatser av CPU-användning i spel är lite krångligt, då arbetet är utspritt över flera trådar/cores.

Det enklare sättet att tänka på det är att om grafikkortet inte går i 100% utan framerate-limiters så är det CPUn som flaskhalsar (eller närliggande grejer som minne osv). Så tex har du ett spel som bara använder 2 cores av 20 (som exempel bara), så kan CPU-usage stå som 10%, och det ändå är prollen som flaskhalsar.

CPUn förbereder varje bild som ska renderas för grafikkortet, kortet renderar det så fort den kan, sen väntar på nästa, om det står 50% gpu-usage så skulle du tex tex skulle kunna köra 2x fler pixlar i upplösning utan att märkbart förlora några FPS.

Ser ut såhär när cs är igång, verkar som ni säger att dem inte går helt jämnt. Drar vi slutsatsen att det flaskhalsas här då? Dock går ingen på 100%??

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut såhär när cs är igång, verkar som ni säger att dem inte går helt jämnt. Drar vi slutsatsen att det flaskhalsas här då? Dock går ingen på 100%??

De behöver inte gå jämnt, men ingen verkar gå i 100% och inte heller GPU så då är det nåt annat som sätter käppar i hjulet. Troligtvis minnet kanske.

Har du provat A1/B1

Permalänk
Medlem

Vad har du för operativsystem? På ena bilden du laddad upp står det Windows NT.

Permalänk
Skrivet av Sunix:

De behöver inte gå jämnt, men ingen verkar gå i 100% och inte heller GPU så då är det nåt annat som sätter käppar i hjulet. Troligtvis minnet kanske.

Har du provat A1/B1

Japp fungerade tyvärr inte det heller, röd led för Dram lös även där. Lutar just nu åt att fiska efter nytt och ge tillbaks denhär lådan till kompisen. Behåller 1070-ti, ssd och nätagg och får köpa chassi, processor, mb samt ram.

Permalänk
Skrivet av Yrch:

Vad har du för operativsystem? På ena bilden du laddad upp står det Windows NT.

Märkligt, är iaf windows 10 home

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Japp fungerade tyvärr inte det heller, röd led för Dram lös även där. Lutar just nu åt att fiska efter nytt och ge tillbaks denhär lådan till kompisen. Behåller 1070-ti, ssd och nätagg och får köpa chassi, processor, mb samt ram.

Om du vill köpa nytt begagnat kostar det nog runt 2k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

https://komponentkoll.se/bild/TPxuL.png

Om du vill köpa nytt begagnat kostar det nog runt 2k

Lär väll kasta på en cpu kylare också kom jag på, eventuellt chassi fläktar?

Permalänk
Viking
Skrivet av CarlArthur:

Lär väll kasta på en cpu kylare också kom jag på, eventuellt chassi fläktar?

Om det inte blir alltför dyrt skulle jag rekommendera det här:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Vilket nätaggregat kör du?
Införskaffa definitivt ett nytt nätagg, om du ska köpa nya komponenter.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Tror jag funnit problemet... Så som jag fick moderkortet med ram så var ramen installerade på A1 och A2, vilket resulterade i singel channel. Nytt problem blir då att när jag sätter i A2 o B2 så startar den ej och DRAM led lyser, kört "mem-ok" knappen som ska återställa efter nya ram inställningarna men den går bara i en loop och slutar aldrig köra. SÅ jag är rädd att moderkortet jag fick är paj och att dem satt i A1 och A2 av en anledning..

Om varken A1 eller A2 fungerar så beror det ofta på böjda pinnar i CPU-sockeln. Så länge som det bara är någon enstaka pinne så brukar det gå att laga med en stadig hand, men risken finns förstås att man gör det ännu värre.

Skrivet av Yrch:

Vad har du för operativsystem? På ena bilden du laddad upp står det Windows NT.

Bilden säger Windows NT 6.2, vilket tekniskt sett är Windows 8. Men det är också vad som returneras för Windows 10 i program som inte är gjorda för Windows 10, och Unigine Heaven är väldigt gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlArthur:

Lär väll kasta på en cpu kylare också kom jag på, eventuellt chassi fläktar?

5600 kommer med en kylare iofs om du vill testa med det först och lian Li kommer med fläktar även montech brukar göra det i denna prisklass

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Xorcist:

Vilket nätaggregat kör du?
Införskaffa definitivt ett nytt nätagg, om du ska köpa nya komponenter.

sprillans ny https://www.inet.se/produkt/6904823/cooler-master-mwe-650w-br... . Varför skulle inte den duga?