Köpråd extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Köpråd extern hårddisk

Behöver skaffa en extern hårddisk där jag tänkte lägga bilder och dokument.

Vad rekommenderas ssd eller mekanisk hhd?

Skall endast anvädas vid ominstallation av datorn

Permalänk
Medlem

Hur stora datamängder handlar det om? Ska du använda det bara en gång?
Inte säkert du behöver köpa något alls. Kanske räcker med en molnlösning? Eller USB-minne? Eller låna en hårddisk av en granne?

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Tror de ligger runt 200-300 gb

Permalänk
Medlem

Kan du låna en extern hårddisk av någon skulle jag nog rekommendera det i första hand.
Om du tror du kan ha nytta av en extern lagringsenhet även efter ominstallation (t.ex. för att flytta filer, eller som backup, som ju onekligen oavsett är bra att ha en lösning för) skulle jag nog rekommendera en extern SSD.
Hårddiskar är numera bara bra om man behöver flera TB, eller möjligen om man behöver långtidsarkivering av data (flera år). De är annars mycket långsamma och kan också gå sönder lättare om man tappar dem.
USB-minne kommer kännas trögt för så stora datamängder, och är mycket mindre tillförlitligt i längden.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

ja det är ju klart, har kollat både på 500gb och 1 tb ifrån kingston

Permalänk
Medlem

Om du har en snabb uppkoppling och bara behöver klara transitionen till ny dator är väl en molnlösning enklast. Du behöver inte lämna datorstolen och det blir klart billigast

Vill du ha hårdvara är det väl bara att köpa billigast möjliga 500 GB USB-disk. Det finns inte så mycket att fundera på här. SSD kommer ge kortare överföring men är knappast värt att lägga extra pengar för, givet datamängden.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

@4bstrct har 300/300 i uppkoppling

Permalänk
Medlem

Den uppkopplingen fixar ju datamängden på ett par timmar.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Köp en extern ssd bara, 1-2TB är nog mest prisvärda idag. Mekanisk behöver du bara om det är jättestora mängder data.

Molnet är ett dåligt förslag om man inte vill att sina filer ska riskera att komma på villovägar.

Permalänk
Medlem

För hållbarhetsmässigt lagring över tiden en (eller 2) mekanisk(a) snurrdisk(ar) på 2.5" på 4 eller 5 TB skulle jag köpa - vilken som helst av de kvarvarande tillverkarna även om Seagates 4 eller 5 TB har fungerat bra för mig. - och så långsamma är de inte - i alla fall om man inte envisas med NTFS, FAT32 eller ExFAT som filsystem på dessa då dessa arbetar i mothårs om det är SMR-diskar och prestandan blir lidande - vilket alla diskar i 2.5" format är idag (och de som inte är det är SAS-diskar)

en modern 3.5" extern snurrdisk i +10 TB-klassen snuddar 300 MB/s i skrivhastighet, att säga att de är 'så långsamma' stämmer heller inte när det gäller sekventiell läsnings/skrivning - och en del fall snabbare än SSD när skrivmängderna är över 50 GB och SSD:s SLC-cache är slut och skrivhastigheten efter detta är runt 80 MB/s... det som är långsamt idag är att skriva mot USB-stickor och SD/µSD-minnen och heller inte hållbart att lagra över tiden.

---

Mekanisk disk är numera den enda praktiska lagringsformen där du kan ladda in din data - lägga undan det i 10 år och sedan läsa ut det felfritt. USB-sticka/eSSD och SSD i USB-adapter gör sig inte besvär och optodiskar som DVD/BR är numera för små för de flesta och mer tveksamt tillgången av fungerande läsare om 10 år och längre (även om det inte är lika illa som med tex. tape-streamer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

För hållbarhetsmässigt lagring över tiden en (eller 2) mekanisk(a) snurrdisk(ar) på 2.5" på 4 eller 5 TB skulle jag köpa - vilken som helst av de kvarvarande tillverkarna även om Seagates 4 eller 5 TB har fungerat bra för mig. - och så långsamma är de inte - i alla fall om man inte envisas med NTFS, FAT32 eller ExFAT som filsystem på dessa då dessa arbetar i mothårs om det är SMR-diskar och prestandan blir lidande - vilket alla diskar i 2.5" format är idag (och de som inte är det är SAS-diskar)

en modern 3.5" extern snurrdisk i +10 TB-klassen snuddar 300 MB/s i skrivhastighet, att säga att de är 'så långsamma' stämmer heller inte när det gäller sekventiell läsnings/skrivning - och en del fall snabbare än SSD när skrivmängderna är över 50 GB och SSD:s SLC-cache är slut och skrivhastigheten efter detta är runt 80 MB/s... det som är långsamt idag är att skriva mot USB-stickor och SD/µSD-minnen och heller inte hållbart att lagra över tiden.

---

Mekanisk disk är numera den enda praktiska lagringsformen där du kan ladda in din data - lägga undan det i 10 år och sedan läsa ut det felfritt. USB-sticka/eSSD och SSD i USB-adapter gör sig inte besvär och optodiskar som DVD/BR är numera för små för de flesta och mer tveksamt tillgången av fungerande läsare om 10 år och längre (även om det inte är lika illa som med tex. tape-streamer)

Så du skulle säga att en mekanisk hdd skulle vara bättre i mitt fall?