Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Hur var den? Jag kan ju tycka att vanliga Mellerud är bra när man verkligen bara vill ha en "mellis" - lite som arvtagaren till Spendrups 3,5 (som då inte var 3,5%) - men det känns lite tveksamt att låna ut det namnet till en julöl mot just den kulissen, det går inte riktigt ihop...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Hur var den? Jag kan ju tycka att vanliga Mellerud är bra när man verkligen bara vill ha en "mellis" - lite som arvtagaren till Spendrups 3,5 (som då inte var 3,5%) - men det känns lite tveksamt att låna ut det namnet till en julöl mot just den kulissen, det går inte riktigt ihop...

Du menar mellanöl, dvs angivet i viktprocent istället för viktprocent som är standard idag?

Tillägg: Det blev ju förvirrat... Det skulle givetvis stå "viktprocent istället för volymprocent".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du menar mellanöl, dvs angivet i viktprocent istället för viktprocent som är standard idag?

Precis, och även om det var ett begrepp som beskrev öl mellan 3.5-4.5 volymprocent fram till 1977 ( https://spritmuseum.se/kunskap/dryckernas-historia/mellanolet... ) - även om det inte fanns rent praktiskt så hängde det kvar i folksjälen även efter det. Så även när jag själv själv fick dricka öl, d.v.s 90-tal så kallades det fortfarande "mellanöl"..

Men jag måste säga att jag faktiskt uppskattar de där pilsner/lagerölen som ligger runt 4-4.5, just därför jag undrade hur Mellerud var som julöl. (Även om jag tror att den är 5% och inte 4,5 som pilsnern)

På temat så dricker jag just nu faktiskt en Best Bitter från Värmdö Bryggeri. Riktigt trevlig, och 3.9%..
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/best-bitter-153515/

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Precis, och även om det var ett begrepp som beskrev öl mellan 3.5-4.5 volymprocent fram till 1977 ( https://spritmuseum.se/kunskap/dryckernas-historia/mellanolet... ) - även om det inte fanns rent praktiskt så hängde det kvar i folksjälen även efter det. Så även när jag själv själv fick dricka öl, d.v.s 90-tal så kallades det fortfarande "mellanöl"..

Men jag måste säga att jag faktiskt uppskattar de där pilsner/lagerölen som ligger runt 4-4.5, just därför jag undrade hur Mellerud var som julöl. (Även om jag tror att den är 5% och inte 4,5 som pilsnern)

På temat så dricker jag just nu faktiskt en Best Bitter från Värmdö Bryggeri. Riktigt trevlig, och 3.9%..
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/best-bitter-153515/

Skrev förstås lite fel (se tillägg), men det gick ju fram ändå. En del öl blir lite fjösiga som "mellanöl", men t ex Bedarö Bitter tycker jag är rätt bra. Sedan har priset som på så mycket annat dragit iväg en hel del, men det började ett bra tag före den nuvarande situationen.

Inte aktuellt idag, men jag har köpt Budvar lite då och då det senaste året. Budweiser, fast på riktigt, men den är 5 %. Annars drar jag ganska mycket åt överjäst öl dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Skrev förstås lite fel (se tillägg), men det gick ju fram ändå. En del öl blir lite fjösiga som "mellanöl", men t ex Bedarö Bitter tycker jag är rätt bra. Sedan har priset som på så mycket annat dragit iväg en hel del, men det började ett bra tag före den nuvarande situationen.

Bedarö Bitter är riktigt, men håller med om att priset är rätt högt...

På tal om Nynäshamn....säljstart för Bötet Barley wine den 24/11 för övrigt. Perfekt att lägga och lagra 3-4 år.
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/botet-1126303/
http://www.portersteken.se/2019/03/lagringsexperiment-botet-b...

För övrigt väldigt prisvärd för kvalitén den brukar hålla

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

FY!

Inget juligt före första advent.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vinterdäcken är på, så första glöggen är väl godkänd. (Smålänska höglandet) Blossa givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Vinterdäcken är på, så första glöggen är väl godkänd. (Smålänska höglandet) Blossa givetvis.

Nej. Ingen glögg före 1 Advent.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej. Ingen glögg före 1 Advent.

Sorry, visste inte hur reglerna var, men skiter i vilket och tar en till. Bara för att ...

Permalänk
Medlem

White russian medans jag försöker hitta en vettig TV i denna djungel ala 2023.
Inte köpt en ny TV sedan 2011 så jag har en del att sätta tänderna i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Sorry, visste inte hur reglerna var, men skiter i vilket och tar en till. Bara för att ...

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur var denna?
Jag dricker precis dem sista dropparna av Plantation Fiji, vilket kanske inte var det bästa jag druckit 😊

Inget vidare tycker jag. Har inte druckit så mycket av den. Men ska man jämföra med en vanliga Plantation, så smakar den inte bättre trots priset. Snarare tvärtom.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Bärs! Snart är det Jul!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Försöker kurera förkylning med Fireball...

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x | ASUS ROG STRIX B550-F GAMING |
HyperX Fury DDR4 2x16GB@3600MHz CL17 | ASUS TUF RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Spontan tur till Örebro.
Lager från Stjernsund och rom slutlagrad på Laphroigh-fat.

Permalänk
Medlem

Skål o trevlig helg 🥃

Permalänk
Medlem

Christmas Ale

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Påtår 😀

Permalänk
Hedersmedlem

Drack en Bourbon Misery Wizard från The Veil i lördags. God men.. lite underwhelming.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Bästa colan att göra R&C på❣️
Ett par äppelskivor gör sig inte heller fel i.

Trevlig helg.

Permalänk
Medlem

Bryggmästaren, alltid Bryggmästare.
Visst det finns kanske bättre/godare öl, men så enkelt att bara kliva in och köpa en platta.

Permalänk
Medlem

Rätt stabil faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Christmas Ale
<Uppladdad bildlänk>

Den där är himla fin! Tar slut snabbt på bolaget bara.

Edit: Själv sitter jag med en groog på finjulmust och Tullamore Dew. Lite bättre mumma.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Firar felparkeringsavgiften med en skvätt Laphroaig 10, i protest mot priset på Lagavulin 16 numera.

Sjukt roligt att läsa recensioner där folk som inte gillar brandrökswhisky ger dylikt typ en överstruken stjärna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Blev en sån här igår. Gott.

Innan dess råkade vi kirra en vintage Cantillon. Väldigt bra.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Jag mitt klantarsel missade köpa lime, samt hade inget socker kvar för att göra lag.

Så då får man ta till substitut i form av cordial.

Två varianter av Hemingway Daiquiri, ena med en grym Jamaica.
TECA’n har dock lite väl hög ester-halt, så den tar lite för mycket överhanden.

Så vinnare i denna stand-off står Havanna Club.

Permalänk
Medlem

Dorada Especial på Lanzarote

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240