Spela upp nerladdade hemsidor i chrome

Permalänk

Spela upp nerladdade hemsidor i chrome

Hej,
Jag spelar en del musik. En favoritsida som visar tabulatur för en favoritartist har lagts ner. Som tur var fanns alternativet att ladda ner hemsidan i sin helhet, vilket jag gjorde innan den lades ner.

I min PC kan jag navigera likt hemsidan funkade innan den lades ner då alla filer ligger på datorn. T ex Index över vilka låtar som finns att trycka på, och när man trycker på respektive så öppnas sidan med avsedda text och ackord. Jättebra!

Köpte en Lenovo surfplatta som jag skulle vilja ladda in hela denna mapp med hemsidan (innehåller 900+ filer). Är ny för android, men har fått över mappen till Google Drive och kan enskilt öppna exempelvis ”Index-filen” jag nämnde ovan. Men när jag i den trycker på önskade låten så verkar chrome inte hitta sidan som är länkad på så vis den gör inne i hemdatorn.

Någon som har tips på hur jag kan lyckas med detta?

Min ambition är att få till en ikon på hemskärmen som gör att jag direkt kommer in på denna nerladdade hemsida och kan navigera runt där sidorna är länkade till varandra i mappen likt på PCn.

Mvh

Permalänk

Sätt upp en webhost med typ apache så du kan komma åt den som en vanlig hemsida.

Så behöver du bara surfa in på

Datorns ip:inställd port.

https://httpd.apache.org/

Kräver ju givetvis att datorn du hostar den från är igång för att den ska vara tillgänglig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för tipset.

Hade hoppats på en lösning där det räcker att surfplattan är igång.

Letar runt efter en app som kan läsa .htm filer. Har ännu inte hittat en lösning.

funderar om en hemdator använder något supportprogram i bakgrunden som hjälper att sammanlänka filerna som ligger i mappen så filerna länkas rätt och funkar som en vanlig hemsida. För tycker annars att Chrome i surfplattan borde väl klara av och vara smart nog motsvarande som Chrome i PCn

Tacksam för ytterligare ideer till lösning.
MVH

Permalänk
Skrivet av Nystedt88:

Tack för tipset.

Hade hoppats på en lösning där det räcker att surfplattan är igång.

Letar runt efter en app som kan läsa .htm filer. Har ännu inte hittat en lösning.

funderar om en hemdator använder något supportprogram i bakgrunden som hjälper att sammanlänka filerna som ligger i mappen så filerna länkas rätt och funkar som en vanlig hemsida. För tycker annars att Chrome i surfplattan borde väl klara av och vara smart nog motsvarande som Chrome i PCn

Tacksam för ytterligare ideer till lösning.
MVH

Vet inte om surfplattewe läsaren kan surfa lokala filer men om den gör det borde det i teorin bara gå att knacka i mappadressen/index.htm i adressfältet. Och om alla script m.m funkar som de ska så bör den dyka upp som en vanlig hemsida.

Skulle gissa att den använder div javascript. Om de var med i packen du laddade ner eller inte kan jag inte svara på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Allra minst behöver du ladda ner alla filer och lägga dem i en gemensam mapp på filsystemet. Att bara öppna html-filen från Google Drive lär inte fungera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystedt88:

Tack för tipset.

Hade hoppats på en lösning där det räcker att surfplattan är igång.

Letar runt efter en app som kan läsa .htm filer. Har ännu inte hittat en lösning.

funderar om en hemdator använder något supportprogram i bakgrunden som hjälper att sammanlänka filerna som ligger i mappen så filerna länkas rätt och funkar som en vanlig hemsida. För tycker annars att Chrome i surfplattan borde väl klara av och vara smart nog motsvarande som Chrome i PCn

Tacksam för ytterligare ideer till lösning.
MVH

Asså alla webläsare läser ju htm/html filer.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av blunden:

Allra minst behöver du ladda ner alla filer och lägga dem i en gemensam mapp på filsystemet. Att bara öppna html-filen från Google Drive lär inte fungera.

Har varit inne på detta spår också. Helt ny för android - så inte riktigt koll på skillnad mellan Google Drive och Google Files.
Men försöker hitta ett sätt att flytta över mappen från GDrive till GFiles. Försökt via dropbox, men inte lyckats skicka över hela mappen. Även testat att skicka en enda komprimerad .Rar-fil via Telegram för att sedan extrahera den, men gick inte alls. Skulle vara tidsödande och för mot jobb att skicka varje enskild fil - 900+ stycken som sagt (varje enskild låt har en egen text-fil).

Någon tanke på hur man kan få över mappen till rätt ställe i filsystemet?

Tack för all input

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystedt88:

Har varit inne på detta spår också. Helt ny för android - så inte riktigt koll på skillnad mellan Google Drive och Google Files.
Men försöker hitta ett sätt att flytta över mappen från GDrive till GFiles. Försökt via dropbox, men inte lyckats skicka över hela mappen. Även testat att skicka en enda komprimerad .Rar-fil via Telegram för att sedan extrahera den, men gick inte alls. Skulle vara tidsödande och för mot jobb att skicka varje enskild fil - 900+ stycken som sagt (varje enskild låt har en egen text-fil).

Någon tanke på hur man kan få över mappen till rätt ställe i filsystemet?

Tack för all input

Google Drive är en molntjänst för att synka filer, Files-appen är en filhanterare. Det finns många andra mer kompetenta sådana om du inte lyckas med Files. Själv kör jag Solid Explorer.

Du borde väl kunna ladda ner hela mappen från Google Drive? Alternativt borde du kunna zippa ihop mappen på datorn (zip är betydligt mer kompatibelt än rar), föra över denna fil till plattan (via USB, ADB, en cloudtjänst likt Google Drive, etc.) och packa upp den.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

När du är inne i Google Drive borde du nånstans ha alternativet att ladda ner filerna/hela mappen. Då gör Google Drive en .Zip fil som laddas ner. Sen är det bara att öppna den och lägga filerna på lämpligt ställe på surfplattan.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Google Drive är en molntjänst för att synka filer, Files-appen är en filhanterare. Det finns många andra mer kompetenta sådana om du inte lyckas med Files. Själv kör jag Solid Explorer.

Du borde väl kunna ladda ner hela mappen från Google Drive? Alternativt borde du kunna zippa ihop mappen på datorn (zip är betydligt mer kompatibelt än rar), föra över denna fil till plattan (via USB, ADB, en cloudtjänst likt Google Drive, etc.) och packa upp den.

WinZip och Solid Explorer löste problemet som jag önskade. Lyckades lägga en genväg på hemskärmen och kommer åt den nerladdade hemsidan perfekt därigenom! Stort tack.

Hoppas att detta nu kommer fortsätta fungera även om Solid Explorer enbart har 14 dagar ”trial version”. Inte sugen på att lägga pengar på detta, men får väl om 2 veckor hur det ser ut😅

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystedt88:

WinZip och Solid Explorer löste problemet som jag önskade. Lyckades lägga en genväg på hemskärmen och kommer åt den nerladdade hemsidan perfekt därigenom! Stort tack.

Hoppas att detta nu kommer fortsätta fungera även om Solid Explorer enbart har 14 dagar ”trial version”. Inte sugen på att lägga pengar på detta, men får väl om 2 veckor hur det ser ut😅

Tack igen!

Skönt att det löste sig. Beroende på hur genvägen skapats så borde det fungera utan Solid Explorer, men i annat fall handlar det väl om en engångssumma i storleksordningen kaffepengar.

Själv har jag köpt Solid Explorer två gånger, en gång 2012 och ytterligare en gång 2022. Anledningen är att jag tröttnade på att behöva använda den gamla aktiveringsmetoden med en separat "unlocker"-app. Kändes också som att jag utnyttjat appen tillräckligt för att kasta några extra tior till utvecklaren.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q