Funderar på att utbilda mig till nätverkstekniker!

Permalänk
Medlem

Funderar på att utbilda mig till nätverkstekniker!

Hej. Jag har en liten klurig fråga. Jag funderar att utbilda mig till nätverkstekniker, men är dömd för bland annat grovt rån, begrägeri, stöld mm ganska nyligen, jag dömdes 2020 för detta och om jag bestämmer mig för att hoppa på denna utbildningen så är jag klar i mitten på 2025.
Mina brott sitter tydligen kvar i belastningsregistret i 10 år (2033) så då undrar jag hur tror ni mina chanser ser ut att hitta jobb som nätverkstekniker trots mitt förflutna?
Kan tillägga att jag är för övrigt är 23 år gammal idag samt har goda förutsättningar att bli en riktigt kompitens nätverkstekniker.
Kan även tillägga att jag har skött mig exemplariskt ända sedan jag frigavs och har verkligen viljan och det driv som krävs för att ro detta i land

Tacksam för svar av sakkunniga!

Permalänk
Medlem

Tror inte att man normalt sätt kollar belastningsregistret, såvida inte jobbet innebär jobb på skyddsobjekt och liknande.

Permalänk
Medlem

Så länge du undviker jobb som involverar skola och skyddsklassade saker så bör det nog vara lugnt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk

Jag tror det ser mörkt ut, mindre företag som sätter upp nätverk utan säkerhet kanske

Permalänk
Medlem

På vår IT avdelning har vi aldrig gjort koll mot brottsregistret.. Däremot när jag var konsult så ville de ha ett utdrag. Troligen för att kunna vara flexibla och inte säga nej till uppdrag som kräver det.

Bra val av utbildning förresten, lär finnas mycket jobb i många år. Och inget som AI kan ersätta som oss andra

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Så länge du undviker jobb som involverar skola och skyddsklassade saker så bör det nog vara lugnt.

jag har kompisar som är med i belastningsregistret och dom berättar att det är skitsvårt att hitta jobb utan att behöva ljuga om sitt förflutna.

men som ovan säger, vissa jobb blir du automatiskt nekade på medan andra är det lugnt. du borde ha det väldigt lätt att hitta jobb som nätverkstekniker.. annars får du öppna eget som många gör

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Vill bara lägga in att riktigt starkt o bra jobbat av dig att vilja gå vidare i livet bort från brottsliga vägen.

Det är ju tyvärr svårt att få jobb som dömd för grova brott. Det är ju tråkigt för att hur ska man förändra sitt liv om man inte får jobb när man verkligen vill gå vidare från sitt förflutna. Men det finns säkert nån som inte frågar om ditt förflutna eller bara vill ge dig en chans. Speciellt om du är duktig på ditt jobb efter utbildningen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som det och har gjort i 20 år.

Jag skulle säga att det beror på. Ska du jobba på något ställe som kräver säkerhetsklassning så kanske det blir problem. Eller .. det blir problem. Men det är långt ifrån alla ställen som kräver den kollen.

Det är extrem brist på mättekniker, framför allt folk som både har teknisk kompetens OCH kan ge ett seriöst och vuxet intryck. Om du gallrar bort alla juniora toknördar som kan teknik långt bättre än de kan omsätta krav till en handlingsplan så försvinner många som på pappret är imponerande. Jag tror inte att ditt förflutna skulle ligga jättemycket till last om det framgick vid en intervju att du lagt det bakom dig och nu satsar framåt. Om jag intervjuade dig och du berättade om det så skulle jag nog uppfatta det som ärligt. Det är långt ifrån alltid på intervjuer. Du sticker ut, det är bra.

Oavsett så skulle jag säga "kör hårt" om det är vad du vill jobba med. PMa mig om jag kan stötta, jag är kass på att kolla Sweclockers numera.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad du gjort tidigare!
Söker du en sån tjänst och är ärlig om det så tror jag inte att det behöver betyda något.

Jag jobbar inte med nätverk men i min erfarenhet (20+ år) så är det ganska vanlig med belasting samt drogtester.
Men det beror lite på vilken branch det är inom. Ett litet lokalt it bolag? antagligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vill bara lägga in att riktigt starkt o bra jobbat av dig att vilja gå vidare i livet bort från brottsliga vägen.

Det är ju tyvärr svårt att få jobb som dömd för grova brott. Det är ju tråkigt för att hur ska man förändra sitt liv om man inte får jobb när man verkligen vill gå vidare från sitt förflutna. Men det finns säkert nån som inte frågar om ditt förflutna eller bara vill ge dig en chans. Speciellt om du är duktig på ditt jobb efter utbildningen.

Kan inte annat än hålla med.

OP: Så länge du hittar det första jobbet och visar att du sköter dig samt är duktig på jobbet så kommer nog det andra sannolikt spela mindre och mindre roll över tid.

Notera dock att du även efter 2033 eventuellt bör undvika att jobba på uppdrag som kräver säkerhetsprövning av Säpo då jag misstänker att de fortfarande kan se domar längre bak. Dessa uppdragen bör dock vara undantagsfall, så borde inte vara något reellt problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q