Intel klår AMD med ny inbyggd grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har rätt dålig koll på "Mobile Arc" serien, men finns faktiskt en krets som är betydligt bättre att använda som indikator kring var man kan vänta sig Meteor Lake iGPU kommer prestera än Arc A380, nämligen Arc A370M.

Båda dessa använder exakt samma GPU-krets sett till antal beräkningsenheter (som är samma som den i Meteor Lake), men Arc A370M har betydligt längre bandbredd mot VRAM, den ligger i linje med vad man kommer få hos kommande iGPUer baserad på den kretsen.

Här är en jämförelsen mellan A370M och 780M, ser faktiskt ut som den förra klarar sig bra även i spel, hyfsad varians men i genomsnitt verkar A370M faktiskt prestera lite bättre.

Tycker man behöver brodera ut det lite mer för att någon som undrar ska få en vettig bild av vad som faktiskt skiljer.

Sedan skrev du

"Det är ingen skillnad mot en dGPU annat än att det är färre beräkningsenheter. 780M som exempel är RDNA3, samma som RX 7000-serien. Alla spel som fungerar på ett 7900 XT fungerar på 780M, bara sämre prestanda."

Framförallt första meningen är det jag ville belysa, det stämmer generellt sett illa för iGPUer och det stämmer exceptionellt illa för just 780M som har väldigt hög beräkningskapacitet kontra tillgänglig bandbredd jämfört med andra iGPU-lösningar. 780M presterar ju 2-3 heltalsfaktorer sämre jämfört med en RDNA2 baserad GPU med samma teoretiska beräkningskraft i spel. Något som med 99 % sannolikhet beroende på att dGPU varianten har ~3 gånger högre bandbredd och det är tyvärr ofta primära flaskhalsen i spel.

Sen finns det spel som kommer fungera på 7900 XT men potentiellt inte alls fungerar på 780M, detta om det finns hårda krav på hur mycket VRAM som är tillgängligt. Men här lär det nog ändå vara så att om detta är ett problem lär det kvitta, även om spelet startade kommer prestanda vara så usel att det ändå är ospelbart.

Mobil-GPUer är specifikt optimerade (de har en lite annan HW-design jämfört med "vanlig" GPUer) för att prestera OK trots låg bandbredd mot RAM. Detta är nog är en stor förklaring till varför Apples iGPUer så totalt demolerar Intel/AMD, Apple kör med uppskalade mobil GPUer. Intel/AMD/Nvidias GPUer alla är designade för att köras ihop med rätt rejält med bandbredd mot VRAM, vilket blir ett problem när de stoppa in som iGPUer i mobila enheter (eller problem och problem, fungerar super för det mesta förutom just spel).

Jösses, skärp dig för tusan och dumförklara mig inte som du gör.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alphahanne:

Jösses, skärp dig för tusan och dumförklara mig inte som du gör.

Hur är det dumförklara? Om jag ställde en fråga kring något som jag inte alls har koll på och får svaret: prestanda är ungefär samma mellan X och Y om de har ungefär samma beräkningskapacitet skulle jag fortfarande inse att det är "ungefär samma", men inte att det skiljer ett par heltalsfaktorer p.g.a. andra faktorer som skiljer sig och är i detta fall minst lika viktiga.

Det finns tyvärr en fundamental skillnad mellan dGPU och iGPU som gör att de ofta inte alls kan jämföras även om de använder samma krets med samma beräkningskapacitet, spel är en av de saker som påverkas mest och det var vad som diskuterades.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur är det dumförklara? Om jag ställde en fråga kring något som jag inte alls har koll på och får svaret: prestanda är ungefär samma mellan X och Y om de har ungefär samma beräkningskapacitet skulle jag fortfarande inse att det är "ungefär samma", men inte att det skiljer ett par heltalsfaktorer p.g.a. andra faktorer som skiljer sig och är i detta fall minst lika viktiga.

Det finns tyvärr en fundamental skillnad mellan dGPU och iGPU som gör att de ofta inte alls kan jämföras även om de använder samma krets med samma beräkningskapacitet, spel är en av de saker som påverkas mest och det var vad som diskuterades.

Jag har aldrig påstått att de är jämförbara, bara att de klarar alla spel som motsvarande generation dGPU klarar. Jag svarade enkelt på en direkt fråga i detta inlägg #20275042. Såg ingen anledning gå in på djupare detaljer. Menar du alltså att det finns spel som inte fungerar med t.ex. 780M som fungerar med t.ex. 7900 XT?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Alphahanne:

Jag har aldrig påstått att de är jämförbara, bara att de klarar alla spel som motsvarande generation dGPU klarar. Jag svarade enkelt på en direkt fråga i detta inlägg #20275042. Såg ingen anledning gå in på djupare detaljer. Menar du alltså att det finns spel som inte fungerar med t.ex. 780M som fungerar med t.ex. 7900 XT?

Det är absolut så att spel som fungerar med 7900XT inte fungerar med t.ex. 780M, det finns minikrav på typ alla titlar och när man inte når upp till dessa finns inga garantier att det fungerar.

Finns ingen egentlig hård skillnad mellan 780M och 760M. Kikar man på Notebook-check finns spel där den senare har resultatet "0(!) FPS", vilket är deras sätt att säga "det startar inte ens".

Men sen är frågan om var man drar ribban "fungerar det". Notebookcheck drar "i praktiken inte spelbart" vid fallet när man inte ens når upp till 30 FPS med 1920x1080 och allt på lägsta.

Totalt har man testat 60 titlar på 780M, 11 av dessa är i praktiken helt ospelbara (18 %).

Värt att nämna givet vad artikeln handlar om är att även 370M (som i praktiken är samma krets om kommer sitta i Meteor Lake) har i nära nog identisk andel "ospelbara" titlar (16,7 %).

I detta fall är det nog ändå "bra jobbat Intel", för de ser faktiskt ut att matcha AMD i spelprestanda (fast också värt att notera: båda är krossade av Apple, för de fixar faktiskt 100 % av de titlar som testas om "fixar" betyder >30 FPS på lägsta, något som nås redan med instegsmodellen av M2, M3 verkar inte vara testad än).

RX6600 som på pappret har samma beräkningskapacitet som 780M har 0 st "ospelbara" titlar, faktum att den har 0 titlar som inte klarar 60 FPS eller mer i lägsta inställningar (60 % av testade titlar har under 60 FPS i 1920x1080 lowest med 780M).

Det betyder inte att jag påstår att man det inte är möjligt att spela på en iGPU. Men man måste i praktiken veta vilka titlar man är intresserad av och specifikt kolla upp om de faktiskt fungerar om man planerar köra på en iGPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är absolut så att spel som fungerar med 7900XT inte fungerar med t.ex. 780M, det finns minikrav på typ alla titlar och när man inte når upp till dessa finns inga garantier att det fungerar.

Finns ingen egentlig hård skillnad mellan 780M och 760M. Kikar man på Notebook-check finns spel där den senare har resultatet "0(!) FPS", vilket är deras sätt att säga "det startar inte ens".

Men sen är frågan om var man drar ribban "fungerar det". Notebookcheck drar "i praktiken inte spelbart" vid fallet när man inte ens når upp till 30 FPS med 1920x1080 och allt på lägsta.

Totalt har man testat 60 titlar på 780M, 11 av dessa är i praktiken helt ospelbara (18 %).

Värt att nämna givet vad artikeln handlar om är att även 370M (som i praktiken är samma krets om kommer sitta i Meteor Lake) har i nära nog identisk andel "ospelbara" titlar (16,7 %).

I detta fall är det nog ändå "bra jobbat Intel", för de ser faktiskt ut att matcha AMD i spelprestanda (fast också värt att notera: båda är krossade av Apple, för de fixar faktiskt 100 % av de titlar som testas om "fixar" betyder >30 FPS på lägsta, något som nås redan med instegsmodellen av M2, M3 verkar inte vara testad än).

RX6600 som på pappret har samma beräkningskapacitet som 780M har 0 st "ospelbara" titlar, faktum att den har 0 titlar som inte klarar 60 FPS eller mer i lägsta inställningar (60 % av testade titlar har under 60 FPS i 1920x1080 lowest med 780M).

Det betyder inte att jag påstår att man det inte är möjligt att spela på en iGPU. Men man måste i praktiken veta vilka titlar man är intresserad av och specifikt kolla upp om de faktiskt fungerar om man planerar köra på en iGPU.

Ospelbar är inte riktigt samma sak som att inte fungera. Startar spelet och går det alls spela? Då fungerar det, även om det kryper fram i 1 FPS. Sedan är det ju så, och det tror jag ändå de allra flesta förstår, att på en sådan GPU måste man skruva ner inställningarna, som att t.om sänka till 720p, för att få det spelbart. Men återigen, jag frågade efter spel som inte alls fungerar, som inte går igång öht.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2