Permalänk
Medlem

Throughput med VPN och android TV

Jag kör idag OVPN på min android tv box, mi box s 4k. Boxen har inget ethernet interface utan det körs via en USB-adapter.

Utan VPN har jag ca 100-150mbs nedladdning och med VPN ca 15-30 mbps oavsett anslutningstyp men den dippar ibland vilket gör att strömmande material buffrar en del.

Är det hastigheten man kan förvänta sig med VPN på android enhet eller skulle exempelvis en nvidia shield tv och riktig ethernet alternativt annan VPN leverantör öka hastigheten och göra den mer stabil.

Vad är era erfarenheter med liknande konfiguration?

Edit: hastigheterna varierar en del beroende på vilken app som används. En app visade runt 90mbps nedladdning med vpn men det känns som glädjesiffror. Min android telefon ger också runt 15-30mbps med vpn via bredbandskollen, något högre om man köra via webbläsaren istället för appen (tillfällighet?).

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara tungt att sköta kryptering om du använder en krypterad vpntunnel så vilken hårdvara vpnklienten körs på kan spela stor roll och har du inte stöd i hårdvara för det så kan det behövas nått betydligt kraftfullare än nån tv box för de har oftast inte nån värsting cpu utan nån klen cpu kombinerat med stöd för videoavkodning i hårdvara och då orkar de inte med nån högre bandbredd om de ska hantera vpn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Robiban om du har en dator med trådlöst eller laptop, prova köra VPN klienten på den och koppla sedan upp din Android burk över WiFi mot laptop och ta dig ut på VPN den vägen. Om du får mycket högre fast och prestanda så är det din Android låda som förmodligen inte orkar med från VPN pga krypteringen som CPUn måste hantera.

Det är ett sätt att testa i alla fall om det finns potential för att bli bättre. Vad man sedan ska göra åt problemet är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara tungt att sköta kryptering om du använder en krypterad vpntunnel så vilken hårdvara vpnklienten körs på kan spela stor roll och har du inte stöd i hårdvara för det så kan det behövas nått betydligt kraftfullare än nån tv box för de har oftast inte nån värsting cpu utan nån klen cpu kombinerat med stöd för videoavkodning i hårdvara och då orkar de inte med nån högre bandbredd om de ska hantera vpn.

Jag gissar att det har med det att göra. OVPN appen till Android kör wireguard vilket ska kräva "lite" resurser. Nvidia shield tv sägs ju ska vara mer kraftfull men kostar 2000 spänn och är från 2019. Känns som det borde finnas något bättre.

Skrivet av DennisOlof:

@Robiban om du har en dator med trådlöst eller laptop, prova köra VPN klienten på den och koppla sedan upp din Android burk över WiFi mot laptop och ta dig ut på VPN den vägen. Om du får mycket högre fast och prestanda så är det din Android låda som förmodligen inte orkar med från VPN pga krypteringen som CPUn måste hantera.

Det är ett sätt att testa i alla fall om det finns potential för att bli bättre. Vad man sedan ska göra åt problemet är en annan sak.

Jag har kört appen på min pc och får då ca 200 mbps, ungefär hälften av helt okrypterat och med apppen på telefonen ca 80-100 mbps

Permalänk
Medlem

@Robiban då har din box förmodligen för klen CPU helt enkelt om du vill ha mer fart.

Permalänk
Medlem

På Google TV får jag 185 Mbit/s med NordVPN (Wiredguard).
233 Mbit/s utan VPN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

På Google TV får jag 185 Mbit/s med NordVPN (Wiredguard).
233 Mbit/s utan VPN.

Intressant resultat. Är det en Chromecast with Google TV 4K du kört testerna på?

Permalänk
Medlem

Wireguard-protokollet är det enda som fungerar oavsett plattform om man vill få ut full hastighet.
Ovpn är rena rama cpudödaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Wireguard-protokollet är det enda som fungerar oavsett plattform om man vill få ut full hastighet.
Ovpn är rena rama cpudödaren.

För att inte nämna att OVPN dessutom endast är enkeltrådat. Så det hjälps inte om Android TV-boxen har 2 eller 4 kärnor då OVPN bara kan använda sig utav en kärna vilket drar ner kapaciteten rejält på en redan relativt svag ARM processor.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Som sagt kör OVPN inte open VPN protokoll i sin android app utan wireguard så det är något annat som flaskhalsar men troligtvis är det enheten som är för långsam i och med samma tjänst ger 200mbps på en win10 pc.

Får väl helt enkelt hoppas på att det kommer en mer modern och riktig konkurrent till shield tv

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta hjälper dig men kör vpn på 3 enheter, en shield, en mibox och min mobil. VPN i fråga är banhofs (kommer ej ihåg namnet) och har denna integrerad i routern, enheterna tappar verkligen fart, killgissning på minst 60% och kanske upp till 80% men det funkar för syftet den är där för.

Allt enheter är på wifi skall tilläggas.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Som sagt kör OVPN inte open VPN protokoll i sin android app utan wireguard så det är något annat som flaskhalsar men troligtvis är det enheten som är för långsam i och med samma tjänst ger 200mbps på en win10 pc.

Får väl helt enkelt hoppas på att det kommer en mer modern och riktig konkurrent till shield tv

Jag får 162Mbit/s i Netflix-appen i Shield med wireguard...
80mbit/s när jag väljer en server i UK.
skit in skit ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jag får 162Mbit/s i Netflix-appen i Shield med wireguard...
80mbit/s när jag väljer en server i UK.
skit in skit ut.

Jaoo. Har sett att det verkar funka bra med shield och ångrar så klart att jag inte köpte den direkt. Lätt att vara efterklok. Men den könns tråkig att köpa för de pengarna nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Intressant resultat. Är det en Chromecast with Google TV 4K du kört testerna på?

Ja

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Jag kör idag OVPN på min android tv box, mi box s 4k. Boxen har inget ethernet interface utan det körs via en USB-adapter.

Utan VPN har jag ca 100-150mbs nedladdning och med VPN ca 15-30 mbps oavsett anslutningstyp men den dippar ibland vilket gör att strömmande material buffrar en del.

Är det hastigheten man kan förvänta sig med VPN på android enhet eller skulle exempelvis en nvidia shield tv och riktig ethernet alternativt annan VPN leverantör öka hastigheten och göra den mer stabil.

Vad är era erfarenheter med liknande konfiguration?

Edit: hastigheterna varierar en del beroende på vilken app som används. En app visade runt 90mbps nedladdning med vpn men det känns som glädjesiffror. Min android telefon ger också runt 15-30mbps med vpn via bredbandskollen, något högre om man köra via webbläsaren istället för appen (tillfällighet?).

Du kan inte köra VPN-tunneln i din router istället då, så kanske du får lite bättre hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Du kan inte köra VPN-tunneln i din router istället då, så kanske du får lite bättre hastighet?

Jag har testat open vpn men det blir skit. Att konfigurera en edgerouter för wireguard är helt enkelt för svårt för mig. Om det ens finns stöd?