Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nåja, de höjde skatten 2016 och 2018

Förvisso. Men jag tror inte det föranledde vår meddebattörs utbrott över hur den ohemula staten nu skor sig på hans besparingar för att täcka dess egen misskötsel. Vilket ju alltså är närmast komiskt felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Den här krönikan sammanfattar gubbgnället här om elbiar ganska bra:
https://www.m3.se/article/2121079/sakerhetssystem-i-bilen-dri...

Den länken gjorde at jag kom på ytterliggare en sak, sidor som ber om att få skicka notiser. Finns det någon som med vilje klickar ja på en sån?

Permalänk
Snusfri

Alla sidor som gömmer att avvisa cookies bakom hundratals olika popupmenyer och liknande mög, kommer det inte upp typ "Neka" samt "Acceptera" som två val så besöks aldrig sidan igen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Fy fan, har suttit i timmar nu och snutit en kanonsprutande näsa som inte vill sluta rinna. Ögonen svider pga torra slemhinnor och jag vill gå och lägga mig, men det går inte så länge snoken håller på såhär. Som tur är känns det som att allt håller på att klinga av så sakterliga nu... Får se om det stämmer.

Vad som orsakar detta vettifan, det är ett sällan återkommande fenomen. Denna gången vet jag att jag gjorde misstaget att se på ett par fantastiskt vackra och underbara musikvideor på nätet med musik jag inte hört på mycket länge som gjorde mig sentimental och gråtfärdig, men om det var det som faktiskt gjorde att hela den här processen drog igång kan jag ju inte vara säker på. Sammanträffandet förefaller ju lite skumt, dock, men logiken klickar som lite. Varför skulle jag snörvla i timmars timmar för att jag blev tårögd under en kort stund?

Jaja. Finns ju värre saker här i livet förvisso...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fy fan, har suttit i timmar nu och snutit en kanonsprutande näsa som inte vill sluta rinna. Ögonen svider pga torra slemhinnor och jag vill gå och lägga mig, men det går inte så länge snoken håller på såhär. Som tur är känns det som att allt håller på att klinga av så sakterliga nu... Får se om det stämmer.

Vad som orsakar detta vettifan, det är ett sällan återkommande fenomen. Denna gången vet jag att jag gjorde misstaget att se på ett par fantastiskt vackra och underbara musikvideor på nätet med musik jag inte hört på mycket länge som gjorde mig sentimental och gråtfärdig, men om det var det som faktiskt gjorde att hela den här processen drog igång kan jag ju inte vara säker på. Sammanträffandet förefaller ju lite skumt, dock, men logiken klickar som lite. Varför skulle jag snörvla i timmars timmar för att jag blev tårögd under en kort stund?

Jaja. Finns ju värre saker här i livet förvisso...

Möjligen att du lyssnade på modern och gräslig musik. Detta har i sin tur triggat en stark gubballergi som inte vill släppa och det var just detta som gjorde att du grät.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Spelade ett modernt TP i veckan. Jösses vad spelet hade sjangserat. Hur? Jo, man kunde ju svaren på nästan allt.

Gone are the days när kulturkategorin efterfrågar skägglängd på Picassos bortglömda kusins syster som, egentligen, aldrig var känd men vars namn som TP ändock ber om. Det är ju hela charmen med spelet. Nä, gubben ska ut och shoppa en utgåva från den gamla goda tiden. Middagsgästerna ska inte ha så roligt i salongerna framgent!!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Spelade ett modernt TP i veckan. Jösses vad spelet hade sjangserat. Hur? Jo, man kunde ju svaren på nästan allt.

Gone are the days när kulturkategorin efterfrågar skägglängd på Picassos bortglömda kusins syster som, egentligen, aldrig var känd men vars namn som TP ändock ber om. Det är ju hela charmen med spelet. Nä, gubben ska ut och shoppa en utgåva från den gamla goda tiden. Middagsgästerna ska inte ha så roligt i salongerna framgent!!

"Vad heter författaren som skrev boken ...."
Avskyr kulturfrågorna!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Vet inte om jag blivit gammal och oteknisk utan att jag märkt det eller om Postnords app suger. Eftersom det här är gnälltråden så utgår jag från att allt Postnord rört vid blir skit. Har fått ett paket till närmaste paketbox som ligger en mil bort. Det kom dit på onsdagen, jag for dit på onsdag kväll, stod där i två plusgrader och regn en bra stund och försökte legitimera mig med Bankid och och fick bara till svar att "Bankid var för långsamt". For dit ikväll för att handla i affären som har boxen. Efteråt stod jag där och försökte igen med samma resultat. Avinstallerade och installerade Postnord-appen och fick svaret att det inte gick att legitimera sig och att jag skulle skicka paketet till ombud istället. Så istället för ett bestyr som tagit högst en halvtimme med körtid kommer det nu att ta uppåt en vecka.
Teknik kan vara jättebra. Men när den inte funkar blir jag SUR!

Smått OT, men om det är nån som vill gnälla på att jag inte fattar hur paketboxar funkar och undervisa mig så får ni gärna göra det.

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Fy fan, har suttit i timmar nu och snutit en kanonsprutande näsa som inte vill sluta rinna. Ögonen svider pga torra slemhinnor och jag vill gå och lägga mig, men det går inte så länge snoken håller på såhär. Som tur är känns det som att allt håller på att klinga av så sakterliga nu... Får se om det stämmer.

Vad som orsakar detta vettifan, det är ett sällan återkommande fenomen. Denna gången vet jag att jag gjorde misstaget att se på ett par fantastiskt vackra och underbara musikvideor på nätet med musik jag inte hört på mycket länge som gjorde mig sentimental och gråtfärdig, men om det var det som faktiskt gjorde att hela den här processen drog igång kan jag ju inte vara säker på. Sammanträffandet förefaller ju lite skumt, dock, men logiken klickar som lite. Varför skulle jag snörvla i timmars timmar för att jag blev tårögd under en kort stund?

Jaja. Finns ju värre saker här i livet förvisso...

Allergi kanske... Prova o lägg dig iallafall... har märkt att ibland slutar det rinna så länge man ligger ner men börjar igen när man går upp... Vete f*n varför.

Permalänk
Medlem

Har kanske blivit bättre nu när EU rör runt i grytan.
Men... För helvete att det ska behövas AirPlay för att casta morsans iPhone till min TV. (Förmodar att det är Google Cast som används med Android). Att det inte kan vara standardiserat.

En till sak angående screen casting.
Fan att appar på telefonen ska kräva att appen även finns på TVn för att kunna castas. Hur kan inte detta ha lösts med ett bättre API.

Jävla stenåldersteknik.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Har kanske blivit bättre nu när EU rör runt i grytan.
Men... För helvete att det ska behövas AirPlay för att casta morsans iPhone till min TV. (Förmodar att det är Google Cast som används med Android). Att det inte kan vara standardiserat.

En till sak angående sreen casting.
Fan att appar på telefonen ska kräva att appen även finns på TVn för att kunna castas. Hur kan inte detta ha lösts med ett bättre API.

Jävla stenåldersteknik.

Jag har då kört till en vanlig dum Chromecast (dvs utan Android/Google TV) från iPad, men det kräver ju att appen man använder har stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har då kört till en vanlig dum Chromecast (dvs utan Android/Google TV) från iPad, men det kräver ju att appen man använder har stöd för det.

Jo, vi har kopplat in hennes chromecast som hon hade till sin icke smarta tv.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Spelade ett modernt TP i veckan. Jösses vad spelet hade sjangserat. Hur? Jo, man kunde ju svaren på nästan allt.

Gone are the days när kulturkategorin efterfrågar skägglängd på Picassos bortglömda kusins syster som, egentligen, aldrig var känd men vars namn som TP ändock ber om. Det är ju hela charmen med spelet. Nä, gubben ska ut och shoppa en utgåva från den gamla goda tiden. Middagsgästerna ska inte ha så roligt i salongerna framgent!!

Hm, jag tycker lite tvärtom, de där gamla som frågar om världsrekord i längdhopp 1968, eller vem som skrev Fältskärns berättelser kan man ju, men de nya som frågar om Rihanna och andra moderna skådespelare har man ju ingen koll på.

Men, får väl kolla in moderna TP. Föredrar annars "När då då?" , även om det också kommit i modernare och sämre varianter.

Gnäll: Kör oftast MacOS och Windows 11 virtuellt, funkar bra. Men, nu bootade jag upp Windows 11 från "BIOS" startmeny.
Allt ok,men inget ljud annat än via HDMI och optiskt/digitalt. Min analoga Soundsticks-högtalare var tysta. Porten fanns inte ens att välja som utenhet.
Hade nyligen uppdaterat Windows 11 (betakanalen) _och_ AMD-drivare. Startade om datorn med strömknapp. Ingen framgång.
Tog bort AMD med AMDcleaner, icke, lade in Realteks ljuddrivare, ingen succé, tog bort ljuddrivers helt och lät Windows ominstallera både grafik och ljud, icke; ändrade i Bios från HD Audio till AC97, icke, det enda som gick att välja var HDMI, optiskt/digitalt och hörlursutgången på framsidan av burken. Inte utgången på baksidan, den var osynlig.
Samtidigt funkade såklart allt när jag bootade upp Windows 10.
Jag slet mitt hår på sidorna av huvudet; ovanpå vågar jag inte - och det ser fånigt ut.

Hur i hela helvete ska jag få igång ljudet igen? *Tänka*....om jag...drar ur...sladdjäveln bak på datorn och stoppar i den igen...?...då...*vagt minne att detta hänt förr*....då kanske den hittar utgången så den blir valbar? Sagt och gjort, 10 sekunder senare funkar ljudet såklart. Gah. Varför stänger Windows av en port så man inte ens kan välja den bara för att den TROR att inget är anslutet?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Köpte en ASUS ROG Harpe Ace Aim Lab Edition och varje gång jag startar om / sätter på datorn så har den tappat RGB inställningen, fanskapet lyser hela tiden fast jag stängt av det.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Folk som säger moderkaka om moderkort upprör mig till vansinne.
Finns ingen som helst logik alls i uttrycket och jag blir förbannad bara av att skriva det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Folk som säger moderkaka om moderkort upprör mig till vansinne.
Finns ingen som helst logik alls i uttrycket och jag blir förbannad bara av att skriva det här

Du menar mammaplankan

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du menar mammaplankan

Nä modermodem🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du menar mammaplankan

Närå, den tål jag 😄

Permalänk
Snusfri

Förbannade vinter och snöhelvete! Först kom det snö, sedan plusgrader så den smälte, nu snöar det igen och det är äckligt halt med blankis med lös snö ovanpå. Sedan ska det kräksnöa hela jävla veckan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Idag tar jag fram det tunga artilleriet. Moderna spisarhällar. Och mikrovågsugnar.

Vem fick för sig att de tär en bra idé med enbart touch-knappar? Som piper och skriker så fort minsta droppe vatten landar på hällen. Och som stänger av sig själv vid minsta antydan om att pastavattnet håller på att koka över. Fullständigt omöjligt att laga mat på dessa ingenjörsmisstag. Jag bara längtar efter att spisen ska gå sönder så att jag får byta ut den. Om det alls finns spishällar med riktiga knappar och vred kvar den dagen.

Min mikrovågsugn är nästan lika bedrövlig den. Istället för en knappsats där man kan ställa in tiden, eller ens ett normalt vred, har den bara en "touch-cirkel" som man ska styra allt med. Problemet är att om man har torra händer (eller blöta händer, eller annat än precis lagom återfuktare och återfettade händer) vägrar den att registrera någon input alls. Så för att mikra gårdagens brända rester i två minuter måste man stå och pilla och peta i fyrtiofem minuter. (Sedan ger man upp och äter maten kall.)

Överdriver en aning ovan. Men herregud. Vad hände med riktiga knappar och vred i köket? Finns det ens att köpa längre?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Idag tar jag fram det tunga artilleriet. Moderna spisarhällar. Och mikrovågsugnar.

Vem fick för sig att de tär en bra idé med enbart touch-knappar? Som piper och skriker så fort minsta droppe vatten landar på hällen. Och som stänger av sig själv vid minsta antydan om att pastavattnet håller på att koka över. Fullständigt omöjligt att laga mat på dessa ingenjörsmisstag. Jag bara längtar efter att spisen ska gå sönder så att jag får byta ut den. Om det alls finns spishällar med riktiga knappar och vred kvar den dagen.

Min mikrovågsugn är nästan lika bedrövlig den. Istället för en knappsats där man kan ställa in tiden, eller ens ett normalt vred, har den bara en "touch-cirkel" som man ska styra allt med. Problemet är att om man har torra händer (eller blöta händer, eller annat än precis lagom återfuktare och återfettade händer) vägrar den att registrera någon input alls. Så för att mikra gårdagens brända rester i två minuter måste man stå och pilla och peta i fyrtiofem minuter. (Sedan ger man upp och äter maten kall.)

Överdriver en aning ovan. Men herregud. Vad hände med riktiga knappar och vred i köket? Finns det ens att köpa längre?

Det finns att köpa men för spisar är det nog framförallt premiummärken. För mikrovågsugnar är det tvärtom tror jag, där har de billigaste ugnarna vanliga knappar och vred

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns att köpa men för spisar är det nog framförallt premiummärken. För mikrovågsugnar är det tvärtom tror jag, där har de billigaste ugnarna vanliga knappar och vred

Då kanske det går jämt ut i slutändan, en budget-mikro och en premiumspis

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HappySatan:

Idag tar jag fram det tunga artilleriet. Moderna spisarhällar. Och mikrovågsugnar.

Vem fick för sig att de tär en bra idé med enbart touch-knappar? Som piper och skriker så fort minsta droppe vatten landar på hällen. Och som stänger av sig själv vid minsta antydan om att pastavattnet håller på att koka över. Fullständigt omöjligt att laga mat på dessa ingenjörsmisstag. Jag bara längtar efter att spisen ska gå sönder så att jag får byta ut den. Om det alls finns spishällar med riktiga knappar och vred kvar den dagen.

Min mikrovågsugn är nästan lika bedrövlig den. Istället för en knappsats där man kan ställa in tiden, eller ens ett normalt vred, har den bara en "touch-cirkel" som man ska styra allt med. Problemet är att om man har torra händer (eller blöta händer, eller annat än precis lagom återfuktare och återfettade händer) vägrar den att registrera någon input alls. Så för att mikra gårdagens brända rester i två minuter måste man stå och pilla och peta i fyrtiofem minuter. (Sedan ger man upp och äter maten kall.)

Överdriver en aning ovan. Men herregud. Vad hände med riktiga knappar och vred i köket? Finns det ens att köpa längre?

mikroswitchar och fysiska vred har en begränsad livslängd och håller för x antal användningar, en kapacitiv touch-sensor håller längre än fingrarna.
Det är alltså motsatsen till planned obsolescence, men inte blir ni glada för det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HappySatan:

Idag tar jag fram det tunga artilleriet. Moderna spisarhällar. Och mikrovågsugnar.

Vem fick för sig att de tär en bra idé med enbart touch-knappar? Som piper och skriker så fort minsta droppe vatten landar på hällen. Och som stänger av sig själv vid minsta antydan om att pastavattnet håller på att koka över. Fullständigt omöjligt att laga mat på dessa ingenjörsmisstag. Jag bara längtar efter att spisen ska gå sönder så att jag får byta ut den. Om det alls finns spishällar med riktiga knappar och vred kvar den dagen.

Min mikrovågsugn är nästan lika bedrövlig den. Istället för en knappsats där man kan ställa in tiden, eller ens ett normalt vred, har den bara en "touch-cirkel" som man ska styra allt med. Problemet är att om man har torra händer (eller blöta händer, eller annat än precis lagom återfuktare och återfettade händer) vägrar den att registrera någon input alls. Så för att mikra gårdagens brända rester i två minuter måste man stå och pilla och peta i fyrtiofem minuter. (Sedan ger man upp och äter maten kall.)

Överdriver en aning ovan. Men herregud. Vad hände med riktiga knappar och vred i köket? Finns det ens att köpa längre?

För att inte tala om idioterna som kom på att det är en bra ide att micron ska pipa konstant tills man kommer dit och stänger av den istället för att pipa tre gånger och sen va tyst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

mikroswitchar och fysiska vred har en begränsad livslängd och håller för x antal användningar, en kapacitiv touch-sensor håller längre än fingrarna.
Det är alltså motsatsen till planned obsolescence, men inte blir ni glada för det.

Om det gick att kombinera hållbarhet med användbarhet så hade jag jublat och slagit volter (och därefter skrivit här i tråden om hur långa köer det är på akuten när man har brutit alla ben i kroppen). Dessvärre är touchsensorerna tämligen värdelösa, vilket förtar glädjen. Om något gjorde du mig än mer frustrerad; spisjäveln kommer aldrig gå sönder så att jag har anledning att byta ut den.

Och lite anekdotisk bevisföring på det: I min förra lägenhet hade jag en 20 år gammal spis med knappar och vred. Fungerade prima. Så om den begränsade livslängden är 20+ år är jag helt fine med det.

Skrivet av huttala:

För att inte tala om idioterna som kom på att det är en bra ide att micron ska pipa konstant tills man kommer dit och stänger av den istället för att pipa tre gånger och sen va tyst...

Ja, riktigt hemskt! Kombinera med en hemmaboende tonåring som ställer saker i mikron och sen stänger in sig på rummet med hörlurar så har du ett recept på frustration ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Källa: Vattenfalls kundtjänst : Jaha, du är med i LO, då får du samma rabatt som villaägarna fastän du bor i lägenhet. (det här kan en del säkert också ha invändningar mot, samarbete med fack eller företag)

Villaägare lägger nog också mer tid och större möda på att minimera elkostnaden än vad vi lägenhetsplebs gör, så om något är det väl vårt eget fel som konsumenter. Fortfarande extremt drygt dock.

Skrivet av Aphex:

mikroswitchar och fysiska vred har en begränsad livslängd och håller för x antal användningar, en kapacitiv touch-sensor håller längre än fingrarna.
Det är alltså motsatsen till planned obsolescence, men inte blir ni glada för det.

Jag har aldrig haft något annat än spisar med riktiga vred, och de erfarenheter jag haft med touchkontroller har endast varit negativa. Jag har heller aldrig behövt byta en spis för att vreden blivit dåliga (eller av någon annan anledning heller för den delen, har alltid flyttat ut med samma spis i köket som när jag flyttade in).

De enda fallen där man rimligen kan godta planned obsolescence skulle ju dock för saker man ändå inte vill ha/använda. Om/när jag väl flyttar någonstans med spis som inte har vred, kommer jag sannolikt hoppas möget går sönder så jag måste byta

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Idag tar jag fram det tunga artilleriet. Moderna spisarhällar. Och mikrovågsugnar.

Vem fick för sig att de tär en bra idé med enbart touch-knappar? Som piper och skriker så fort minsta droppe vatten landar på hällen. Och som stänger av sig själv vid minsta antydan om att pastavattnet håller på att koka över. Fullständigt omöjligt att laga mat på dessa ingenjörsmisstag. Jag bara längtar efter att spisen ska gå sönder så att jag får byta ut den. Om det alls finns spishällar med riktiga knappar och vred kvar den dagen.

Min mikrovågsugn är nästan lika bedrövlig den. Istället för en knappsats där man kan ställa in tiden, eller ens ett normalt vred, har den bara en "touch-cirkel" som man ska styra allt med. Problemet är att om man har torra händer (eller blöta händer, eller annat än precis lagom återfuktare och återfettade händer) vägrar den att registrera någon input alls. Så för att mikra gårdagens brända rester i två minuter måste man stå och pilla och peta i fyrtiofem minuter. (Sedan ger man upp och äter maten kall.)

Överdriver en aning ovan. Men herregud. Vad hände med riktiga knappar och vred i köket? Finns det ens att köpa längre?

På spisen vi har tycker jag inte att det är så farligt även om jag skulle föredrar mer fysiska knappar, däremot det dummaste är att ugnen har touchknappar ovanför luckan, och varje gång man öppnar den och det kommer upp ånga så reagerar den 😑 Det är alltså nåt som händer i stort sett VARJE gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Idag tar jag fram det tunga artilleriet. Moderna spisarhällar. Och mikrovågsugnar.

Vem fick för sig att de tär en bra idé med enbart touch-knappar? <klipp>

Min mikrovågsugn är nästan lika bedrövlig den. Istället för en knappsats där man kan ställa in tiden, eller ens ett normalt vred, har den bara en "touch-cirkel" som man ska styra allt med. <klipp>

Överdriver en aning ovan. Men herregud. Vad hände med riktiga knappar och vred i köket? Finns det ens att köpa längre?

Ja, vansinne, speciellt när det kokar över som sagt, eller om man precis slabbat ner händerna med vatten och ska försöka hejda överkokande potatisvatten etc. Lösningen blir ju att lyfta bort kastrullen, typ.
Vår gamla spis, som fanns när vi flyttade ut, fungerade tyvärr för bra för att byta ut, men för dåligt för att vara nöjd. (Keramikhäll, och så långsam att jag funderade på om alla faserna var kopplade; det var de). Men, sedan började vredet på största plattan GLAPPA (ja), efter bara ca 20 år, så då fick jag tillfälle att byta ut den nu i dagarna mot en induktionsspis. Köpte typ den billigaste vi hittade ( https://www.power.se/vitvaror/matlagning/spisar/electrolux-ek... tror jag) på rea för 7990. Den har vred, och även om den inte känns premium så är den lätthanterlig. Dock har den ändå lite touchgrejor, för att sätta på extra snabb uppvärmning, starta spisfläkten (tror jag - vi har ingen sådan kompatibel) och låsa plattorna. Vredet på framsidan som har ett lås som symbol och som man tror låser spisen låser bara ugnen. Plattorna låses med touch. Inga direkta problem i och för sig.

Mikrovågsugnar ja...vad är det för fel med ett vred för tid och ett för effekt? Ibland på jobbet står jag som en fågelholk och får typ knappt igång mikron. Kanske är jag för gammal. Men jag lyckades ändå programmera en Akai VHS att spela in från TVn när jag var typ 9-10 så jag borde väl klara att starta en mikrovågsugn?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv

Okej! Så bara någon dag eller två efter jag blir uppesittande till typ halv sex på morgonen pga våldsamt rinnande näsa, vad gör jag för stolligt då? lol

Ja först börjar det med att jag köper Findus fiskgratäng dill - en svensk djupfryst klassiker jag bojkottade under massor av år pga de ändrade moset så det blev superfluffigt, och förstörde hela anrättningen. Så det var med viss bävan jag inhandlade nu häromdan, men Findus är ju som originalet, så man måste ju prova iallafall.

Så sagt och gjort, senare den kvällen inmundigades anrättningen, och den var faktiskt inte dum alls! Smakade riktigt kalas gjorde den. Fisken var kanske lite väl fast - torsk som det begav sig istället för alaska pollock på den gamla hederliga tiden är mer mjäll i konsistensen. Men det är en mindre anmärkning - smakmässigt är ju som fisk ändå fisk, för det mesta iallafall. I samma veva inhandlades tre förpackningar Sun Maid kaliforniska sviskon, för lite sviskon efter maten hjälper det åldrande och numera lätt kärvande maskineriet igång.

Så sagt och gjort, blev youtube efter maten, och då ville jag ha något att tugga på, men hade inga brago eller dylikt (walker's shortbread fingers är inte heller helt fel! Och de har dem på Willys numera, mumsmums!) hemma. Men dock sviskon! Så jag tog en litet större portion än vad som kanske är brukligt, för Sun Maid sviskon brukar ju vara så goda. Håller man till godo med Garant från miljardärskan Antonia Ax:son Johnsons bord så är det ett tärningskast om det är stenhårda och/eller sura sviskon i pappburken, men Sun Maid, det är fan grejer det!

Och de var så goda att jag hämtade snart resten av påsen och konsumerade de också i rask följd. Inte mitt skarpaste genidrag kanske, kan noteras såhär i efterhand... Hann inte ens bli läggdags innan det började mullra som mount vesuvius därinne, och utan att bli alltför grafisk så när allt var över tillslut så var klockan redan morgon dagen efter...

LYYYYCCCCKKKAAATTTT!!!

Jösses. Fler sådana här självmål och jag får ringa och be Fonus komma och hämta mig proaktivt i förtid för att stoppa dumheterna. lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

mikroswitchar och fysiska vred har en begränsad livslängd och håller för x antal användningar, en kapacitiv touch-sensor håller längre än fingrarna.
Det är alltså motsatsen till planned obsolescence, men inte blir ni glada för det.

Nja, vreden på föräldrarnas gamla spis var det inga problem med... Att man fick byta ut spisen berodde på att det fanns inga resevplattor att få tag i. Alltså det var en så gammal spis att plattorna hade stift på undersidan som gick ned i en sockel i spisen. Så byta en platta gick på under en minut. Tror den blev en bra bit över 40 år... men vreden var fortfarande OK.