Separat Gateway på befintligt nätverk - konf ?

Permalänk
Medlem

Separat Gateway på befintligt nätverk - konf ?

För er som kör Ubiquiti så kanske ni känner igen EdgeMAX och UISP (f.d. UNMS).

Detta är dock inte Unifi. UI har dessutom plockat upp EdgeOS igen och gör uppdateringar av EdgeMAX (ISP) seriens Firmware som tyvärr legat i träda några år.

Jag kör alltid UISP men på senare tid har jag fått nöja mig med begränsad kapacitet eftersom min Gateway inte varit en UI enhet. Nu har jag bestämt mig för att plocka in min gamla EdgeMAX Router igen och sätta den som Gateway på 10.1.1.1, men inget annat. Den skall inte routa och den skall inte köra DHCP, utan endast Gateway mellan ISP och min kombinerade Router/Brandvägg som kör IPFire.

Nu blir det lite komplicerat, eller kanske inte men jag lyckas inte utan mer information från någon som kan lite mer.

Jag kör IPFire. Idag är den konfad som Router och Brandvägg på min SuperMicro server med 4 nätverksportar. Funkar bra, har aldrig kört en brandvägg som varit så lättkonfad och som jag väldigt sällan haft strul med. (Jag har testat både OPNSense och PFSense samt Zyxel i denna roll förut, alltid något strul). Samtidigt använder jag bara routing och brandvägg i denna, konfigurationen är relativt enkel.

En ritning på mitt nätverk, som det ser ut idag, tänkt Gateway i rosa, instoppad mellan IPFire burken och ISP:

Så vitt jag begriper måste jag konfa min IPFire med en statisk IP mot den tänkta fristående Gatewayen, som i sin tur kör DHCP mot ISP, men där är tre fält i grundkonfigurationen (som körs i bootläge):

(Denna bild är bara ett exempel från IPFire's Wiki)

https://wiki.ipfire.org/installation/red/static

Vad utöver Gateway adress, 10.1.1.1 , och mask 255.255.255.0, är det som behövs i de fältet som anges i den länken?

//

Vänta nu skramlade något till mellan öronen. Det borde rimligen vara:

IP-Address: 192.168.1.1 som är IP adressen till Router som hanterar nätverket. Network mask: 255.255.255.0 Gateway: 10.1.1.1 som är adressen till EdgeMAX konfade IP

Får testa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så försök 1 fungerade inte.

Först kontrollerade jag anslutningen till EdgeMax genom att bara koppla in den i en ledig port och min switch (också EdgeMax) kunde upptäcka den med MAC-adresser och IP 10.1.1.1, men jag kunde inte ansluta till den via någon dator, förmodligen, ja uppenbarligen, eftersom det inte fanns någon sökväg till den. Det spelade inte så stor roll, bara konstarera att den funkar.

Sedan kopplade jag in den som avsett, tog kabeln från ISP-Inteno-boxen och satte den i WAN/ETH0-porten på EdgeMax och ETH1 från EdgeMax till IPFires "WAN" port. (IPFire använder som standard "RÖD" som beteckning på anslutning som går mot ISP, GRÖN för LAN och BLÅ för Wifi. )

Jag loggade in på IPFire-konsolen via IPMI, körde setup och ändrade det RÖDA nätverket till statiskt med den nuvarande adressen 192.168.1.1 och Gateway till EdgeMax på 10.1.1.1 och Nätmask 255.255.255.0. Omstart.
(Dock är jag inte säker på Nätmasken, kanske den borde ha varit 255.0.0.0, vilket hade blivit varit ett jefla stort nätverk, men jag är bara inte säker på vad det skulle vara.)

Jag kunde inte etablera någon internetanslutning, men medan jag pingade 10.1.1.1 gav det mig tre timeout och ett uppslag till min ISPs webbplats-IP, vilket jag fann ganska konstigt.

Nästa försök kommer jag att troligen att prova 10.10.10.1 med 255.255.255.0.

Dessa försök tar lite tid och jag kan bara göra ett och dokumentera vad som händer innan jag försöker nästa med eventuella ändringar. Jag försöker diagnostisera vad som hände och även om jag inte är säker på vad som kan ha gått fel, förutom kanske nätmaskstrulet, började jag titta på loggar.

WAN (RÖD) logg från IPFire vid relevant tidpunkt:

15:30:33 dhcpcd[4101] : red0: carrier lost 15:30:33 dhcpcd[4101] : red0: deleting route to ISP.174.120.192/26 15:30:33 dhcpcd[4101] : red0: deleting default route via ISP.174.120.193 15:31:01 dhcpcd[4101] : red0: carrier acquired 15:31:01 dhcpcd[4101] : red0: IAID 7a:6a:d1:a1 15:31:01 dhcpcd[4101] : red0: rebinding lease of ISP.174.120.223 15:31:06 dhcpcd[4101] : red0: DHCP lease expired 15:31:35 dhcpcd[4101] : red0: soliciting a DHCP lease 15:31:35 dhcpcd[4101] : dhcpcd_handlelink: unexpected event 0x0101 15:31:35 dhcpcd[4101] : route socket overflowed (rcvbuflen 106496) - learning interface state 15:31:35 dhcpcd[4101] : drained 279 messages 15:32:17 dhcpcd[803] : sending signal ALRM to pid 4100 15:32:17 dhcpcd[803] : waiting for pid 4100 to exit 15:32:17 dhcpcd[4101] : received SIGALRM, releasing 15:32:17 dhcpcd[4101] : red0: removing interface 15:32:27 dhcpcd[803] : pid 4100 failed to exit 15:32:28 dhcpcd[1383] : sending signal ALRM to pid 4100 15:32:28 dhcpcd[1383] : waiting for pid 4100 to exit 15:32:38 dhcpcd[1383] : pid 4100 failed to exit 15:32:39 dhcpcd[1748] : sending signal ALRM to pid 4100 15:32:39 dhcpcd[1748] : waiting for pid 4100 to exit 15:32:45 dhcpcd[4101] : received SIGALRM, releasing 15:32:45 dhcpcd[4101] : red0: removing interface 15:32:45 dhcpcd[4101] : received SIGALRM, releasing 15:32:45 dhcpcd[4101] : red0: removing interface 15:32:45 dhcpcd[4101] : dhcpcd exited 15:32:47 dhcpcd[2358] : dhcpcd-10.0.2 starting 15:32:47 dhcpcd[2362] : DUID 00:01:00:01:2a:f8:f3:a2:0c:c4:7a:6a:d1:a1 15:32:47 dhcpcd[2362] : red0: waiting for carrier 15:32:50 dhcpcd[2362] : red0: carrier acquired 15:32:50 dhcpcd[2362] : red0: IAID 7a:6a:d1:a1 15:32:51 dhcpcd[2362] : red0: soliciting a DHCP lease 15:33:47 dhcpcd[2362] : timed out 15:33:47 dhcpcd[2362] : main: control_stop: No such file or directory 15:33:47 dhcpcd[2362] : dhcpcd exited 15:49:01 dhcpcd[6940] : dhcpcd-10.0.2 starting 15:49:01 dhcpcd[6943] : DUID 00:01:00:01:2a:f8:f3:a2:0c:c4:7a:6a:d1:a1 15:49:02 dhcpcd[6943] : red0: IAID 7a:6a:d1:a1 15:49:03 dhcpcd[6943] : red0: soliciting a DHCP lease 15:49:26 dhcpcd[6943] : red0: carrier lost 15:49:54 dhcpcd[6943] : red0: carrier acquired 15:49:54 dhcpcd[6943] : red0: IAID 7a:6a:d1:a1 15:49:56 dhcpcd[6943] : red0: soliciting a DHCP lease 15:49:56 dhcpcd[6943] : red0: offered ISP.174.120.223 from 81.170.145.33 15:49:56 dhcpcd[6943] : red0: probing address ISP.174.120.223/26 15:50:02 dhcpcd[6943] : timed out 15:50:02 dhcpcd[6943] : main: control_stop: No such file or directory 15:50:02 dhcpcd[6943] : dhcpcd exited 15:53:20 dhcpcd[4108] : dhcpcd-10.0.2 starting 15:53:20 dhcpcd[4111] : DUID 00:01:00:01:2a:f8:f3:a2:0c:c4:7a:6a:d1:a1 15:53:21 dhcpcd[4111] : red0: waiting for carrier 15:53:23 dhcpcd[4111] : red0: carrier acquired 15:53:23 dhcpcd[4111] : red0: IAID 7a:6a:d1:a1 15:53:23 dhcpcd[4111] : red0: soliciting a DHCP lease 15:53:27 dhcpcd[4111] : red0: offered ISP.174.120.223 from 81.170.145.33 15:53:27 dhcpcd[4111] : red0: probing address ISP.174.120.223/26 15:53:32 dhcpcd[4111] : red0: leased ISP.174.120.223 for 1200 seconds 15:53:32 dhcpcd[4111] : red0: adding route to ISP.174.120.192/26 15:53:32 dhcpcd[4111] : red0: adding default route via ISP.174.120.193

Jag försökte titta igenom andra loggar, ALLA faktiskt, men kunde inte riktigt identifiera någon relevant information förutom ovan.

Potentiella problem:

  • Nätmasken som nämnts ovan.

  • Fysiska anslutningar, EdgeMAX har en dedikerad WAN-port. Normalt sett skulle det vara uppenbart att använda den och ETH1 till IPFire, men kanske är det fel i det här fallet.

  • EdgeMax har också en inbyggd, ganska rudimentär, brandvägg som är aktiv, kanske borde jag inaktivera den.

Jag har inte pillat någon form av bridging eller pass-through. Kan det behövas?

Någon som har idéer om detta lilla experiment...?
Någon mer information jag kan ge?

//
Jag glömde nästan, jag behöver kontrollera loggarna på EdgeMax också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår överhuvudtaget inte vad du hoppas uppnå genom att tillföra en ytterligare länk i kedjan men som inte skall göra någonting?

Skrivet av Homdax:

Vänta nu skramlade något till mellan öronen. Det borde rimligen vara:

IP-Address: 192.168.1.1 som är IP adressen till Router som hanterar nätverket. Network mask: 255.255.255.0 Gateway: 10.1.1.1 som är adressen till EdgeMAX konfade IP

Får testa.

En gateway som är inom ett annat nät än den konfigurerade enheten kan väl ändå omöjligt fungera…?

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Förstår överhuvudtaget inte vad du hoppas uppnå genom att tillföra en ytterligare länk i kedjan men som inte skall göra någonting?

Det är Ubiquiti's fel. För att använda UISP fullt ut, vilket jag gärna gör en ansträngning för att få till, så måste det finnas en Ubiquiti hårdvara som Gateway i nätverket. Oavsett om den sedan är router eller brandvägg, men Gateway måste den vara enligt deras logik. En Gateway är inget konstigt i sig, används enormt mycket, man sätter den mellan "Internet" och "Routing/Brandvägg" och en vanlig funktion är att dela ut lina till olika fysiska nätverk till exempel..

Eftersom jag då använder IPFire som Router och Brandvägg så blir det ju lite mek att få ihop det. Det finns andra möjligheter, som att skrota IPFire som Router, men det blir i så fall annat mek.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej. Jag är absolut inte en nätverksexpert, men jag kan inte se hur din föreslagna arkitektur skulle kunna fungera.

Om dina EdgeSwitch vägrar leverera full funktionalitet utan en EdgeRouter, så måste de väl ändå alla vara på samma nätverk. Men här pratar du om att sätta din EdgeRouter utanför en annan brandvägg, och då hamnar den ju defacto på ett annat nätverk?

Jag hade provat tvärtom, IPFire längst ut, sedan EdgeRouter, därefter dina EdgeSwitch. Sätt EdgeRouter på att hämta alla inställningar från DHCP/IPFire men istället för att sedan själv agera DHCP Server skall den agera som DHCP Relay mot IPFire.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Om dina EdgeSwitch vägrar leverera full funktionalitet utan en EdgeRouter, så måste de väl ändå alla vara på samma nätverk. Men här pratar du om att sätta din EdgeRouter utanför en annan brandvägg, och då hamnar den ju defacto på ett annat nätverk?

Stopp. Jag sade UISP. Det är en applikation som kör på server och övervakar UI's enheter i nätverket (kanske som Unifi, men på ett annat sätt) och dessutom ger en möjlighet att hålla koll på nertid, topologi, bandbredd och en massa annat.

https://uisp.com/uisp-overview

Om du inte vet vad något är skall du kanske kolla upp det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du inte har något att vinna på att komplettera med en EdgeRouter i ditt upplägg, om inte för att ersätta IPFire-brandväggen. För eftersom det är vanlig hemma-miljö utan BGP eller annan form av dynamisk routing så innebär införande utav EdgeRoutern att du kommer ha ett upplägg med dubbel-NAT eftersom du måste ha massquerade aktiverat på EdgeRoutern för att trafiken ska gå vidare in till IPFire brandväggen. Därtill kommer du behöva sätta upp port forwards för eventuell extern access även i EdgeRoutern så trafiken tar sig vidare genom båda brandväggarna till slutdestinationen på insidan.

Sen kan jag tillägga att till skillnad mot UniFi, så ger inte UISP så mycket matnyttig information för dig som slutkund, hela Edge-sortimentet är trots allt inriktat mot ISP och nätoperatörer, men främst för WISP-leverantörer som erbjuder internet via radio-länk. Jag kör själv UISP-kontroller för att hantera kompisars EdgeRouter eller Cube-enheter så jag vet vad det är frågan om, kör även UISP på jobbet där vi har några EdgeSwitch fiber-coreswitchar.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Tack @Pitr-
Bra, känns som att du fattar precis.

Ett förtydligande, menar du att jag behöver ta hänsyn till routing på båda enheterna, EdgeMax och IPFire, men kan jag inte bara fimpa routingen på EdgeMax? Det är egentligen det jag är ute efter. Sedan kan det kanske vara underförstått att UISP behöver även ha routingen på en UI enhet, men det står ju "Gateway" i dokumentationen så det är det jag utgått ifrån.
Jag förstår att jag kanske måste göra en regel för att skicka trafiken vidare från Edge Gateway till IPFire, hur det nu blir

En nödlösning kan ju vara att fimpa routingen på IPFire helt och låta EdgeMax routa, jag har inte så mycket konfat utöver brandväggen ändå, så det är inte svårt att "flytta" och det är ju en vanlig lösning, sätta brandvägg mellan router och nätverk.

Ang UISP så har du rätt, men nyligen har UI börjat plocka upp utvecklingen av EdgeOS och gör mer saker med UISP, den är oavsett bra att ha även om den inte har lika mycket funktionalitet som Unifi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge du har IPFire i ditt nätverk så har du en enhet som bryter upp visualiseringen utav topologin i UISP-kontrollern. Så korrekt väg att gå är att skrota IPFire brandväggen och låta EdgeRoutern agera som router/brandvägg, med all övrig utrustning direkt kopplad till EdgeRoutern eller EdgeSwitch bakom.

Med detta på plats så kommer ditt nätverk bli som en liten föreningen där varje AirCube är den lokala routern/accesspunkten för en lägenhet, eller i ditt fall ett rum. Du blir din egna lilla ISP med dina rum som hyresgäster samt de som befinner sig i rummen för stunden.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Så länge du har IPFire i ditt nätverk så har du en enhet som bryter upp visualiseringen utav topologin i UISP-kontrollern.

Med detta på plats så kommer ditt nätverk bli som en liten föreningen där varje AirCube är den lokala routern/accesspunkten för en lägenhet, eller i ditt fall ett rum. Du blir din egna lilla ISP med dina rum som hyresgäster samt de som befinner sig i rummen för stunden.

Njae, jag har kommit in i IPFire så mycket lättare och bättre än någon annan brandvägg så den skrotar jag inte. Dessutom är EdgeMAX inte en brandvägg i sig, även om man givetvis kan konfa den som en brandvägg så är den i första hand Router. Don efter person, eller "enhet". Men jag tycker det borde gå att komma runt detta problem.

Jag skall ge det en vända till i hjärnkontoret men annars så har jag faktiskt börjat titta på alternativ till UISP, som kanske Zabbix, men det känns lite overkill. Dock har IPFire en relevant plug för att koppla till Zabbix, så det är förberett för det.

Din tanke om ISP funktionaliteten medför ju då att jag kan debitera familjens bandbredd förbrukning individuellt, att jag inte tänkte på det, blir säkert populärt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Njae, jag har kommit in i IPFire så mycket lättare och bättre än någon annan brandvägg så den skrotar jag inte. Dessutom är EdgeMAX inte en brandvägg i sig, även om man givetvis kan konfa den som en brandvägg så är den i första hand Router. Don efter person, eller "enhet". Men jag tycker det borde gå att komma runt detta problem.

Jag skall ge det en vända till i hjärnkontoret men annars så har jag faktiskt börjat titta på alternativ till UISP, som kanske Zabbix, men det känns lite overkill. Dock har IPFire en relevant plug för att koppla till Zabbix, så det är förberett för det.

Din tanke om ISP funktionaliteten medför ju då att jag kan debitera familjens bandbredd förbrukning individuellt, att jag inte tänkte på det, blir säkert populärt...

Nej EdgeMax som produktsortiment är rätt brett och innefattar både produkter med Linux och Vyatta OS som bas, så man kan väl definitivt säga att de är multifunktionella. Inte lika flexibelt som Mikrotik kanske där man verkligen kan få vilken produkt som helst att vara en switch, en router eller AP om det bara finns wifi-krets i enheten.

Vad gäller övervakning så lämnar UISP mycket att önska då denna bara är just för nätverk, till skillnad mot Zabbix, CheckMK, LibreNMS, Icinga, Paessler PRTG med fler som erbjuder övervakning av allt i form av SNMP eller agent-baserad övervakning.

Jag gick igenom allihopa där för två år sedan, där jag tyckte att Icinga verkade mest lovande, men jag tyckte lösningen var lite för meckig att sätta upp så jag landade i stället på CheckMK RAW som bygger på Nagios i bakänden men med ett tilltalande grafiskt utseende samt att det är enkelt att konfigurera övervakning. Man kan exempelvis skapa en mapp som avgör standard för enheter därunder, ska det vara SNMP, agent eller båda delarna för övervakning. Därefter lägger du upp hostar i mappen och låt den köra autodiskover. Så länge man inte behöver extramoduler så är det klart. På jobbet kör vi däremot Paessler PRTG som också är väldigt kompetent, om än Windows-baserat och med futtiga 100 sensorer i gratis-versionen, men vi har unlimited-paketet där så behöver inte snåla på sensorer.

Ja varför inte vara in-house ISP. Sorry... men du har använt upp din surfpott, men du har ju obegränsat med data-mängd för lagamat.se/mattegeniet.se.

Vad gäller ditt fall så skulle jag nog bara behålla IPFire som primär router och brandvägg, och så kanske komplettera med LibreNMS eller CheckMK om du vill ha en NMS-lösning som är enkel att konfigurera upp. Dock så får du ju inga push-meddelanden direkt med dessa. Jag har löst det för CheckMK med att jag kör en instans av Gotify som jag pushar alla möjliga push-meddelanden igenom till min telefon, och så har jag fixat ett skript i CheckMK som skickar larm via detta.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Vi körde Lansweeper på mitt gamla jobb och nu var det inte jag som konfade, men jag lärde mig att uppskatta det som ett inventarieverktyg, för min del av jobbet då. Andra avdelningar använde mot servrar, mot nätverk osv... Kört gratis versionen i säkert 10 år nu, men den tillåter inga mail eller push så länge man inte betalar.

CheckMK får jag kika på så lagt till den i listan.

Tack för värdefulla tips och sypunkter, @Pitr- , även om vi inte lyckades lösa grundproblemet, om jag nu inte snubblar över något sätt, så är det ofta enklare att ta något annat som är gjort för ändamålet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Vi körde Lansweeper på mitt gamla jobb och nu var det inte jag som konfade, men jag lärde mig att uppskatta det som ett inventarieverktyg, för min del av jobbet då. Andra avdelningar använde mot servrar, mot nätverk osv... Kört gratis versionen i säkert 10 år nu, men den tillåter inga mail eller push så länge man inte betalar.

CheckMK får jag kika på så lagt till den i listan.

Tack för värdefulla tips och sypunkter, @Pitr- , även om vi inte lyckades lösa grundproblemet, om jag nu inte snubblar över något sätt, så är det ofta enklare att ta något annat som är gjort för ändamålet.

Ingen fara, det är kul att få dela med sig utav sina erfarenheter i hopp om att de kan göra tillvaron lite enklare och trevligare för någon annan.

Vad gäller att köra EdgeRoutern innan IPFire så är det egentligen rätt så enkelt. Du konfigurerar bara en port som internet med DHCP på EdgeRoutern, och en annan som internt LAN eller om du bryggar övriga portarna som LAN. På detta interface skapar du ett länk-nät som kan vara egentligen vad som helst, exempelvis 10.0.0.1/24. På IPFire konfigurerar du IP 10.0.0.2/24 och sätter gateway till 10.0.0.1 för att IPFire ska veta vart den ska skicka trafik ut mot internet via EdgeRoutern.

Så länge WAN masquerade är konfigurerat på EdgeRoutern så bör du få kontakt med omvärlden efter detta. Om du har portar öppna utifrån så behöver du sätta port forward på dessa i EdgeRouter in mot 10.0.0.2/din IPFire brandvägg vilket görs lätt under Firewall och Port Forwarding genom att lägga till en regel där för port x mot 10.0.0.2 och motsvarande port där.

https://img.community.ui.com/267bc3f3-384c-4503-aff0-2a517213...

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man vill bemöda sig med UISP. Vi kör det på jobbet men då mest som övervakning och firmwarehantering av dom ca 70 radiolänkarna vi har.

För seriös övervakning kör vi ett SNMP-verktyg (zenoss, prtg). Du har ett sånt litet nätverk så det känns mer som ett konstigt principbeslut än nått som är baserat på faktisk nytta. Kul att experimentera osv men ja, att få in edgeroutern kommer bara addera onödig komplexitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ingen fara, det är kul att få dela med sig utav sina erfarenheter i hopp om att de kan göra tillvaron lite enklare och trevligare för någon annan.

Vad gäller att köra EdgeRoutern innan IPFire så är det egentligen rätt så enkelt. Du konfigurerar bara en port som internet med DHCP på EdgeRoutern, och en annan som internt LAN eller om du bryggar övriga portarna som LAN. På detta interface skapar du ett länk-nät som kan vara egentligen vad som helst, exempelvis 10.0.0.1/24. På IPFire konfigurerar du IP 10.0.0.2/24 och sätter gateway till 10.0.0.1 för att IPFire ska veta vart den ska skicka trafik ut mot internet via EdgeRoutern.

Så länge WAN masquerade är konfigurerat på EdgeRoutern så bör du få kontakt med omvärlden efter detta. Om du har portar öppna utifrån så behöver du sätta port forward på dessa i EdgeRouter in mot 10.0.0.2/din IPFire brandvägg vilket görs lätt under Firewall och Port Forwarding genom att lägga till en regel där för port x mot 10.0.0.2 och motsvarande port där.

https://img.community.ui.com/267bc3f3-384c-4503-aff0-2a517213...

Har gett mig fan på att få igång detta. Varit utan UISP i några veckor nu och jag saknar verkligen den kollen på UI's enheter jag har genom den, och viss del av nätverket allmänt. Dessutom skall jag in med fler UI enheter, fortfarande inte Unifi utan UISP kompatibla enheter.

Hela mitt lokala nätverk ligger alltså på 192.168.1.1/24 för Lan och 192.168.10.1/24 för Wifi. FW/Gateway ligger på 192.168.1.1.

Menar du dessa instruktioner för Wan Masquerade?
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204976494-EdgeRouter-So...

Konfade detta på lokal burk...

Var specar jag Gateway adressen på EdgeRoutern...?

Åter till: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204976494-EdgeRouter-So... fast den nedre delen, speca Source NAT Rule. Där använder de ip adresser till ISP, men mina är dynamiska, så det måste bli DHCP? Min UISP kommer att ligga på 192.168.1.12, är det relevant i det sammanhanget?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Har gett mig fan på att få igång detta. Varit utan UISP i några veckor nu och jag saknar verkligen den kollen på UI's enheter jag har genom den, och viss del av nätverket allmänt. Dessutom skall jag in med fler UI enheter, fortfarande inte Unifi utan UISP kompatibla enheter.

Hela mitt lokala nätverk ligger alltså på 192.168.1.1/24 för Lan och 192.168.10.1/24 för Wifi. FW/Gateway ligger på 192.168.1.1.

Menar du dessa instruktioner för Wan Masquerade?
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204976494-EdgeRouter-So...

Konfade detta på lokal burk...

https://i.imgur.com/M9QUUFy.png

Var specar jag Gateway adressen på EdgeRoutern...?

Åter till: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204976494-EdgeRouter-So... fast den nedre delen, speca Source NAT Rule. Där använder de ip adresser till ISP, men mina är dynamiska, så det måste bli DHCP? Min UISP kommer att ligga på 192.168.1.12, är det relevant i det sammanhanget?

Du behöver Masquerade för att trafiken från IPFire ska NAT:as ut mot omvärlden via EdgeRoutern, vilket du gör genom att bara fylla i eth0 eller det interface på EdgeRoutern som du har konfigurerat med DHCP mot ISP:en din som "outbound interface" samt säkerställer att "use masquerade" är valt samt alla protokoll. Resterande inställningar kan du ignorera.
https://daywiss.files.wordpress.com/2015/07/natmasquerade.png

Vad gäller trafiken tillbaks om du vill slippa dubbla brandväggar, löser du enkelt genom att skapa en "destination NAT"-regel anger WAN-interface som "inbound interface", och i rutan för "translation" och adressfältet knappar du in den lokala IP-adressen du har konfigurerat på WAN-interface:et på IPFire. Detta kommer då effektivt innebära att all internet-trafik bara skickas vidare till IPFire och du slipper därmed dubbla brandväggsregler utifrån.
https://img.community.ui.com/5c217e8f-cbc8-4dd8-9e6f-418625a5...

Jag hänger inte med på vad du menar med att du ska ha din EdgeRouter på 192.168.1.12, det är ju en IP-adress på insidan utan din IPFire så det blir ju lite galet. Eller tänkte du att du skulle ha EdgeRoutern på insidan i stället? Det går ju det också förvisso men då kan den ju inte använda sig utav samma LAN subnät utåt som du vill ha innanför för det blir ju totalkrock i routing:en.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag hänger inte med på vad du menar med att du ska ha din EdgeRouter på 192.168.1.12, det är ju en IP-adress på insidan utan din IPFire så det blir ju lite galet. Eller tänkte du att du skulle ha EdgeRoutern på insidan i stället? Det går ju det också förvisso men då kan den ju inte använda sig utav samma LAN subnät utåt som du vill ha innanför för det blir ju totalkrock i routing:en.

Det var inte EdgeRoutern utan adressen till min UISP server enligt diagrammet här: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204976494-EdgeRouter-So...
fast där står det UNMS.

Tack för mer input, skall testa imorgon.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det var inte EdgeRoutern utan adressen till min UISP server enligt diagrammet här: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204976494-EdgeRouter-So...
fast där står det UNMS.

Tack för mer input, skall testa imorgon.

Ah, jag läste fel i farten. Ja du behöver ju ha en statisk rutt i EdgeRoutern för 192.168.1.0/24 subnätet så att den trafiken skickas in mot IPFire brandväggens WAN IP-adress och inte ut mot WAN på EdgeRoutern, annars kommer den ju aldrig att hitta din UISP-kontroller. Därtill behöver du lägga till en brandväggsregel i IPFire som tillåter trafiken från EdgeRouter:s lan IP in mot 192.168.1.12 på insidan. Därefter bör EdgeRoutern kunna ansluta in mot UISP-kontrollern.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Anpassat masquerade rollen på eth0.

Så är eth0 konfad til ip: 10.10.1.1/24

Sedan behöver jag ta signalen vidare genom eth1 så sätter den till DHC samt då verkar det behövas något som detta, om jag tokar denna rätt: https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204952134 .
Får kanske komma ihåg att "Translation" i detta fall skall till brandväggen, inte till UNMS/UISP servern...

Får testa igen men har ingen bra möjlighet på ett par dagar, annat folk som gnäller när man pillar med nätverket och det inte är uppe igen på 74 sekunder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Anpassat masquerade rollen på eth0.

https://i.imgur.com/Iai6rCj.png

Så är eth0 konfad til ip: 10.10.1.1/24

Vänta nu, hade du inte DHCP från internet-leverantören? Om jag förstått dig korrekte i vad du vill åstadkomma så är det följande upplägg

ISP tjänstedelare (lan) -> EdgeRouter (eth0) -> EdgeRouter (eth1) -> IPFire (wan)

Om så är fallet så borde du ju ha DHCP på EdgeRouter eth0 om det är detta interface som är kopplat mot ISP. Därefter behöver du den NAT masquerade-regel som du har satt upp på eth0 för att trafik från IPFire ska kunna ta sig ut. Den andra regeln du har skapat är nästan rätt, men du har valt fel interface då eth1 inte är inbound utan det är ju eth0 där internet kommer in.

Nätverkskonfiguration för EdgeRouter (eth1) däremot ska sättas till 10.10.1.1/24 och på IPFire (wan) konfigurerar du då 10.10.1.2/24 samt sätter gateway mot internet (0.0.0.0/0) till 10.10.1.1, dvs EdgeRouter (eth1):s IP-adress som är nästa hopp i kedjan mot omvärlden.

Sen så behöver du lägga till en statisk rutt/gateway för 192.168.1.0/24 så att detta skickas till 10.10.1.2 dvs IPFire (wan) så att trafiken från EdgeRouter kan hitta till din UISP-server på insidan. Du behöver även lägga till brandväggsregel i IPFire som tillåter 10.10.1.1 att nå din UISP-kontrollers IP-adress och kanske även vice versa om IPFire blockerar bogon-trafik ut på WAN då 10.10.1.0/24 är ett A-nät och sådan trafik ska normalt sett inte gå ut på internet. Det blir i princip som att du sitter bakom CG-NAT fast kanske inte så mycket "Carrier Grade".

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Vänta nu, hade du inte DHCP från internet-leverantören? Om jag förstått dig korrekte i vad du vill åstadkomma så är det följande upplägg

ISP tjänstedelare (lan) -> EdgeRouter (eth0) -> EdgeRouter (eth1) -> IPFire (wan)

Nog rätt så. Fast har du inte skrivit wan och lan på fel ställen?

Tillhör den där typen människor som behöver göra något rätt några gånger (och även fel) innan jag fattar...
Tänk att jag inte begrep att man kopplar eth0 med eth1 genom att sätta en regel på det sättet...

Idag borde jag kunna testa efter ett par ytterligare ändringar. Nej fan, har möte från 12... och möte från 17 ... grrr

Och så tappar man linan till routern för varannan ändring och måste hitta den igen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Pitr-

Jag lekte lite fram och tillbaka med detta, men lyckades inte får till inställningarna. Så jag kopplade ut det resonemanget om gateway och hela den något överkomplicerade teorin och bara gav WAN porten DHCP och kopplade in det på nätverket. Ingen annan konf.

UISP hittade den. UISP plockade upp den och kunde adoptera den. Sedan var den valbar som Gateway för UISP. Resultat.

Nu vet jag inte om det kan påverka något annat riktigt ännu, men jag har den funktionaliteten jag var ute efter.

Där är fler enheter än dessa som dyker upp alteftersom.

Visa signatur