Permalänk

Teknikskåp i lägenhet

Hej

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet från 2017. Innanför dörren sitter teknikskåpet i plåt. Där kommer inkommande internetkabel som är kopplad till Telias router vilket gör att teckningen på det trådlösa är helt kass eftersom som den sitter i ett plåtskåp.
Från routern kan man sen fördela trådat till 8 uttag i hela lägenheten.
Min fråga:
Kan jag köpa en switch (och i såna falla vilken) för att fördela det trådade till dem uttag jag vill ah trådade och sen ställa Telias router från på ett strategisk ställe i lägenheten inkopplad från ett uttag för att få bättre teckning?
Eller finns det en annan lösning?
Tack på förhand
/B

Permalänk
Medlem

Du vill ha allt anslutet till routern eftersom att den agerar brandvägg och delar ut ip-adresser till alla enheter.

Har du två nätverksuttag i ett rum du vill/kan placera routern i, så kan du koppla en av sladdarna från skåpet in i WAN på router och sen från LAN på routern tillbaka till skåpet. Sen sätter du en switch i skåpet om du behöver koppla ethernet till andra rum från skåpet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

[quote postid="20275569" userid="125745" name="shugge"]
Du vill ha allt anslutet till routern eftersom att den agerar brandvägg och delar ut ip-adresser till alla enheter.

Har du två nätverksuttag i ett rum du vill/kan placera routern i, så kan du koppla en av sladdarna från skåpet in i WAN på router och sen från LAN på routern tillbaka till skåpet. Sen sätter du en switch i skåpet om du behöver koppla ethernet till andra rum från skåpet.
[/quote

Det tokiga är att dem bara har ett uttag/rum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bj00rndahl:
Skrivet av shugge:

Du vill ha allt anslutet till routern eftersom att den agerar brandvägg och delar ut ip-adresser till alla enheter.

Har du två nätverksuttag i ett rum du vill/kan placera routern i, så kan du koppla en av sladdarna från skåpet in i WAN på router och sen från LAN på routern tillbaka till skåpet. Sen sätter du en switch i skåpet om du behöver koppla ethernet till andra rum från skåpet.

Det tokiga är att dem bara har ett uttag/rum

Då bör du stänga av wifi på routern du har i skåpet och sen sätta en AP (eller router som du kan ändra från router-läge till AP-läge) och ställa AP:n i ett rum så centralt som möjligt i lägenheten.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Eller så sitter dem ganska långt ifrån varandra.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Då bör du stänga av wifi på routern du har i skåpet och sen sätta en AP (eller router som du kan ändra från router-läge till AP-läge) och ställa AP:n i ett rum så centralt som möjligt i lägenheten.

Typ ett mesh då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bj00rndahl:

Typ ett mesh då?

Mesh kan också funka, men att skicka wifi från en enhet instängd i ett plåtskåp i hallen ger nog inte mycket extra wifi-täckning utöver en AP som står centralt i bostaden.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bj00rndahl:

Hej

Jag har precis flyttat till en ny lägenhet från 2017. Innanför dörren sitter teknikskåpet i plåt. Där kommer inkommande internetkabel som är kopplad till Telias router vilket gör att teckningen på det trådlösa är helt kass eftersom som den sitter i ett plåtskåp.
Från routern kan man sen fördela trådat till 8 uttag i hela lägenheten.
Min fråga:
Kan jag köpa en switch (och i såna falla vilken) för att fördela det trådade till dem uttag jag vill ah trådade och sen ställa Telias router från på ett strategisk ställe i lägenheten inkopplad från ett uttag för att få bättre teckning?
Eller finns det en annan lösning?
Tack på förhand
/B

Det du kan göra är att dra inkommande internet till ett nätverksuttag (nr 1) som går till vardagsrummet (eller annat strategiskt läge) och kopplat in routern där. Sen tar du en LAN port och kopplar till andra uttaget i väggen (nr 2) som går tillbaka till teknikskåpet och där kopplar du in en switch som går till övriga lägenheten. (Nr 3-8)
Hoppas du förstår

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av shugge:

Mesh kan också funka, men att skicka wifi från en enhet instängd i ett plåtskåp i hallen ger nog inte mycket extra wifi-täckning utöver en AP som står centralt i bostaden.

Vad är en AP 😚?
(Kan inte mycket om sånt här)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Det du kan göra är att dra inkommande internet till ett nätverksuttag (nr 1) som går till vardagsrummet (eller annat strategiskt läge) och kopplat in routern där. Sen tar du en LAN port och kopplar till andra uttaget i väggen (nr 2) som går tillbaka till teknikskåpet och där kopplar du in en switch som går till övriga lägenheten. (Nr 3-8)
Hoppas du förstår

Det här är enklaste lösningen som bör fungera utmärkt.

En alternativ lösning är att ha en liten router och switch i skåpet, sen patcha in mot alla uttag, därefter placera en AP (=accesspunkt) på lämpligt ställe för bra täckning i hela lägenheten.

En annan, mindre snygg, lösning är att sätta routern på en liten hylla utanför skåpet och sen dra in kablaget i skåpet.

I området där jag bor har vi också sådana skåp, jag kör själv lösningen med liten router + switch + AP. Hade tidigare två äldre routrar där en agerade router/brandvägg/switch och en AP.

Permalänk

Stort tack för alla svar 🙏

Permalänk

Om telia routern inte har externa antenner så hade jag provat att köpa en ny router med externa antenner och se om det blir bättre.
Routrar från typ telia, Tele2 etc brukar vara riktigt dåliga. Även om det ser bra ut på papper.
Om inte det funkat hade jag gjort om den ena routern till en accesspunkt (AP) och dragit kopplat in den med kabel i ett av rummen.
Sen så kan du använda den routern du sätter i ett av rummen som switch med om det behövs.
Dom flesta TP-Link routrar har stöd för dessa. Jag tycker dom är väldigt prisvärda.
Kjell o Company och webhallen brukar ha väldigt bra koll på väldigt mycket. Om du har en butik i närheten så kan dom nog rekommendera något till dig.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz