TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sucker:

Dags för ny TV då min Sony KD-55XF9005 håller på att ta livet av sig själv.

Kikar på två modeller just nu

65" Samsung Q70C
65" LG QNED81/82

I skrivande stund kan jag få Q70C ca 500 billigare så lutar lite åt den då dessa modeller verkar vara ganska likvärdiga i övrigt

Något jag bör tänka på?

Japp, det är tydliga nedköp från en FX9005. Du bör till X90-nivån för att hålla dig kvar med den bildkvalitet du är van med. Ifall samma nivå av bildkvalitet är prioriterat vill säga.

Nu vill jag minnas att FX9005 hade en för sin klass rätt trött systemkrets och ifall det är detta som du upplever som problem är ju det lätt att lösa.

Permalänk
Medlem

Billig tv med okej ljud? Ska vara till en åldring som ser dåligt. Storlek 42"-55".

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den långa förklaringen, vad jag kan observera, är att OLED-pixelljusreglagen är ett hybridreglage som påverkar även dynamiskt omfång. När du sänker för långt blir det samma effekt som att dra ned kontrast/vitnivå-reglaget för långt. Det påverkar både fysisk utväxling till ljus (spänning etc.) och omfånget på signalnivåer på samma gång.

Enklast är att se detta med en helt vanlig gråramp. När reglaget för fysiskt ljusstyrka enbart handlar om fysiska utväxlingen ska inte grårampen påverkas. Den ska endast bli mörkare. Likt att lysdioderna tonar ned utan att bildinnehållet påverkas. Drar man i kontrast/vitnivå-reglaget kommer ska man däremot märka att posterisering ökar och rampen rör sig eftersom man krymper det dynamiska omfånget.

Hos OLED-modellerna är det både och i varierande grad. Hos G3:n får OLED-pixelljusreglaget mycket större utväxling på nivåerna än hos C3. Hos G3:n blir grårampen allt mer posteriserad och till slut utsmetad ju längre ned med drar reglaget. Försämring syns redan med reglaget under 50 och under 20 (vid ca 200 nits med peak brightness: Off) börjar bilden bli synligt plattare.

C3:n kan man dra till bottenläge och grårampen är fortfarande intakt. En C3 kalibrerad till 100 nits håller fortfarande en förväntad nivå av dynamiskt omfång. G3:n fick jag ned till 120 nits och då var bilden som en död fisk. Så G3 och C3 verkar regleras av olika algoritmer där. Jag har provkört G3/77 tum.

Philips OLED är liknande i sitt beteende. Drar man OLED-ljus-reglaget till nedersta 30 procenten eller så händer inget med ljusstyrkan längre. Det blir inte mörkare, bara plattare bild och färre nyanser och ingen större skillnad. Ofta även bara grönare och grönare vitbalans när man drar ned det för långt. Reglagets nivåer är inte utformad efter hur algoritmen inverkar.

Sony och Panasonic är också hybridreglage men inte alls lika drastisk effekt.

Ojdå, detta var nytt för mig. Intressant!

Hade G3an på shortlisten över intressanta kandidater vid en eventuell (onödig) uppgradering. Den här typen av fenomen brukar ju kunna ta skruv på diverse forum. Tänker närmast på near-black chrominance overshoot problematiken på WOLED och undermättnad nära svart på QD-OLED. Spännande!

Undra om MLA lanseringen blev tidigarelagd och framstressad pga Samsung QD-OLEDs?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, det är tydliga nedköp från en FX9005. Du bör till X90-nivån för att hålla dig kvar med den bildkvalitet du är van med. Ifall samma nivå av bildkvalitet är prioriterat vill säga.

Nu vill jag minnas att FX9005 hade en för sin klass rätt trött systemkrets och ifall det är detta som du upplever som problem är ju det lätt att lösa.

Lite trist att byta ner sig med en nyare tv, får nog fundera lite.

Det började med att android/google tvn blev oanvändbar, men löste det med en appletv.
Nu har den dock börjar hårdkrasha slumpmässigt mellan 10-180 minuter, enda sättet att starta den igen är att dra ut strömmen ett tag.
Börjar bli lagom trött på det.

Visa signatur

"No. You're not a bad person. You're a terrific person. You're my favorite person, but every once in a while, you can be a real cunt." - Bill (Kill Bill Vol. 2)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Calle:

Ojdå, detta var nytt för mig. Intressant!

Hade G3an på shortlisten över intressanta kandidater vid en eventuell (onödig) uppgradering. Den här typen av fenomen brukar ju kunna ta skruv på diverse forum. Tänker närmast på near-black chrominance overshoot problematiken på WOLED och undermättnad nära svart på QD-OLED. Spännande!

Undra om MLA lanseringen blev tidigarelagd och framstressad pga Samsung QD-OLEDs?

Nu är mina rön baserade på en (1) enhet. Men det var så tydligt att jag åtminstone filmade av skillnaden på en gråramp C3 mot G3 när man drar reglagen i botten. Får se om det går att göra något vettigt på den informationen.

Och ja, jag dubbelkollade detta efter jag upptäckt vad som händer när man sänker nivåerna. När jag insåg att en kalibrering ned mot 120 nits effektivt hade plattat till bilden till död fisk-nivå slog det mig att dubbelkolla med hur grårampen påverkas. Men då har jag erfarenheten från Philips OLED i bagaget, där de heller inte mår jättebra av att ta ned ljuset mot 100–120 nits. Så har sett detta förut. Tror att många internationella profiler är från soligare breddgrader, går mycket på rå ljusstyrka och blir hänförd där. Och inte riktigt har brottats med en Philips OLED i 100 nits-scenariot.

G3:n är effektiv på HDR och särskilt i någorlunda mysbelysta vardagsrum och ljusare. Finns så ordentligt mer omfång att hämta där mot C3. Som en min-LED-FALD fast utan FALD:ens nackdelar. Men G3 verkar inte vara för den där biogrottan.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sucker:

Lite trist att byta ner sig med en nyare tv, får nog fundera lite.

Det började med att android/google tvn blev oanvändbar, men löste det med en appletv.
Nu har den dock börjar hårdkrasha slumpmässigt mellan 10-180 minuter, enda sättet att starta den igen är att dra ut strömmen ett tag.
Börjar bli lagom trött på det.

Alright – du har en AppleTV (som sägs vara under av snabbhet mot FX9005) men själva TV:n lägger av. Låter som en besvärlig sits. Vill också minnas att FX9005 var något av de sista gångerna en Sony gick på riktigt trevliga reapriser. Svår att ersätta till det man en gång betalade.

Permalänk

Hej och TACK @Laxpudding, riktigt bra guide, då jag har lärt mig sjukt mycket av att läsa den! (har säkert spenderat totalt 20h in och ut för att jämföra olika modeller och läsa flera olika artiklar du gjort)

Jag är dock fortfarande kluven hur vida vilken tv jag skall välja. Har siktat in mig på en 65" eller 75", men har en ganska snål budget på 10-13K. Bor för övrigt i en väldigt mörk lägenhet, så jag bryr mig inte om ljusstyrka, eller betraktningsvinkel för den delen, kontrast är av esse dock. De jag kommit fram till är att mini-LED är ett bra alternativ till den oslagbara OLED-panelen.

Har spanat in dessa:
LG - 65QNED876QB: 11990:- (lutar mot denna)
Hisense - 65U7KQ: 10990:-
TCL - 65C935: 12990:-
Samsung - 65Q80C: 11990:- (Dock inte mini-LED?)

Känns som TCL och Hisense är "för bra för sitt eget bästa", att deras mjukvara inte riktigt klarar av deras kapacitet? Har läst att de båda kan "lagga" eller att det inte riktigt hänger med i bilden och slöar efter i för krävande förhållanden.

Så vad säger experterna här i tråden, ska jag köra på LGn eller är Hisensen bättre än vad jag tror?? Vill att någon bara tar beslutet åt mig just nu haha :..) TACK!

Permalänk
Medlem

Jahaja, så blev det inget av att följa budgeten som från början var på 5-7k.
Det blev tillslut beställning på en 55" C3 för 13990:- på elgiganten i kungens kurva.
Tack för hjälpen @Laxpudding!

Priset på kalibrering prutades ner från 1495 till tusen spänn och sen kommer man hem och läser det här:

Skrivet av Laxpudding:

Ifall butiken kalibrerar via autocal med Calman ska du inte betala för det. Kalibrering handlar om att förstå bilden och vad bildkvalitet innebär. En simpel algoritm som jämför mätvärden kan aldrig förstå bild och bildkvalitet. De producerar dock enormt snygga och perfekta mätgrafer, så man betalar i princip för en snygg mätgraf.

Manuell kalibrering utförs av en person och den personen kan mycket väl förstå bilden och vad bildkvalitet innebär, men de varierar enormt. En del har tusentals kalibreringar och mångårig erfarenhet i kombination med djupt intresse. Andra har inte de egenskaperna.

Vill du vara säker anlitar du någon som kan komma hem till dig och utföra en kalibrering. För de personerna är oftast de mest erfarna. En butikskalibrering är egentligen mer korrekt. Passar det inte för ditt rum är det faktiskt ditt rum det är fel på, inte TV:n. Men då de flesta har rätt varierande rum och varierande önskemål kan en kalibrering på plats hemma gör att man tar till lämpliga kompromisser.

Då känns det plötsligt som att man inte prutat nog, liksom..

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, det är tydliga nedköp från en FX9005. Du bör till X90-nivån för att hålla dig kvar med den bildkvalitet du är van med. Ifall samma nivå av bildkvalitet är prioriterat vill säga.

@Laxpudding

Gäller detta även XE9005?

Är för det första förvånad att den fungerar felfritt efter 6 år däremot känns 65" litet så jag funderar på en 75x95L, dock är den lite väl dyr.

Sen en annan sak som jag har undrat över, hur mycket försvagas ljusstyrkan som i mitt fall 6år, klart att det spelar roll hur många timmar den har varit på men rent generellt är det märkbart eller är det jag som har blivit van? För det är inte samma trycka i HDR tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tekniskt sett flyttar man ju ’svart’ till ljusare grått ju mer man öser på ljusstyrkan på en LCD också

Jovisst, du har rätt där. Kontrasten ska dock följa med rätt hyfsat, så du plattar inte till bilden. Nivån på svart blir däremot tråkigare men om du justerar ljusstyrkan relativt ljuset i rummet blir det i praktiken ingen försämring av bilden.

Permalänk
Medlem

Tror jag har velat färdigt, beställer en 77" C3 under dagen. Något man behöver tänka på med försäkringar eller dylikt? Och bra väggfäste?

Netonnet eller elgiganten online?, då alla andra verkar ha sålt slut redan
Kanske pytteliten fördel att Elgiganten finns lokalt om det skulle vara något krångel?

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Tror jag har velat färdigt, beställer en 77" C3 under dagen. Något man behöver tänka på med försäkringar eller dylikt? Och bra väggfäste?

Netonnet eller elgiganten online?, då alla andra verkar ha sålt slut redan
Kanske pytteliten fördel att Elgiganten finns lokalt om det skulle vara något krångel?

En fråga, sitter också och är nära på att köra på en C3 77", men ser att en G2 77" kostar 29990:- och att en 65" G2 kostar 20990:-

Är det värt att gå ner i storlek och spendera lite cash på en soundbar eller spendera lite mer cash och få en större tv med kylkrets och 5års panel garanti tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyjac:

En fråga, sitter också och är nära på att köra på en C3 77", men ser att en G2 77" kostar 29990:- och att en 65" G2 kostar 20990:-

Är det värt att gå ner i storlek och spendera lite cash på en soundbar eller spendera lite mer cash och få en större tv med kylkrets och 5års panel garanti tro?

Som jag skrev i andra tråden, skulle prioritera storlek alla dagar i veckan! "Go big or go home"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manyjac:

En fråga, sitter också och är nära på att köra på en C3 77", men ser att en G2 77" kostar 29990:- och att en 65" G2 kostar 20990:-

Är det värt att gå ner i storlek och spendera lite cash på en soundbar eller spendera lite mer cash och få en större tv med kylkrets och 5års panel garanti tro?

Jag tycker 77" C3 med en soundbar är det bättre köpet än en 77" G2.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av korvkiosken88:

Hej och TACK @Laxpudding, riktigt bra guide, då jag har lärt mig sjukt mycket av att läsa den! (har säkert spenderat totalt 20h in och ut för att jämföra olika modeller och läsa flera olika artiklar du gjort)

Jag är dock fortfarande kluven hur vida vilken tv jag skall välja. Har siktat in mig på en 65" eller 75", men har en ganska snål budget på 10-13K. Bor för övrigt i en väldigt mörk lägenhet, så jag bryr mig inte om ljusstyrka, eller betraktningsvinkel för den delen, kontrast är av esse dock. De jag kommit fram till är att mini-LED är ett bra alternativ till den oslagbara OLED-panelen.

Har spanat in dessa:
LG - 65QNED876QB: 11990:- (lutar mot denna)
Hisense - 65U7KQ: 10990:-
TCL - 65C935: 12990:-
Samsung - 65Q80C: 11990:- (Dock inte mini-LED?)

Känns som TCL och Hisense är "för bra för sitt eget bästa", att deras mjukvara inte riktigt klarar av deras kapacitet? Har läst att de båda kan "lagga" eller att det inte riktigt hänger med i bilden och slöar efter i för krävande förhållanden.

Så vad säger experterna här i tråden, ska jag köra på LGn eller är Hisensen bättre än vad jag tror?? Vill att någon bara tar beslutet åt mig just nu haha :..) TACK!

Mörk lägenhet, behöver inte den höga ljusstyrka, kontrastförhållande är av esse: kan du anpassa din budget till en OLED bör du göra det. För då har du den klockrena kombinationen. Väljer du av frugala skäl att hålla dig från OLED är det som att medvetet släppa guldplatsen i en tävling för man inte kände för att vinna.

Ifall det är ekonomin som tryter förstår jag. Sony X90-modellerna är ett alternativ. Kvalitativt en av de bästa FALD:erna och när du ändå inte behöver ljusstyrkan kan man dra ned den och bekämpa bloomingen som det annars ofta klagas över.

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig för att jag velat färdigt och att väntan på ännu lägre priser knappast lär bära frukt under dagen/helgen så jag slog till på en 65" C3 för 17644:- (direkt från LG med 10% välkomstrabatt). Once you go OLED, you don't go back 😉

Stort tack till er som hjälpt till med att svara på frågor! Spänd väntan på leverans någon gång till veckan nu 😁

Permalänk
Keeper of Traditions

Vi behöver ny TV till ett mörkt rum där vi inte behöver en superljus TV. Budgeten är under 10k, och jag tror 55" vore optimalt.
Jag såg att Sony KD55X75WL finns för 8500:- nu. Den kommer främst användas av helt teknik-ointresserade till att titta på "gammel-tv", så att den ligger i nedersta basklassen kanske inte spelar någon roll?

Eller finns det bättre alternativ?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dunder:

Vi behöver ny TV till ett mörkt rum där vi inte behöver en superljus TV. Budgeten är under 10k, och jag tror 55" vore optimalt.
Jag såg att Sony KD55X75WL finns för 8500:- nu. Den kommer främst användas av helt teknik-ointresserade till att titta på "gammel-tv", så att den ligger i nedersta basklassen kanske inte spelar någon roll?

Eller finns det bättre alternativ?

Om allt man ska göra är att kravlöst titta på linjär-TV i ett mörkt rum fungerar vilken TV som helst. Men ja, Sony brukar garantera en rätt hög lägstanivå tack vare sin konsekvens. Dock är 75WL-serien ny för 2023 och obeprövad.

Permalänk
Medlem

Har en fundering till @laxpudding efter att ha haft diskutionen med en bekant för några veckor sen.

När det kommer till att använda TV som skärm till datorn, kommer man att märka skillnad i bildkvalite i dessa spellägen? vet att det var en grej förut.

exempel
Ska se min 4k HDR film, spelar det någon roll om jag spelar upp filmen i VLC på datorn med TVn som skärm (i spelläge) eller VLC appen på tvn (i "tv läge") via nätverket

Ursprunget från denna diskution var att jag blev frälst när jag kom över en Dell 43" 4k monitor (modell dyrare) men har ändå börjat få ett Villhöver för en ny skärm i samma storlek (gärna OLED, QD-OLED eller micro-LED, men när jag diskuterade detta med min vän så va han väldigt skeptisk då han tror man förlorar bildkvalite när man aktiverar spelläget på en tv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av norrby89:

Har en fundering till @laxpudding efter att ha haft diskutionen med en bekant för några veckor sen.

När det kommer till att använda TV som skärm till datorn, kommer man att märka skillnad i bildkvalite i dessa spellägen? vet att det var en grej förut.

exempel
Ska se min 4k HDR film, spelar det någon roll om jag spelar upp filmen i VLC på datorn med TVn som skärm (i spelläge) eller VLC appen på tvn (i "tv läge") via nätverket

Ursprunget från denna diskution var att jag blev frälst när jag kom över en Dell 43" 4k monitor (modell dyrare) men har ändå börjat få ett Villhöver för en ny skärm i samma storlek (gärna OLED, QD-OLED eller micro-LED, men när jag diskuterade detta med min vän så va han väldigt skeptisk då han tror man förlorar bildkvalite när man aktiverar spelläget på en tv.

Både ja och nej. VLC via datorn och VLC via app i TV:n kan (och bör) resultera i olika resultat eftersom det är olika signalvägar och olika applicerad bildprocessning i båda fallen. Till exempel brusfilter och interpolering samt whatever man kör i datorn.

Spellägen förändrar bildprocessningen i TV:n och kan också addera oönskad processning, likt extra skärpefilter. Samtidigt som interpolering och brusfilter (vilka adderar latens) som regel stängs av. Samma saker med PC-lägen som kan ge ytterligare varianter av slutresultat.

Så frågan som alltid hoovrar runt dessa diskussioner är ju, "Vilket är bäst? VLC i datorn eller VLC i TV:ns app?" är svaret att testa och jämföra eftersom det är förmodligen dussintals parametrar, inte minst inställningar i GPU/dator respektive TV, vilka påverkar slutresultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgul:

Jag bestämde mig för att jag velat färdigt och att väntan på ännu lägre priser knappast lär bära frukt under dagen/helgen så jag slog till på en 65" C3 för 17644:- (direkt från LG med 10% välkomstrabatt). Once you go OLED, you don't go back 😉

Stort tack till er som hjälpt till med att svara på frågor! Spänd väntan på leverans någon gång till veckan nu 😁

Tack! Ditt tips om välkomstrabatten knuffade mig över tröskeln Blev en beställning här med

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej, men P745 är i grunden väldigt mycket en basklassmodell. Enkelt och rätt blänkigt reflexfilter, ingen särskild ljusstyrka, rätt så mycket försämring i vinkel (vilket kan bli tydligare på 98 tum). Sedan har man piffat upp just 98:n med snabbare kretsar och 4K/120-kapaciteten.

Och det blir ju rekordlågt pris per tum som resultat. Fanns ju en tid när det var 1000 kronor tummen.

Hum.

Om man jämför med en BenQ w1070+ projektor som har 9 år på nacken och ca 20000 timmar total titt-tid, skulle man uppleva denna som bra eller helt ok? Eller är det våldsam skillnad? Tittar mest på 1080p-material.

Börjar vara trött på att byta lampa, samt att ljudet från prjektorn är ganska tröttande när man väl börjar höra det.

Har tittat länge efter en 85", men den har känts för liten jämfört med de 105" jag har idag. Att nu priserna börjar vara överkomliga även på denna storlek ser jag som intressant.

Men! Då kommer ytterligare en fråga i anslutning till mina första frågor; en något filosofisk fråga som är av ganska stor vikt: Upplevelsen Skärm (stor-TV) kontra Bioduk (nåja) - kommer jag att uppleva det som att jag tittar på en skärm eller på en film?

Edit: Tack för en utförlig och mycket intressant guide!
Edit2: Rummet görs tämligen mörkt vid filmtittande, mindre så vid sportevent., men ändå tillräckligt mörkt för en någorlunda ljusstark projektor att vara tittbar.

Vänligen,

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dovienya:

Hum.

Om man jämför med en BenQ w1070+ projektor som har 9 år på nacken och ca 20000 timmar total titt-tid, skulle man uppleva denna som bra eller helt ok? Eller är det våldsam skillnad? Tittar mest på 1080p-material.

Börjar vara trött på att byta lampa, samt att ljudet från prjektorn är ganska tröttande när man väl börjar höra det.

Har tittat länge efter en 85", men den har känts för liten jämfört med de 105" jag har idag. Att nu priserna börjar vara överkomliga även på denna storlek ser jag som intressant.

Men! Då kommer ytterligare en fråga i anslutning till mina första frågor; en något filosofisk fråga som är av ganska stor vikt: Upplevelsen Skärm (stor-TV) kontra Bioduk (nåja) - kommer jag att uppleva det som att jag tittar på en skärm eller på en film?

Vänligen,

En projektor handlar i första hand om rummet och duken. Först i tredje hand kommer projektorn spela roll beroende av rummet och duken. Detta är något man kliver förbi med en TV.

Vad du kommer uppleva är något bara du själv kan svara på. Den största skillnaden handlar om ljusstyrkan. Anpassar man TV:n till de (låga) ljusnivåer som en äldre projektor ger, särskilt om man inte bytt lampa, kommer det bli lika. Reflexfiltrets (o)förmåga är av mindre betydelse om du kör det lika mörkt som med projektorn. Skillnaden är att du kan tända mysbelysning utan att det dödar kontrasten i TV-bilden

Det blir ändå aldrig lika eftersom sådant som duken inverkar på bilden och hur bilden framställs. En DLP-projektor bygger bilden med pulsmodulering från DMD-kretsen och detta kan du vara alldeles van med, medan någon som inte är van med DLP-projektor kan undra över det där ständiga pixelbruset.

Så det kommer bli annorlunda. Enda sättet att få det som du är van med är att fortsätta med projektor.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Vad skulle du rekommendera som en uppgradering för en Samsung PS63C7705?

Iaf en större skärm, säg 70 - 85" inom rimligt pris, säg 15k.

Edit:
Sen får du gärna säga dina åsikter om PS63C7705 om du har testat den.
Sen även om den motsvarar bas, medel eller premium år 2023 från din lista.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Jo, rummet är som sagt rätt okej utformat för projektor, och jag har inga problem med regnbågseffekt etc om inte bilden är väldigt stilla.

Spelar mest 1080p-material då projektorn är begränsad dithän. Har dock möjlighet till "4k" med nuvarande övrig hårdvara, så där finns ju förbättringspotential.

Problemet är att inga butiker har 98"-apparaterna uppställda så man kan få sig en uppfattning om hur det känns. (Sedan är ju butikerna tretton gånger ljusare än gemene mans vardagsrum dessutom, varför de ställer in ultradynamiskt omfång, avänder kontrastrika videosnuttar och mycket lull-lull i bildförbättring för att fånga intresset.)

Så om någon har gått från projektor till en TV av modell större, så får man gärna delge sina intryck på den upplevda skillnaden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GarfieldPower:

@Laxpudding

Vad skulle du rekommendera som en uppgradering för en Samsung PS63C7705?

Iaf en större skärm, säg 70 - 85" inom rimligt pris, säg 15k.

Om du går från plasma bör du gå till något som erbjuder snarlikt kontrastförhållande där, dvs rankas •• och bättre. Borde även gälla reflexfiltret. Du har inte behov av att prioritera ljusstyrka i alla fall.

Testade visst C7705 i 50 tum 2010 och det var en klen plasma i sammanhanget. Gick inte över 100 nits och hade ingen vidare svärta utan lyfta nivåer (som varierade med inställningnar) och kontrastförhållandet var i nivå med en IPS-panel.

På gott och ont vill säga. Ur din synpunkt kan det mesta inom mellanklassen därför vara en stor förändring.

Bild från testtillfället. Uppenbart att reflexfiltren då inte alltid höll nivån man ofta tar för given idag. Misstänker att Panasonicen där nere är en GT20 och LG:n med det sköna reflexfiltret är en 47LE850N.

Olika vitbalans i TV-bilderna beror dels på metamerism men också att det inte gick alla gånger att vitbalansera fullt ut på dåtidens apparater. Det var lite som det fick bli. Grafen som anas på datorn i mitten är från Samsungen och dess omväxlande blå/röda vitbalans är vad det är.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dovienya:

Tack för svar.

Jo, rummet är som sagt rätt okej utformat för projektor, och jag har inga problem med regnbågseffekt etc om inte bilden är väldigt stilla.

Spelar mest 1080p-material då projektorn är begränsad dithän. Har dock möjlighet till "4k" med nuvarande övrig hårdvara, så där finns ju förbättringspotential.

Problemet är att inga butiker har 98"-apparaterna uppställda så man kan få sig en uppfattning om hur det känns. (Sedan är ju butikerna tretton gånger ljusare än gemene mans vardagsrum dessutom, varför de ställer in ultradynamiskt omfång, avänder kontrastrika videosnuttar och mycket lull-lull i bildförbättring för att fånga intresset.)

Så om någon har gått från projektor till en TV av modell större, så får man gärna delge sina intryck på den upplevda skillnaden

Jag har kört projektor och TV parallellt i samma rum i olika former i över 20 år. Jag har två projektordukar, en 80-tums matt Solidpix och en 110 tum Stewart studiotek 130. För mig är det bara en fråga om vanesak om man går från en plasma till en OLED eller från en LCD till en projektor, tvärtom och så vidare i alla tänkbara kombinationer.

Man kan med moderna apparater åstadkomma rätt nivåer av ljus och färg men det kommer alltid finnas tekniska skillnader i reproduktionen. Det blir alltid annorlunda. Hur man upplever detta annorlunda handlar om hur man som person reagerar på förändringarna. Finns nog inget som är så subjektivt som detta.

Permalänk
Medlem

jag hatar sweclockers, allting blir alltid mycket dyrare när jag sitter här och grottar ned mig!

Skämt åsido, i själva verket älskar jag sweclockers, tack vare denna tråd och framför allt @laxpudding s hårda jobb blev det en LG c3 77"

tack för allt jobb du lägger ned laxpudding!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kruJ:

jag hatar sweclockers, allting blir alltid mycket dyrare när jag sitter här och grottar ned mig!

Skämt åsido, i själva verket älskar jag sweclockers, tack vare denna tråd och framför allt @laxpudding s hårda jobb blev det en LG c3 77"

tack för allt jobb du lägger ned laxpudding!

Härligt! Om en vecka har du glömt bort de där extra pengarna du spenderade och vet att du köpte på ett urval av det allra bästa. Är något märkligt i bilden, lite kass kvalitet i filmen eller något, då vet du att det inte är TV:n, utan filmen som håller lite kass kvalitet.

Hade du hållit tillbaka pengarna hade du varje gång du sitter ned framför TV:n riskerat bli påmind om att du höll tillbaka. När det är lite kass kvalitet kommer du fundera om det är filmen eller om det är nu som du märker den där skillnaden från en lite sämre TV. Kanske man borde köpa ny snart.

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst igenom hela tråden och känner mig frustrerad över att jag aldrig uppgraderar min 50" Panasonic-plasma. Mitt "feltänk" är att jag alltid vill se vad som lurar runt hörnet (CES) och så blir det som det blir år efter år

Jag tänkte nu försöka med något nytt genom att "lura" mig själv med hjälp av er så att resultatet blir att jag köper NU. Jag tänkte först på hur jag kan ta LG OLED C3 65", 77" och 83" och jämföra vilken TV som har bäst pris/area. Det har 77":aren. Det går att räkna ut exakt. Därifrån eftersöker jag en annan sorts kalkyl som inte går att räkna ut exakt. Hur vore det om man uppskattade årskostnaden och jämföra den med olika intervaller på TV-köp? Jag ska förklara.

Om jag köper LG OLED C3 77" för 25000 så blir kostnaden per år, om jag byter TV vart 10:e år, 2500 kr (om vi säger att TV:n är värdelös efter 10 år). Om vi istället köper ny TV, en med "best-bang-for-the-buck" (LG eller Samsung t.ex.) varje år, vartannat år eller vart tredje år (vi kan nöja oss med dessa tre scenarion) och då säljer vår gamla TV, vad blir kostnaden för en större "best-bang-for-the-buck"-TV per år för de tre olika fallen? Jag tänker att det kanske går att hitta en nivå som inte är orimlig om andrahandsvärdet inte är för lågt