Amd Cleanup crashade min splitter nya dator

Permalänk

Amd Cleanup crashade min splitter nya dator

Hej,
Skriver här i panikångest.. Snälla, snälla hjälp mig.. Bara nåt så jag åtminstone kan komma närmre en lösning.
Jag hade problem med att Far Cry 6 kraschade hela tiden (Ubisoft Connect) så tänkte att det hade att göra med grafikort (har fått Photoshop att börja fungera efter pill med grafikkorts-drivrutiner och 3st olika amd-program och tillägg och ett enormt krångel) och såg Amd Cleanup på skrivbordet och tänkte att "det låter ju som en bra start" - föga visste jag att det innebar att man raderade typ alla drivrutiner i hela datorn..

Nu startar windows i felsäkert läge. Vad kan ha hänt? Varför finns ett så allvarligt defekt program som AMD Cleanup ens att tillgå för en vanlig konsument?

Min dators specar:
AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB, Corsair, PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB FIGHTER, 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengean, Windows 11 Home 64-bit.

Tacksam för all hjälp, och säg till om det behövs någon mer information!

Permalänk
Medlem

Om du har felsäkert läge med nätverk så kan du bara ladda ner alla drivrutiner och installera dom igen. om du inte har nätverk så kan du ladda ner dom på en annan dator och lägga över dom på extern lagring. eftersom du kommer in i felsäkert läge så tror jag inte du behöver vara SÅ orolig

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Uppdaterat bios? Kollat temperaturerna på cpun?

Permalänk
Skrivet av tonii:

Om du har felsäkert läge med nätverk så kan du bara ladda ner alla drivrutiner och installera dom igen. om du inte har nätverk så kan du ladda ner dom på en annan dator och lägga över dom på extern lagring. eftersom du kommer in i felsäkert läge så tror jag inte du behöver vara SÅ orolig

Testar just nu Amds "auto detect" program, men det står bara och söker efter hårdvaran och gör inget.. Som att programmet inte kan hitta nån hårdvara att matcha med rätt drivrutiner..

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid köra en återställning till innan du avinstallerade drivrutinerna. Bara att söka på "Återställning" på startmenyn och välja "Öppna systemåterställning" och välja en tidpunkt innan du körde AMD cleanup.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

Vad har du för moderkort? Uppdaterat bios? Kollat temperaturerna på cpun?

Moderkort tror jag är ASUS TUF Gaming B550-Plus (om det nu är ett moderkort?) Vadå uppdatera Bios? Är det standard att göra det när datorn kraschat? Det där med temperatur vet jag absolut noll om, men strömförsörjningen är EVGA GT 650W, fläkt DeepCool Gammaxx GTE V2 Svart i en Be quiet! Pure Base 500 -låda..

Permalänk
Skrivet av dust79:

Du kan ju alltid köra en återställning till innan du avinstallerade drivrutinerna. Bara att söka på "Återställning" på startmenyn och välja "Öppna systemåterställning" och välja en tidpunkt innan du körde AMD cleanup.

Jo, tittade på det, men problemet är att jag inte vågar trycka mig vidare för det verkar inte komma några alternativ alls, utan känns mer som total cleanout 100% = totalhaveri. Och att ominstallera en dator utan NÅGONTING i sig är ENORMT mycket utanför min kunskapsnivå.. 😒

Permalänk
Skrivet av tonii:

Om du har felsäkert läge med nätverk så kan du bara ladda ner alla drivrutiner och installera dom igen. om du inte har nätverk så kan du ladda ner dom på en annan dator och lägga över dom på extern lagring. eftersom du kommer in i felsäkert läge så tror jag inte du behöver vara SÅ orolig

Amds program säger nu att det inte går i felsäkert läge.. 🧐 Men klickade okej och det verkar rulla på med nån nedladdning av "adrenalin" (- det som fick Photoshops Ai-brusreducering att fungera för nån månad sen)

Permalänk

Finns ju en flik där i ins. "ren installation" är ju i princip bara trycka på den så rullar det på.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Finns ju en flik där i ins. "ren installation" är ju i princip bara trycka på den så rullar det på.

Var någonstans? Snackar vi "systemåterställning" i windows eller i någon av AMDs 10 olika programvaror?

Permalänk
Skrivet av mrkarisma:

Var någonstans?

Vet inte om du har win 10 eller win 11. Annars är det på inställningar - återställning. Finns lite olika alternativ där.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Vet inte om du har win 10 eller win 11. Annars är det på inställningar - återställning. Finns lite olika alternativ där.

Okej, Win 11 - det finns dessa tre alternativ; Fix problems without resetting your PC, Reset this PC och Advanced startup.

Permalänk
Skrivet av mrkarisma:

Okej, Win 11 - det finns dessa tre alternativ; Fix problems without resetting your PC, Reset this PC och Advanced startup.

Reset. Det är lättast så. Man brukar aldrig riktigt få ordning på det när man väl börjat mixtra med skiten.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Vill nog ha några fler opinions från andra innan jag går vidare, för när jag tryckt där så finns inget alternativ för att "återgå" till tidigare drivrutiner och inställningar utan endast "behåll mina filer" eller "Ta bort allt"..
Hur kommer jag till alternativet att återgå till tidigare inställnignar och drivrutiner?

Permalänk
Skrivet av mrkarisma:

Vill nog ha några fler opinions från andra innan jag går vidare, för när jag tryckt där så finns inget alternativ för att "återgå" till tidigare drivrutiner och inställningar utan endast "behåll mina filer" eller "Ta bort allt"..
Hur kommer jag till alternativet att återgå till tidigare inställnignar och drivrutiner?

Systemåterställning. Fast det brukar aldrig riktigt bli bra sånt där. Bästa är att börja om på nytt.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Systemåterställning. Fast det brukar aldrig riktigt bli bra sånt där. Bästa är att börja om på nytt.

Okej, och du förstår att jag kan absolut noll om datorer? Jag vet inte hur man installerar drivrutiner för moderkort via dos-kommandon och liknande extrem hacker stuff liksom.. Nu så startar åtminstone datorn i felsäkert läge, men utan både windows, dos, bios och absolut totalt radera allt så är det liksom kört på alla plan totalt - en hög med oanvändbar hårdvara för 13K..

Permalänk
Medlem

Från windows support ang återställa till en tidigare återställningspunkt:

1. In the search box on the taskbar, type control panel, and then choose it from the list of results

2. In the Control Panel search box, type recovery.

3. Select Recovery > Open System Restore.

4. In the Restore system files and setting box, select Next.

5. Select the restore point that you want to use in the list of result

Källa: https://support.microsoft.com/en-us/windows/recovery-options-...

Permalänk
Skrivet av mrkarisma:

Okej, och du förstår att jag kan absolut noll om datorer? Jag vet inte hur man installerar drivrutiner för moderkort via dos-kommandon och liknande extrem hacker stuff liksom.. Nu så startar åtminstone datorn i felsäkert läge, men utan både windows, dos, bios och absolut totalt radera allt så är det liksom kört på alla plan totalt - en hög med oanvändbar hårdvara för 13K..

Mmm som tur är så har microsoft tagit hänsyn till sådana som du med deras senaste operativsystem. Annat var det på win 95 tiden. Tryck du på din återställning och kör en reset och se till att nätverkskabeln är ansluten så löser det sig.

I annat fall så köper jag gärna din skrothårdvara för skrotpengar

Permalänk

Ser inte ut så, finns nåt som heter "skapa återställningspunkt" men det låter som att man raderar tidigare data och skapar återställningspunkt från "nuvarande" vilket jag inte vågar testa..
Hur kan det fortfarande år 2023 vara så fruktansvärt användarvänligt? 🤯 Fattar inte.. hade samma jävla problem i början av 2000-talet med min första dator, sen med mina andra dator och nu med den här.. Varför ska skiten krångla så jävla dant?
Blir väl att slänga skiten på tippen och köpa mig ett PS5 istället, mitt PS4 ha ju fungerat hur jävla länge som helst utan att krångla.. 😑

Permalänk
Medlem

Har du inga filer sparade på datorn är en ren installation av Windows det absolut enklaste. Annars kör på en reset med "behåll mina filer". Sen är det bara att ladda ner drivrutinerna igen från nätet om det saknas något.

Permalänk

Får testa imorn med återställning helt enkelt.. nu har jag huvudvärk. Tack för all hjälp. Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Ett allmänt tips innan man använder någon sådan här typ av verktyg är att Googla först. Amd har bra hjälpsidor på hur man ska göra, och en del andra verktyg får man reda på är antingen skit eller är ute efter att man ska köpa en fullversion. Att bara klicka på något ger ofta mer problem än vad som behövs.
Har själv använt amd cleaner för inte så länge sedan, funkade bra.

Permalänk

Fast förstår inte varför en återställning ska kunna hjälpa..? Om alla drivrutiner fattas så windows endast kan köras i felsäkert läge så är man ju tillbaka på ruta ett efter återställning också eftersom windows inte har alla Amds drivrutiner.. så det blir ju felsäkert läge igen..
Nä fattar inte alls..

Permalänk
Medlem

Är det bara drivrutinerna du vill få in så ladda ner och installera
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/rsx2-install
Funkar i felsäkert läge att installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkarisma:

Fast förstår inte varför en återställning ska kunna hjälpa..? Om alla drivrutiner fattas så windows endast kan köras i felsäkert läge så är man ju tillbaka på ruta ett efter återställning också eftersom windows inte har alla Amds drivrutiner.. så det blir ju felsäkert läge igen..
Nä fattar inte alls..

En systemåterställning (återställningspunkter) innebär att Windows skapat ett tillstånd som går att rulla tillbaka till då problemet inte fanns.
Det går att skapa egna återställningspunkter och Windows brukar ofta göra det automatiskt när man installerar vissa program och drivrutiner.

Om du gör som någon skrev här ovanför så bör du kunna se exakta datum för varje återställningspunkt och välja den som passar in, innan du fick problem.

I annat fall så är det enkelt att blåsa om hela datorn med en helåterställning. Windows kommer automatiskt hämta passande drivrutiner från början och efter det är det bara addera resten själv med drivisar som är knutna till ditt specifika moderkort och grafikkort som finns på tillverkarnas hemsidor.

Ingen idé att få panik.
Felsäkert läge kan man lätt komma ur genom att trycka på Startknappen (eller Windowsknappen och R samtidigt) och skriva in MSCONFIG.
Du får då upp en ruta som visar olika inställningar.
Klicka på fliken "Uppstart" eller "Boot" om du har på engelska och bocka sedan ur "Felsäker start" och starta sedan om datorn.

Lägger också en direktlänk till dina grafikdrivrutiner här:
https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-6000-serie...

Tryck på Win11 64 bit-fliken, scrolla ned och förbi "Auto-detect" nedladdningen, tills du ser "Adrenalin-programvara" som är kring 640MB i storlek. Dra ned den och kör.

Permalänk

Uppdatering: det blev en återställning (nej, det gick inte komma ur felsäkert läge). Gick ganska smidigt och nu funkar allt som det ska igen. Skönt att ha gjort det där en gång så man inte behöver vara så rädd nästa gång 🙏
Tack till alla som skrivit och hjälpt till 😍

Permalänk
Skrivet av mrkarisma:

Uppdatering: det blev en återställning (nej, det gick inte komma ur felsäkert läge). Gick ganska smidigt och nu funkar allt som det ska igen. Skönt att ha gjort det där en gång så man inte behöver vara så rädd nästa gång 🙏
Tack till alla som skrivit och hjälpt till 😍

Så blev det systemåterställning eller en ren "återställning"?