Minimera kablage - växla mellan 2 datorer

Permalänk
Medlem

Minimera kablage - växla mellan 2 datorer

Hej,

Jag växlar ofta mellan privat och jobb-dator men kör på samma skärm.

Nu är jag ute efter att minska kablage och letar alternativ på hur jag kan göra detta så effektivt som möjligt

Nuvarande setup:

- HP dock station - Med HDMI till skärm - Alla peripherals är kopplade i dockan. Dockan ansluts till antingen privat eller jobbdator med USB-C.

- Från privata datorn går det en DP-kabel direkt från grafikkort till skärmen.

Jag behöver således endast flytta USB-c kabeln mellan jobb/privat dator för att det ska lira.

Men... Nu har jag skaffat en Odyssey g9 Oled och det visar sig att dockan inte orkar trycka iväg 5120*1440 så jag behöver också koppla HDMI kabeln direkt till jobbdatorn.

Jag har förstått det som att det ev. går att använda den nya skärmen som en docka och alltså slippa den gamla. Hur får man detta att lira? Kan man ha en USB-C till 2.0 USB med flera uttag (för alla perihperals) och bara koppla på baksidan av skärmen? Jag har inga problem att behöva flytta en kabel, men ser stora möjligheter att minimera kablage och docka om alla perihperals kan sitta kopplade i skärmen, jag vet bara inte hur man får detta att fungera eller vad jag behöver för något.

Är det korrekt antaget att jag behöver en USB-C till USB-C (som jag flyttar mellan jobb/privat dator) samt en USB-C förgrenare där alla perihperals kan sitta? Ifall det är så, går det "bild" i denna kabel med och blir det samma som att driva skärmen direkt från mitt 3080-kort?

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara på eftersom det är otydligt vad det är för prylar du faktiskt har. Försöker jag kolla specarna på "Odyssey G9 OLED" så har ingen av de skärmar jag får upp USB-C varken in eller ut…?

Rent generellt så kommer du förmodligen inte att få ut någon video via USB-C på en stationär dator. De få undantagen som finns är om du mot förmodan råkar ha USB-C på grafikkortet (vilket jag tror fanns en kort period tänkt för att ansluta VR-headsets), om moderkortet har DisplayPort IN som kan vidarebefordras till USB-C (endast sett på ett fåtal dyra highend moderkort, oftast då för Intel med fullvärdig Thunderbolt snarare än endast USB-C), eller alla stationära Mac…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Det lättaste är att skaffa en KVM USB. Så för att byta trycker du på en knapp på KVM och sedan växlar du input på skärmen.
Det finns ju KVM som fixar switch för bilden också men det blir olidligt dyrt att hitta nån som klarar 5120*1440.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Okej - Försöker tydliggöra med en bild

- Kan man göra så här?

- Jag antar att jag behöver en dedikerad bild-kabel till jobbdatorn också då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoelGTV:

- Kan man göra så här?

Ja.

Skrivet av JoelGTV:

- Jag antar att jag behöver en dedikerad bild-kabel till jobbdatorn också då?

Beror på om skärmen stödjer video över USB-C eller ej. Den enda manualen jag hittade som innehåller de bilder du lagt in i tråden (du har fortfarande inte angett något exakt modellnummer…) nämner inget om video över USB-C så gissningsvis stöds det ej och du får koppla in den andra datorn via HDMI (eller flytta DisplayPort-kabeln vid datorbyte).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ja.

Beror på om skärmen stödjer video över USB-C eller ej. Den enda manualen jag hittade som innehåller de bilder du lagt in i tråden (du har fortfarande inte angett något exakt modellnummer…) nämner inget om video över USB-C så gissningsvis stöds det ej och du får koppla in den andra datorn via HDMI (eller flytta DisplayPort-kabeln vid datorbyte).

Sorry - Det är jag som är en rookie på att koppla sånt här. Det är följande skärm: https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-oled-g9-g9...

Den har 2st USB och 1st USB in - Dessa är USB 3.0 med typ C kontakt. Nej, den stödjer nog inte bild via denna port.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju otroligt billigt att inte stödja bild över usb-c, men jag hittar folk som använder macbook med denna skärmen så det gör den nog iaf.

En fungerande lösning för dumma skärmar är att koppla in PC och laptop via olika portar och använda skärmens funktion för att switcha input eller välja PiP-läge.

KVM för tangentbord/mus kan du slippa om du oftast har din PC igång för då kan den agera server för barrier eller mouse-without-borders så drar du bara muspekaren över ena skärmkanten in på den andra datorn.

Det jag skulle sakna mest för en bra docklösning är väl USB-PD så att man automatiskt laddar sin laptop via skärmsladden,
usb-hubb är väl bra men jag använder som sagt mus/tangentbord inkopplad i pc istället, men jag har iofs en nätverksadapter inkopplad via skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det verkar ju otroligt billigt att inte stödja bild över usb-c, men jag hittar folk som använder macbook med denna skärmen så det gör den nog iaf.

En fungerande lösning för dumma skärmar är att koppla in PC och laptop via olika portar och använda skärmens funktion för att switcha input eller välja PiP-läge.

KVM för tangentbord/mus kan du slippa om du oftast har din PC igång för då kan den agera server för barrier eller mouse-without-borders så drar du bara muspekaren över ena skärmkanten in på den andra datorn.

Det jag skulle sakna mest för en bra docklösning är väl USB-PD så att man automatiskt laddar sin laptop via skärmsladden,
usb-hubb är väl bra men jag använder som sagt mus/tangentbord inkopplad i pc istället, men jag har iofs en nätverksadapter inkopplad via skärmen.

Det har fungerat bra med att ha en docka för att få bild + mus/tangentbord via jobb-laptopen på min 34" LG ultragear. Har inga problem med att flytta en sladd mellan datorerna, men med denna skärmen så blir dockan en bottleneck (som inte kan forwarda 5120*1440)

Nu använder jag dockan i princip endast som USB-förgrening och får skifta mellan datorerna samt sätta HDMI-kabeln rakt i Laptopen för bild. Tror inte jag vill ha min egna burk igång hela dagarna, det blir varmt här inne då Men det var ju en intressant idé