Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Jahapp då var årets dribbel klart.

Resultatet blev:
Lämnar Telia efter 2 år med BF deal 299:- / månad för 500/500.
Telias bästa erbjudande dom kunde ge var 449:- / månad för 500/500.

Valde att prova Telenor ett år, tog deras 500/500 för 349:-.

Låter som att många lämnar Telia, vore kul att veta hur stort tapp av kunder dom får pga detta.

Jag hade Telia 1000/1000 för 499:- men hade tänkt sänka till 500 då jag inte känner att jag behöver 1000 och jag fick samma erbjudande som dig. Sa upp abonnemanget och och beställde Telenor 500/500 för 349:- i 12mån.

Har haft Telenor i flera år innan jag bytte till Telia och det har fungerat utan problem så inte speciellt orolig.

Visa signatur

7800X3D | MSI MPG B650 Carbon WIFI| Kingston DDR5 6000CL32 | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Kingston Fury Renegade 2TB | ASUS 27" ROG Swift PG279QM och Acer Predator XB252Q 240Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanna:

Hade varit intressant att prata med någon som verkligen kan detta, Operatörerna jiddrar alltid om att det inte går att ha samma inkopplingsdatum som urkopplingsdatum(Förra året förklarade supporten att det är som att försöka parkera en bil på en uppfart som redan har en bil >.< ). Men sedan aktiverades Telia plötsligt tre dagar för tidigt och alltså tre dagar innan min förra operatör skulle "stänga av" ändå...

Jag sa precis upp mitt bredband och fick bekräftat det vad andra redan nämnt i tråden, dvs att de kopplar ur bredbandet 23:59 på urkopplingsdagen.
Väljer jag 22a dec som urkopplingsdag så är det natten till 23e som det kopplas ur och man ska således koppla in det nya bredbandet dagen därpå (23 dec)

Permalänk
Medlem

Ni som nappat på Telias erbjudande tidigare, har de höjt priset under bindningstiden för er eller har 299 kr/mån gällt hela året?

Nevermind det står på hemsidan att priset gäller hela bindningstiden.

Permalänk
Medlem

någon som har erfaranhet med att byta abonnemang som kan tänka sig hjälpa mig? när ska man kontakta t.ex bredband2 för att ta bort sitt tjänst, så att man inte behöver betala extra avgifter. Jag har redan betalat till 31/1/24. Kan jag bara ringa dom och säga att jag inte vill fortsätta efter denna fakturan? Räknas det som uppsägningstiden på 1 månad?

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Lastof1:

någon som har erfaranhet med att byta abonnemang som kan tänka sig hjälpa mig? när ska man kontakta t.ex bredband2 för att ta bort sitt tjänst, så att man inte behöver betala extra avgifter. Jag har redan betalat till 31/1/24. Kan jag bara ringa dom och säga att jag inte vill fortsätta efter denna fakturan? Räknas det som uppsägningstiden på 1 månad?

Du gör bäst i att ringa till bredband2 först och säga upp avtalet, har du en månads uppsägning så är det en månad från det datumet du ringer som du tidigast kan be din nya leverantör koppla in sig. Om du kan vars utan internet en dag så kan du bespara dig eventuellt krångel genom att be din nya leverantör koppla in sig en dag senare.
Har du sedan betalt in till bredband2 för en längre tid i förväg, så får du de pengarna tillbaka.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evosu:

Jag hade Telia 1000/1000 för 499:- men hade tänkt sänka till 500 då jag inte känner att jag behöver 1000 och jag fick samma erbjudande som dig. Sa upp abonnemanget och och beställde Telenor 500/500 för 349:- i 12mån.

Har haft Telenor i flera år innan jag bytte till Telia och det har fungerat utan problem så inte speciellt orolig.

Låter lovande att Telenor har fungerat bra innan!
Ofta hänger det väl på nätägaren och inte leverantören, hur stabilt det är dvs.

Permalänk

Telia annonserar Mobilt Bredband Hemma för 274 kronor i månaden, 2 års bindningstid. När man sen går vidare visar det sig att man MÅSTE köpa till en antenn/router för 2400 kronor(går också att betala månadsvis, exempelvis 100 kronor extra i månaden i 24 månader). Så i slutändan landar det ju på en hel del mer än 274 kronor per månad.

Skulle det kunna vara möjligt att nyttja ångerrätten för att lämna tillbaks enbart antenn/routern månntro?

Enligt Telia så MÅSTE de skicka med en router eller liknande. Men jag vet inte vem som säger att de måste göra det? Andra operatörer verkar inte ha det som ett måste, där är det valfritt. Och om de nu måste skicka, då kanske den borde följa med utan extra kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

När jag flyttade till villa i augusti så var det en annan nätägare än där jag bodde innan och jag hade BF erbjudandet på 299:- de sa att de ej kunde gå under 549:- till mig då eller om det var 499:- för att inte gå back.

Deras avtal här gäller också 500/100 istället för som jag hade tidigare 500/500.
Förlust eller ej, så är dem flesta dyrare i år.

Skulle inte lita på vad en säljare säger till en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Du gör bäst i att ringa till bredband2 först och säga upp avtalet, har du en månads uppsägning så är det en månad från det datumet du ringer som du tidigast kan be din nya leverantör koppla in sig. Om du kan vars utan internet en dag så kan du bespara dig eventuellt krångel genom att be din nya leverantör koppla in sig en dag senare.
Har du sedan betalt in till bredband2 för en längre tid i förväg, så får du de pengarna tillbaka.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typavsten:

När jag jobbade på Telia för några år sedan så begränsades hastigheten på de obegränsade mobilabonnemangen och mobila bredbandet vid strax över 1 TB. Minns att det var några som ringde in om det och då kunde man plocka bort begränsningen manuellt pga det inte framgick tydligt (eller inte alls) i något avtal om detta. Kanske har ändrats sedan jag slutade där...

Tack för info. Enligt uppgifter verkar det dock finnas andra spärrar som går in, så man måste "låsa upp"/begära mer data en himla massa gånger innan man kommer upp i 1tb eller ens 200Gb? Även om det är gratis att "be om mer data" är det ju ändå ett extra moment...

Oavsett så ser jag inget alternativ hos nån operatör som erbjuder min nuvarande dataförbrukning till lägre pris. Självklart kan jag missat något dock, tar gärna emot tips om så är fallet!

Mvh.

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite ”lotto”vem man pratar med på Telia , har haft 500 mbit i 2 år även jag för 299 och kunde idag förlänga för samma i ytterligare 12 månader . Igår när jag snacka med kundtjänst så var det absolut billigaste 449 i månaden i 12 månader …

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

Verkar vara lite ”lotto”vem man pratar med på Telia , har haft 500 mbit i 2 år även jag för 299 och kunde idag förlänga för samma i ytterligare 12 månader . Igår när jag snacka med kundtjänst så var det absolut billigaste 449 i månaden i 12 månader …

Nya direktiv efter cheferna fick veckans statistik?😅

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Skrivet av jojje123:

Verkar vara lite ”lotto”vem man pratar med på Telia , har haft 500 mbit i 2 år även jag för 299 och kunde idag förlänga för samma i ytterligare 12 månader . Igår när jag snacka med kundtjänst så var det absolut billigaste 449 i månaden i 12 månader …

Av det jag sett i tråden är du den första som lyckats i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Jag slog till på Bahnhofs Villafiber, ~405kr/månad för 1000/1000 i 24 månader (379kr/månad första året, 429kr därefter). Med tanke på hur priserna går kanske man är glad över att vara bunden nästa år.

Står ju startavgift för 17500? Hur funkar detta egentligen...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Av det jag sett i tråden är du den första som lyckats i år.

Imorgon gör jag ett försök på att förlänga Telia för 299:- , återkommer med rapport.
Om det skiter sig är verkar det inte bättre än att man får ta telenor för 349:- . Inte supertaggad på det alternativet dock? Finns verkligen ingen annan bra deal?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Förlängde Telia bredband 250 idag för 299 kr/mån, ingen diskussion blev erbjuden direkt via uppsägningsavdelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Imorgon gör jag ett försök på att förlänga Telia för 299:- , återkommer med rapport.
Om det skiter sig är verkar det inte bättre än att man får ta telenor för 349:- . Inte supertaggad på det alternativet dock? Finns verkligen ingen annan bra deal?

Telenor är bra. Jag hade de innan jag bytte till Telia förra BF, nu blir det nog Telenor igen. Jag har inte haft något problem med vare sig Telenor eller Telia vad gäller Bredband.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

Verkar vara lite ”lotto”vem man pratar med på Telia , har haft 500 mbit i 2 år även jag för 299 och kunde idag förlänga för samma i ytterligare 12 månader . Igår när jag snacka med kundtjänst så var det absolut billigaste 449 i månaden i 12 månader …

Så de ville inte sänka dig till 250/250?

Permalänk
Medlem

Det kostar att skicka tillbaka Telenors router?
Telia skickar retursedel på mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabcon:

Förlängde Telia bredband 250 idag för 299 kr/mån, ingen diskussion blev erbjuden direkt via uppsägningsavdelningen.

Försökte med samma sak, det givk tydligen inte. fick 399 eller något åt det håller för 250/250. Har bytt till Telenor nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Står ju startavgift för 17500? Hur funkar detta egentligen...

Oj, det vet jag ingenting om, för mig var det 0kr.

Permalänk
Medlem

Har telenor 500/500 för 299:- fram till april, är det värt ringa in och försöka förhandla nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det kostar att skicka tillbaka Telenors router?
Telia skickar retursedel på mail.

Nej. Telenor skickar retursedel med vanligt brev tillsammans med bekräftelse på uppsägningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Nej. Telenor skickar retursedel med vanligt brev tillsammans med bekräftelse på uppsägningen.

Vad bra. Hittar inget om det på hemsidan. Däremot står det vilken adress man ska skicka till och att det ska vara företagspaket. https://www.telenor.se/support/retur-av-utrustning/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojje123:

Verkar vara lite ”lotto”vem man pratar med på Telia , har haft 500 mbit i 2 år även jag för 299 och kunde idag förlänga för samma i ytterligare 12 månader . Igår när jag snacka med kundtjänst så var det absolut billigaste 449 i månaden i 12 månader …

500mbit för 299kr? Isåfall är du förmodligen den första här som lyckades med det.

Permalänk

Orkar man ringa Telia ännu en gång och försöka få 299:- för 250/250... Tråkigt när det varierar från säljare till säljare vad man får för pris.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Orkar man ringa Telia ännu en gång och försöka få 299:- för 250/250... Tråkigt när det varierar från säljare till säljare vad man får för pris.

Man måste ju ändå ringa för att säga upp, då Telia tillhör den kategorin av företag som vill göra det så svårt som möjligt att säga upp sin tjänst.
Mitt samtal kommer att bli ”Hej, kan ni förlänga min kampanj på 299kr ett år till? Om inte så vill jag säga upp mitt bredband.”

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

En fråga. Om man tecknar en tjänst i ett år hos ett företag (i mitt fall Halebop 250/250 för 399:-/månad ala bindningstid 1 år), har dom då rätt att höja priset under bindningstiden? Ofta ser man ju att folk får högre avgifter då dom skyller på ökade kostnader osv, men har man ett avtalat pris är det väl det som ska gälla? Eller?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ingen lycka här heller att förlänga 500mbit för 299kr hos Telia. Gick heller inte att gå ner i hastighet till 250mbit för 299kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

En fråga. Om man tecknar en tjänst i ett år hos ett företag (i mitt fall Halebop 250/250 för 399:-/månad ala bindningstid 1 år), har dom då rätt att höja priset under bindningstiden? Ofta ser man ju att folk får högre avgifter då dom skyller på ökade kostnader osv, men har man ett avtalat pris är det väl det som ska gälla? Eller?

Om de skulle göra det har du rätt att avsluta.
Sällsynt att det händer under bindningstid dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."