Permalänk
Medlem

Ojordad dataskärm

Jag misstänker att det beror på min ojordade extraskärm att jag känner irritation i mina ögon. Jag kan sitta vid skärmen hela dagar ibland. Jag säger som TV-doktorn på TV4 har att jag får "Power naps" trött efter ett tag så jag måste lägga mig på sängen och somnar lätt i 10 minuter. Sen pigg.
Provat med att koppla jordat uttag till kontakten, det blev lite bättre.
Jag funderar på om det finns strålningsfria LED dataskärmar?
Jag vet att det finns dataglasögon men har aldrig provat.

caps borttaget /mod
Permalänk
Medlem

Tror inte att det är det.

Sätt igång night mode i Windows eller använd flux som tar bort en del av det blåa så att ögonen inte blir lika trötta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem

Du har för hög ljusstyrka på skärmen, det är allt.

Bildskärmar kan bara vara strålningsfria när de är avstängda. Fotonerna de strålar i ditt ansikte är anledningen till att du ser något alls.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

LED-skärmar ger ingen strålning som ev skulle vara skadlig eller jobbig.
Säger som @Aphex , du har antagligen för hög ljusstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatt:

Jag misstänker att det beror på min ojordade extraskärm att jag känner irritation i mina ögon. Jag kan sitta vid skärmen hela dagar ibland. Jag säger som TV-doktorn på TV4 har att jag får "Power naps" trött efter ett tag så jag måste lägga mig på sängen och somnar lätt i 10 minuter. Sen pigg.
Provat med att koppla jordat uttag till kontakten, det blev lite bättre.
Jag funderar på om det finns strålningsfria LED dataskärmar?
Jag vet att det finns dataglasögon men har aldrig provat.

Kolla så du har rätt ljusstyrka, för ljust tröttar ut ögonen rätt snabbt.
Men mikropauser och titta på någonting annat med mellanrum hjälper också, kort stund varje halvtimma eller vad de nu rekommenderar, gör ju så att ögat får "röra" på sig istället för att vara statiskt på skärmen.

Det finns nattläge/dark mode/liknande program som minskar vissa färger för att störa ögonen mindre. Använder själv f.lux som dimrar/justerar färgerna efter solens position över horisonten, men då sitter jag nära ett fönster. Sitter man i ett mörkt rum hela tiden så gör ju de programmen mindre nytta, utan man får sänka ljusstyrkan ner helt enkelt.

Har svårt och tro på att det jordade uttaget gjorde mer än placebo, LCD skärmar strålar relativt lite över lag.

Permalänk
Medlem

Kan finnas skärmade delar i en skärm som fungerar bättre med jord, men du kan inte påverkas av om elektroniken är skärmad eller inte.

Strålningen du påverkas av är ljuset.

Livsstilsfaktorer som kommer göra om du är trött eller inte vid skärmen.

Edit: Detta inlägg kanske var onödigt, då brutalt många skärmar idag kör med extern strömadapter. Skärmen kan inte bli jordad med en extern adapter, den är galvaniskt avskild bara.

Permalänk
Medlem

Jordningen har ingen inverkan på skärmens egenskaper så länge den fungerar korrekt.

Det kan finnas en mängd orsaker till varför du bli akut trött dels dom som postades innan min post (ljusstyrka etc) men det kan även vara att skärmen är en äldre modell med pwm-styrning så lägre ljusstyrka orsakar flimmer som stör ögonen. Eller så har du börjat få dålig syn och behöver glasögon, sitter fel och spänner dig eller början på någon sjukdom. sjukdom är kanske mindre troligt om det bara händer när du sitter vid datorn.

Permalänk
Medlem

Att sänka ljusstyrkan till en lagom nivå är som sagt första steget, och Sweclockers har t.o.m. en artikel om det. Men om du använder skärmen i ett rum där ljuset skiftar under dagen så kan det vara opraktiskt att justera ljusstyrkan på skärmen hela tiden (och inte säkert att skärmen kan sänkas så lågt som ett mörkt rum behöver), och det är tveksamt om program som skiftar färgtemperaturen på skärmen egentligen har någon effekt.

Lösningen i det läget är att helt enkelt inte sitta i ett mörkt rum utan se till att man har någon belysning som jämnar ut kontrasten mellan skärmen och bakgrunden, t.ex. en lampa som lyser upp bakom skärmen.

Permalänk
Medlem

Min åtgärd

Jag drog ner ljuset från 100% till 76% inför morgondagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatt:

Jag drog ner ljuset från 100% till 76% inför morgondagen.

Det är fortfarande ganska högt det.
Jag kör mina på 30%. Självklart beror det på hur ljust det är i rummet och skärmen men jag tror de flesta skärmar jag haft så har jag kört kring 20-30%.

Ja det ser mörkt ut i början men man vänjer sig förvånansvärt fort

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hatt:

Jag drog ner ljuset från 100% till 76% inför morgondagen.

Oj, jag kör 20-0% på mina. Lösningen är att tända en lampa i rummet och sänka mer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Oj, jag kör 20-0% på mina. Lösningen är att tända en lampa i rummet och sänka mer.

Har jag det ljust i rummet vill jag ha skärmen ljusare... 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatt:

Jag drog ner ljuset från 100% till 76% inför morgondagen.

76-100%?? Snacka om att stirra in i solen lmao.
Kör 20-40% max beroende på monitor, kalibrerat till 100-120nits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatt:

Jag drog ner ljuset från 100% till 76% inför morgondagen.

Här är en åttadelad suverän artikel bara om ljusstyrka.

https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

TL;DR De flesta kör heltokigt hög ljusstyrka. 76% är högt i många miljöer på många skärmar.

Meningsbyggnad
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Det är fortfarande ganska högt det.
Jag kör mina på 30%. Självklart beror det på hur ljust det är i rummet och skärmen men jag tror de flesta skärmar jag haft så har jag kört kring 20-30%.

Ja det ser mörkt ut i början men man vänjer sig förvånansvärt fort

Skrivet av DavidtheDoom:

Oj, jag kör 20-0% på mina. Lösningen är att tända en lampa i rummet och sänka mer.

tror det kan variera väldigt mycket mellan skärmarna.

jah har 2 st skärmar här hemma den ena är så mörk under 25% att det är svårt att se något på skärmen och inte bekväm att sitta vi förrän man är uppe runt 50% så man inte behöver anstränga sig för att se vad som är på skärmen.

medan den andra är fullt läsbar redan vid typ 15%

sitter i ett rum normal sett upplyst av 20-30W nånting led lampor. (4xE27 60W motsvarare minns inte exakt wattal på dem men runt 7w eller nått

Så att säga att 75% är högt är i te säkert det stämmer kan mycket väl vara så att den skärm han använder är väldigt ljussvag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror det kan variera väldigt mycket mellan skärmarna.

jah har 2 st skärmar här hemma den ena är så mörk under 25% att det är svårt att se något på skärmen och inte bekväm att sitta vi förrän man är uppe runt 50% så man inte behöver anstränga sig för att se vad som är på skärmen.

medan den andra är fullt läsbar redan vid typ 15%

sitter i ett rum normal sett upplyst av 20-30W nånting led lampor. (4xE27 60W motsvarare minns inte exakt wattal på dem men runt 7w eller nått

Så att säga att 75% är högt är i te säkert det stämmer kan mycket väl vara så att den skärm han använder är väldigt ljussvag.

Fast jag tror de flesta här antar att då han blir trött i ögonen så har han för ljust, vilket då innebär att det antagligen är en skärm som är lite åt det ljusa hållet

Men självklart har du rätt, vi kan ju inte veta

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Fast jag tror de flesta här antar att då han blir trött i ögonen så har han för ljust, vilket då innebär att det antagligen är en skärm som är lite åt det ljusa hållet

Men självklart har du rätt, vi kan ju inte veta

Givetvis.

100% var troligen för ljust oavsett.

Ingen snärm jag ägt har jag någonsin kunnat köra på full nuclear blast de flesta har landat mellan ~25-60% max .

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

Beroende på vad det är för skärm kan man räkna med att de i första hand försöker lysa på styrkor som gör att de fungerar på ett stort kontor mitt på dagen i sydöstra Asien. Svenska kvällar hemma i november i den egna grottan ställer andra krav på ljusstyrkan. Där kan det rent av vara så att reglaget på 0% fortfarande är för mycket ljus. Då måste man se över den allmänna ljusnivån i rummet också.

Permalänk
Medlem

Ja här får man lära sig.
Jag fortsätter att göra inställningar på min Benq skärm. Inte bara med ljus och kontrast utan även med skärmens olika inställningar för standard, eco, spel, bio, film med flera.
Text på skärmen blev lika skarp.