Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Det går ju inte att förneka att Telia är grymt. Har haft noll avbrott på snart tio år och aldrig haft några problem. Iofs kör jag inte deras router, så det kan ju ha med saken att göra också, men riktigt stabilt har det varit. Så hoppas det inte blir sämre med Telenor. Men dom nämnde för mig att man i dagsläget är en ”priorietskund” så man kanske får lite extra stabilitet hos Telia, vem vet.. eller så är det bara säljsnack har alltid haft ~600+Mbit.

Om Telia har fungerat bra och utan avbrott hos dig så hade det nog fungerat exakt likadant med valfri annan operatör.

Hos mig har det varit säkert 30st avbrott (ibland flera dagar) senaste två åren men det har alltid varit Open Infras problem med både planerade och oplanerade avbrott, avgrävda kablar osv. Jag har en liten operatör (Bitcom) men grannen har Telia (och betalar mycket mer!). Vi har haft exakt lika många avbrott eftersom det inte är operatören som har varit problemet. "Prioritetskund" har heller ingen påverkan på stabilitet.

Och det är sällan operatören som är problemet.

Däremot så skiljer ju latens väldigt mycket för mig och grannen eftersom Telia har mycket lägre latens.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har idag Telenor 250/250 för 299kr i månaden och efter att ha talat med uppsägningsavdelningen som bara kunde erbjuda 100/100 för 299kr alt 250/250 för 399kr i månaden så blir det att avsluta bredbandstjänsten.

Känner mig även skeptisk till om uppsägningen gick korrekt till. Bad om avslut den 27 December men i SMS står det att min bredbandstjänst avslutas f.o.m 2023-12-22... Vilket innebär att jag troligen blir utan internet mellan 23-27 December...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av downtown:

Nu är skillnaden mellan Telenors 500mbit och Telias 250mbit bara 17kr/mån för nya kunder. Då blir valet ganska enkelt.

Man kan be dom ta bort startavgiften (Telia) så blir det 50kr i månaden i skillnad istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Man kan be dom ta bort startavgiften (Telia) så blir det 50kr i månaden i skillnad istället.

Hur kan man be dom ta bort startavgiften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downtown:

Hur kan man be dom ta bort startavgiften?

Genom att fråga?
Som motivering kan man t.ex. nämna att skillnaden blir så liten som du sa mot telenors 500/500 men det behövde jag inte ens nämna för att dom skulle ta bort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Har idag Telenor 250/250 för 299kr i månaden och efter att ha talat med uppsägningsavdelningen som bara kunde erbjuda 100/100 för 299kr alt 250/250 för 399kr i månaden så blir det att avsluta bredbandstjänsten.

Känner mig även skeptisk till om uppsägningen gick korrekt till. Bad om avslut den 27 December men i SMS står det att min bredbandstjänst avslutas f.o.m 2023-12-22... Vilket innebär att jag troligen blir utan internet mellan 23-27 December...

Kan du inte bara be din nya leverantör koppla på den 22a?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Har idag Telenor 250/250 för 299kr i månaden och efter att ha talat med uppsägningsavdelningen som bara kunde erbjuda 100/100 för 299kr alt 250/250 för 399kr i månaden så blir det att avsluta bredbandstjänsten.

Känner mig även skeptisk till om uppsägningen gick korrekt till. Bad om avslut den 27 December men i SMS står det att min bredbandstjänst avslutas f.o.m 2023-12-22... Vilket innebär att jag troligen blir utan internet mellan 23-27 December...

Du har 30 dagars uppsägning, minst, oavsett vilket datum du säger, antar jag. Jag fick också exat 30 dagar ifrån gårdagens datum.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Har idag Telenor 250/250 för 299kr i månaden och efter att ha talat med uppsägningsavdelningen som bara kunde erbjuda 100/100 för 299kr alt 250/250 för 399kr i månaden så blir det att avsluta bredbandstjänsten.

Känner mig även skeptisk till om uppsägningen gick korrekt till. Bad om avslut den 27 December men i SMS står det att min bredbandstjänst avslutas f.o.m 2023-12-22... Vilket innebär att jag troligen blir utan internet mellan 23-27 December...

Prova sätt den 22 på det nya. Den 23 är en arbetsdag den också, för de som tex inte har schemalagd arbetstidsförkortning, så det ska de väl klara av att fixa.

Annars en svinbra övning att vara utan internet ett par dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du har 30 dagars uppsägning, minst, oavsett vilket datum du säger, antar jag. Jag fick också exat 30 dagar ifrån gårdagens datum.

De gör en fuling.
Jag bad om avslut vid bindningstidens slut, 29/12.
Han bekräftade flera gånger men när mailet kom så är det avslut 22/12 men jag får betala till 29e.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De gör en fuling.
Jag bad om avslut vid bindningstidens slut, 29/12.
Han bekräftade flera gånger men när mailet kom så är det avslut 22/12 men jag får betala till 29e.

Telenor i ett nötskal. Jag har förnyat mitt bredband hos dem varje BF i flera år. Tyvärr medför det alltid felaktiga fakturor i månader efteråt.... i år lämnar jag dem helt och hållet då jag inte orkar hålla på.

Permalänk
Medlem

Jahapp då var årets dribbel klart.

Resultatet blev:
Lämnar Telia efter 2 år med BF deal 299:- / månad för 500/500.
Telias bästa erbjudande dom kunde ge var 449:- / månad för 500/500.

Valde att prova Telenor ett år, tog deras 500/500 för 349:-.

Låter som att många lämnar Telia, vore kul att veta hur stort tapp av kunder dom får pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Kan du inte bara be din nya leverantör koppla på den 22a?

Enligt nya så får inkopplingsdatum ej vara samma som urkopplings datum.

Skrivet av atego:

Du har 30 dagars uppsägning, minst, oavsett vilket datum du säger, antar jag. Jag fick också exat 30 dagar ifrån gårdagens datum.

Enligt personen i telefonen så var det inga problem att avsluta den 27 December vilket är mer än 30 dagar.

Skrivet av PajN:

Prova sätt den 22 på det nya. Den 23 är en arbetsdag den också, för de som tex inte har schemalagd arbetstidsförkortning, så det ska de väl klara av att fixa.

Annars en svinbra övning att vara utan internet ett par dagar

Enligt nya så får inkopplingsdatum ej vara samma som urkopplings datum. Har tidigare ej gått att få bredband aktiverat på en lördag för mig iaf. Ska ringa in på Måndag. Hoppas på att få bekräftelse brevet innan och se vad det säger. I värsta fall får jag avbryta uppsägningen och sedan direkt säga upp igen antar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Jahapp då var årets dribbel klart.

Resultatet blev:
Lämnar Telia efter 2 år med BF deal 299:- / månad för 500/500.
Telias bästa erbjudande dom kunde ge var 449:- / månad för 500/500.

Valde att prova Telenor ett år, tog deras 500/500 för 349:-.

Låter som att många lämnar Telia, vore kul att veta hur stort tapp av kunder dom får pga detta.

Jag tänker att det blir bara samma dribbel nästa år igen. Då kontrar väl Telia med ett motsvarande erbjudande så vi alla går tillbaka igen. Haha. Håller på och signar för Telenor också. Hade gärna bockat i E-faktura direkt så man slipper ringa in och be om det, annars kostar det ju 49kr extra i månaden.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite lagom less på att Telia har monopol i den fastighet man bor i... Tänkte precis teckna nytt, men så har dom slängt på en startavgift på 400:-? Nästan så man kör på ett mobilt bredband från annan leverantör istället i ren protest...

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag tänker att det blir bara samma dribbel nästa år igen. Då kontrar väl Telia med ett motsvarande erbjudande så vi alla går tillbaka igen. Haha. Håller på och signar för Telenor också. Hade gärna bockat i E-faktura direkt så man slipper ringa in och be om det, annars kostar det ju 49kr extra i månaden.

Ja det låter inte helt orimligt, får se hur Telenor fungerar under det här året.

Tack för påmminelsen ang E-Faktura, jag logga in på banken och anmälde E-Faktura.
Följde den här guiden:
https://www.telenor.se/support/faktura/e-faktura/
Fungerade utmärkt i SEB appen iallfall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Enligt nya så får inkopplingsdatum ej vara samma som urkopplings datum.

Enligt personen i telefonen så var det inga problem att avsluta den 27 December vilket är mer än 30 dagar.

Enligt nya så får inkopplingsdatum ej vara samma som urkopplings datum. Har tidigare ej gått att få bredband aktiverat på en lördag för mig iaf. Ska ringa in på Måndag. Hoppas på att få bekräftelse brevet innan och se vad det säger. I värsta fall får jag avbryta uppsägningen och sedan direkt säga upp igen antar jag.

Hade varit intressant att prata med någon som verkligen kan detta, Operatörerna jiddrar alltid om att det inte går att ha samma inkopplingsdatum som urkopplingsdatum(Förra året förklarade supporten att det är som att försöka parkera en bil på en uppfart som redan har en bil >.< ). Men sedan aktiverades Telia plötsligt tre dagar för tidigt och alltså tre dagar innan min förra operatör skulle "stänga av" ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Enligt nya så får inkopplingsdatum ej vara samma som urkopplings datum.

Enligt personen i telefonen så var det inga problem att avsluta den 27 December vilket är mer än 30 dagar.

Enligt nya så får inkopplingsdatum ej vara samma som urkopplings datum. Har tidigare ej gått att få bredband aktiverat på en lördag för mig iaf. Ska ringa in på Måndag. Hoppas på att få bekräftelse brevet innan och se vad det säger. I värsta fall får jag avbryta uppsägningen och sedan direkt säga upp igen antar jag.

om urkopplingen sker från och med 22a så lär de ju dra pluggen under natten mellan 21 och 22. Alternativet är väl att du ber dem koppla ur en dag tidigare men att du ändå betalar för hela uppsägningstiden. Om det är bättre än att vara utan uppkoppling någon dag, vilket jag gissar att det är.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Så kommer jag bli Telenor kund då. Tog 500/100 för 349:- Blir inkopplat strax före jul.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nu tror jag inte att 299 för 500/500 är en förlust, det blir en lägre vinst.

När jag flyttade till villa i augusti så var det en annan nätägare än där jag bodde innan och jag hade BF erbjudandet på 299:- de sa att de ej kunde gå under 549:- till mig då eller om det var 499:- för att inte gå back.

Deras avtal här gäller också 500/100 istället för som jag hade tidigare 500/500.
Förlust eller ej, så är dem flesta dyrare i år.

Permalänk
Medlem

Sade upp mitt Telia 250/250 (299) förra veckan, fick de att ringa mig å tecknade som "ny kund" till samma pris, startdatum i början på december. Fick dock idag update att de skickat en router.... wtf kör ju med egen. Den ska man alltså spara då de vill ha tbx den id uppsägning? Den gamla använder farsan tror jag, men de har inte sagt ngt om stt den ska skickas tbx (ännu). Såg inget om startavgift, ska kolla på mina sidor. Försöker de med det ångrar jag å kör på Telenor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Enligt nya så får inkopplingsdatum ej vara samma som urkopplings datum.

Enligt personen i telefonen så var det inga problem att avsluta den 27 December vilket är mer än 30 dagar.

Enligt nya så får inkopplingsdatum ej vara samma som urkopplings datum. Har tidigare ej gått att få bredband aktiverat på en lördag för mig iaf. Ska ringa in på Måndag. Hoppas på att få bekräftelse brevet innan och se vad det säger. I värsta fall får jag avbryta uppsägningen och sedan direkt säga upp igen antar jag.

Oj jag läste fel, att du ville avsluta innan 30 dagar. Ja förlänga kan man ju tycka inte borde va några problem.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De gör en fuling.
Jag bad om avslut vid bindningstidens slut, 29/12.
Han bekräftade flera gånger men när mailet kom så är det avslut 22/12 men jag får betala till 29e.

Alltid spännande med Telenor, har uppsagt sen förra veckan till 31 jan men fortfarande inget bekräftelsemejl. Undra vilka datum det kommer innehålla....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Alltid spännande med Telenor, har uppsagt sen förra veckan till 31 jan men fortfarande inget bekräftelsemejl. Undra vilka datum det kommer innehålla....

Mitt bekräftelsemejl ifrån Telia kom på 1 minut efter samtalet.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dryad:

Sade upp mitt Telia 250/250 (299) förra veckan, fick de att ringa mig å tecknade som "ny kund" till samma pris, startdatum i början på december. Fick dock idag update att de skickat en router.... wtf kör ju med egen. Den ska man alltså spara då de vill ha tbx den id uppsägning? Den gamla använder farsan tror jag, men de har inte sagt ngt om stt den ska skickas tbx (ännu). Såg inget om startavgift, ska kolla på mina sidor. Försöker de med det ångrar jag å kör på Telenor istället.

Du behöver inte lösa ut routern, bara låt den skickas tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

om urkopplingen sker från och med 22a så lär de ju dra pluggen under natten mellan 21 och 22. Alternativet är väl att du ber dem koppla ur en dag tidigare men att du ändå betalar för hela uppsägningstiden. Om det är bättre än att vara utan uppkoppling någon dag, vilket jag gissar att det är.

Förra gången jag bytte leverantör så kopplades det ur vid midnatt på avslutningsdagen (alltså 23:59 den 22). Jag ringer på måndag och kollar om jag blir tvungen ångra uppsägningen och sedan säga upp igen eller om det blir att buffra lite spel/filmer inför Julhelgen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag slog till på Bahnhofs Villafiber, ~405kr/månad för 1000/1000 i 24 månader (379kr/månad första året, 429kr därefter). Med tanke på hur priserna går kanske man är glad över att vara bunden nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Förra gången jag bytte leverantör så kopplades det ur vid midnatt på avslutningsdagen (alltså 23:59 den 22). Jag ringer på måndag och kollar om jag blir tvungen ångra uppsägningen och sedan säga upp igen eller om det blir att buffra lite spel/filmer inför Julhelgen.

ångrar du den och säger upp den igen så lär det ju bli samma sak igen, fast några dagar senare istället.
Ring istället och fråga när de rycker sladden, och om det är den 22a, be dem göra det den 21a istället.
Urkoppling Från och med 22:a BORDE ju vara samma sak som att tjänsten kommer att fungera Till och med 21:a, d.v.s. under dygnet 21/12 men inte längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Telenor i ett nötskal. Jag har förnyat mitt bredband hos dem varje BF i flera år. Tyvärr medför det alltid felaktiga fakturor i månader efteråt.... i år lämnar jag dem helt och hållet då jag inte orkar hålla på.

Skrivet av Wesslan1:

Alltid spännande med Telenor, har uppsagt sen förra veckan till 31 jan men fortfarande inget bekräftelsemejl. Undra vilka datum det kommer innehålla....

Det är Telia jag pratar om.
Bredbandet har fungerat klockrent de åren jag haft det men allt övrigt lämnar ju en del att önska.
När jag bytte till dem fick jag jaga dem för att få det aktiverat, jag har tecknat tv där de plötsligt plockat bort streamingtjänster som skulle ingå hela året och nu vid uppsägning klarar de inte ens hålla sig till överrenskommet datum. Felaktiga fakturor med märkliga summor fram och tillbaka förekom också.

Tur att jag såg mailet samtidigt som jag satt och beställde från telenor, kunde blivit en julvecka utan nät annars.

Har haft mobil och tv från Telenor utan några problem tidigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är Telia jag pratar om.
Bredbandet har fungerat klockrent de åren jag haft det men allt övrigt lämnar ju en del att önska.
När jag bytte till dem fick jag jaga dem för att få det aktiverat, jag har tecknat tv där de plötsligt plockat bort streamingtjänster som skulle ingå hela året och nu vid uppsägning klarar de inte ens hålla sig till överrenskommet datum. Felaktiga fakturor med märkliga summor fram och tillbaka förekom också.

Tur att jag såg mailet samtidigt som jag satt och beställde från telenor, kunde blivit en julvecka utan nät annars.

Har haft mobil och tv från Telenor utan några problem tidigare.

Ok, men till mitt försvar så kommenterade du en kommentar som var en kommentar på ett inlägg angående Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

ångrar du den och säger upp den igen så lär det ju bli samma sak igen, fast några dagar senare istället.
Ring istället och fråga när de rycker sladden, och om det är den 22a, be dem göra det den 21a istället.
Urkoppling Från och med 22:a BORDE ju vara samma sak som att tjänsten kommer att fungera Till och med 21:a, d.v.s. under dygnet 21/12 men inte längre.

Ja? Jag vill ju att det ska avslutas senare. Detta då jag bokat ny tjänst den 28 December och min rabatt via Telenor upphör 27 December.

Baserat på tidigare erfarenheter så innebär avslut av tjänst den 22 att det kopplas ur 23:59. Oavsett om det avslutas 00:01 den 27 så blir det då bara en dag utan internet gentemot 5 dagar utan om jag kan flytta avslut till 27 December som enligt Telenors kundtjänst inte var några problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB