Permalänk
Medlem

Uppgradering eller köpa nytt?

Tjena alla,

Sitter inne på en burk som börjar närma sig decenniet i ålder och tänkte vända mig till experterna för att se vad ni tänker vore bästa utvägen.

Finns det någon möjlighet att göra bra och enkla uppgraderingar på nedan set-up?
Är det bästa att bygga nytt? Om så är fallet, finns det något man kan ta med sig över?

Dåligt insatt i alla kopplingar och sockets vad gäller moderkort men vet ju att de uppdateras till och från.

Bränner av mestadels av min speltid på WoW Classic men blir även en del CSGO.

Datorn är byggd enligt https://www.sweclockers.com/artikel/18983-sweclockers-sommard... och det enda bytet som är gjort i den är grafikkortet som köptes nytt i form av Radeon RX 590 Red Dragon, 8GB GDDR5.

Stort tack på förhand för input!

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns det någon möjlighet att göra bra och enkla uppgraderingar på nedan set-up?

Nej. Du har inte ens DDR4-minnen.

Citat:

Är det bästa att bygga nytt?

Ja.

Citat:

Om så är fallet, finns det något man kan ta med sig över?

Om du inte gör så mycket mer grafikkrävande än Wow Classic och CSGO så antar jag att du kan köra på samma grafikkort fortfarande, det är väl det enda som är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej. Du har inte ens DD4-minnen.

Ja.

Om du inte gör så mycket mer grafikkrävande än Wow Classic och CSGO så antar jag att du kan köra på samma grafikkort fortfarande, det är väl det enda som är värt.

Dum följdfråga bara. Ingen möjlighet att uppgradera till DD4 med nuvarande uppsättning?

Angående chassit, är det något som håller hyfsad klass fortfarande?

Permalänk
Medlem

Vad vill du göra med nya datorn som du inte kan göra med den du har? vad är målbilden & budget?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Chassit skulle du kunna återanvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hashtags:

Dum följdfråga bara. Ingen möjlighet att uppgradera till DD4 med nuvarande uppsättning?

Angående chassit, är det något som håller hyfsad klass fortfarande?

Din cpu+moderkort+Ram samspelar. Så vill du ha ddr4 ram, så måste moderkort+cpu också uppdateras.
Du kan absolut rulla vidare med samma chassi om du vill spara in en slant
Finns några pris-steg för nyköp, om du villa bygga själv. 12kkr -15kkr Så får du en ny trevlig maskin.

Edit: jag gillar instegs datorn Alastor Moody lade ovan.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hashtags:

Dum följdfråga bara. Ingen möjlighet att uppgradera till DD4 med nuvarande uppsättning?

Nope.

Citat:

Angående chassit, är det något som håller hyfsad klass fortfarande?

Ja, det går ju behålla om man vill, förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Vad vill du göra med nya datorn som du inte kan göra med den du har? vad är målbilden & budget?

Egentligen handlar det om ett want to have snarare än need. I vissa situationer kan den bli lite trött och långsam så vi pratar en prestationsuppgradering om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nope.

Ja, det går ju behålla om man vill, förstås.

Tusen tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Chassit skulle du kunna återanvända.

https://komponentkoll.se/bild/yznmC.png

Skrivet av Tawen:

Din cpu+moderkort+Ram samspelar. Så vill du ha ddr4 ram, så måste moderkort+cpu också uppdateras.
Du kan absolut rulla vidare med samma chassi om du vill spara in en slant
Finns några pris-steg för nyköp, om du villa bygga själv. 12kkr -15kkr Så får du en ny trevlig maskin.

Edit: jag gillar instegs datorn Alastor Moody lade ovan.

Alastor och Tawen tackar för detta. Angående förslaget känns instegsdelen som något som gör att vi kanske inte snackar 10 års prestanda där?

Vad tänker ni ifall man skulle försöka göra något liknande det jag har fast i nutid och för de nästa 10 åren? Pratar vi just de 12k-15k du nämner Tawen?

Självklart en tuff fråga när man inte vet hur utvecklingen ser ut men ni kan då mer än mig!

Angående det också, ifall man skulle välja Alastor Moodys förslag, hade nuvarande grafikkort fungerat där för att spara in ytterligare slant och ändå få en hyfsad burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hashtags:

Egentligen handlar det om ett want to have snarare än need. I vissa situationer kan den bli lite trött och långsam så vi pratar en prestationsuppgradering om möjligt.

Kör på bygget som "Alastor Moody" satta ihop.

Uppgraderingsvägen från Ryzen 5 platformen är slut.

om du tror du kommer att uppgradera framöver så är nog Intelspåret med LGA1700 bättre,
Intel Core i5-12400F eller Intel Core i5-13400F som bas. (som går att få till samma peng, med lite avkall på prestanda)

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

någon får ta och skriva en uppsatt om datorers utveckling i framtiden XD Nobelpris varning där.
Vem vet, för just dig så kanske du inte spelar dator om 10 år?Då kanske du vill köra TV-Konsol och ha en surfplatta istället.
En dator kan väl hålla hur länge som helst egentligen. Frågan är hur kräsen man är om många år framåt.
Frågan man får ställa sig är nog mer i närtid: Vilken upplösning och titel av spel är jag sugen på just nu? Vill du ha Så hög inställning/ ögongodis som möjligt nu? Och för vilken Peng?

Du kommer nog väldigt långt i CS2 med den datorn för 9k i 1080p 144hz, lite medium inställningar.
WOW classic utan problem:)

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |