Snabbkoll: Har du provat SweClockers mörka tema?

Permalänk
Medlem

Kör ett "dark mode" addon i chrome så alla sidor är mörka, men det är bra att det finns som ett default alternativ.

Permalänk
Medlem

Tycker efter förändringen att även efter jag bytte tillbaks till ljust tema så är det svårt att avgöra om det finns fler sidor i en tråd eller inte, skillnaden på den gråa och blåa färgen har blivit otydligare?

Permalänk
Medlem

Bra att det äntligen finns ett val! Dock så föredrar jag en smått justerad (mörkgrå bakgrund istället för svart) SweClockers Dark av @Soitora

Dold text
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har inte testat då jag föredrar ljust tema. Tycker att det är lättare att läsa mörk text på ljus bakgrund än tvärtom.

Permalänk
Medlem

Vad ska man det mörka temat till?
Är ju bara att dra ner ljusstyrkan eller köra addon, man slipper på kuppen några knapptryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Har testat och förkastade det rätt snabbt. Det ljusa är helt enkelt överlägset.

Utan tvekan. Liuset är Alltid Vägen 😁🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Vad ska man det mörka temat till?
Är ju bara att dra ner ljusstyrkan eller köra addon, man slipper på kuppen några knapptryck.

Presis vad jag sade i förra artikeln!
All denna hype om "Dark Mode" gör mig bara så - gääsp - trött!

Permalänk
Medlem

Ja det mörka temat är lite för kontrastfattigt. Det är jobbigt att titta rätt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Väldigt otydligt och den mörka gråa är alldeles för mörk, väldigt oläsbart för mig om inte klockan är 02:43 när man är riktigt zombie-mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Ja det mörka temat är lite för kontrastfattigt. Det är jobbigt att titta rätt.

Jag upptäckte att det bästa är att köra dark mode aktiverat både på siten och med dark reader-pluginet. Då läggs lite kontraster på som fixar detta. Bland annat en trevlig, smal, vit linje mellan foruminlägg och artiklar som särskiljer dem. Samt konturerna som separerar de olika sektionerna blir lite tydligare.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Alla ni som säger att det är ett nytt påfund har helt enkelt inte varit med. Runt millenieskiftet hängde jag en hel del på en sajt som heter Black Viper som är en bra källa för registry hack och annat nyttigt. Default var svart men man kunde välja färg eller vitt oxå.

Skärmdump från wayback machine och 2002. Över 20 år sen...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Blev förvånad av att vissa föredrar vitt tema o.O obegripligt för mig. Jag använder dark theme i allt, i windows, i iphone, i alla appar där det är möjligt. Så mycket skönare för ögonen, slipper huvudvärken numera pga det. Sen att man är en nattuggla, kanske har lite med saken att göra också.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte om det är ljust eller mörkt, brukar alltid köra default. Windows har ju inbyggd funktion numera som justerar ljuset så det blir skönare för ögonen. Men generellt sett föredrar jag nog ljust, ser konstigt ut att köra mIRC i mörkt tex

Permalänk
Medlem

Mysigt för ögonen, men det synkar inte riktigt med diagrambilderna på testerna. Texten vid staplarna går vilse i mörkret, men annars är det som sagt riktigt finfint.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det där var ju en teknisk begränsning i stora delar. Så fort skärmar med "riktiga" färger kom, gick man över till vit/ljus bakgrund. Det är bara nu senaste 5-7 åren som folk fått för sig att de ska ha mörkt.

Visst var den en begränsning på den tiden, men anledningen till att svart text på vit bakgrund blev en grej var ju för att locka folk över till datorerna, då det liknade bläck på papper som folk var vana med, inte för att det var behagligare att se på, för det är det ju verkligen inte. Det här med "dark mode" har funnits mycket längre än de sista 5-7 åren, men det har blivit mer vanligt på sistone på grund av att det blivit lättare tack vare integration i operativsystemen.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Föredrar ljust läge till allt som är i webbläsaren (t.ex. YouTube på datorn - ljust läge, YT på mobilen - mörkt läge), har dock "night shift"(apple) och vad nu windows kallar det, på från sol-nedgång till sol-uppgång.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Föredrar @Soitora 's mörka tema, men det är en bra början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Visst var den en begränsning på den tiden, men anledningen till att svart text på vit bakgrund blev en grej var ju för att locka folk över till datorerna, då det liknade bläck på papper som folk var vana med, inte för att det var behagligare att se på, för det är det ju verkligen inte. Det här med "dark mode" har funnits mycket längre än de sista 5-7 åren, men det har blivit mer vanligt på sistone på grund av att det blivit lättare tack vare integration i operativsystemen.

Det började komma tillbaka pga oled-skärmarna. Man kunde få ut en hel del extra batteritid med mörka teman i mobilen i början.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag föredrar ljust tema, men jag förstår om man vill byta för omväxlings skull, men måste verkligen allt vara svart eller vitt, brunt tema låter ju kanon, eller varför inte valfri färg?
Blå måndag , vit/bäsch tisdag, orange/brandgul onsdag, röd torsdag, grön fredag, brun lördag och kanske gul söndag.

>-(())->

Permalänk
Medlem

Jag tycker svarta teman är jobbiga. Ska det vara mörkare tema föredrar jag jag något grått i stället. Sweclockers får gärna hämta inspiration från Blenders gråa och orangea tema.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Utan tvekan. Liuset är Alltid Vägen 😁🙏

Så är det. Prisa ljuset!

Permalänk

Underbart! Har väntat på detta länge och sidor som fortfarande inte har detta undrar man ju hur dom tänker? Det är otroligt mycket skönare för ögonen att läsa något på kvällstid med mörk bakgrund. Så tack för att det äntligen är insatt.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Använder mörkt tema överallt jag kan men gillar inte alls det på Sweclockers. Något känns inte rätt med kontrasterna. Tycker ljusa blev sämre med, förstår inte varför de bytt färg på vissa saker där som gör det svårare att se.

Håller med inte riktigt rätt känsla, behöver antagligen finjusteras lite..
kanske mindre mörk grå i rutorna med text..
dom nästan svarta knapparna, också något ljusare grå.

Permalänk
Medlem

Kör mörkt där valet finns. Stort tack för att det äntligen har implementerats, om än sent, här på Swec.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Jag gilllar orange på mörk bakgrund, som man hade förr i tiden.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP