Har era 400-moderkort fått stöd för Zen 3?

Permalänk
Hedersmedlem

Har era 400-moderkort fått stöd för Zen 3?

Nu har det gått en tid sedan AMDs 5000processorer lanserades. Snart ett år faktiskt.
Och stöd för 400-seriens moderkort skulle också komma på plats fast först efter årsskiftet -alltså 2021, och det snackades då en del om januari.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30563-zen-3-stod-for-400-se...

Själv har jag ett moderkort av modell:
MSI B450I Gaming Plus AC
Detta har endast fått en beta för de nya processorerna. Ingen riktig release än så länge. Kanske den fungerar, men betaversioner av BIOS känns inte riktigt värdigt. Inget jag vill ha instabilitet eller trasiga funktioner i.
Jag räknar det som att det fortfarande inte riktigt finns riktigt biosstöd för mitt moderkort.

Hur ser det ut för er? Har det kommit ut BIOSstöd för era 400-moderkort enligt plan? Tog det lång tid?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu har det gått en tid sedan AMDs 5000processorer lanserades. Snart ett år faktiskt.
Och stöd för 400-seriens moderkort skulle också komma på plats fast först efter årsskiftet -alltså 2021, och det snackades då en del om januari.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30563-zen-3-stod-for-400-se...

Själv har jag ett moderkort av modell:
MSI B450I Gaming Plus AC
Detta har endast fått en beta för de nya processorerna. Ingen riktig release än så länge. Kanske den fungerar, men betaversioner av BIOS känns inte riktigt värdigt. Inget jag vill ha instabilitet eller trasiga funktioner i.
Jag räknar det som att det fortfarande inte riktigt finns riktigt biosstöd för mitt moderkort.

Hur ser det ut för er? Har det kommit ut BIOSstöd för era 400-moderkort enligt plan? Tog det lång tid?

Jag sitter själv med ett B450-A PRO MAX som verkar ha fått stöd för det via en riktigt version och inte via Beta.

Mitt verkade komma 210228, sedan en uppdatering med - Update to ComboAM4PIV2 1.2.0.2
- Improved USB device compatibility som kom 210518

Verkar va lite klent med uppdateringar för ditt kort och det är ju skapligt surt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kör ett MSI B450 Tomahawk med senaste beta bios. Jag testkörde det 3-4 månader innan jag bestämde mig för att byta till en 5800x. Har varit stabilt men har haft lite krångel med att köra custom timings på ramminnena. Alla andra nödvändiga funktioner funkar felfritt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nu har det gått en tid sedan AMDs 5000processorer lanserades. Snart ett år faktiskt.
Och stöd för 400-seriens moderkort skulle också komma på plats fast först efter årsskiftet -alltså 2021, och det snackades då en del om januari.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30563-zen-3-stod-for-400-se...

Själv har jag ett moderkort av modell:
MSI B450I Gaming Plus AC
Detta har endast fått en beta för de nya processorerna. Ingen riktig release än så länge. Kanske den fungerar, men betaversioner av BIOS känns inte riktigt värdigt. Inget jag vill ha instabilitet eller trasiga funktioner i.
Jag räknar det som att det fortfarande inte riktigt finns riktigt biosstöd för mitt moderkort.

Hur ser det ut för er? Har det kommit ut BIOSstöd för era 400-moderkort enligt plan? Tog det lång tid?

Tråkigt på en såpass populär Mini-ITX-bräda..!

För egen del så är det X3xx-serien som gäller, där får en förlita sig till moddade bios och en hel del tur att ens bräda är tillräckligt lik en X4xx-bräda, därav har jag inte tagit steget ännu (samt prisnivån).

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som de har någon plan för B450 utan MAX:

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/njuiz4/agesa1202...

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Rekordmedlem

Har ett Asus ROG STRIX X470-F GAMING och det har stöd för de flesta (om inte alla ?) 5000 cpuer.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-x470...
Och även B450 serien har tydligen stöd för 5000 serien.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patriksan:

Ser inte ut som de har någon plan för B450 utan MAX:

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/njuiz4/agesa1202...

Ha! Det var som tusan! väldigt bra tråd med upplägg för vad de har fått igång so far.

Och vad trista MSI är!
De har ju utlovat stöd för alla 400-moderkort...
https://www.pcmag.com/news/msi-commits-to-zen-3-support-for-a...

Kanske är det på gång fortfrande. De har trots allt släppt några betaversioner (nyaste betan ersätter föregående verkar det som på deras site). Men nog går det lite långsamt ändå...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ha! Det var som tusan! väldigt bra tråd med upplägg för vad de har fått igång so far.

Och vad trista MSI är!
De har ju utlovat stöd för alla 400-moderkort...
https://www.pcmag.com/news/msi-commits-to-zen-3-support-for-a...

Kanske är det på gång fortfrande. De har trots allt släppt några betaversioner (nyaste betan ersätter föregående verkar det som på deras site). Men nog går det lite långsamt ändå...

Klicka på u/CND_CEM som lägger ut dessa. Det fanns en senare tråd, men den innehålller bara betaversioner.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/o4or1w/msi_releases_age...

Notera att MSI kallar ordinarie BIOS för "MP BIOS" men det betyder egentligen att de släppts till fabrik och läggs då på nytillverkade kort. Eftersom B450 utan MAX inte längre tillverkas så kanske det inte kommer något "MP BIOS" utan man räknar med att beta-BIOS är sista stabila versionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Patriksan:

Klicka på u/CND_CEM som lägger ut dessa. Det fanns en senare tråd, men den innehålller bara betaversioner.
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/o4or1w/msi_releases_age...

Notera att MSI kallar ordinarie BIOS för "MP BIOS" men det betyder egentligen att de släppts till fabrik och läggs då på nytillverkade kort. Eftersom B450 utan MAX inte längre tillverkas så kanske det inte kommer något "MP BIOS" utan man räknar med att beta-BIOS är sista stabila versionen.

Oj. Spännande! Tackar än en gång för mer info för mig.

Det låter aninen oortodoxt att kalla stabila BIOSversioner för beta. Jag tänker mig att jag väljer att tolka beta som betaversioner tills MSI ger mer klarhet i det upplägget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag väljer att väcka upp den här tråden eftersom det inte verkar finnas någon annan specifik "Är mitt moderkort kompatibelt med Ryzen 5xxx?" tråd.

Som de sista inläggen ovan visar sa MSI för två år sedan att moderkort med 8MB minne för UEFI inte skulle få stöd för Zen3.
Går man nu in och tittar på kompatibilitetslistorna för sagda moderkort så hävdas där nu att alla(?) har stöd för Zen3!
Tittar man däremot i listorna med BIOS-versioner för respektive kort så nämns inte i någon version att stödet införs. För exempelvis B450 Tomahawk finns 2019 en då ny BIOS-version som ger stöd för 3000-serien, men i ingen av de efterföljande BIOS-versionerna nämns att kompatibilitet med nyare CPU införs.

Någon med ett icke-MAX MSI-kort som vet mer om hur det förhåller sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag väljer att väcka upp den här tråden eftersom det inte verkar finnas någon annan specifik "Är mitt moderkort kompatibelt med Ryzen 5xxx?" tråd.

Som de sista inläggen ovan visar sa MSI för två år sedan att moderkort med 8MB minne för UEFI inte skulle få stöd för Zen3.
Går man nu in och tittar på kompatibilitetslistorna för sagda moderkort så hävdas där nu att alla(?) har stöd för Zen3!
Tittar man däremot i listorna med BIOS-versioner för respektive kort så nämns inte i någon version att stödet införs. För exempelvis B450 Tomahawk finns 2019 en då ny BIOS-version som ger stöd för 3000-serien, men i ingen av de efterföljande BIOS-versionerna nämns att kompatibilitet med nyare CPU införs.

Någon med ett icke-MAX MSI-kort som vet mer om hur det förhåller sig?

Mitt gamla asus prime X370-pro har även stöd för 5000 serien så dina listor du kikar på stämmer nog. Det som man kan tänka på är att det kanske inte går att uppdatera bioset direkt från första revisionen till senaste. Har sett ett par där dom verkar vilja att man tar ett "avstamp" så kika igenom listan för nya bios så det inte står något om det och kör gärna en googling innan du kör igång.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Jag väljer att väcka upp den här tråden eftersom det inte verkar finnas någon annan specifik "Är mitt moderkort kompatibelt med Ryzen 5xxx?" tråd.

Som de sista inläggen ovan visar sa MSI för två år sedan att moderkort med 8MB minne för UEFI inte skulle få stöd för Zen3.
Går man nu in och tittar på kompatibilitetslistorna för sagda moderkort så hävdas där nu att alla(?) har stöd för Zen3!
Tittar man däremot i listorna med BIOS-versioner för respektive kort så nämns inte i någon version att stödet införs. För exempelvis B450 Tomahawk finns 2019 en då ny BIOS-version som ger stöd för 3000-serien, men i ingen av de efterföljande BIOS-versionerna nämns att kompatibilitet med nyare CPU införs.

Någon med ett icke-MAX MSI-kort som vet mer om hur det förhåller sig?

Har också ett icke-Max variant och funderar på att uppgradera CPU, svårt att hitta forums trådar då de flesta snackar om max verisionen, Men har för mig att vissa har fått det att fungera med icke-Max, men vet inte vilken bios version de använde. Skulle också vilja veta.

Permalänk
Medlem

Version 7C02v1I verkar ha stöd för Zen3 generellt som släpptes i Augusti 2022.
Kolla compability fliken:
https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK/support#cpu
Jag blev nyfiken, då brorsan har ett sådant moderkort med en 2600 och kanske kommer få ärva min 5600.
Just 5600X3D verkar dock kräva senaste beta versionen:
7C02v1J1(Beta version)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Står det inte vilken AGESA som finns i dom nya biosen för det moderkortet? det gör det i alla fall på mitt MSI 370X. Utifrån det så borde det vara enkelt att lista ut vilka cpu's som stöds även om det inte står uttryckligen på msi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mitt gamla asus prime X370-pro har även stöd för 5000 serien så dina listor du kikar på stämmer nog. ...

Nja:
* Asus, så inte MSI.
* Prime X370 Pro, som ligger betydligt närmare toppklass än mid B350 (eller B450).
Korttillverkarna lägger mer jobb på support för toppkorten än de billigare varianterna.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Version 7C02v1I verkar ha stöd för Zen3 generellt som släpptes i Augusti 2022.
Kolla compability fliken:
...

Det var den vägen jag kom. Kompatibilitetslistan påstår kompatibilitet med Zen3, men i noteringarna för de olika BIOS-versionerna står (till skillnad från Zen2) inget om att sådan kompatibilitet införts.
Därav min fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nja:
* Asus, så inte MSI.
* Prime X370 Pro, som ligger betydligt närmare toppklass än mid B350 (eller B450).
Korttillverkarna lägger mer jobb på support för toppkorten än de billigare varianterna.

Det var den vägen jag kom. Kompatibilitetslistan påstår kompatibilitet med Zen3, men i noteringarna för de olika BIOS-versionerna står (till skillnad från Zen2) inget om att sådan kompatibilitet införts.
Därav min fråga!

Stod inget om det för mitt heller. Däremot stod agesa eller vad den heter versionen och googlade fram att den modernaste för mitt kort stödde zen3. Var det inte mer eller mindre ett löfte att 450 och frammåt skulle få zen3 stöd?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Står det inte vilken AGESA som finns i dom nya biosen för det moderkortet? ... Utifrån det så borde det vara enkelt att lista ut vilka cpu's som stöds även om det inte står uttryckligen på msi.

Jag är inte helt säker på att det där stämmer, men kanske det "räcker" att ha AGESA 1.2.x.x för Zen3.
MSIs X470 (MAX) fick den uppdateringen tidigare och den (eller nyare) krävs för de tidiga Zen3.

Permalänk

Kör ett Asus x470 Gaming Plus mb och den har stöd för 5000 serins cpuer

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Jubel och fanfarer!
Jag blev hänvisad till detta pressmeddelande:
https://www.msi.com/news/detail/A-Huge-Step-for-Unprecedented...

Man kan nu räkna med att i princip samtliga moderkort med AM4, oavsett tillverkare, har stöd för de senaste prollarna!

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Jubel och fanfarer!
Jag blev hänvisad till detta pressmeddelande:
https://www.msi.com/news/detail/A-Huge-Step-for-Unprecedented...

Man kan nu räkna med att i princip samtliga moderkort med AM4, oavsett tillverkare, har stöd för de senaste prollarna!

Japp stämmer nog, Sett flera äldre trådar från 1-2 tillbaka på reddit som fått det att fungera även med 5800x3d så ska inte vara några problem såvida man inte gör något fel.