Half-Life fyller 25 år – firas med stor uppdatering och dokumentär

Permalänk
Melding Plague

Half-Life fyller 25 år – firas med stor uppdatering och dokumentär

Valve hedrar 25-årsdagen av Half-Life med massa nytt innehåll och en färsk dokumentär om utvecklingen. Därtill är spelet just nu gratis att ladda ned.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr samma buggiga version som innan, fast med "retro-meny"

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

25år sen? Oj vad gammal man känner sig. Spelade inte igenom det då. Utan var några år senare när jag var 12-13år kanske och köpte det mest för att kunna spela CS hemma. Men körde igenom HL då också. Nu typ 20år senare känns det ju perfekt att köra igenom igen när det fått lite kärlek.
Iofs spelade jag Sven Coop för många år sen med några kompisar men blev inte riktigt samma sak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade hellre sett att de gjorde något officiellt med Black Mesa istället

Permalänk
Medlem

Det gick mycket tid åt Deathmatch-LAN. Banorna och kombinationen av vapen gjorde det hela till en unik sjukt kul upplevelse som inget sedan dess lyckats överträffa. Vilka tider.

Det enda som är negativt är väl just att det var 25 år sedan och man inser att man är rätt gammal

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Helt klart sevärd! Half-Life spelar jag nästan varje dag! Lite roligt att det är över 30 000 spelare inne nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Helt klart sevärd! Half-Life spelar jag nästan varje dag! Lite roligt att det är över 30 000 spelare inne nu

Så många har det nog inte varit sedan tidigt 2000

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Vilken milstolpe HL var. Jag går fortfarande omkring och tror att inget har hänt med genren sen dess.

Permalänk
Medlem

Spelade väldigt mycket HL multiplayer med brorsan. Vi sysslade mycket med att ladda ner banor som Rats och moddar med Day of Defeat och såklart Counterstrike.
Gunman var en underbar singleplayer mod/DLC som många har missat!

Permalänk
Medlem

Jag köpte Half Life Blueshift och körde det först. HL1 blev bara köpt när jag så småningom ville spela CS och på den tiden var det ju en mod för HL inte ett separat spel som nu. Men det har gjort att jag har mer nostalgi för Blue Shift än HL1.

Men HL2 är klart bäst tycker jag. Ett av bästa spelen någonsin och jag gillade det otroligt mycket mer än ettan. Det var även extremt imponerande på sin tid med fysik i spel vilket var nytt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Nostalgi 😃

Men det är allt det är nu. Lär aldrig spela det spelet igen.

Sluta tramsa och ge oss del 3 istället.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Musikälskare

Kommer fortfarande ihåg första gången man spelade det och hur förvånad man var av bara öppningsscenen

Scientist: [after watching Gordon overheat a microwave casserole] My God, what are you doing?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Half life 3 comfirmed? =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Tyvärr samma buggiga version som innan, fast med "retro-meny"

Tycker det inte är speciellt buggigt. Är det något speciellt du tänker på?

Skrivet av SCORPIUS:

Nostalgi 😃

Men det är allt det är nu. Lär aldrig spela det spelet igen.

Sluta tramsa och ge oss del 3 istället.

Det håller än! Tyckte det kändes förvånansvärt fräscht när jag spelade igenom det för något år sedan. Speciellt om man jämför med annat som kom ut det året. Kan inte ens nämna ett annat FPS till PC från 1998.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Tycker det inte är speciellt buggigt. Är det något speciellt du tänker på?

Det håller än! Tyckte det kändes förvånansvärt fräscht när jag spelade igenom det för något år sedan. Speciellt om man jämför med annat som kom ut det året. Kan inte ens nämna ett annat FPS till PC från 1998.

GoldenEye 007

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Hade hellre sett att de gjorde något officiellt med Black Mesa istället

Skulle inte ens kalla det Half Life det är ett helt annat spel. Säger inte att det är dåligt men trogen Half Life rekonstruktion är det inte snarare en remake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Tycker det inte är speciellt buggigt. Är det något speciellt du tänker på?

Det är kända buggar i steam-versionen. Jag spelade igenom ca halva spelet idag och animationerna på scriptade sekvenser är ur sync exempelvis. Se vetenskapsmannen som dras ut ur fönstret av tentakeln för ett som är lätt att se, som även syns i trailern till patchen(!), bommarna och diverse texturer i on a rail buggar, särskilt om man sparar och laddar. Med mera.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Alyx är det bästa spelet sen skivat bröd. Anledning att skaffa vr.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Härligt att denna klassiker fått en uppdatering. Men man känner sig lite gammal när det redan gått 25 år.

Skrivet av Nioreh83:

Det är kända buggar i steam-versionen. Jag spelade igenom ca halva spelet idag och animationerna på scriptade sekvenser är ur sync exempelvis. Se vetenskapsmannen som dras ut ur fönstret av tentakeln för ett som är lätt att se, som även syns i trailern till patchen(!), bommarna och diverse texturer i on a rail buggar, särskilt om man sparar och laddar. Med mera.

Tentakelskriptet är en av de buggar som fixats. Även tunnorna som skulle flyga i luften vid dammen har de ordnat till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Tycker det inte är speciellt buggigt. Är det något speciellt du tänker på?

Det håller än! Tyckte det kändes förvånansvärt fräscht när jag spelade igenom det för något år sedan. Speciellt om man jämför med annat som kom ut det året. Kan inte ens nämna ett annat FPS till PC från 1998.

1998 är ju mitt emellan Q2 och Q3
Unreal kom 1998 även om ’: Tournament’ lades till året efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av snitch:

Härligt att denna klassiker fått en uppdatering. Men man känner sig lite gammal när det redan gått 25 år.

Tentakelskriptet är en av de buggar som fixats. Även tunnorna som skulle flyga i luften vid dammen har de ordnat till.

Jag spelade patchen idag. Tentakelskriptet är absolut inte fixat

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har ett antal filer från tidig CS bla. b6065.exe

Permalänk
Medlem

Jag spelade mer moddar än själva hl i sig. Cs, svencoop, they hunger är bara dom jag kommer på såhär direkt.
Måste när det begav sig varit ett av de mest lyckade onlinespel en med alla multiplayer mods som fanns då.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Känns inte kul att inse att man var med på den tiden...
nu är det inte ens andra halvlek...
det är sista perioden...
rentav på övertid...
Fuck vad gammal man blivit...

men alternativet vore sämre

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Har ett antal filer från tidig CS bla. b6065.exe

Hittade i mina gömmor bl.a. "cs_beta1.exe"

BETA 1.2
--------
[7.20.99]

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Trodde det kom -97, spelade aldrig storyn, spelade bara multiplayer och modsen. Fanns ett bra antal innan CS blev huvudmodden.

Inte speciellt brydd nu för tiden, har inte ens steam igång i bakgrunden. Men hoppas Valve kommer ihåg att det var communityt som gjorde dom stora från första början.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Drog hem Halv-liv och provade spela lite, jäklar vad Gordon träffar illa, aim-assist gör det ju ännu svårare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Black Mesa för 20-30 kr häromveckan.

HL spelade jag först nån gång 2002-2004 tror jag då en kompis ville att jag skulle testa CS1.5 och behövde HL.
Han verkade skita fullständigt i HL men CS1.5 gick i kanske 4 fps på min pentium II med rage 100 pro grafik eller vad det hette.
HL rullade dock åtminstone i 20-40 fps märkligt nog, förmodligen var AIn för CS1.5 helt enkelt väldigt cpu tung.
Nej, jag hade inte internet på den tiden.

Så jag spelade HL istället och rörde inte CS förrän 1.6.
Men jag fastnade aldrig för multiplayer, möjligen wc3 och dota allstars.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

När det begav sig var jag otroligt kluven mellan Half-Life och första Unreal, är fortfarande kluven och tycker Unreal får lite för lite ros jämfört med half-life.

Det sagt har jag genom åren spelat igenom båda otaliga gånger, Half-Life när det släpptes tog mig några månader att spela igenom hela, vid release hade jag en dator med Pentium 90Mhz processor och 32MB ram samt ett Cirus logic CL-GD5480, det var under systemkraven men gick ändå förvånadsvärt bra, inte långt där efter byggde jag mig en vassare dator.

Hade under tiden flertalet andra datorer och även på en vass 486:a rullade spelet "acceptabelt" så spelade i nätverk med vänner

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.