Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Jag tror det beror på vems nät man är i, lägenhetshuset jag bor i kan enbart få fiber via Telenor.
Kollar jag mina föräldrars adress till exempel så får de samma pris som du, men de ligger på Telia Öppen Fiber.

Från Telenor sida:

Tror det är när Telenor äger nätet, att man enbart kan välja Telenor är inte samma sak. Här köpte Telenor ensamrätt i 5 år innan dess hade vi öppet fiber, vårt pris är densamma som förr så inga fördelar men det är för att Telenor inte äger fibret bara ensamrätten.

Permalänk
Medlem

Tror ni Telenors erbjudande går ner till 299kr om någon dag?

Kommer Telia köra på 349kr även dom eller ska dom utmana med 299kr

Permalänk
Medlem

Blev att testa Bahnhof efter 21 år med Brebandsbolaget/Telenor. Ingen toppen rabatt med 500/500 - 404 kr i 3 mån, sen 539 kr men ändå billigare än mitt förlängningserbjudande hos Telenor så då tappar de en kund. Velat pröva Bahnhof länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Blev att testa Bahnhof efter 21 år med Brebandsbolaget/Telenor. Ingen toppen rabatt med 500/500 - 404 kr i 3 mån, sen 539 kr men ändå billigare än mitt förlängningserbjudande hos Telenor så då tappar de en kund. Velat pröva Bahnhof länge.

Hade Bahnhof länge och bytte till Telia på förra årets BF. 500/500 kostade 299 hos Telia och något liknande bör komma nästa vecka, kanske 349 nu. Finns ingen anledning att ha Bahnhof, fick bättre svarstider hos Telia och det har inte krånglat alls, får max hastighet hela tiden.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Enda vettiga erbjudandet i vårt nät. Kommunen äger nätet och det är Zitius som är KO.
Väntar fortfarande att Obenetwork ska dyka upp (vilket dem själva sagt).

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Enda jämförbara från Tele2 (300/10) är 1000 kr dyrare år 1 (och har 12 mån bindningstid).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyToni:

Hade Bahnhof länge och bytte till Telia på förra årets BF. 500/500 kostade 299 hos Telia och något liknande bör komma nästa vecka, kanske 349 nu. Finns ingen anledning att ha Bahnhof, fick bättre svarstider hos Telia och det har inte krånglat alls, får max hastighet hela tiden.

Beror väl på vad man värdesätter, 3 bra anledningar här förutom deras inställning till privacy och utlämning av uppgifter:
Årets bredbandsoperatör 2023, Telekomgalan, Nordic Bench
Sveriges nöjdaste kunder - 4 år i rad, Svenskt Kvalitetsindex
Sveriges snabbaste bredband - Bredbandskollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Blev att testa Bahnhof efter 21 år med Brebandsbolaget/Telenor. Ingen toppen rabatt med 500/500 - 404 kr i 3 mån, sen 539 kr men ändå billigare än mitt förlängningserbjudande hos Telenor så då tappar de en kund. Velat pröva Bahnhof länge.

Riktigt tråkigt av Telenor att dom inte vill prismatcha för oss befintliga kunder. Men som du säger, nu får man testa annat!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Haft Bahnhof i många år men bytte till Telia förra bf. Visst, Bahnhof funkar bra men så jäkla kul är det inte att betala 450-500 kr för något man kan hitta för 299-350 kr under black week. Telia har funkat kanon. Ingen nedtid på 1 år (jag har system som kollar var 5e minut).

Undrar fortfarande om någon vet hur det är med publik ip hos Telenor (fiber, annan ägare).

Permalänk
Medlem

Bahnhof kommer jag aldrig ta igen. Efter typ 6 månaders strul med fakturering. Säkert 20h i telefonkö totalt och massor med huvudvärk. Sämst support i historien.

Hastighetsmässigt har alla isp varit samma här. Men Telia har utan tvekan haft lägst latency. Telia har alltid varit bäst för latency då de alltid haft bäst routing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Beror väl på vad man värdesätter, 3 bra anledningar här förutom deras inställning till privacy och utlämning av uppgifter:
Årets bredbandsoperatör 2023, Telekomgalan, Nordic Bench
Sveriges nöjdaste kunder - 4 år i rad, Svenskt Kvalitetsindex
Sveriges snabbaste bredband - Bredbandskollen

OT:

Fast... Bahnhof lyder precis som alla andra ISP:er under samma lagar i Sverige.

Hur länge sparar Bahnhof kundinformation?
Vi håller alltid mängden information som vi sparar till ett minimum. Uppgifterna används bara för just det som de behövs, till exempel för att kunna leverera din tjänst, eller för att uppfylla lagkrav.

Om du slutar vara kund hos oss så sparas din information i 36 månader.
I övrigt så raderar eller anonymiserar vi informationen så fort det inte längre finns ett syfte eller en laglig skyldighet att lagra uppgifterna dem. I vissa fall sparar vi personuppgifter för att uppfylla lagstadgade lagringstider.

Lämnar Bahnhof ut kundinformation?
Vi är skyldiga att i vissa fall lämna ut kundinformation till exempelvis Polisen och SOS Alarm.
Vi lämnar bara ut kundinformation till tredje part om det är nödvändigt för att vi ska kunna leverera din tjänst.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Beror väl på vad man värdesätter, 3 bra anledningar här förutom deras inställning till privacy och utlämning av uppgifter:
Årets bredbandsoperatör 2023, Telekomgalan, Nordic Bench
Sveriges nöjdaste kunder - 4 år i rad, Svenskt Kvalitetsindex
Sveriges snabbaste bredband - Bredbandskollen

Jag pratar av egen erfarenhet och hade Bahnhof i 10 år innan de började höja priset. Köper sällan produkter med 5 stjärnor utan att granska de noggrant.
För mig är svarstid/ping viktigast, Telia har kortare/färre hopp jämfört med Bahnhof, skulle jag vetat det så skulle jag bytt tidigare.
Hastigheten är oftast beroende på fibernätet och den ägs av olika aktörer. Hos mig så har Telia varit altid på max hastighet.
Privacy, de flesta köper extern VPN tjänst och där finns det flera som är bättre än Bahnhof 5th Juli. Jag kör OVPN och är super nöjd, billigare också än Bahnhofs VPN.
Har inte haft 1 minut nertid med Telia, hade det mycket oftare med Bahnhof.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Jag fick 500/500 för 349kr på min adress, samma pris för 250/250 av telenor.. Så det kan skilja något på priset beroende på vart man bor..Fortfarande ett bra pris

Permalänk
Skrivet av sher!kan:

Jag fick 500/500 för 349kr på min adress, samma pris för 250/250 av telenor.. Så det kan skilja något på priset beroende på vart man bor..Fortfarande ett bra pris

249kr är endast för de som har Telenors stängda nät. Jag behöver förnya mitt bredband som är Telia 500/500 för 299kr/mån. Frågan är om man ska hoppa på Telenors erbjudande eller avvakta till nästa vecka på Telia igen. Hur länge gäller Telenors erbjudande?

Permalänk

Varför kan jag ha 500/500 Telia på mitt fiber men Telenor går inte ha som leverantör? Är det någon upphandling?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirrox_xsx:

249kr är endast för de som har Telenors stängda nät. Jag behöver förnya mitt bredband som är Telia 500/500 för 299kr/mån. Frågan är om man ska hoppa på Telenors erbjudande eller avvakta till nästa vecka på Telia igen. Hur länge gäller Telenors erbjudande?

Du har ju annars 14 dagar ånger rätt.

Jag kan endast få mobilt bredband via Telenor... Yay..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Kör Telenor CGNAT?

Om inte Telia vill förlänga mig på deras BF så vill Telenor ha 349 för 500/500 hos mig. Väntar dock till att Telias bf startar. Har Telia idag. Smidigt att bara fortsätta.

Jag försökte få klarhet ifall man kan port forwarda och är "synlig" utåt med Telenors 500/500 á 349 kronor/månad. Tyckte inte jag fick några jättebra svar tyvärr, utan mer svar av karaktär "goddag yxskaft". Men jag tecknade ifall, antar att det är 14 dagars ångerrätt, så kommer något bättre kanske jag ångrar och tecknar för det bättre alternativet istället.

Permalänk
Skrivet av IceKey:

OT:

Fast... Bahnhof lyder precis som alla andra ISP:er under samma lagar i Sverige.

Ja och dom var riktigt sura över det och förklarade hur korkat det nya direktivet är. En tulltjänsteman kan begära ut din data och internetoperatör får inte säga nej. Dom var ju uppe i domstol och bestred det beslutet innan det gick igenom. Dom är ju alltid i domstol och slåss mot ogenomtänkta lagförslag. Det är en stark anledning till att jag är kund hos dom. Även om deras support är skitjobbig att hitta numret till...

Dom blev även tvungna att blockera en sida som innehöll avhandlingar, rapporter och studier från universitet och högskolar världen över för att holländskt företag ansåg att dom ägde allt det materialet eftersom dom samlade ihop det och stoppade det bakom en betalvägg. Om detta gratismaterial samlades ihop och fanns tillgängligt gratis så skulle dom förlora pengar! Bahnhofs blockeringssida var skitrolig.

Nedtid (som jag märkt av) skedde senast för något år sedan och då var det kanske 6 timmar, det berodde på en översvämning som förstörde lite nätverksutrustning. Comhem är däremot det värsta, det känns som om vänner och bekanta ringer mig stup i kvarten för att deras internet "är trasigt". Om dom svarar ja på frågan "har du comhem?" så är lösningen alltid att be dom vänta och se om det funkar imorgon. Det tycks för det mesta vara att Comhems DNS biter i gräset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Jag försökte få klarhet ifall man kan port forwarda och är "synlig" utåt med Telenors 500/500 á 349 kronor/månad. Tyckte inte jag fick några jättebra svar tyvärr, utan mer svar av karaktär "goddag yxskaft". Men jag tecknade ifall, antar att det är 14 dagars ångerrätt, så kommer något bättre kanske jag ångrar och tecknar för det bättre alternativet istället.

Bör ju finnas någon med Telenor här som kan svara på frågan?

Jag har sagt upp Telia. Avslutas den 29/11 så det vore ju kul om Telia har något nytt bra BF-erbjudande men det vet vi ju inte förrän på måndag. Annars hoppar jag på Telenor så länge de har publik ip. Min nätägare (ip-only/GlobalConnect) har stöd för det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Bör ju finnas någon med Telenor här som kan svara på frågan?

Jag har sagt upp Telia. Avslutas den 29/11 så det vore ju kul om Telia har något nytt bra BF-erbjudande men det vet vi ju inte förrän på måndag. Annars hoppar jag på Telenor så länge de har publik ip. Min nätägare (ip-only/GlobalConnect) har stöd för det iaf.

Som jag skrev tidigare till en annan.
Du har ånger i 14 dagar!

Så gjorde jag förra året. Hoppade på en erbjudanden, av bolag X.
Sen kom Telia med 500/500 299.
Ångrade X och valde Telia. Inga konstigheter.
Lite mer jobb kanske för en. Men tycker inte det är något problem att göra så.

Sen är ju chansen dem matchar tex Telias erbjudande när du väl ringer upp för ångra dig.

Bara hoppas det kommer något erbjudande ifrån dem..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Som jag skrev tidigare till en annan.
Du har ånger i 14 dagar!

Så gjorde jag förra året. Hoppade på en erbjudanden, av bolag X.
Sen kom Telia med 500/500 299.
Ångrade X och valde Telia. Inga konstigheter.
Lite mer jobb kanske för en. Men tycker inte det är något problem att göra så.

Sen är ju chansen dem matchar tex Telias erbjudande när du väl ringer upp för ångra dig.

Bara hoppas det kommer något erbjudande ifrån dem..

Bolag X skriver väl hur länge erbjudandet gäller? Bredband kommer ju inte ta slut i lager som en del andra produkter
Känns lite overkill att teckna innan då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Som jag skrev tidigare till en annan.
Du har ånger i 14 dagar!

Så gjorde jag förra året. Hoppade på en erbjudanden, av bolag X.
Sen kom Telia med 500/500 299.
Ångrade X och valde Telia. Inga konstigheter.
Lite mer jobb kanske för en. Men tycker inte det är något problem att göra så.

Sen är ju chansen dem matchar tex Telias erbjudande när du väl ringer upp för ångra dig.

Bara hoppas det kommer något erbjudande ifrån dem..

Testar ditt tips, Tecknade Telenor 500/500 för 349 nu, får se om Telia dyker upp med något som är billigare.

Permalänk
Medlem

Skulle Telenor avsluta sitt "black week" på måndag eller vad? Troligen inte eftersom att det egentligen är den veckan som faktiskt skulle vara black week. Jag väntar nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Varför kan jag ha 500/500 Telia på mitt fiber men Telenor går inte ha som leverantör? Är det någon upphandling?

Kan du ha något annat än Telia?

Jag har fiber från Telia men inte deras öppna fiber utan deras stängda så finns bara Telia där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Bolag X skriver väl hur länge erbjudandet gäller? Bredband kommer ju inte ta slut i lager som en del andra produkter
Känns lite overkill att teckna innan då.

Skrivet av N!klas:

Skulle Telenor avsluta sitt "black week" på måndag eller vad? Troligen inte eftersom att det egentligen är den veckan som faktiskt skulle vara black week. Jag väntar nog.

Har inte sett något datum.. kanske har missat det.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Har inte sett något datum.. kanske har missat det.

Nej, det finns inga datum hos Telenor. Tror nog att erbjudandet finns kvar på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Nej, det finns inga datum hos Telenor. Tror nog att erbjudandet finns kvar på måndag.

Det gör det sannolikt. Men vem vet? Rätt vad det är kommer någon på Telenor på att "ojsanhoppsan, såhär kan vi inte ha det" och justerar priset. Så förstår inte heller varför man ska avvakta när man har 14 dagars ångerrätt (samt att jag inte tror att Felia kommer matcha)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudeln:

Det gör det sannolikt. Men vem vet? Rätt vad det är kommer någon på Telenor på att "ojsanhoppsan, såhär kan vi inte ha det" och justerar priset. Så förstår inte heller varför man ska avvakta när man har 14 dagars ångerrätt (samt att jag inte tror att Felia kommer matcha)?

Jag vill inte ha hem deras router helt i onödan. Den kan säkert ligga kvar och gå i retur men vilket slöseri.

Telia har haft 299 för 500/500 på bf i flera år. Kanske blir högre i år. Vem vet. Vi får väl se som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag vill inte ha hem deras router helt i onödan. Den kan säkert ligga kvar och gå i retur men vilket slöseri.

Telia har haft 299 för 500/500 på bf i flera år. Kanske blir högre i år. Vem vet. Vi får väl se som sagt.

Fick tips ifrån Telia säljare/kundservice att kan vara bra behålla routern hemma i lådan. Ifall man skulle behöva felsöka eller om routern skulle ge upp. Får ju den för 0:-
Sen skickas den tillbaka för 0:- när man avslutar sitt abb.

Så jag valde att hämta ut Telia routern, ligger i garderoben oöppnat.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Fick tips ifrån Telia säljare/kundservice att kan vara bra behålla routern hemma i lådan. Ifall man skulle behöva felsöka eller om routern skulle ge upp. Får ju den för 0:-
Sen skickas den tillbaka för 0:- när man avslutar sitt abb.

Så jag valde att hämta ut Telia routern, ligger i garderoben oöppnat.

Jag har också Telia-routern hemma. Oja, bra som backup om det händer något med min vanliga ASUS.