Permalänk
Medlem

Bloatware

Skall bygga en dator (troligtvis via Inet) för första gången på några decennium 😄.

Hur gör man för att undvika bloatware? Efter vad det ser ut som försöker de flesta moderkortstillverkare numera trycka in Bloatware automatiskt numera?

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Skall bygga en dator (troligtvis via Inet) för första gången på några decennium 😄.

Hur gör man för att undvika bloatware? Efter vad det ser ut som försöker de flesta moderkortstillverkare numera trycka in Bloatware automiskt numera.

Beror på moderkort. Jag har ett MSI moderkort och den har inte försökt hämta hem något program

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Skall bygga en dator (troligtvis via Inet) för första gången på några decennium 😄.

Hur gör man för att undvika bloatware? Efter vad det ser ut som försöker de flesta moderkortstillverkare numera trycka in Bloatware automatiskt numera?

Ladda inte hem moderkotets programvara för att automatiskt ladda hem nya uppdateringar, ladda hem olika drivrutiner efter behov istället.
Till exempel för mitt asus moderkort skippa:
AI suite, AI charger, EZ installer och RAID utility.
Om du får med något sånt här och inte absolut vill ha det kvar, så avinstallera det via kontrollpanelen.
Kontrollera även vid installation av mjukvara att det inte finns något bock i en ruta för något som du inte behöver.
Exempelvis kan man bocka ur rutan för GeForce experience när man installerar Nvidia-grafikkort.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått rätt så är det inte så lätt med Asus. De har något som heter Armoury Crate som ligger i bios och laddar ner skiten automatiskt. Går att stänga av i bios men missar man det innan installation så är det jobbigt att bli av med det. Uppdaterar man bios så aktiveras det igen som jag förstått det. Hade tänkt köpa Asus men känns inte så lockande.

Vilka tillverkare har/har inte motsvarande skit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnil1:

Om jag förstått rätt så är det inte så lätt med Asus. De har något som heter Armoury Crate som ligger i bios och laddar ner skiten automatiskt. Går att stänga av i bios men missar man det innan installation så är det jobbigt att bli av med det. Uppdaterar man bios så aktiveras det igen som jag förstått det. Hade tänkt köpa Asus men känns inte så lockande.

Vilka tillverkare har/har inte motsvarande skit?

MSI har ingen automatiskt nedladdning, som jag tidigare skrev

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

MSI har ingen automatiskt nedladdning, som jag tidigare skrev

Har gamla dåliga erfarenheter av dom men kanske får bli det ändå. Gigabyte verkar ha Bloatware med.

Asrock verkar inte ha Bloatware. Hur är dom? Föredrar ni Msi eller Asrock?