Black Friday rivstartar på SweClockers – allt fler håller stenkoll på priserna

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Jag trodde inte det kunde bli sämre än förra året men Webhallen lyckades verkligen.

Ja, de verkar ha blandat ihop Black Friday med Black Monday.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara som vanligt. Butikerna har höjt priserna några veckor innan. GPU:n ovan är ett exempel.

Permalänk
Medlem

Ja, det tråkiga är ju att en hel del butiker höjer före dom 30 dagarna som gäller nu istället för tätare inpå, så det blir ingen direkt skillnad mot hur det har varit tidigare år. Visst, alla gör det inte, men en hel del gör det. Finns väl en del bra deals, men mycket är inte speciellt bra med tanke på att det är Black Friday/Weeks rea. Det gäller att vara prismedveten och kolla historik hos tjänster som prisjakt och pricerunner.

Permalänk
Medlem

Det här är något som stör mig...
Nej, varan är inte 1000kr billigare, den är 500kr billigare än normalpris, förihelvete..

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Riktigt usla reor överlag. Bara TV-tillverkarna där det finns värde att hämta. Resten är antingen standardpriser eller rabattkoder max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Det här är något som stör mig...
Nej, varan är inte 1000kr billigare, den är 500kr billigare än normalpris, förihelvete..
<Uppladdad bildlänk>

Vilken vara och vilket företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilken vara och vilket företag?

Typ alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Typ alla?

Det är sant. Dags för en "name and shame" tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

En 34” UW 3440x1440 har en PPI på 109.68
42” 3840x2160 har en PPI på 104.9

Så du behöver sitta längre ifrån 42” för att den ska upplevas lika skarp.

Bör väl tilläggas att jag jämför främst från det jag har idag, 32" och 3840x2160. Upplösningen har betydelse, högre är bättre. Nu brukade jag gilla både 2560x1440 och 3440x1440 men svårt att komma ifrån att 3840x2160 och motsvarande UW nu skulle bli är svår att backa ifrån. 42" är en kompromiss då det inte tillverkas några datorskärmar över 32" för 16:9 bildförhållande. Och utbudet av bra 32" med 3840x2160 är rätt klent. Ultrawides tar över och är för lågupplösta för min smak.

Den perfekta skärmen finns inte, alltid en massa kompromisser. Den jag har faller mest på att det är IPS och inte OLED. Samt dålig HDR förstås. Men för vad jag betalade för den (5000kr sommaren 2022) så var det nog årets bästa deal jag gjorde.

Skrivet av DasIch:

Jag kör på standardfötterna. Sett en del youtubers som tycker att skärmen står för lågt då, men det gör den inte för mig - skulle inte vilja ha den högre. Nu sitter jag kanske en aning för när (nästan samma avstånd som tidigare) men tycker blicken hamnar i bra höjd.

Jag jämförde med en gammal 32" TV med enorma sorgkanter och kollade farsgubbens 40" TV. Kan säga att på skrivbordet är den här apparaten ett jäkla monster. Känns betydligt större än jag förställde mig. Höjden är kanske det som märks av mest. Tror dock jag kommer trivas väldigt bra med den här storleken när jag vant mig. Redan nu känns det helt underbart med all arbetsyta.

Vet inte vad du har för behov vad gäller flera skärmar men den här lär vara svår att kombinera med någon extra skärm. Skulle väl kanske vara skärmar i porträttläge på sidorna i så fall. Totala ytan är väl ungefär som 4st 22" skärmar.

Låter vettigt! Just höjden har jag också tänkt på, blir ju lite svårhanterat, om man vill kunna linjera ögonhöjd med överkanten på TV'n. Men bör nog fungera ändå. Nyfiken på mer input när du skaffat den, såvida det inte finns en tråd i forumet med just användning av 42" skärmar som datorskärmar då vill säga.

Bra synpunkter med, brukar föredra lite olika typer av sidoskärmar och gärna någon i porträttläge. Men går alltid att lösa på sidan. Samt lite bredare bort (160cm i dagsläget).

Skrivet av issue:

Det här är något som stör mig...
Nej, varan är inte 1000kr billigare, den är 500kr billigare än normalpris, förihelvete..
<Uppladdad bildlänk>

Ser att du också kollar på en 1000XM4. Hade hoppats att den kunde kravlat ner en bit under 2000-lappen vid det här laget. Svårt att jämföra med 1000XM3 kanske men den nästan gav en del butiker bort för 999kr, eller om det var lägre ändå. Mitt ex kostade nog strax över 3000kr, men det var vid lanseringen med. Var nära att skaffa ett extra ex som reserv men ville invänta prissänkning på en nyare modell (XM4, minns inte om XM5 var aktuell då).

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilken vara och vilket företag?

Den där kurvan är specifikt 1000XM4: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5250941

Men som nämnts, gäller typ det mesta med några få undantag (förmodar jag).

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Näe var inte så mycket att hänga i julgranen..

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Riktigt fina priser på AM5 mobos nu. ASUS dock men de kanske är OK nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ser ju ut att vara som vanligt. Butikerna har höjt priserna några veckor innan. GPU:n ovan är ett exempel.

Ja precis men hade Inet haft
https://www.amazon.se/XFX-6800XT-Radeon-GDDR6-videokort/dp/B0...

också hade jag nog tyckt att det var en bra deal.

Permalänk

Känns så tråkigt med TV priserna att de är precis på kronan samma som att LG har sagt ni får inte dra de ner mer än det och det gäller er alla. Blir ingen konkurrens alls utom man får ta och köpa från en affär man litar på.

Har för mig att Sonys OLED kostade i någon affär i somras 77 tum för 26900 och nu kostar 65 tums samma pris. Vill man handla så får man nog göra det på sommaren eller hoppas hitta något i Kompletts Bonanza annars känns det som att affärerna ser nu Black Friday som en flashigare Mellandags REA nu.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Känns så tråkigt med TV priserna att de är precis på kronan samma som att LG har sagt ni får inte dra de ner mer än det och det gäller er alla. Blir ingen konkurrens alls utom man får ta och köpa från en affär man litar på.

Har för mig att Sonys OLED kostade i någon affär i somras 77 tum för 26900 och nu kostar 65 tums samma pris. Vill man handla så får man nog göra det på sommaren eller hoppas hitta något i Kompletts Bonanza annars känns det som att affärerna ser nu Black Friday som en flashigare Mellandags REA nu.

Priserna går stadigt uppåt pga. inflation, svag krona med mera, så jag vet inte om man ska våga hoppas på lägre priser än nu under Black Friday. Kan mycket väl bli fortsatta prishöjningar om inflationen fortsätter ligga högt även under nästa år.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Bör väl tilläggas att jag jämför främst från det jag har idag, 32" och 3840x2160. Upplösningen har betydelse, högre är bättre. Nu brukade jag gilla både 2560x1440 och 3440x1440 men svårt att komma ifrån att 3840x2160 och motsvarande UW nu skulle bli är svår att backa ifrån. 42" är en kompromiss då det inte tillverkas några datorskärmar över 32" för 16:9 bildförhållande. Och utbudet av bra 32" med 3840x2160 är rätt klent. Ultrawides tar över och är för lågupplösta för min smak.

Den perfekta skärmen finns inte, alltid en massa kompromisser. Den jag har faller mest på att det är IPS och inte OLED. Samt dålig HDR förstås. Men för vad jag betalade för den (5000kr sommaren 2022) så var det nog årets bästa deal jag gjorde.

Finns ju en handfull UWs som är 2160p höga om man vill ha 4k och lite bredare. Eller 2880p 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Priserna går stadigt uppåt pga. inflation, svag krona med mera, så jag vet inte om man ska våga hoppas på lägre priser än nu under Black Friday. Kan mycket väl bli fortsatta prishöjningar om inflationen fortsätter ligga högt även under nästa år.

Skulle nog vara bra med en artikel eller liknande som tar upp detta, känns som många inte riktigt förstår hur priserna påverkas. Butikerna gör sitt men ekonomin i övrigt påverkar så mycket mer.

Skrivet av rotkiv42:

Finns ju en handfull UWs som är 2160p höga om man vill ha 4k och lite bredare. Eller 2880p 16:9.

Är väl fortfarande bara en massa IPS-baserade skärmar? Sen är jag inte så sugen på ultrawide igen. Men visst... är ju en fråga om kompromisser.

2880-skärmarna är mest Apple IPS-skärmar också vad det verkar. Det är just OLED jag vill uppgradera till, men också få en i övrigt bra skärm som iallafall matchar min nuvarande (förutom på 144Hz-punkten): https://www.inet.se/produkt/2219555/acer-32-nitro-xv322qkkv-4...

Tack för tipset dock, lätt hänt att man missar något. Och nu förlitade jag mig på prisjakts dåliga filtrering dessutom. Kan inte ens filtrera bildförhållande korrekt på en del av dessa, men kanske mer att produkterna är dåligt indexerade och helt saknar en massa info.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Skulle nog vara bra med en artikel eller liknande som tar upp detta, känns som många inte riktigt förstår hur priserna påverkas. Butikerna gör sitt men ekonomin i övrigt påverkar så mycket mer.

Är väl fortfarande bara en massa IPS-baserade skärmar? Sen är jag inte så sugen på ultrawide igen. Men visst... är ju en fråga om kompromisser.

2880-skärmarna är mest Apple IPS-skärmar också vad det verkar. Det är just OLED jag vill uppgradera till, men också få en i övrigt bra skärm som iallafall matchar min nuvarande (förutom på 144Hz-punkten): https://www.inet.se/produkt/2219555/acer-32-nitro-xv322qkkv-4...

Tack för tipset dock, lätt hänt att man missar något. Och nu förlitade jag mig på prisjakts dåliga filtrering dessutom. Kan inte ens filtrera bildförhållande korrekt på en del av dessa, men kanske mer att produkterna är dåligt indexerade och helt saknar en massa info.

Ah sorry läste för snabbt trodde du var ute efter IPS. Då har du nog rätt i att OLED utbudet är skralt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Riktigt fina priser på AM5 mobos nu. ASUS dock men de kanske är OK nu.

nåt speciellt ställe?

Permalänk
Medlem

Man kan köra core2quad eller duo med win 11 om man vill....funkar fortfarande bra till det mesta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Riktigt fina priser på AM5 mobos nu. ASUS dock men de kanske är OK nu.

Länka!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är sant. Dags för en "name and shame" tråd.

Går utmärkt att skriva recension av butiken i prisjämförelsesajter. När jag ser en butik göra såhär så är det inte konstigt att man inte väljer svenska handlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Går utmärkt att skriva recension av butiken i prisjämförelsesajter. När jag ser en butik göra såhär så är det inte konstigt att man inte väljer svenska handlare.

Har ingen lust att skapa ett konto på dessa sajter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Länka!!!

https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga... tex.
2500kr för B650-E (PCI-e 5.0 till GPUn) är riktigt bra och känns framtidssäkert.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

tack for the inputs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Var hittar man denna streamen någon Länk?

Skrivet av leeggee:

ingen aning tyvärr. de skulle komma upp något här på sweclockers med poll om vad som önskades osv också vad jag hörde på streamen!

Jag såg också streamen.
Mer info skulle komma här på Swec, och bara här, så vi får hålla ögonen öppna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga... tex.
2500kr för B650-E (PCI-e 5.0 till GPUn) är riktigt bra och känns framtidssäkert.

Tack! Är det någon större skillnad på det du länkade kontra detta https://www.inet.se/produkt/1904172/gigabyte-b650-gaming-x som är betydligt billigare? Är tänkt till att bara spela och surfa på PCn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leeggee:

Tack! Är det någon större skillnad på det du länkade kontra detta https://www.inet.se/produkt/1904172/gigabyte-b650-gaming-x som är betydligt billigare? Är tänkt till att bara spela och surfa på PCn!

den billigare har ej Pci 5.0 (vilket ingenting än så länge använder, men framtids säkring?) , en mindre m.2 platts (OBS det står på gigabytes hemsida att det skall vara 3 m.2, ej 2 som det står på inet) , ingen Bluethoot, annars är det lite skillnad på usb 2.0 och 3.0.

annars för spelande är det väll bara temperaturen på dom olika korten som kan skilja, det får du kolla någon recension om du vill veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Riktigt fina priser på AM5 mobos nu. ASUS dock men de kanske är OK nu.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7170878#statistics var ju en rätt trevlig kurva. Blott 3 papp för ett AM5 mini-ITX. Inget bra betyg av ett fåtal på prisjakt men det behöver ej säga så mkt.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5121516#statistics har hittills haft samma bästapris som vid förra BF..

(Jag har nyss köpt en rätt dyr sak som inte kommer att reas denna bf eller mellandagsrea eftersom inte vara som funnits i flera år)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Personligen blev jag inte ledsen om fenomenet dog ut, så jag slapp betala överpris under veckorna/månaderna innan när butikerna har höjt inför rean. För att de gör så är ju extremt uppenbart, trots att det inte är tillåtet.

Jag köper när jag behöver, och råkar det vara precis när det är rea så är det bara en bonus.

Visa signatur

5950X, 3090