OneDrive för företag

Permalänk

OneDrive för företag

Hej

Vi kör med OneDrive för vårt förtag och jag undrar om vi har möjligheter att övervaka detta och bli meddelad via t.ex. mail om någon av våra användare har problem med synkroniseringen?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av freddehboy:

Hej

Vi kör med OneDrive för vårt förtag och jag undrar om vi har möjligheter att övervaka detta och bli meddelad via t.ex. mail om någon av våra användare har problem med synkroniseringen?

Mvh Fredrik

Vet inte om det finns något bättre svar idag, men här är ett tre år gammalt svar från Microsofts supportforum.

Enkelt uttryckt behöver du skriva något som går på klienterna och rapporterar hem till dig. Om ni har monitoreringsverktyg installerat på klienterna kan du säkert läsa in resultatet av ovanstående script och skicka hem det till ert övervakningssystem den vägen.

Permalänk
Medlem

Jag bad helt sonika ChatGPT slänga ihop ett powershell skript för att kontrollera synkstatus och skicka e-post antingen via Outlook på datorn, eller via SMTP. Jag har verifierat att skriptet gör det den ska, åtminstone vad gäller att skicka rapport via SMTP. Sen går det förstås att bygga ut så mail-utskicken ser lite matigare ut, kanske rent utav att man kan hämta ut lite mer status osv, men det är bara knacka in detta i ChatGPT och be den vidareutveckla isåfall.

https://paste.quest/?36547ec007ab40bb#JEJB9jDx8j3wNdiaAjfAuku...

Nästa steg är förstås att få ut denna på klienterna och schemalägga så att skriptet körs på intervall. Kanske att du bara vill att den ska skicka rapporter om synkning misslyckas och köra skriptet säg en gång i timmen. För egen del så kör jag med Tactical RMM för att få en portal där jag har koll på familjen och vänners datorer, så jag kan enkelt schemalägga ett skript som detta ut mot datorerna genom att lägga in det i skripthanteraren och sen skapa en schedule på klienterna som kör skriptet, men då lagrar jag förstås hellre resultatet till en variabel i Tactical RMM så jag ser på klienterna om de är röda och får larm från Tactical RMM att något är galet.

Sådär, nu fick jag in mitt skript i RMM:en med larm om OneDrive är avstängt eller om den har misslyckats med att synkronisera.

Det är lite trist dock att det inte finns något inbakt i Microsoft 365, men å andra sidan så även om du kör Business Premium och Device Management så är det ju fortfarande inte en RMM-lösning. Men du kan åtminstone skjuta ut skript via Device Management så du borde kunna lösa med SMTP-skriptet som jag länkade till.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se