Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk

Finns det något mer prisvärt paket i nuläget än detta? Funderar på att lägga en beställning närmaste dagarna.
https://folksol.se/villa-paket/
Ska ta in offert från solcellen.nu också

Fler tips?

Ska man satsa på att maximera batteriet i nuläget och välja någon som samarbetar med checkwatt för att få bäst ekonomi i systemet just nu?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Finns det något mer prisvärt paket i nuläget än detta? Funderar på att lägga en beställning närmaste dagarna.
https://folksol.se/villa-paket/
Ska ta in offert från solcellen.nu också

Fler tips?

Ska man satsa på att maximera batteriet i nuläget och välja någon som samarbetar med checkwatt för att få bäst ekonomi i systemet just nu?

Konstigt paket, en växelriktare på 11kW och paneler på 4.1kW
Gissar på att innan du skriver på ett avtal, blir det ett helt annat pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Konstigt paket, en växelriktare på 11kW och paneler på 4.1kW
Gissar på att innan du skriver på ett avtal, blir det ett helt annat pris

Hmm gissar samma sak.

Och lägg till paneler för att sätta upp mer än 4.1kW.
Det dyra blir ju att sätta upp ställning och göra det vid ett senare tillfälle.

Finns ju viss logik i att ha paneler så att du med lätthet laddar ditt batteri även på dagar med "normal" sol. (På vintern är det ju kört tycker jag...)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tror jag är aningen trög Jag
försöker hitta ett bra sätt att beräkna när det går över till vinst att sälja elen i batteriet vs att använda den själv,
idag har jag fast elavtal via eon på 55.38öre/kwh, nätavtalet är 13.8öre/kwh energiskatt är 49öre kwh
detta är taget från mitt avtal i eon´s app men jag förmodar det är mer avgifter än detta man behöver räkna med då själva elräkningen är bra mycket högre per kwh men frågan är ju då vilka andra avgifter som jag missar att ta med.

Jag kan idag lagra 10kwh så vilket pris behöver spotpriset vara på för det ska bli lönt att sälja i stället för att använda elen?
(om man inte räknar med slitage på batteri utan bara var brytpunkten på inköp/sälja är)

Du missar att räkna med momsen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Kml:

Konstigt paket, en växelriktare på 11kW och paneler på 4.1kW
Gissar på att innan du skriver på ett avtal, blir det ett helt annat pris

Skrivet av Gustav-P:

Hmm gissar samma sak.

Och lägg till paneler för att sätta upp mer än 4.1kW.
Det dyra blir ju att sätta upp ställning och göra det vid ett senare tillfälle.

Finns ju viss logik i att ha paneler så att du med lätthet laddar ditt batteri även på dagar med "normal" sol. (På vintern är det ju kört tycker jag...)

Nja vill man ffa åt batterilagring så är det väl ett ganska vettigt paket? Om man inte nödvändigtvis vill maxa anläggningen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Normalt under dimensioneras växelriktaren, för att få bäst effektivitet. Har t.ex en 10 kw vxl och 12 kw total effekt på paneler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Normalt under dimensioneras växelriktaren, för att få bäst effektivitet. Har t.ex en 10 kw vxl och 12 kw total effekt på paneler

Varför skulle det vara effektivast?

Jag trodde man under dimensionerade pga priset..
Om man kan bygga ut mer så överdimensionerar man istället

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Varför skulle det vara effektivast?

Jag trodde man under dimensionerade pga priset..
Om man kan bygga ut mer så överdimensionerar man istället

Pga. Att en för stor växelriktare är mindre effektiv vid liten last

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Pga. Att en för stor växelriktare är mindre effektiv vid liten last

Jo men det är ju inte så att du får jättemer effektivitet 10kw vs 12 etc utan det är i största utsträckning en kostnadsfråga...
Effektiviteten är ju mellan 93-95% på majoriteten.
Men om man inte kommer bygga ut kan man ha en för liten men om man kör i två etapper så bör man sätta en större för man kommer bygga ut fram över

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jo men det är ju inte så att du får jättemer effektivitet 10kw vs 12 etc utan det är i största utsträckning en kostnadsfråga...
Effektiviteten är ju mellan 93-95% på majoriteten.
Men om man inte kommer bygga ut kan man ha en för liten men om man kör i två etapper så bör man sätta en större för man kommer bygga ut fram över

Absolut, frågan är hur lönsamheten blir på en sådan approach.
Jmf. Med att göra rätt från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Absolut, frågan är hur lönsamheten blir på en sådan approach.
Jmf. Med att göra rätt från början.

https://hemsol.se/solceller/solcellspaket/vaxelriktare/dimens....

Läser man där så är det egentligen bara att räkna... Hur många timmar över max effekt på vxl riktare och sedan räkna hur lång tid återbetalningen tar....

Dock
"Vad händer om en växelriktare underdimensioneras för mycket?
Om en växelriktare underdimensioneras för mycket går den sönder. Orsaken till det är att den spänning eller ström som en solcellsanläggnings solpaneler levererar i detta fall överstiger växelriktarens tillåtna ingångsspänning eller ingångsström per sträng "

" Överdimensioneras en växelriktare kan dess faktiska verkningsgrad minska (vilket medför att tillhörande solcellsanläggning producerar mindre mängd solel). Orsaken är att en växelriktare har som högst verkningsgrad (är som mest effektiv) när den arbetar i intervallet 50–100 % av dess märkeffekt. "

Nu vet jag inte hur ofta en anläggning jobbar utanför 50% sträcket iofs men de droppar ju enbart ned mot 93% vad jag kan läsa mig till...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu vet jag inte hur ofta en anläggning jobbar utanför 50% sträcket iofs men de droppar ju enbart ned mot 93% vad jag kan läsa mig till...

Min anläggning har varit i drift sen slutet av september, den har tangerat 50% av växelriktarens kapacitet en gång, resten av tiden har varit under.
Dock har jag lite skuggning från träd jag inte hunnit ta ner än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Ingen som har koll på var man får prisvärdast paket i nuläget från seriöst företag?
Är detta från Decasol prisvärt?
Drygt 8kW installerad effekt med 20 paneler och 5kWh batteri för 112.900kr?
Jag får nog inte plats med så mycket mer än 20 paneler på mitt södertak.

https://decasol.se/solcellspaket/

Eller är detta ett mer prisvärt paket?

https://takel.se/prisexempel-solceller/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Ingen som har koll på var man får prisvärdast paket i nuläget från seriöst företag?
Är detta från Decasol prisvärt?
Drygt 8kW installerad effekt med 20 paneler och 5kWh batteri för 112.900kr?
Jag får nog inte plats med så mycket mer än 20 paneler på mitt södertak.

https://decasol.se/solcellspaket/

<Uppladdad bildlänk>

Eller är detta ett mer prisvärt paket?

https://takel.se/prisexempel-solceller/

Eftersom jag inte fick något svar så tog jag in offerter från de flesta leverantörer i Stockholmsområdet, så nu är jag expert på vilka leverantörer som är prisvärda. Vilka som är bra har jag ingen koll på dock, men har läst många rekommendera att ändå köra på den billigaste då det kan bli fel med alla. Jag valde till slut en mindre leverantör som hade fått en lucka i sitt schema så de kunde installera allt redan veckan efter beställning så vi kunde hinna använda årets gröna avdrag. De matchade den bästa offerten som jag hade fått, så det går nog bra att prismatcha hos de flesta företag skulle jag tro. De flesta företag verkar väldigt hungriga på kunder, det är hård konkurrens i solcellsbranchen märker man.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har en pågående installation av 35 svarta 410w-paneler, 10,2kwh BYD Batteri, Sungrown växelriktare, Checkwatt, nödströmsbox 3 uttag, Tibber Pulse för lastbalansering och en Eease laddbox för bil @233K. Inte billigaste men fläsk nöjd med leverantör då montage och installation gick över förväntan samt att vi dela upp över årsskiftet och fick då max avdrag grön teknik förra året och resten detta år Jag gillar att offertpriset är samma som fakturapriset. Inget tjafs om leveranskostnader, extra kostnader för ställningsbyggande då det inte gick att montera fallskyddet som det var tänkt etc etc utan projektörens pris är det vi faktiskt betalar. Enda tillägget var att vi valde att dra nätverkskabel till växelriktaren ist för att köra Powerline och Switch som vi tänkte först. Det blev samma kostnad ändå.

Har bundet elavtal med 11 månader kvar (0,54 kr hos SK) så ska teckna Bixia produktionsavtal.

Allt är monterat och klart. Väntar bara på mitt produktionsId från nätägaren Eon. Ska ta ca en vecka då vi redan har ny och modern elmätare.

Praise the sun!

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Har en pågående installation av 35 svarta 410w-paneler, 10,2kwh BYD Batteri, Sungrown växelriktare, Checkwatt, nödströmsbox 3 uttag, Tibber Pulse för lastbalansering och en Eease laddbox för bil @233K. Inte billigaste men fläsk nöjd med leverantör då montage och installation gick över förväntan samt att vi dela upp över årsskiftet och fick då max avdrag grön teknik förra året och resten detta år Jag gillar att offertpriset är samma som fakturapriset. Inget tjafs om leveranskostnader, extra kostnader för ställningsbyggande då det inte gick att montera fallskyddet som det var tänkt etc etc utan projektörens pris är det vi faktiskt betalar. Enda tillägget var att vi valde att dra nätverkskabel till växelriktaren ist för att köra Powerline och Switch som vi tänkte först. Det blev samma kostnad ändå.

Har bundet elavtal med 11 månader kvar (0,54 kr hos SK) så ska teckna Bixia produktionsavtal.

Allt är monterat och klart. Väntar bara på mitt produktionsId från nätägaren Eon. Ska ta ca en vecka då vi redan har ny och modern elmätare.

Praise the sun!

Var uppmärksam på senaste förtydligande från Skatteverket att man inte har rätt till grönt avdrag om man installerar stödtjänster som Checkwatt. De har gått ut med att de kommer göra kontroller och återkräva grönt bidrag för sådana installationer.

Jag valde bort det pga det. Så du får nog räkna med att anläggningen kommer kosta det dubbla, så att du inte får några tråkiga överraskningar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Var uppmärksam på senaste förtydligande från Skatteverket att man inte har rätt till grönt avdrag om man installerar stödtjänster som Checkwatt. De har gått ut med att de kommer göra kontroller och återkräva grönt bidrag för sådana installationer.

Jag valde bort det pga det. Så du får nog räkna med att anläggningen kommer kosta det dubbla, så att du inte får några tråkiga överraskningar.

Fast det gäller bara om du hade valt variant med EN panel som ska driva laddningen av batteri som enbart lösning för Checkwatt.
Gissningsvis blev Skatteverket sura när det började dyka upp erbjudande om anläggningar med en handfull paneler och lovord om maxat grönt avdrag och 'miljoner' in intäkter från smarta tjänster...

Vi har batteri för egen produktion

Men Pia Blank Thörnroos, jurist på Skatteverket, erkänner att det finns kryphål i den aktuella skattelagstiftningen.
– För att få skattereduktion krävs att batteriet används enbart för egen produktion. Det är därför man kräver en solcellsanläggning. Men det blir jättesvårt för Skatteverket att veta om man hyr ut batteriet (till nätbalansering) eller använder det till egen produktion.
Pia Blank Thörnroos menar att det blir problem för Skatteverket om ägaren till batteriet säger att det är enbart till fastigheten och får skattereduktion för detta, men att det ändå används till nätbalansering. En lösning som inte godkänns för avdrag.
– Det kan vi inte kontrollera. Det blir jättesvåra bevisfrågor inne i den privata sfären. Om ägaren säger att det är för egna anläggningen. Vad kan skatteverket göra då? Man kan fundera om den tekniska utvecklingen sprungit förbi lagstiftningen, fast den är ny.
I den här sammanhanget poängterar Pia Blank Thörnroos vikten av moral mot samhället:
– Varför skulle det vara okej att bryta mot de regler vi har? Det förstår jag inte. Här får var och en rannsaka sig själv och sitt samvete.
Hon tillägger att de som har installerat de aktuella batterierna, men inte någon solcellsanläggning, och har fått skattereduktion kan tvingas betala tillbaka pengarna.
– Där finns anledning att kontrollera och det är inte svårt, säger hon.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Fast det gäller bara om du hade valt variant med EN panel som ska driva laddningen av batteri som enbart lösning för Checkwatt.
Gissningsvis blev Skatteverket sura när det började dyka upp erbjudande om anläggningar med en handfull paneler och lovord om maxat grönt avdrag och 'miljoner' in intäkter från smarta tjänster...

Vi har batteri för egen produktion

Men Pia Blank Thörnroos, jurist på Skatteverket, erkänner att det finns kryphål i den aktuella skattelagstiftningen.
– För att få skattereduktion krävs att batteriet används enbart för egen produktion. Det är därför man kräver en solcellsanläggning. Men det blir jättesvårt för Skatteverket att veta om man hyr ut batteriet (till nätbalansering) eller använder det till egen produktion.
Pia Blank Thörnroos menar att det blir problem för Skatteverket om ägaren till batteriet säger att det är enbart till fastigheten och får skattereduktion för detta, men att det ändå används till nätbalansering. En lösning som inte godkänns för avdrag.
– Det kan vi inte kontrollera. Det blir jättesvåra bevisfrågor inne i den privata sfären. Om ägaren säger att det är för egna anläggningen. Vad kan skatteverket göra då? Man kan fundera om den tekniska utvecklingen sprungit förbi lagstiftningen, fast den är ny.
I den här sammanhanget poängterar Pia Blank Thörnroos vikten av moral mot samhället:
– Varför skulle det vara okej att bryta mot de regler vi har? Det förstår jag inte. Här får var och en rannsaka sig själv och sitt samvete.
Hon tillägger att de som har installerat de aktuella batterierna, men inte någon solcellsanläggning, och har fått skattereduktion kan tvingas betala tillbaka pengarna.
– Där finns anledning att kontrollera och det är inte svårt, säger hon.

Nej det stämmer inte, det gäller alla anläggningar där man installerar batterilagring som inte används för det egna hushållet. Läs på skatteverkets hemsida själv.

Eller här
https://svensksolenergi.se/ny-tolkning-fran-skatteverket-lagg...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej det stämmer inte, det gäller alla anläggningar där man installerar batterilagring som inte används för det egna hushållet. Läs på skatteverkets hemsida själv.

Eller här
https://svensksolenergi.se/ny-tolkning-fran-skatteverket-lagg...

Har du nån länk till Skatteverket? Att Svensk Solenergi som är en branschförening försöker gynna sina medlemmar genom att ropa varg ger ju lite skev bild.

Det är ju en skrivning allt handlar om som anges "som delvis" - https://issuu.com/svensksolenergi/docs/brev_till_svantesson

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Har du nån länk till Skatteverket? Att Svensk Solenergi som är en branschförening försöker gynna sina medlemmar genom att ropa varg ger ju lite skev bild.

Det är ju en skrivning allt handlar om som anges "som delvis" - https://issuu.com/svensksolenergi/docs/brev_till_svantesson

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021....

"Systemet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än vid produktionen och öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll."

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021....

"Systemet ska bidra till att lagra elenergi för användning vid ett annat tillfälle än vid produktionen och öka den årliga andelen egenproducerad elenergi som används inom fastigheten för att tillgodose det egna elbehovet.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll."

Nja...kanske den här?

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/439907.html?d...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Fast det gäller bara om du hade valt variant med EN panel som ska driva laddningen av batteri som enbart lösning för Checkwatt.
Gissningsvis blev Skatteverket sura när det började dyka upp erbjudande om anläggningar med en handfull paneler och lovord om maxat grönt avdrag och 'miljoner' in intäkter från smarta tjänster...

Vi har batteri för egen produktion

Men Pia Blank Thörnroos, jurist på Skatteverket, erkänner att det finns kryphål i den aktuella skattelagstiftningen.
– För att få skattereduktion krävs att batteriet används enbart för egen produktion. Det är därför man kräver en solcellsanläggning. Men det blir jättesvårt för Skatteverket att veta om man hyr ut batteriet (till nätbalansering) eller använder det till egen produktion.
Pia Blank Thörnroos menar att det blir problem för Skatteverket om ägaren till batteriet säger att det är enbart till fastigheten och får skattereduktion för detta, men att det ändå används till nätbalansering. En lösning som inte godkänns för avdrag.
– Det kan vi inte kontrollera. Det blir jättesvåra bevisfrågor inne i den privata sfären. Om ägaren säger att det är för egna anläggningen. Vad kan skatteverket göra då? Man kan fundera om den tekniska utvecklingen sprungit förbi lagstiftningen, fast den är ny.
I den här sammanhanget poängterar Pia Blank Thörnroos vikten av moral mot samhället:
– Varför skulle det vara okej att bryta mot de regler vi har? Det förstår jag inte. Här får var och en rannsaka sig själv och sitt samvete.
Hon tillägger att de som har installerat de aktuella batterierna, men inte någon solcellsanläggning, och har fått skattereduktion kan tvingas betala tillbaka pengarna.
– Där finns anledning att kontrollera och det är inte svårt, säger hon.

Vad ska du med checkwatts styrbox till om du ska använda batteriet för egen produktion?

Du begår inget fel som de kan upptäcka eftersom du har en fullstor solcellsanläggning. Men du bryter ändå mot reglerna. Eftersom du mottager avdrag och använder checkwatt.

Citat:

..
– För att få skattereduktion krävs att batteriet används enbart för egen produktion. Det är därför man kräver en solcellsanläggning. Men det blir jättesvårt för Skatteverket att veta om man hyr ut batteriet (till nätbalansering) eller använder det till egen produktion.
Pia Blank Thörnroos menar att det blir problem för Skatteverket om ägaren till batteriet säger att det är enbart till fastigheten och får skattereduktion för detta, men att det ändå används till nätbalansering. En lösning som inte godkänns för avdrag.
– Det kan vi inte kontrollera. Det blir jättesvåra bevisfrågor inne i den privata sfären. Om ägaren säger att det är för egna anläggningen. Vad kan skatteverket göra då? Man kan fundera om den tekniska utvecklingen sprungit förbi lagstiftningen, fast den är ny.
..

För att göra det ännu krångligare säg att du köpte samma anläggning minus checkwatt. Och om ett år knackar en säljare på dörren och säljer in checkwatt. Är det ok?

Permalänk

Nej, det där handlar om man har rätt till grönt avdrag om man installerar batterilagring utan att ha solceller. Det är en annan, separat fråga.

Vadå nja? Du ser ju att man i brevet du länkar till hänvisar till Skatteverkets nya tolkning.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej, det där handlar om man har rätt till grönt avdrag om man installerar batterilagring utan att ha solceller. Det är en annan, separat fråga.

Vadå nja? Du ser ju att man i brevet du länkar till hänvisar till Skatteverkets nya tolkning.

Din länk är gammal? Har du en direktlänk till Skatteverkets nya skrivelse?

"OBS: Detta är utgåva 2021.6. Visa senaste utgåvan."

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad ska du med checkwatts styrbox till om du ska använda batteriet för egen produktion?

Du begår inget fel som de kan upptäcka eftersom du har en fullstor solcellsanläggning. Men du bryter ändå mot reglerna. Eftersom du mottager avdrag och använder checkwatt.

För att göra det ännu krångligare säg att du köpte samma anläggning minus checkwatt. Och om ett år knackar en säljare på dörren och säljer in checkwatt. Är det ok?

Jag har inte mottagit nånting. Anläggningen är inte i drift ännu.
Driftsättning sker för egen produktion. Det är inte olagligt att inneha en Checkwatt styrbox, precis som att det inte är olagligt att ha en bil som kan framföras fortare än 120 km/h. Märkligt nog är det en annan lag för t ex mopeder där hen lagförs om mopeden kan framföras fortare än 45 km/h...

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Din länk är gammal? Har du en direktlänk till Skatteverkets nya skrivelse?

"OBS: Detta är utgåva 2021.6. Visa senaste utgåvan."

Det är inte en ny lag/skatteregel, det är ett förtydligande av tolkningen av befintlig. Jag har pratat med skatteverket ett flertal längre stunder per telefon om detta. Ring dem själv om du vill.

Det enda som återstår är som sagt hur de ska kontrollera detta. Förslag som de undersöker är som jag förstått det att de antingen kommer efterfråga installatörer som fått grönt avdrag om de har installerat stöstjänster (installatörer har då inte så mycket annat val än att rapportera detta, om de inte vill begå skattebrott iom att de mottagit grönt avdrag på felaktig grund), alternativt efterfråga informationen från stöstjänsterna, vilka som är anslutna, men det senare alternativet verkar vara en gråzon om de kan efterfråga de uppgifterna på ett lika enkelt sätt som det första alternativet. Så kommer sannolikt bli det första alternativet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det är inte en ny lag/skatteregel, det är ett förtydligande av tolkningen av befintlig. Jag har pratat med skatteverket ett flertal längre stunder per telefon om detta. Ring dem själv om du vill.

Det enda som återstår är som sagt hur de ska kontrollera detta. Förslag som de undersöker är som jag förstått det att de antingen kommer efterfråga installatörer som fått grönt avdrag om de har installerat stöstjänster (installatörer har då inte så mycket annat val än att rapportera detta, om de inte vill begå skattebrott iom att de mottagit grönt avdrag på felaktig grund), alternativt efterfråga informationen från stöstjänsterna, vilka som är anslutna, men det senare alternativet verkar vara en gråzon om de kan efterfråga de uppgifterna på ett lika enkelt sätt som det första alternativet. Så kommer sannolikt bli det första alternativet.

Innan det blir aktuellt att integritetskränka alla Sveriges solcellsanläggningsägare så kommer de nog först pröva i domstol men mest troligt kanske att Checkwatts VD 'gissar' rätt...

Energitjänsteföretaget CheckWatt vill därför se en rättslig prövning.

– Skatteverkets nya tolkning av hur batterier får användas är både felaktig och motverkar energiomställningen. Mer energilagring är en nyckel för att snabbt kunna bygga ut den förnybara elproduktionen och genom att investera i batterier med smart styrning kan vanliga hushåll bidra med klimatnytta, säger Dan-Eric Archer, vd för energitjänsteföretaget CheckWatt.

Sedan tidigare har det varit klart att det gröna skatteavdraget för energilagring ska bidra till att öka den årliga andelen egenproducerad elenergi, oftast från solceller, men regelverket har inte uteslutit att batteriet används för fler ändamål.

I början av januari lade Skatteverket till meningen: ”Om batteriet helt eller delvis används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen, är kraven för rätt till skattereduktion inte uppfyllda” .

– Våra system för smart styrning ökar användningen av egenproducerad el, som lagen föreskriver, och skapar andra nyttor för både ägaren och elsystemet. Skatteverket har lovat att återkomma i frågan inom två veckor och vi utgår från att de kommer justera sin skrivning så att den ligger i linje med lagen, fortsätter Dan-Eric Archer

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Innan det blir aktuellt att integritetskränka alla Sveriges solcellsanläggningsägare så kommer de nog först pröva i domstol men mest troligt kanske att Checkwatts VD 'gissar' rätt...

Energitjänsteföretaget CheckWatt vill därför se en rättslig prövning.

– Skatteverkets nya tolkning av hur batterier får användas är både felaktig och motverkar energiomställningen. Mer energilagring är en nyckel för att snabbt kunna bygga ut den förnybara elproduktionen och genom att investera i batterier med smart styrning kan vanliga hushåll bidra med klimatnytta, säger Dan-Eric Archer, vd för energitjänsteföretaget CheckWatt.

Sedan tidigare har det varit klart att det gröna skatteavdraget för energilagring ska bidra till att öka den årliga andelen egenproducerad elenergi, oftast från solceller, men regelverket har inte uteslutit att batteriet används för fler ändamål.

I början av januari lade Skatteverket till meningen: ”Om batteriet helt eller delvis används för andra ändamål än att lagra den egenproducerade elen, är kraven för rätt till skattereduktion inte uppfyllda” .

– Våra system för smart styrning ökar användningen av egenproducerad el, som lagen föreskriver, och skapar andra nyttor för både ägaren och elsystemet. Skatteverket har lovat att återkomma i frågan inom två veckor och vi utgår från att de kommer justera sin skrivning så att den ligger i linje med lagen, fortsätter Dan-Eric Archer

Och du klagade tidigare på att min källa var partisk 😂

Du känner säkert till att man mot skatteverket har omvänd bevisbörda, till skillnad från all annan brottslighet. Det är således inte fråga om någon integregitetskränkning, isf inte i lagens mening.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Jag har inte mottagit nånting. Anläggningen är inte i drift ännu.
Driftsättning sker för egen produktion. Det är inte olagligt att inneha en Checkwatt styrbox, precis som att det inte är olagligt att ha en bil som kan framföras fortare än 120 km/h. Märkligt nog är det en annan lag för t ex mopeder där hen lagförs om mopeden kan framföras fortare än 45 km/h...

Nej, men det spelar ingen roll om den hunnit tas i drift för utfallet av vår diskussion.
Du har helt rätt i att boxen inte är olaglig att inneha när man tar emot avdraget. Eller att installera den för att den är "nice to have". Men att börja använda den och koppla bort batteriet från sin egenproduktion. Då blir det ett regelbrott.

Frågan är vad gränsen går, i drifttimmar. När man valt att ta emot grönt avdrag för anläggning, och vill ändra syfte från att lagra sin egenproduktion till stödtjänster. Det blir ju lockande om man redan har en anläggning och checkwatt lovordar om upp till 50 000kr om året. Ska man då ringa till skatteverket och säga att man vill betala tillbaka? Och om det här scenariot inträffar om 1, 5 eller 10år?

Skrivet av TobiasStockholm:

Det är inte en ny lag/skatteregel, det är ett förtydligande av tolkningen av befintlig. Jag har pratat med skatteverket ett flertal längre stunder per telefon om detta. Ring dem själv om du vill.

Det enda som återstår är som sagt hur de ska kontrollera detta. Förslag som de undersöker är som jag förstått det att de antingen kommer efterfråga installatörer som fått grönt avdrag om de har installerat stöstjänster (installatörer har då inte så mycket annat val än att rapportera detta, om de inte vill begå skattebrott iom att de mottagit grönt avdrag på felaktig grund), alternativt efterfråga informationen från stöstjänsterna, vilka som är anslutna, men det senare alternativet verkar vara en gråzon om de kan efterfråga de uppgifterna på ett lika enkelt sätt som det första alternativet. Så kommer sannolikt bli det första alternativet.

Det känns mer långsökt att de kan begär ut kundregister från stödtjänsterna (ex. checkwatt) utan lagändring. För att då samköra med grönt avdrag. Då är det bättre att lägga det på installatörerna. Att de helt enkelt begår ett brott om de väljer att erbjuda grönt avdrag ihop med stödtjänster.

En väg runt är då att man köper anläggningen från en installatör och sedan beställer checkwatt via en annan. Blir svårare att kolla upp. Och du kan ljuga för den andra installatören om att du inte mottagit bidrag, så blir de oskyldiga.

Skrivet av Vapo:

...
Energitjänsteföretaget CheckWatt vill därför se en rättslig prövning.

– Skatteverkets nya tolkning av hur batterier får användas är både felaktig och motverkar energiomställningen. Mer energilagring är en nyckel för att snabbt kunna bygga ut den förnybara elproduktionen och genom att investera i batterier med smart styrning kan vanliga hushåll bidra med klimatnytta, säger Dan-Eric Archer, vd för energitjänsteföretaget CheckWatt.
.....

I mina ögon handlar det om det ska vara lite rättvist. Om nu stödtjänsterna betalar så bra som de vill påskina så behöver man inget bidrag. I alla fall inte så stort som 50%

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Det känns mer långsökt att de kan begär ut kundregister från stödtjänsterna (ex. checkwatt) utan lagändring. För att då samköra med grönt avdrag. Då är det bättre att lägga det på installatörerna. Att de helt enkelt begår ett brott om de väljer att erbjuda grönt avdrag ihop med stödtjänster.

En väg runt är då att man köper anläggningen från en installatör och sedan beställer checkwatt via en annan. Blir svårare att kolla upp. Och du kan ljuga för den andra installatören om att du inte mottagit bidrag, så blir de oskyldiga.

Precis samma som jag skrev, tveksamt hur de ska kunna genomföra det mot checkwatt, mer sannolikt att de kommer kontrollera det mot installatörerna ja.

Man kommer alltid kunna bryta mot lagar mer eller mindre framgångsrikt, det är inte heller vad frågan handlar om.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌