Var ska M2-disken kopplas in?

Permalänk

Var ska M2-disken kopplas in?

Hej!

Jag har detta moderkort:
https://www.inet.se/produkt/1903237/asus-rog-strix-b460-f-gam...

och tänkte köpa denna M2 SSD:
https://www.inet.se/produkt/4305265/kingston-fury-renegade-m-...

Som jag fattar det på produktsidan så har mitt moderkort två M2-slots och således borde den M2 disken gå att montera?

När jag tittar i bruksanvisningen ska M2-slotsen sitta såhär:

Det som är markerat som "C" verkar sitta under mitt grafikkort och går således inte att komma åt? Eller kan jag montera ut grafikkortet, koppla in disken under och sen montera grafikkortet ovanpå? Känns galet.

Sedan finns den som är markerad som B. Där ser det ju ut att vara på tok för kort till skruvhålet? Det skulle ju gå rakt igenom M2-disken. Är den slotten måttad för något annat?

Jag planerar även att köpa ett RTX 4070 nu, skulle jag kunna montera grafikkortet i PCI-slotten ett steg ner och öppna upp den dolda M2-slotten? Eller är där för tajt? Har redan ett internet/bluetooth kort inkopplat där nere (se bilden) som tar en del plats och nog inte kan sitta någon annan stans.

Tacksam för era tankar.

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Hej!

Jag har detta moderkort:
https://www.inet.se/produkt/1903237/asus-rog-strix-b460-f-gam...

och tänkte köpa denna M2 SSD:
https://www.inet.se/produkt/4305265/kingston-fury-renegade-m-...

Som jag fattar det på produktsidan så har mitt moderkort två M2-slots och således borde den M2 disken gå att montera?

När jag tittar i bruksanvisningen ska M2-slotsen sitta såhär:
https://i.imgur.com/1AaZbnr.png

Det som är markerat som "C" verkar sitta under mitt grafikkort och går således inte att komma åt? Eller kan jag montera ut grafikkortet, koppla in disken under och sen montera grafikkortet ovanpå? Känns galet.
https://i.imgur.com/VSorhzv.jpg

Sedan finns den som är markerad som B. Där ser det ju ut att vara på tok för kort till skruvhålet? Det skulle ju gå rakt igenom M2-disken. Är den slotten måttad för något annat?

Jag planerar även att köpa ett RTX 4070 nu, skulle jag kunna montera grafikkortet i PCI-slotten ett steg ner och öppna upp den dolda M2-slotten? Eller är där för tajt? Har redan ett internet/bluetooth kort inkopplat där nere (se bilden) som tar en del plats och nog inte kan sitta någon annan stans.

Tacksam för era tankar.

M.2 korten finns i olika standardlängder där de 2 sista siffrorna är längden. T.ex. 2280 där kretskortet är 80mm eller 2260 där det är 60mm.

Och ja du kan troligen ta ur grafikkortet och monera i den porten brukar iaf va nån cm mellan moderkortet och sidan på grafikkylaren så den ska få plats bakom.

Dock tror jag den du letar efter sitter under den svarta plåten/m.2 kylaren över grafikkortet mellan cpunylaren och grafikkortet.

Du ser lite av den längst upp på din bild.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som Rouge beskrev, du ska trycka in den i C och under GPU
Plats B är antingen 2242 som det står enligt Inets hemsida eller 2230 enligt manualen. I vilket fall passar den inte

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort har sammanlagt tre stycken M.2 slottar.
Den första (M2_1) sitter strax ovanför alla PCI-E slottarna.
Den andra (M2_2) sitter mellan de två PCI-E x16 slottarna
Den tredje(M2.wifi) sitter nedanför den lägre PCI-E x16 slotten, i höjd med batteriet.

Den tredje slotten (där du tycker det är för kort till skruvhålet) är avsedd för wifi kort och kan inte användas för lagringsenheter.
Kontakten i den slotten är enligt KEY_E istället för KEY_M som normalt används med lagringsenheter.

För att komma åt endera av de två första M.2 slottarna så är det fullt möjligt att du först måste montera bort grafikkortet om det sitter i vägen. Det är inget fel i såfall, utan det är tänkt att fungera så. Om du har en stor heatsink på M.2 disken så kan det dock bli problem med att få plats med det under grafikkortet, men annars skall det fungera att det där.

Permalänk
Medlem

Den översta M.2-porten är kopplad direkt till CPUn och är den du primärt bör använda. Den mellersta går omvägen via B460-kretsen och behöver därför dela bandbredd med allt annat som går den vägen.

Den nedersta, M.2 WIFI, är som namnet antyder till för att ansluta ett trådlöst nätverkskort. Det kan eventuellt fungera att ansluta en M.2 SSD också, men hastigheten blir begränsad så det är mer av en nödlösning som helst bör undvikas.

Notera också att SSDn du köpt har PCIe 4.0 medan moderkortet bara har PCIe 3.0, så du kommer bara få ut ungefär hälften av hastigheten som SSDn klarar av. Det är oftast inget större problem i praktiken, men bara så att du är medveten om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den översta M.2-porten är kopplad direkt till CPUn och är den du primärt bör använda. Den mellersta går omvägen via B460-kretsen och behöver därför dela bandbredd med allt annat som går den vägen.

Näh. Inga M.2 portar är kopplade direkt till CPU, utan de går allihopa via chipsetet.

Citat:

Den nedersta, M.2 WIFI, är som namnet antyder till för att ansluta ett trådlöst nätverkskort. Det kan eventuellt fungera att ansluta en M.2 SSD också, men hastigheten blir begränsad så det är mer av en nödlösning som helst bör undvikas.

En M.2 SSD kommer rent fysiskt inte att kunna anslutas till den slotten. Fel kontakttyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Näh. Inga M.2 portar är kopplade direkt till CPU, utan de går allihopa via chipsetet.

Ja, det står visst fel på Asus produktsida, enligt manualen så går båda via styrkretsen. Och det är väl egentligen rätt självklart eftersom moderkortet bara har stöd för 10:e gen CPUer som inte har PCIe-banor för det, men jag kollade bara på specen för M.2-portarna.

Skrivet av Erik_T:

En M.2 SSD kommer rent fysiskt inte att kunna anslutas till den slotten. Fel kontakttyp.

Det finns adaptrar för det om man verkligen vill.

Permalänk

Tack för flertalet strålande svar!
Jag vände och vred på datorn utan att hitta porten men utgår nu från att den sitter under den där svarta klumpen med "Republic of Gamers" på, som är nån form av skydd/kylare? Ska den klumpen på igen ovanpå M2-disken sen?

Tack för tipset att disken är för snabb för moderkortet, lite tråkigt då moderkortet va det senaste jag bytte men så får det va.

Då blire ett RTX 4070 och en M2a idag. Återkommer med en update hur det gick!

Tack 😊

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk

Tillägg!
Måste jag köpa M2-varianten med inkluderad heatsink eller är det det som mitt moderkort redan är utrustat med?

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Tillägg!
Måste jag köpa M2-varianten med inkluderad heatsink eller är det det som mitt moderkort redan är utrustat med?

Ditt moderkort har redan en heatsink. Skruva av, montera m.2, ta bort skyddsplast från heatsink, skruva på.

Se sidor 2-6 och 2-7 i manualen

Permalänk
Skrivet av ghandpivot:

Tack för flertalet strålande svar!
Jag vände och vred på datorn utan att hitta porten men utgår nu från att den sitter under den där svarta klumpen med "Republic of Gamers" på, som är nån form av skydd/kylare? Ska den klumpen på igen ovanpå M2-disken sen?

Tack för tipset att disken är för snabb för moderkortet, lite tråkigt då moderkortet va det senaste jag bytte men så får det va.

Då blire ett RTX 4070 och en M2a idag. Återkommer med en update hur det gick!

Tack 😊

Skrivet av ghandpivot:

Tillägg!
Måste jag köpa M2-varianten med inkluderad heatsink eller är det det som mitt moderkort redan är utrustat med?

plåtbitarna som sitter över är "kylflänsar" så antingen SSD utan kylfläns eller med kylare och skippa montera tilbaka plåtbiten/arna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Halloj!
Plåtbitarna var kylare.
Tog av grafikkortet och den övre av dem, satte in M2-disken och låste sedan fast den med samma skruv som håller nere kylaren.
Allt verkar funka finfint, har formaterat disken och ska klona över operativsystemet till den.

Min skärm funkar tyvärr inte med nya graffet så får bli att köpa en ny med display port, men sånt är livet ibland.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghandpivot:

Min skärm funkar tyvärr inte med nya graffet så får bli att köpa en ny med display port, men sånt är livet ibland.

Det finns adaptrar för DP-->HDMi exempelvis, men om skärmen saknar DP-ingång är den sannolikt rätt utdaterad och en ny låter som en bra idé.