Permalänk
Medlem

Byter mobiloperatör från Comviq till Televerkets ungdomsavdelning (dvs, Fello).

Har varit rimligt nöjd med Comviq, prismässigt åtminstone, men sade upp abonnemanget i god tid (35 dagar innan bindningstiden går ut) för att gå vidare.

Sista fakturan dimper nu ner, och visst, abonnemanget är uppsagt till 20 november, sista 170-kr-avbetalningen på min S21 ligger med, allt är frid och fröjd, MEN, eftersom Conviq har en faktureringsperiod från 4 november till 4 december (pga att det är så) måste jag betala fram till 4 december; 14 dagar 100GB-abonnemang till ingen nytta då numret är porterat givetvis.

Så, istället för att lämna som relativt nöjd kund lämnar jag nu som relativt missnöjd kund. Jag tog typ för givet att om jag i god tid sade upp abonnemanget skulle de inte slänga på extra kostnader efteråt, bland annat ringde jag dem i oktober för att kolla just detta men pga att telefonen inte spelar in samtal så bra (pga Google och Samsungs idioti) kan jag inte höra vad Comviq sa till mig. Däremot går det att höra vad jag själv säger i god kvalitet. Suck.

Tur de inte har faktureringsperioder på ett år eller så.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Alltså, jag handlade på ICA för en gångs skull, brukar inte vara där. En mjölk behövde jag...

Jag har läst om folk som "gubbgnällt" om dessa plastkorkar som sitter fast, nu fick jag uppleva det själv.
Tidigare gubbgnäll har ofta gällt petflaskor och där kan jag se en viss poäng( håll plast med plast ).

Varför vill man binda fast en plastkork i en pappförpackning? En mjölkförpackning som försvårar källsorteringen?

Jag skruvar av korken och lägger i plasten och behållaren i kartong normalt sett med andra mjölkförpackningar, varför göra det svårare?

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Alltså, jag handlade på ICA för en gångs skull, brukar inte vara där. En mjölk behövde jag...

Jag har läst om folk som "gubbgnällt" om dessa plastkorkar som sitter fast, nu fick jag uppleva det själv.
Tidigare gubbgnäll har ofta gällt petflaskor och där kan jag se en viss poäng( håll plast med plast ).

Varför vill man binda fast en plastkork i en pappförpackning? En mjölkförpackning som försvårar källsorteringen?

Jag skruvar av korken och lägger i plasten och behållaren i kartong normalt sett med andra mjölkförpackningar, varför göra det svårare?

Mmm....men när dom bryter ner pappen för att återvinna den filtrerar dom automagiskt bort lock och sånt. Från Arla:

"Men korken då?
En vanlig fråga när det gäller våra förpackningar med skruvkork är hur korken och gängan som korken skruvas fast i ska sorteras. Förpackningsdelar som går att separera sorteras för sig. Förpackningsdelar som sitter ihop sorteras som det dominerande materialet. För mjölkförpackningar i kartong med fastsatt kork kan korken sitta kvar och hela förpackningen sorteras som pappersförpackning. Att korken följer med förpackningen under hela livslängden är en del av EU:s engångsplastdirektiv. Du kan läsa mer om de fastsittande korkarna här."

https://www.arla.se/produkter/forpackningar/atervinning/

Men gillar man extra arbete för att kunna dunka sig i ryggen för att man gör det onödigt invecklat så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Mmm....men när dom bryter ner pappen för att återvinna den filtrerar dom automagiskt bort lock och sånt. Från Arla:

"Men korken då?
En vanlig fråga när det gäller våra förpackningar med skruvkork är hur korken och gängan som korken skruvas fast i ska sorteras. Förpackningsdelar som går att separera sorteras för sig. Förpackningsdelar som sitter ihop sorteras som det dominerande materialet. För mjölkförpackningar i kartong med fastsatt kork kan korken sitta kvar och hela förpackningen sorteras som pappersförpackning. Att korken följer med förpackningen under hela livslängden är en del av EU:s engångsplastdirektiv. Du kan läsa mer om de fastsittande korkarna här."

https://www.arla.se/produkter/forpackningar/atervinning/

Men gillar man extra arbete för att kunna dunka sig i ryggen för att man gör det onödigt invecklat så.

Men så bra då.

Men korkarna som sitter fast är gör det i vilket fall som besvärligare att hälla upp ur förpackningen också.

Jag menade dessutom att jag slänger de plastkorkar som inte sitter fast normalt sett i plaståtervinningen, inget jag "dunkar mig i ryggen" över, jag har plaståtervinningspåsen bredvid påsen för papp så ingen överdriven ansträngning.

Hur som helst inte hela världen, bara lite milt gubbgnäll.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Det här med korken som sitter fast, var det verkligen ett stort problem med korkar som hamnade i naturen? Det känns mer som greenwashing. "Kolla vad duktiga förpackningstillverkarna är som tänker på naturen."

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det här med korken som sitter fast, var det verkligen ett stort problem med korkar som hamnade i naturen? Det känns mer som greenwashing. "Kolla vad duktiga förpackningstillverkarna är som tänker på naturen."

Tydligen var det nog mycket problem så de använder mer plast för att få den att sitta kvar. Det är iaf bra då man är på ställen där det är lätt att bli av med korken...;o)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det här med korken som sitter fast, var det verkligen ett stort problem med korkar som hamnade i naturen? Det känns mer som greenwashing. "Kolla vad duktiga förpackningstillverkarna är som tänker på naturen."

Det är ett politiskt beslut på EU-nivå, så att klaga på förpackningstillverkarna är ingen idé, annat än för sämre utformning än nödvändigt. T ex Arlas korkar som väl kommer från Tetrapak Elopak (gick och såg efter). Irriterande dålig greppyta. Korken är låg och tidigare var det täta "ribbor" runt om, men det gamla mönstret är bara på en liten del av korken mitt emot "gångjärnet" nu. På sidorna är det en ribba med ett större fält på varje sida som är helt slätt. Värdelöst. Och eftersom förpackningen till skillnad från en flaska inte är rund - avser här de med lutande ovansida som ett hustak - så har korken en förmåga att vid öppning hamna på ett dåligt ställe så att man får vrida undan den.

Tillägg: Har även försökt riva av den, vilket blir ännu värre då mycket av problemen kvarstår, samtidigt som man måste sätta tillbaka den på rätt ställe för att kunna skruva på den pga "gångjärnet".

Permalänk
Medlem

"Buggfria" Apple: Godmorgon, din iPad som har legat med "locket på" har nu 0-1 % batteri!
Jag: Ehh, den hade typ 100 % igår kväll?!
"Buggfria" Apple: Håll käften och ställ inte dumma insinuerande frågor! För övrigt är Modern Standby i Windows skit!
Jag: ???!!!

Permalänk
Medlem

Herregud. Jag är mer off än jag trodde. Ibland (vartannat år?) har jag kollat in Spotify Top 100 eller Top 20, eller veckans mest streamade etc för att se hur många låtar eller artister man känner igen. Har känt igen väldigt få. Men, nu kollade jag igen för att se hur landet låg.

Resultat: Jag är heeeelt ute. Min farmor hade lååångt bättre koll på populärmusik när hon var i min ålder, hon kände åtminstone till Elvis, Tommy Steele och Beatles. Och några svenska givetvis.

Ok, jag känner igen några artister såklart. Taylor Swift, Ed Sheeran, Billie Eilish, dessa känner jag till och med igen på bild, men kan inte nämna någon låt de gjort. Fast, jag har hört några, det vet jag. Justin Bieber, osv, känner namn och mugshot, men, kan inte nämna någon låt.
Och så fortsätter det.
Sedan finns det (tydligen) riktigt stora artister som jag dels inte känner till (The Weeknd, Bad Bunny, Post Malone, Dua Lipa, etc), dels trodde var lokala byfånar som skämt ut sig på något sätt och därför figurerat i media (Drake). Weeknd kände jag iofs till för att det ser så felstavat ut, men att det var en framgångsrik sångare, det visste jag inte riktigt.

Så, gav mig på att försöka "nynna" låtarna på Spotify Top 100 ever. Inget fusk. Det finns några låtar jag känner att jag borde kunna, varit med i barnens Just Dance kanske, men, inget fusk med att kolla om jag känner igen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Spotify_streaming_recor...

Första träff: Plats #21; Bad Guy, Billie Eilish. Kan humma lite. Men ingen direkt text. Men, den här satte jag enligt mina egna kriterier.
#27 - Bohemian Rhapsody, Queen, ha, den här var ju skitenkel! I'm on a roll!
#83...Wonderwall med Oasis. Kan detta verkligen stämma? Kollar 28-82 igen.
#86 Smells Like Teen Spirit, Nirvana.
#94 Don't Stop Me Now, Queen. Överraskande att just denna är så högt upp tycker jag nog.
#100 Every Breath You Take, The Police.

Så, 6 av 100 tog jag, och av dessa var 5 mer än 20 år gamla...Way to go. Jag förstår att en av mina yngre arbetskamrater trodde att jag lyssnade på Elvis när jag växte upp...

Summa summarum: Modern listmusik är inte min grej. Gubbe här. Kan inflika att när jag växte upp låg grupper som Pet Shop Boys, Modern Talking och Alphalphalphaville på topplistorna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Herregud. Jag är mer off än jag trodde. Ibland (vartannat år?) har jag kollat in Spotify Top 100 eller Top 20, eller veckans mest streamade etc för att se hur många låtar eller artister man känner igen. Har känt igen väldigt få. Men, nu kollade jag igen för att se hur landet låg.

Resultat: Jag är heeeelt ute. Min farmor hade lååångt bättre koll på populärmusik när hon var i min ålder, hon kände åtminstone till Elvis, Tommy Steele och Beatles. Och några svenska givetvis.

Ok, jag känner igen några artister såklart. Taylor Swift, Ed Sheeran, Billie Eilish, dessa känner jag till och med igen på bild, men kan inte nämna någon låt de gjort. Fast, jag har hört några, det vet jag. Justin Bieber, osv, känner namn och mugshot, men, kan inte nämna någon låt.
Och så fortsätter det.
Sedan finns det (tydligen) riktigt stora artister som jag dels inte känner till (The Weeknd, Bad Bunny, Post Malone, Dua Lipa, etc), dels trodde var lokala byfånar som skämt ut sig på något sätt och därför figurerat i media (Drake). Weeknd kände jag iofs till för att det ser så felstavat ut, men att det var en framgångsrik sångare, det visste jag inte riktigt.

Så, gav mig på att försöka "nynna" låtarna på Spotify Top 100 ever. Inget fusk. Det finns några låtar jag känner att jag borde kunna, varit med i barnens Just Dance kanske, men, inget fusk med att kolla om jag känner igen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Spotify_streaming_recor...

Första träff: Plats #21; Bad Guy, Billie Eilish. Kan humma lite. Men ingen direkt text. Men, den här satte jag enligt mina egna kriterier.
#27 - Bohemian Rhapsody, Queen, ha, den här var ju skitenkel! I'm on a roll!
#83...Wonderwall med Oasis. Kan detta verkligen stämma? Kollar 28-82 igen.
#86 Smells Like Teen Spirit, Nirvana.
#94 Don't Stop Me Now, Queen. Överraskande att just denna är så högt upp tycker jag nog.
#100 Every Breath You Take, The Police.

Så, 6 av 100 tog jag, och av dessa var 5 mer än 20 år gamla...Way to go. Jag förstår att en av mina yngre arbetskamrater trodde att jag lyssnade på Elvis när jag växte upp...

Summa summarum: Modern listmusik är inte min grej. Gubbe här. Kan inflika att när jag växte upp låg grupper som Pet Shop Boys, Modern Talking och Alphalphalphaville på topplistorna.

En del av förklaringen är såklart att det inte fanns lika många artister och nya släpp på din farmors tid som det är nu

Permalänk
Medlem

@Pirum
Jag har för mig att det var Peter Siepen som observerade att det har blivit svårare i hans bransch för att det är så mycket fickor med olika musik och inte samma gemensamma plågor som det var förr, även om de förstås finns i viss mån.

Själv får jag nog inga topplistepoäng för att lyssna på detta just nu (avsnittet med Charley Crockett fn).
https://sverigesradio.se/p4-country

Spotify får rimligen hård "bias" mot unga och dessutom är det inte specifikt Sverige, så inhemska landsplågor försvinner ju också. Förr lär det nog ha varit lite mer svensk tilt, men den internationella expansionen gör att de relativt få invånarna i Sverige idag nog inte ger så mycket genomslag på totalen i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Summa summarum: Modern listmusik är inte min grej. Gubbe här. Kan inflika att när jag växte upp låg grupper som Pet Shop Boys, Modern Talking och Alphalphalphaville på topplistorna.

Se det som ett sundhetstecken! Enda nackdelen är att man blir fullkomligt chanslös och meningslös så fort ett musikquiz kommer fram på midsommarfiranden och liknande. Jag sitter i precis samma båt, och tycker ärligt talat det är lite skönt att jag lyckats undvika radiomattan av för mig fullkomligt ointressant musik.

Så mitt gubbgnäll får i det här fallet bli att det spelas horribelt dålig musik på gym, undantaget är Friskis i Karlstad där någon hjälte i personalen har fått in både Metallica, Dream Theater och Five Finger Deathpunch på spellistan!

Och jag vill klaga på 14-åringar som går på gymmet i grupper om fyra, där en tränar och övriga tre står ivägen, och därigenom håller utrustningen i 30 minuter åt gången.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Skäggig legend

Jag saknar verkligen gamla hederliga telefonnummer och personer i supporten. - Oavsett ämne/företag.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XHI:

Jag saknar verkligen gamla hederliga telefonnummer och personer i supporten. - Oavsett ämne/företag.

Finns om du vill betala för det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Snusfri

När man har en ledig måndag och man har typ inget att göra, var så otroligt uttråkad.
Gick en vända på byn, men minusgrader och snöfall samt att man gått genom alla intressanta butiker på typ 10 minuter.
Hade det varit fint väder hade man kunna ta en psykeltur..

Äntligen jobbardag imorgon så man har något att göra igen iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En del av förklaringen är såklart att det inte fanns lika många artister och nya släpp på din farmors tid som det är nu

Man utsätts inte för de nya släppen på samma sätt heller, åtminstone jag lyssnar aldrig på radio (utöver pirate rock), jag ser sällan tv-sändningar utöver nyheterna. Och Spotify är ganska duktigt på att hålla rekommendationer till de genrer man lyssnat in sig på

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är sant att vi inte längre har samma kulturella lägereld i form av SVT/MTV(för musik) och Sveriges Radio; det är bara att resignera inför att man lever i en tid av överflöd där det är omöjligt att hålla koll på ens ett uns av det som erbjuds. Samma sak med böcker, "på min tid" var fantasy-hyllan på biblioteket inte ens en hyllmeter, och då räknar jag in barn- och ungdomsfantasy, nu läser mina barn så många olika bokserier att jag känner mig "som en sån där förälder som inte har koll".

Förr var jag "Master of my world" i meningen att jag kände att jag hade den koll på musik, film, tv-serier som (i mina egna ögon, för mig) krävdes för att inte famla runt i världen i kulturell vilsenhet och förvirring. Hur ska man idag hinna se alla TV-serier, lyssna på all ny musik etc, för att vara säker på att inte ha missat nåt bra?

Väntar bara på att barnen ska börja läsa Harry Potter så jag är lite på banan igen, men tydligen tröttnade dottern efter halva första boken eftersom den var så tråkig. Får se om det går bättre nästa gång.

Nu känner jag för att gnälla på att vuxenlitteratur trycks så långt ner i åldrarna, det är ju som att det jag själv läste på högstadiet ska nu läsas på mellanstadiet, det jag läste på mellanstadiet är barnsligt redan för lågstadiebarn av idag. Vilket gör att barnen itne fullt ut kan ta till sig verken. Samma med film. Ska man se Star Wars som 7-åring? Får man inte ut mer om man ser det för första gången som 10-åring? Men jag lägger band på mig.

Mer svammel, mindre substans
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Har man träffat någon ur släkten som har småbarn kommer förkylningen som ett brev på posten några dagar senare. Jäkla smitthärdar!

Permalänk
Medlem

Snacka om att de klassiska apoteken måste ha gigantiska marginaler!
För några dagar sedan rådde vårdcentralen mig att köpa ett receptfritt läkemedel. Eftersom jag ändå skulle gå förbi torget i närheten gick jag in på apoteket för att kolla vad en förpackning kostade.
Apoteket vid torget tog 95,70 kr.
Exakt samma förpackning från samma tillverkare kostade 25 kronor på Apotea. Med fri frakt!
Det är ju helt j-la galet! Jag tycker synd om alla dem (främst äldre) som saknar Internet och blir tvungna att betala så mycket mer!

(Jag är medveten om att det finns en tillgänglighetsaspekt med lokala apotek, men det borde inte behöva vara så mycket dyrare …)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LANberg:

Snacka om att de klassiska apoteken måste ha gigantiska marginaler!
För några dagar sedan rådde vårdcentralen mig att köpa ett receptfritt läkemedel. Eftersom jag ändå skulle gå förbi torget i närheten gick jag in på apoteket för att kolla vad en förpackning kostade.
Apoteket vid torget tog 95,70 kr.
Exakt samma förpackning från samma tillverkare kostade 25 kronor på Apotea. Med fri frakt!
Det är ju helt j-la galet! Jag tycker synd om alla dem (främst äldre) som saknar Internet och blir tvungna att betala så mycket mer!

(Jag är medveten om att det finns en tillgänglighetsaspekt med lokala apotek, men det borde inte behöva vara så mycket dyrare …)

De har haft 30 år på sig att skaffa modem och lära sig klicka med musen, är de 80 idag så var de 50 när internet blev folkligt. Jag tycker inte ålder funkar som en ursäkt längre, de är ludditer rätt och slätt och det får gärna kosta att vara det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Snacka om att de klassiska apoteken måste ha gigantiska marginaler!
För några dagar sedan rådde vårdcentralen mig att köpa ett receptfritt läkemedel. Eftersom jag ändå skulle gå förbi torget i närheten gick jag in på apoteket för att kolla vad en förpackning kostade.
Apoteket vid torget tog 95,70 kr.
Exakt samma förpackning från samma tillverkare kostade 25 kronor på Apotea. Med fri frakt!
Det är ju helt j-la galet! Jag tycker synd om alla dem (främst äldre) som saknar Internet och blir tvungna att betala så mycket mer!

(Jag är medveten om att det finns en tillgänglighetsaspekt med lokala apotek, men det borde inte behöva vara så mycket dyrare …)

Det kostar förstås att ha lokal med personal i centralt läge, men Apotea kan mycket väl köra produkten till inköpspris eller under som inkastare. Att det skulle vara en bra affär för Apotea att sälja enbart en enstaka produkt för 25 kr inklusive frakt kan vi nog avskriva direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

De har haft 30 år på sig att skaffa modem och lära sig klicka med musen, är de 80 idag så var de 50 när internet blev folkligt. Jag tycker inte ålder funkar som en ursäkt längre, de är ludditer rätt och slätt och det får gärna kosta att vara det.

Det fungerar inte så.

Jag har gamlingar i min släkt som var mycket tidiga med datorer både hemma och i arbetet, men som nu i åldern 90+ inte klarar av att ta sig ut ur startmenyn på en smart-TV.

Minnet, synen och koordinationen försämras med åldern oavsett hur mycket man använt datorer när man var yngre. För att inte tala om förmågan att lära sig nya sätt att hitta i gränssnitt som ständigt förändras. Eller ta bara en sådan sak som att kapacitativa pekskärmar inte fungerar bra med den torra hud som man får när man blir äldre.

Problemet i det här fallet är att apoteken har blivit kommersiella företag som har till syfte att maximera vinsten och inte att tillgodose behov, och att de utnyttjar situationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Snacka om att de klassiska apoteken måste ha gigantiska marginaler!
För några dagar sedan rådde vårdcentralen mig att köpa ett receptfritt läkemedel. Eftersom jag ändå skulle gå förbi torget i närheten gick jag in på apoteket för att kolla vad en förpackning kostade.
Apoteket vid torget tog 95,70 kr.
Exakt samma förpackning från samma tillverkare kostade 25 kronor på Apotea. Med fri frakt!
Det är ju helt j-la galet! Jag tycker synd om alla dem (främst äldre) som saknar Internet och blir tvungna att betala så mycket mer!

(Jag är medveten om att det finns en tillgänglighetsaspekt med lokala apotek, men det borde inte behöva vara så mycket dyrare …)

Jag köper min all min medicin (har en hel del, tar 4 tabletter på morgonen och två på kvällen) från MEDS och Apotea eller möjligen från Apotek Hjärtat om de har samma för samma pris. Medicin är alltid fraktfritt från Apotea och Hjärtat. Men det är inte det enda man kan köpa från MEDS och Apotea. De tjänar sina pengar på annat än medicin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Snacka om att de klassiska apoteken måste ha gigantiska marginaler!
För några dagar sedan rådde vårdcentralen mig att köpa ett receptfritt läkemedel. Eftersom jag ändå skulle gå förbi torget i närheten gick jag in på apoteket för att kolla vad en förpackning kostade.
Apoteket vid torget tog 95,70 kr.
Exakt samma förpackning från samma tillverkare kostade 25 kronor på Apotea. Med fri frakt!
Det är ju helt j-la galet! Jag tycker synd om alla dem (främst äldre) som saknar Internet och blir tvungna att betala så mycket mer!

(Jag är medveten om att det finns en tillgänglighetsaspekt med lokala apotek, men det borde inte behöva vara så mycket dyrare …)

Skrivet av serafim:

Jag köper min all min medicin (har en hel del, tar 4 tabletter på morgonen och två på kvällen) från MEDS och Apotea eller möjligen från Apotek Hjärtat om de har samma för samma pris. Medicin är alltid fraktfritt från Apotea och Hjärtat. Men det är inte det enda man kan köpa från MEDS och Apotea. De tjänar sina pengar på annat än medicin.

Köper man medicin på nätet prismatchar de med varandra och priserna är oftast under halva mot över disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det kostar förstås att ha lokal med personal i centralt läge, men Apotea kan mycket väl köra produkten till inköpspris eller under som inkastare. Att det skulle vara en bra affär för Apotea att sälja enbart en enstaka produkt för 25 kr inklusive frakt kan vi nog avskriva direkt.

Det gäller inte bara enstaka produkter utan många generiska läkemedel (vilkas patentskydd gått ut).
Omeprazol (Losec) är ett tydligt exempel på detta.

Permalänk
Medlem

Handla inte från Apotea, dom är scumbags.

Permalänk
Medlem

"Det nya lösenordet måste innehålla minst 2 siffror."

Men fuck off! Lösenordet är 16 tecken långt, innehåller siffror, specialtecken, stora och små bokstäver och inga dictionary words. Det är unikt och används inte någon annan stans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjirn:

"Det nya lösenordet måste innehålla minst 2 siffror."

Men fuck off! Lösenordet är 16 tecken långt, innehåller siffror, specialtecken, stora och små bokstäver och inga dictionary words. Det är unikt och används inte någon annan stans.

Och du måste byta var sjätte månad. Det är därför Vinter23 är det säkraste lösenord du kan ha enligt policyn. (byts i vår, gissa till vad)

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Efter många år i trogen tjänst beslutade sig en disk i min nas att det var dags för pension

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Snacka om att de klassiska apoteken måste ha gigantiska marginaler!
För några dagar sedan rådde vårdcentralen mig att köpa ett receptfritt läkemedel. Eftersom jag ändå skulle gå förbi torget i närheten gick jag in på apoteket för att kolla vad en förpackning kostade.
Apoteket vid torget tog 95,70 kr.
Exakt samma förpackning från samma tillverkare kostade 25 kronor på Apotea. Med fri frakt!
Det är ju helt j-la galet! Jag tycker synd om alla dem (främst äldre) som saknar Internet och blir tvungna att betala så mycket mer!

(Jag är medveten om att det finns en tillgänglighetsaspekt med lokala apotek, men det borde inte behöva vara så mycket dyrare …)

Sen så är Apotea ett företag som behandlar sina anställda som skit och har toklåga priser för att försöka få bort alla konkurrenter från marknaden. Det innebär inte att det är goda marginaler på medicinen, det handlar om rent och skärt försök till monopol.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.