Snabbkoll: Ska du köpa Steam Deck OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Sugen på OLED-versionen men har redan en och inväntar nog SD 2.0 istället. Hade det funnits ett smidigt sätt att uppgradera främst skärmen eller byta ut LCD-utgåvan mot OLED hade jag slagit till. Känner det finns annat jag hellre lägger pengarna på för stunden.

Hade jag köpt en idag hade det varit någon av OLED-versionerna iallafall. Har 500GB-utgåvan idag.

Vet att jag såg ltt göra bla ett skärmswap med högre upplösning. Osäker om det var oled dock.
Fanns ju vissa nackdelar dock, som batteritiden främst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om jag hade pengar att lägga på det så ja men för bli nej. Switch OLED för räcka om jag behöver köra handhållet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog på en eventuell 2:a. Jag kan inte riktigt se behovet för en SD ännu, då Switchen till viss del fyller det behovet för mig men om de släpper en uppdaterat SD2 med OLED kommer jag nog att slå till.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Nej, nöjd med den jag har.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Älskar att spela på Switch OLED och har en vanlig Steam Deck, men den är så mycket tyngre och större, små händer Hade velat se en mindre och lättare enhet för att kunna spela bekvämare.

Permalänk
Medlem

Jag har redan en OG med större disk, tror jag väntar på prestanda och så först

1200p, rdna 4, 50% mer batteritid, OLED

Antar att jag kan ha kul utan oled ett tag till

Permalänk
Medlem

Kanske. Hoppas på att BF/mellandagsrean blir repris av tidigare reor och inkluderar den nya.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Som småbarnsfar så är vitsen för mig att jag kan fortsätta med min hobby utan att känna att jag stänger in mig och blir asocial samt missar vad som händer i hemmet och med mina barn. Steam Deck och Nintendo Switch är två produkter som är utmärkta för den som vill sitta med i soffan eller på andra sociala platser i hemmet men ändå vill spela favoritspelen på PC, infallet med Steam Deck.

Den är inte en ersättare av min stationära PC utan ett komplement.

För mig så finns liksom inte tiden att sitta med en sådan, det är väl där kanske skon klämmer för mig... mycket förmodligen för att man "investerat" i PC större delen av ens liv, typ. När man kommer hem från jobbet så vill jag lägga så mycket av min tid som möjligt att vara med barnen, samtidigt som man behöver göra mat, plocka undan grejer osv osv, sen när dom väl lagt sig på kvällen så brukar det bli några timmar över innan läggdags där dom timmarna antingen blir med sambon eller med polarna på datorn om inget annat är planerat
Kanske att man hade haft en sån här handkonsoll istället för PS5 möjligtvis om jag tänker efter, fast å andra sidan känns det mer socialt med en PS5 framför TVn en kväll med sambon än att sitta med en Steam Deck/Nintendo Switch i handen, haha!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad jag gör i soffan? Jag är hyfsat närvarande och lyssnar på när det kallas på en.
Ungar kallar på en ungefär två miljoner gånger i timman de vakna timmarna. Sitter man i olika rum så behöver de dels skrika mellan rummen (för nej - de går inte till rätt rum och ber artigt varje gång). Det tar tid att gå fram och tillbaka mellan rummen för allt.
Sedan kan jag väl själv känna en viss tristress av att se på gabbys dockskåp eller bamse när jag sett samma avsnitt några gånger. Där kanske vi är olika ;).

Sabbar det inte spelupplevelsen? Jo. Det gör det.
Eller det påverkar iaf. Alternativet är att inte spela alls längre.

Läggningspassen håller på mellan 20 och 22 oftast där det kallas på båda läronen i omgångar. Det är väl främst här det är guld att kunna försöka klämma in lite spelande. För att det är värt att chansa på att starta en spelsession när partnern försöker få den lille i säng. Men så kallas det på vatten, på välling, på att hitta djur, hämta pottan, yadda yadda.
Uppstarten av steam deck spel tar ingen tid längre. Eller att avsluta. Och ibland vet man inte om man kan komma tillbaka till spelet samma kväll. Så där är väl kanske den främsta fördelen.

Efter läggpasset är det givetvis bättre att spela. Men nu för tiden orkar jag inte starta spel efter 22. Jag är för trött.

Så det är väl lite vad det är just nu.

Inser att mina föräldrar måste haft det jävligt lungt alltså. Känner inte igen mig i något av de beteenden eller dilemman du lägger fram öht. Och jag är inte enda barnet eller ngt sånt. Har två yngre syskon 3 respektive 6 år yngre.

Var väl mer anekdotiskt snarare än generellt beteende då helt enkelt 😅

Morsan och farsan har iofs sagt det när vi är på släktträff och kusinerna är på besök med sina barn att de känner inte igen sig öht att vi krävde så mycket passning och uppmärksamhet som de gör hela tiden.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

För min del skulle jag se det som så att sitter man i soffan kikar man på samma sak allihopa. Annars kan man ju lika gärna dra iväg och skärma av sig var och en för sig? Gör ju varken till eller från allvarlig talat. Man är ju redan avskärmad på alla vis annat än fysiskt när man sitter i soffan och glor på mobilen eller annan enhet som en uggla. Varför sitta där öht då?

För mig är det viktiga är att man är tillsammans, inte att man gör samma sak.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ser inte vitsen med en sådan här "konsoll"? Vad är hypen kring den eller tidigare?...
Håller mig förvisso 99% till PC och 1% till PS5

Jag tror den riktas mot successen som Nintendo Switch hade, den täckte ett segment som inte
var nog för mobilspelare, såsom skolungdomar.

Vi på Sweclockers är nu lite åldrande och nog inte målgrupp för ett steamdeck. Jag är på jobbet,
då har jag inte tid med spelande, och när jag kommer hem vill jag sitta framför en gigantisk skärm och
ha inlevelse, då täcker en medioker pc-konsol absolut inte mitt behov, oled eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det kan ju vara hur mysigt som helst att sitta i soffan med en partner och spela var sitt mysigt lugnt singleplayer spel! En spelar på TVn, den andra på en handhållen. Pausar man lite då och då och kollar hur det går för den andra, visar upp om man gör något extra kul. Bara sitter nära och har det mysigt. Det är en helt annan upplevelse än att sitta vid var sin dator!

Ok. Agree to disagree. Spela ihop eller separat. Mellantinget lockar inte mig känner jag spontant xD

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Vill så himla gärna köpa en. Så kanske slår till efter att jag inhandlat julklappar om några veckor eller så...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Vill så himla gärna köpa en. Så kanske slår till efter att jag inhandlat julklappar om några veckor eller så...

OLEDvarianten släpps i USA och Kanada först.
Vi får väl se om OLEDvarianten finns at köpa innan nästa år i Sverige ;). Jag tror väl kanske inte det riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

OLEDvarianten släpps i USA och Kanada först.
Vi får väl se om OLEDvarianten finns at köpa innan nästa år i Sverige ;). Jag tror väl kanske inte det riktigt.

Dom släpper ju förhandsbokningarna, eller möjligheten att, nu på torsdag kl 19:00 👌
Sen är ju frågan hur länge leveransen dröjer, borde väl inte gå över nyår kan man tycka?
Dom har sagt själva att lagerhållningen ska vara god och inte riskera ta slut, fast efterfrågan kan man ju aldrig förutse.
Tycker också det är konstigt att dom hintar om en limiterad variant på svenska...men som enbart släpps i Kanada och USA.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är så sjukt nöjd med min befintliga Steam Deck. Nog hade det varit kul med en OLED-variant, men med tanke på att jag köpte 64GB varianten vid releasedag (och fick hem den till tidigt Q2), så känns det mindre lönt att köpa OLED varianten nu... Det var innan kronan hade blivit så svag, då kändes maskinen mer som ett billigt komplement till datorn. Nu tycker jag att det är lite mer av en investering att köpa en Steam Deck.

Dessutom tycker jag inte att skärmen är hälften så dålig som folk säger. Nog är det fränt med OLED-skärm, men sitter man som jag, i ett belyst rum så är svärtan ganska mörk (betydligt bättre än OG Switch), och "vibrant deck"-pluginet hjälpte i mångt och mycket problemen jag hade med de bleka färgerna. Nu har dessutom Valve kalibrerat skärmen för sRGB. Och man kan även pressa upp färgerna högre än denna inställning i dovare färgsatta spel. OLED är ju att föredra, men IPS-panelen är verkligen ingen deal breaker för mig.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ser inte vitsen med en sådan här "konsoll"? Vad är hypen kring den eller tidigare?...
Håller mig förvisso 99% till PC och 1% till PS5

Den är kass. Du ser knappt ett skvatt när du försöker köra pc spel på 7" skärm eller vad det är. Borde jag sett komma Sålde min rätt fort. Kanske om de skeppade den med fresnel lins så man får upp storleken till något mer användbart

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Man blir lite köpsugen men det blir nog en oled Switch till att börja med. Oled SD känns lite dyr ändå, ligger lite för nära Asus och Lenovos varianter för att den ska vara intressant som första hands val kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Nej.
Är mer sugen på Playstation Portal 😁

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

OLEDvarianten släpps i USA och Kanada först.
Vi får väl se om OLEDvarianten finns at köpa innan nästa år i Sverige ;). Jag tror väl kanske inte det riktigt.

Får se hursomhelst hur mycket pengar som blir kvar efter julklappsköp... Kanske ändå behöver vänta till nästa år. Är inte intresserad av förbeställning, utan kan lika gärna vänta ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ser inte vitsen med en sådan här "konsoll"? Vad är hypen kring den eller tidigare?...
Håller mig förvisso 99% till PC och 1% till PS5

Det är sjukt segt att sitta och löka på hemmakontoret även efter att arbetsdagen är slut.

Har vanliga SD. Blir ingen uppgradering då jag prioriterar annat just nu. Tycker det är en riktigt bra produkt. Använder den betydligt mer än min spelburk. När man har småbarn så blir det svårt att hitta tid och sätta sig och spela. Där är SD en riktigt bra pryl att ha i sängen t ex när man inte kan sova efter blöj och sängklädes byte efter nattens nedkissning. Eller bara för att spela lite under dotterns tupplur på eftermiddagen.

Quick resume är någonting som Microsoft måste fixa till Windows.

Permalänk
Medlem

Ska beställa en direkt möjligheten finns.
Kommer att sälja min nuvarande Steam Deck.

Permalänk

kommer antagligen bli en steam deck 2 när den kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElyziuM:

Nej.
Är mer sugen på Playstation Portal 😁

Recensionerna är live sedan i eftermiddags på Portal. Nu är jag tveksam till produkten men ser ändå de ganska få fall där den möjligen kan bli ett bättre alternativ (man har bara en PS5, typ) men skulle verkligen råda att kolla recensioner och tester på denna. Verkligen inte en konkurrent till Steam Deck eller för den delen Switch, mer som en Chromecast med handkontroll och skärm men som bara verkar kunna strömma en lokal PS5.

Med tanke på att den kostar runt 3000kr så känns den rätt begränsad till vad man ändå får. Men upp till var och en förstås.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Recensionerna är live sedan i eftermiddags på Portal. Nu är jag tveksam till produkten men ser ändå de ganska få fall där den möjligen kan bli ett bättre alternativ (man har bara en PS5, typ) men skulle verkligen råda att kolla recensioner och tester på denna. Verkligen inte en konkurrent till Steam Deck eller för den delen Switch, mer som en Chromecast med handkontroll och skärm men som bara verkar kunna strömma en lokal PS5.

Med tanke på att den kostar runt 3000kr så känns den rätt begränsad till vad man ändå får. Men upp till var och en förstås.

Såg en review på YT av Spawnpoiint och han verkade nöjd, bättre batteritid än väntat.
Är mest intresserad av handhållet för ligga i sängen hemma på kvällen.
Funderar på testa genom mobilen/tabben först för se hur det fungerar.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk

Visst hade det varit trevligt med oled, men skulle man köpa den hade det väl dröjt 8 månader innan steam deck Z1 extreme släpps...

Permalänk
Medlem

Helnöjd med min Steam Deck. Ett tag pendlade jag 70 minuter på tåg och fick in en hel del speltid i Witcher 3. Även när man reser längre eller besöker svärföräldrarna är den ganska nice att plocka med. Betydligt lättare att ta med sig än en laptop, och mer socialt accepterat att sitta i soffan med. Och den är löjligt billig jämfört med även de billgaste av laptops.

Blir dock ingen uppgradering. Använde jag den dagligen hade det varit värt det men inte i nuläget. Plus att jag inte pendlar längre.

Permalänk
Medlem

Har inget behov av en handhållen konsol, knappt så att Switchen används utanför docken. Har egentligen inte känt starkt för handhållet sedan DS Lite pensionerades många år sedan.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inget intresse eller behov av att skaffa en portabel spelenhet likt denna. Jag spelar aldrig på språng och jag behöver inte konkurrera med nån om TV'n/datorn/konsolen. Tycker tekniken i sig är kul att läsa om o.s.v, men tror inte jag kommer att skaffa den här eller liknande produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Som småbarnsfar så är vitsen för mig att jag kan fortsätta med min hobby utan att känna att jag stänger in mig och blir asocial samt missar vad som händer i hemmet och med mina barn. Steam Deck och Nintendo Switch är två produkter som är utmärkta för den som vill sitta med i soffan eller på andra sociala platser i hemmet men ändå vill spela favoritspelen på PC, infallet med Steam Deck.

Den är inte en ersättare av min stationära PC utan ett komplement.

Det är en utmärkt pryl för ströspel när rätt situation uppstår, har en själv och den är bra. Den är lite hypad, men bra helt klart och fyller en tydlig funktion.

Utan att veta något om din sits och ska nämnas att detta inte är riktad mot någon enskild utan tänkt som grund för diskussion, även om något OT så är skillnaden att om du sitter på en deck och spelar själv så tappar du i princip allt samspel. Du kan inte spela spel själv och vara närvarande i andra aktiviteter samtidigt, i vart vall på så vis som ger något samspel av värde. Kanske sporadiska kontroller, men det blir inte mer än så och då går var person in i sig egna bubbla. Inte för att det i princip är något dåligt med det, men det är inte så bra i vissa lägen. Små barn exempelvis, det är inte hälsosamt för de att inte få samspel, sen justeras ju givet behovet ju större de blir. Det kanske känns som att man gör något tillsammans om den ena sitter och spelar på steamdeck i soffan och barnet då som exempel kollar på någon film eller håller på med plattan jämte, men slutresultaten blir ofelbart att barnet utelämnas till sina egna deviser och tappar det ack så viktiga samspelet & vägledningen som de är i ytterst stort behov av när de är små. Att spela switch tillsammans med andra däremot, det ger samspel. För då utförs aktiviteten tillsammans, man är fokuserad även på vad mot/med-spelaren gör och kan kommentera när saker och ting händer, vägledning helt enkelt. Nu är det ju inte så värst bra för mindre männskor att spela för mycket oavsett men spel med samspel är i princip alltid bättre.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.