Snabbkoll: Ska du köpa Steam Deck OLED?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Ska du köpa Steam Deck OLED?

Förra veckan överraskade Valve med en uppdaterad Steam Deck med bättre skärm som paradnummer. Planerar du att trycka på köpknappen?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köper nog en gammal billigare istället 😅

Permalänk
Medlem

Ser inte vitsen med en sådan här "konsoll"? Vad är hypen kring den eller tidigare?...
Håller mig förvisso 99% till PC och 1% till PS5

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ska nog köpa en, skiftat mitt intresse från en espressomaskin till denna
Var intresserad förut, men nu men nya OLED varianten så tror jag nog inte att jag kan hålla i plånkan längre.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ser inte vitsen med en sådan här "konsoll"? Vad är hypen kring den eller tidigare?...
Håller mig förvisso 99% till PC och 1% till PS5

Att spela spel när man inte är hemma eller när familjen blockar tv/dator

Permalänk
Medlem

Jag velar, jag villhöver en för att spela emulatorer. Samtidigt kan man hacka switchen för att göra samma sak.
Men dessutom kan de flesta spel jag vill spela ändå spelas genom Nintendos online-tjänst på switchen.

Kanske är det så att det är bäst att låta bli, men vad ska man annars göra i sängen om inte för att spela A link to the past på en Steam Deck OLED...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ser inte vitsen med en sådan här "konsoll"? Vad är hypen kring den eller tidigare?...
Håller mig förvisso 99% till PC och 1% till PS5

Tidigare pendalde jag över 2 timmar om dagen till/från jobbet innan jag flyttade.
Om jag ännu idag skulle göra det hade jag absolut köpt denna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rewoX:

Ser inte vitsen med en sådan här "konsoll"? Vad är hypen kring den eller tidigare?...
Håller mig förvisso 99% till PC och 1% till PS5

Har man småbarn så är det kanske lättare att förstå ;).

Den absolut största fördelen är väl quick resume. Från att jag lyft upp konsolen i näven tar det ungefär 1 sekund till att jag kan fortsätta spela där jag var innan. Yeah - really.
Jag behöver inte starta datorn. Jag behöver inte starta steam, jag behöver inte starta spelet och inte ladda in saven.
Bam så är man direkt tillbaka där man slutade sist.

Det gör att jag kan chansa på ett spelsession när tillfälle dyker upp. Avbryts det med sysslor så gör det inget.
Funkar såklart för single player bara hehe.

Dessutom är det aningen mer socialt att sitta med i soffan än att skärma av sig vid datorn.

Men ja. Det beror såklart på förutsättningarna man har. Hade jag bott själv så hade jag väl suttit framför den stationära jag med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Ser inte vitsen med en sådan här "konsoll"? Vad är hypen kring den eller tidigare?...
Håller mig förvisso 99% till PC och 1% till PS5

För mig är det variationen. Ett annat sätt att spela, känns som en mer intim mysfaktor på något sätt som är trevlig ibland.
Lirar då oftast sådana spel jag förmodligen inte skulle spela på datorn. Grafiskt simplare indiespel, (peka/klicka)äventyrspel osv.
Den var även sjukt bra att ha på semestern då det var kasst väder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Jag velar, jag villhöver en för att spela emulatorer. Samtidigt kan man hacka switchen för att göra samma sak.
Men dessutom kan de flesta spel jag vill spela ändå spelas genom Nintendos online-tjänst på switchen.

Kanske är det så att det är bäst att låta bli, men vad ska man annars göra i sängen om inte för att spela A link to the past på en Steam Deck OLED...

Nu har jag ingen switch. Bara en steamdeck.
Men kan du ändå köra grejerna på switchen så är väl det en ganska mycket smidigare/lättare enhet vad jag förstått.
Där finns ju ändå en fördel med det du reda har.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Fin produkt jag gärna skulle äga men tror inte jag kommer köpa någon.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag skulle stå över eftersom jag har varit så sjukt nöjd med min LCD-variant. Sedan tänkte jag om. Med tanke på hur många timmars glädje jag har fått ut av den här redan så kommer det att vara värt att uppgradera till bättre skärm och batteritid.

Sedan får någon annan chansen att köpa min begagnade och prova själv om den kan ha lika stor glädje av den här manicken, fast mycket billigare. Alla vinner.

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt ny så ja.
Nu har jag en vanlig 512gb. Riktigt nöjd.
Har även en 512gb sd kort för emulering osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

"Nej, men jag hade väldigt gärna viljat ha en"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ska åka bort över jul så vore nice att ha en då. Kommer nog sälja den därefter då den antagligen inte får se så mycket användning hemma. Hoppas att den är lika populär som den första är och att jag kan få den såld för det jag betalade

Permalänk
Medlem

Köper en direkt :). Var lite småsugen på en steam deck med LCD men var inte helt nöjd med skärmen/kylsystemet/batteritiden.

Allt det verkar ju vara märkbart bättre så nu är det dags!

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken, men tveksam då jag har en kompetent stationär och mestadels håller mig hemma.

Quest 3 (128) och Steam Deck OLED (512) kostar ungefär samma, misstänker att den förstnämnda ger mer variation (och fysisk träning) för någon i samma sits. Men ingen av dom känns som ett helt klockrent val. 🤔

Permalänk
Medlem

"Villhöver" men lågt prioriterat dessa tider

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har man småbarn så är det kanske lättare att förstå ;).

Den absolut största fördelen är väl quick resume. Från att jag lyft upp konsolen i näven tar det ungefär 1 sekund till att jag kan fortsätta spela där jag var innan. Yeah - really.
Jag behöver inte starta datorn. Jag behöver inte starta steam, jag behöver inte starta spelet och inte ladda in saven.
Bam så är man direkt tillbaka där man slutade sist.

Det gör att jag kan chansa på ett spelsession när tillfälle dyker upp. Avbryts det med sysslor så gör det inget.
Funkar såklart för single player bara hehe.

Dessutom är det aningen mer socialt att sitta med i soffan än att skärma av sig vid datorn.

Men ja. Det beror såklart på förutsättningarna man har. Hade jag bott själv så hade jag väl suttit framför den stationära jag med.

Ah okej, check
Jo jag har två barn, en på 2år och en på 6år...
Men jag är väl iofs mest inriktad på FPS-spel och enbart online... så vill ha mus & tangentbord, hög fps, grafik och upplösning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Har man småbarn så är det kanske lättare att förstå ;).

Den absolut största fördelen är väl quick resume. Från att jag lyft upp konsolen i näven tar det ungefär 1 sekund till att jag kan fortsätta spela där jag var innan. Yeah - really.
Jag behöver inte starta datorn. Jag behöver inte starta steam, jag behöver inte starta spelet och inte ladda in saven.
Bam så är man direkt tillbaka där man slutade sist.

Det gör att jag kan chansa på ett spelsession när tillfälle dyker upp. Avbryts det med sysslor så gör det inget.
Funkar såklart för single player bara hehe.

Dessutom är det aningen mer socialt att sitta med i soffan än att skärma av sig vid datorn.

Men ja. Det beror såklart på förutsättningarna man har. Hade jag bott själv så hade jag väl suttit framför den stationära jag med.

Betoning på "aningen" mer socialt... Och då känner jag är att jag är snäll.

För min del skulle jag se det som så att sitter man i soffan kikar man på samma sak allihopa. Annars kan man ju lika gärna dra iväg och skärma av sig var och en för sig? Gör ju varken till eller från allvarlig talat. Man är ju redan avskärmad på alla vis annat än fysiskt när man sitter i soffan och glor på mobilen eller annan enhet som en uggla. Varför sitta där öht då?

Tekniskt sett hör man ju fortfarande (om man inte har lurar på sig dvs men då om något... Vad gör man ens där då?). Men man sabbar ju sin egen spelupplevelse. Om något händer på TVn i filmen eller whatever och alla som kikar aktivt reagerar på något så är man ju inte med på noterna ändå pga fokuserar man på spelet kommer man inte uppfatta det andra som sker runt en annat än sporadiskt och vice versa.

De andra fallen ger jag dig. Om man nu är en sån som är ok med sporadiska korta sessioner. Jag personligen vill ha några timmar annars tappar jag all lust att lira och gör något annat istället så gör mig är det inte en faktor 😅

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Betoning på "aningen" mer socialt... Och då känner jag är att jag är snäll.

För min del skulle jag se det som så att sitter man i soffan kikar man på samma sak allihopa. Annars kan man ju lika gärna dra iväg och skärma av sig var och en för sig? Gör ju varken till eller från allvarlig talat. Man är ju redan avskärmad på alla vis annat än fysiskt när man sitter i soffan och glor på mobilen eller annan enhet som en uggla. Varför sitta där öht då?

Tekniskt sett hör man ju fortfarande (om man inte har lurar på sig dvs men då om något... Vad gör man ens där då?). Men man sabbar ju sin egen spelupplevelse. Om något händer på TVn i filmen eller whatever och alla som kikar aktivt reagerar på något så är man ju inte med på noterna ändå pga fokuserar man på spelet kommer man inte uppfatta det andra som sker runt en annat än sporadiskt och vice versa.

De andra fallen ger jag dig. Om man nu är en sån som är ok med sporadiska korta sessioner. Jag personligen vill ha några timmar annars tappar jag all lust att lira och gör något annat istället så gör mig är det inte en faktor 😅

Det kan ju vara hur mysigt som helst att sitta i soffan med en partner och spela var sitt mysigt lugnt singleplayer spel! En spelar på TVn, den andra på en handhållen. Pausar man lite då och då och kollar hur det går för den andra, visar upp om man gör något extra kul. Bara sitter nära och har det mysigt. Det är en helt annan upplevelse än att sitta vid var sin dator!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av rewoX:

Ser inte vitsen med en sådan här "konsoll"? Vad är hypen kring den eller tidigare?...
Håller mig förvisso 99% till PC och 1% till PS5

Som småbarnsfar så är vitsen för mig att jag kan fortsätta med min hobby utan att känna att jag stänger in mig och blir asocial samt missar vad som händer i hemmet och med mina barn. Steam Deck och Nintendo Switch är två produkter som är utmärkta för den som vill sitta med i soffan eller på andra sociala platser i hemmet men ändå vill spela favoritspelen på PC, infallet med Steam Deck.

Den är inte en ersättare av min stationära PC utan ett komplement.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har redan steamdeck som jag uppskattar mycket, men har inte spelat så många timmar, men 80 % av de timmar jag spelade skulle jag ej kunnat spela på min stationära dator av olika anledningar.

Det som jag mest skulle vilja ha med den nyare Steamdeck OLED är den bättre batteritiden.

Men använder den lite för lite för att uppgradera till den nya.

Ni som inte testat en Steamdeck, gör det om ni får chansen!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Gillar tanken men den passar inte i mitt liv. Pendlar inte och när jag väl har tid att spela har jag datorer att göra det på.

Permalänk
Medlem

Jag brukar annars vara en person som uppgraderar datorn väldigt sällan. Satt med en 3770K och gtx 680 tills gtx 2070 släpptes och hade kavr cpun tills 5800X släpptes.

Men steam decken har jag verkligen uppskattat så otroligt mycket, och uppdateringarna är precis vad jag saknar! Tänker sälja min nuvarande steam deck 512gb och köpa en oled. Den bättre skärmen är jag galet pepp på!

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig vara en "on the go" gamer på något sätt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Tycker inte om konceptet att spela ”vanliga” spel på miniskärmar förstör upplevelsen för mycket för mig. Varje gång jag testat att spela portabelt på switch eller strömmat spel till telefonen har jag gett upp rätt fort. Har jag inte tillgång till tv/datorskärm står jag hellre över och gör något annat.
Däremot spel gjorda för ex Gameboy eller 3ds tycker jag fungerar bra.

Kan hända jag är mer villig att kompromissa den dagen jag blir ansvarig för småbarn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zemlan:

Betoning på "aningen" mer socialt... Och då känner jag är att jag är snäll.

För min del skulle jag se det som så att sitter man i soffan kikar man på samma sak allihopa. Annars kan man ju lika gärna dra iväg och skärma av sig var och en för sig? Gör ju varken till eller från allvarlig talat. Man är ju redan avskärmad på alla vis annat än fysiskt när man sitter i soffan och glor på mobilen eller annan enhet som en uggla. Varför sitta där öht då?

Tekniskt sett hör man ju fortfarande (om man inte har lurar på sig dvs men då om något... Vad gör man ens där då?). Men man sabbar ju sin egen spelupplevelse. Om något händer på TVn i filmen eller whatever och alla som kikar aktivt reagerar på något så är man ju inte med på noterna ändå pga fokuserar man på spelet kommer man inte uppfatta det andra som sker runt en annat än sporadiskt och vice versa.

De andra fallen ger jag dig. Om man nu är en sån som är ok med sporadiska korta sessioner. Jag personligen vill ha några timmar annars tappar jag all lust att lira och gör något annat istället så gör mig är det inte en faktor 😅

Vad jag gör i soffan? Jag är hyfsat närvarande och lyssnar på när det kallas på en.
Ungar kallar på en ungefär två miljoner gånger i timman de vakna timmarna. Sitter man i olika rum så behöver de dels skrika mellan rummen (för nej - de går inte till rätt rum och ber artigt varje gång). Det tar tid att gå fram och tillbaka mellan rummen för allt (för mig - det är jag som får gå fram och tillbaka).
Sedan kan jag väl själv känna en viss tristress av att se på gabbys dockskåp eller bamse när jag sett samma avsnitt några gånger. Där kanske vi är olika ;).

Sabbar det inte spelupplevelsen? Jo. Det gör det.
Eller det påverkar iaf. Alternativet är att inte spela alls längre.

Läggningspassen håller på mellan 20 och 22 oftast där det kallas på båda päronen i omgångar. Det är väl främst här det är guld att kunna försöka klämma in lite spelande. För att det är värt att chansa på att starta en spelsession när partnern försöker få den lille i säng. Men så kallas det på vatten, på välling, på att hitta gossedjur, böcker,hämta pottan, yadda yadda.
Uppstarten av steam deck spel tar ingen tid längre. Eller att avsluta. Och ibland vet man inte om man kan komma tillbaka till spelet samma kväll. Så där är väl kanske den främsta fördelen.

Efter läggpasset är det givetvis bättre att spela. Men nu för tiden orkar jag inte starta spel efter 22. Jag är för trött.

Så det är väl lite vad det är just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Enheten är fortfarande för långsam för att jag ska kunna ha roligt med den.

Permalänk
Medlem

Sugen på OLED-versionen men har redan en och inväntar nog SD 2.0 istället. Hade det funnits ett smidigt sätt att uppgradera främst skärmen eller byta ut LCD-utgåvan mot OLED hade jag slagit till. Känner det finns annat jag hellre lägger pengarna på för stunden.

Hade jag köpt en idag hade det varit någon av OLED-versionerna iallafall. Har 500GB-utgåvan idag.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...