Helgsnack: Tipsa om lättdrivna spel!

Permalänk
Medlem

Håller på med min typ årliga genomkörning av Deus Ex. Dvs originalet från 2000, som fortfarande är min absoluta favorit i serien.

Det må vara grafiskt primitivt och rätt clunky i kontrollerna (vilket kan hanteras genom att köra någon lite långsammare stealthbuild), men genomlid den första rätt sega banan, så utvecklar det sig till något vansinnigt bra. Särskilt storyn är helt fantastisk, är nästan avis på de som aldrig spelat det och får göra det för första gången

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

De första 10 på listan över de mest spelade spelen på Steam? (Baldurs Gate 3 är det med marginal tyngsta).

Det som Tech reviewers håller på med när de envisas med att referera till de tyngsta spelen med de högsta inställningarna handlar inte om att reflektera spelmarknaden, det har andra syften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Japp, men med verkligen varierande kvalitet på dom.

En favorit är dock RA2APYR (Red Alert 2 Almost Perfect Yuri's Revenge). Blir lite meta nu, men det är en mod till Mental Omega som lägger till den klassika kampanjen från RA2 och "remastrar" den till samma stil som Mental Omegas egna kampanjuppdrag. Alltså en modd till en modd som tar tillbaka orginalspelets story fast moddad. Typ.

Spana även in Forged Alliance Forever, som är Supreme Commanders onlineklient. Väldigt uppfräschat emot standard Supreme Commander.

Låter fint, får mecka med lite mods till helgen

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Testade det på LAN en gång, otroligt kul och har helt glömt bort det, tack för tipset

ja men jag tycker det skiner bäst när man laddar ned olika expansioner där de nyaste gör så att det fungerar bra på även moderna datorer.
escalation är en bra mod men jag själv har snickrat ihop ett eget lite hopkok med bland annat TAUIP som jag gillar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Crosscode för den som gillar Action RPGs.

Det är bara några år gammalt, har charmig pixel-baserad grafik, jättebra action, utmanande pussel och trevlig story.

Permalänk
Medlem

Nyligen släppta stronghold

12-15 euro på Steam.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

11* år gamla Dragon's Dogma - Dark Arisen. Capcoms single player "Dungeons & Dragons meets Monster Hunter".
Kom nyligen till Switchen, så ungefär den prestandan som krävs. Extremt dåliga försäljningsiffror vid releasen som delvis sammanföll med Skyrim, men har sedan klättrat till att bli en av Capcoms bättre säljande titlar (ibland top 20 tror jag) och DD2 utannonserades för något år sedan.

Felaktig länk formatering
Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Tack för att du nämnde spelet! Är nog efter över 30 års spelande det spel jag förhoppningsvis har med mig om jag strandat på en ö och behöver bygga en kokosnötsdator för att få något att sysselsätta mig i väntan på räddning.

Spelat sedan lanseringen, har hundratals timmar, förmodligen närmare 1000 över alla plattformar jag har spelet på. Startar en ny karaktär och kör om från början typ vart annat år eller så, gillar speciellt att försöka optimera tiden tills växthuset är tillgängligt, men sedan allt mysigt "late game" innehåll som kommit under åren.

I regel alltid första spelet jag föreslår om någon funderar på att börja spela något eller något helt annat än det de normalt spelar.

11/10. Förvaltat Harvest Moon/Story of Season arvet perfekt och utvecklat konceptet och genren enormt.

Om du gillar bas star dew valley så borde du testa stardew valley Expanded tillför otroligt mycket nytt till spelet.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/KQSIT18bOvg?si=e6WI7LdTPMhI2EVU

Kom att tänka på denna, när får vi en Alan wake 2 voodoo 2 patch😄

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Magicka 1 & 2. Sjukt rolig local co-op på samma skärm. Dra ihop ett par kompisar och ha kul ett par helger.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

FTL och Into The Breach.

FTL kan tynga en klen CPU rätt mycket och jag är inte säker på varför men det kan ju bero på att det kanske inte är så vältrådat.
Det kan bli lite irriterande lagg ibland, utan klar anledning. Ingenting speciellt som händer med spelet, det bara drar mycket CPU.

Mount & Blade samt Warband är lättdrivna, Bannerlord har jag ingen aning om men förmodligen samma sak där.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Nä jag går inte köper en såna där "vuxenfilmsglasögon" för att spela igenom ett spel och sedan hamnar "vuxenfilmglasögon" i en kartong. Jag är inte direkt någon fantast. Bara det att dom flesta spel som släpps är repetition av något annat spel nuförtiden.

Har dock "spelat" igenom Alyx via youtube

Många spel som jag kört den varianten på nuförtiden. Kan vara rätt gött att någon annan spelar åt en. Samt behöver inte uppgradera och såna där dyra grejer.

Nej precis, helt jätteonödigt, för det är ju synd att man kan upptäcka något nytt.
HL3, vem skulle liksom vilja att det släpptes, jättedrygt att behöva spela igenom.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Wasteland-serien om man gillar turn based strategy rpg!

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Source-spelen CSS och HL2 har nog de flesta spelat. Men jag vill lyfta fram Day of Defeat Source. Det finns fortfarande ett antal servrar med engagerade spelare, rätt hög medelålder på spelarna så det är en lite mer vuxen stämning än i andra spel.

Spelet i sig håller sig utmärkt än idag, det känns verkligen inte som att det släpptes redan 2005.

Ohh Det var inte igår man spelade det Blir nog att ladda hem ikv. Tackar för tipset

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Battlebit remastered, riktigt cleant spel med battlefield känsla.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Nej precis, helt jätteonödigt, för det är ju synd att man kan upptäcka något nytt.
HL3, vem skulle liksom vilja att det släpptes, jättedrygt att behöva spela igenom.

Korrekt uppfattat.

Permalänk
Medlem

De har säkert nämnts, men indie-titlar brukar ju vara guld som lättdrivna spel.
- The Messenger
- Hyperlight drifter
- Sea of stars
- Shovel knight
- Eastward
- Hollow knight

etc etc

Permalänk
Medlem

Highfleet

Permalänk
Medlem

Pizza Tower

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

FTL och Into The Breach.

Hur är "övergången" från ftl till breach? Har vi bara spelat ftl men vet att de är från samma studio. Gillade nivån av "komplexitet" i ftl och är lite rädd att breach är rörigare (jag gillade factorio men jämfört med ftl kändes det lite för komplext för min smak).

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Hur är "övergången" från ftl till breach? Har vi bara spelat ftl men vet att de är från samma studio. Gillade nivån av "komplexitet" i ftl och är lite rädd att breach är rörigare (jag gillade factorio men jämfört med ftl kändes det lite för komplext för min smak).

Skulle säga att det är ungefär samma komplexitet, även om spelen är helt olika varandra.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Skulle säga att det är ungefär samma komplexitet, även om spelen är helt olika varandra.

Tills man börjar köra med större mods i Factorio

EDIT: såg att du menade FTL referensen, men min kommentar får stå kvar

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT