EU enas om digital plånbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Skillnaden är väl då kanske att man inte kan återställa en bostad genom att snabbt besöka en elektronikbutik och sedan lägga en timme på att installera och logga in i appar.

Det enda jag ser som skulle kunna vara ett problem är att aktivera ett bank-id. Men även här finns lösningar. Du kan ha bankdosan med dig men skiljt från telefonen (2 stölder alt. två samtidiga haverier). Du kan också lämna bankdosan hemma hos ex. familj som på begäran kan ge dig koder från bankdosan. Om man nu skulle införa ett system med denna typ av digitala pass så kan man också införa mekanismer likt detta, ex hårdvarunycklar för att återaktivera både bank-id och sitt pass. Det finns ingenting som säger att du ens måste ha ett fysiskt pass överhuvudtaget, än mindre att du behöver det för att aktivera din digitala motsvarighet.

Det jag försöker få fram här är att det är tekniskt möjligt. Men man kan såklart även implementera lösningen så det blir tekniskt omöjligt utan att gå in på en myndighet, bevisa att man kan göra 5 backflips på raken och äta en smörgås med räkost på inför en handläggare.

Sen får vi inte glömma, allt det här är bonus. Det värsta fallet är fortfarande att du står där utan pass och måste ringa ambassaden. Så allt det här är bara en potentiell förbättring med samma svårighetsgrad på det sämsta läget.

Jag är övertygad om att jag skulle kunna återställa min telefon till samma stadie som den just nu befinner sig från en fjärran ö givet att jag har internetuppkoppling.

Det är naivt att tro att man ska kunna lägga in saker i en "kall" mobil utan nån form av hårdvara som är fristående, som ett fysiskt pass eller en signeringsdosa (typ digipass eller motsvarande). Hur skulle man verifiera sin identitet på annat vis? Om det var så lätt som du inbillar dig, skulle identitetskapningar bli lika vanliga som fortkörningar är i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Precis och min logik var att låt oss aldrig hoppas se dessa konspirations teorier blir till någon verklighet.
Bara så helt enkelt finns inte mer o diskutera om detta.

Men som sagt skönt att EU börjar ro detta i hamn och hoppas det ska få mycket bra nytta oss alla

Du är väldigt vag här. Vad exakt menar du är konspirationsteorier? Riskerna med detta förslag plus Chat Controls andra iteration är ingen konspirationsteori. Det finna ingen påstådd sammanslutnkng i skuggorna bakom. Luktar snarare lite ad hominem från din aida med att slänga pejorativ på någon som argumenterar annorlunda.

Det är bara en urholkning av grundläggande fri- och rättigheter. Läs detta inlägg: #20256650 och kanske https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-forslaget-chat-control-...

Det är alltså ingen risk som några stollar kokat fram på kammaren utan ett reellt hot som kommer att vara svårt att bavka bort väl på plats. Indikationsglidning är inte ovanligt. Denna artikel ligger väl närmst till hand i det aktuella fallet som exempel på glidning: https://www.svd.se/a/f23bba52-9625-30c4-b692-cbf1e2768ad7/fra...

Så kort sagt, jag sympatiserar med att foliehatrskonspirationer inte har i möblerade rum artt göra men reservera begreppet till dessa och använd ej som skällsord.

Permalänk
Medlem

Allt sånt här påminner mig om V for Vendetta " filmen "
Vi kommer inom en snar framtid va totalt ägda av några större företag som även handplockar länders regeringar, allt för att kunna driva sina intressen utan konflikter.
Tyvärr så spelar det ingen roll vad VI den lilla människan tycker och tänker, bollen har börjat att rulla.
Jag spår en hemsk framtid för våra barn där man får rätta sig i ledet eller va en outsider.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är väl bara jag som inte riktigt ser poängen med nationellt id-kort då pass funkar överallt.

Pass är mycket större än id-kort. Jag har mycket hellre id-kort än pass pga storleken.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad löser det här för problem?
Varför ska jag ge ut mitt id till företag som använder mig som produkt?
Eller till butiker på nätet?

Idag har jag konton med användarnamn och lösenord.
Behöver jag legitemera mig till myndigheter finns BankID och Freja.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lembritt:

Vad löser det här för problem?
Varför ska jag ge ut mitt id till företag som använder mig som produkt?
Eller till butiker på nätet?

Idag har jag konton med användarnamn och lösenord.
Behöver jag legitemera mig till myndigheter finns BankID och Freja.

Så istället för att ge ut ditt myndighets-id till privata företag, väljer du att lagra ditt id hos privata företag för att legitimera dig hos myndigheter?

🤪

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Det finns ju en rad sätt att implementera detta på som gör det betydligt svårare att bli av med. Ett pass som försvinner. Game over.

En telefon som försvinner? Du kan skaffa en ny telefon och verifiera din identitet igen på något sätt, digital nyckel, yubikey + lösenord etc. Säger inte att just exakt det är en perfekt lösning, men det är lösbart. Känns betydligt enklare än att åka till ambassaden och lösa ett nytt pass...

va i? om jag måste byta bank id nu är det fan svårt med bara den gamla telefonen med bank id bredvid. Om man blir av med den så skickar dom post hem till din adress hur fan det ska hjälpa dig utomlands är en bra jävla fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Otroligt nöjd med att ha allt i mobilen/klockan.

- Betalar med Apple Wallet
- Har kollektivtrafikkortet i mobilen
- Har ID i Bank ID
- Har alla butikers medlemsskap kopplat till betalkort jag använder apple pay för
- Checkar in på jobbet med mobilen/klockan
- Gymkortet i mobil/klocka
- Hemnycklar i mobilen, har med fysiska taggen ibland dock
- flyg/tågbiljett digitalt

Det enda som verkligen saknas är nationellt id kort/pass i mobilen/klockan så kan man lämna allt skrot hemma. Hoppas detta fixar det.

Var funkar IDt du har i Bank ID?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Undrar ju så smått om detta verkligen är Sweclockers, ett forum för *teknikentusiaster* eller om jag hamnat på Vaken.se eller kanske Facebook?

Bakåtsträvande teknofober, konspirationsteorier och annat nonsense i mängder. Hoppas några här iaf är betalda ryska troll, annars blir jag på allvar orolig för folkhälsasan.
På vilket sätt är dagens system, där *bankerna har monopol* bättre och mindre sårbart än ett system där staten har kontroll?
sist jag kollade är enskilda banker lättare att muta, och har fler allvarliga dataintrång, än staten har.
Vidare kan detta användas i *hela EU* till skillnad får bank-Id.

Sist men inte minst så kan man på sikt skrota fysiska pass som varannan jeppe på darknet trycker så kriminella har sjutioelva identiteter och kan röra sig fritt. Att förfalska en digital handling och kontinuerligt undvika kontroll är markant svårare än ett fake-ID, de kan du ju köpa på Etsy och lyra folk på bolaget.

Näe, teknofober gärna vara kvar i anno 1900 blankt.
Moderna människor som inte tror internet är en fluga, kan med nöje kliva in i 2000-talet med bättre service och möjligheter.

Det har alltid varit så här bland datorentusiaster. Få andra är så ointressanta för polis och myndigheter samtidigt som de ska ha VPN och superkrypterade hårddiskar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

så de lär nog hitta nått system för att kunna tvinga dig betala för fysiska id korten

Fast jag vill ju ha fysiskt ID. Jag vill bara inte känna mig tvingad att behöva gå igenom processen att skaffa nytt om det inte passar just då för att inte riskera att vara utan någon sorts giltigt ID för då blir det ju ännu krångligare att skaffa det igen. Så om jag kan skita i att mitt ID går ut och vänta ett par månader tills jag känner för det och då skaffa nytt med hjälp av det digitala så är ju det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

va i? om jag måste byta bank id nu är det fan svårt med bara den gamla telefonen med bank id bredvid. Om man blir av med den så skickar dom post hem till din adress hur fan det ska hjälpa dig utomlands är en bra jävla fråga.

Inga problem med min bank. Har aldrig behövt någon post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Du är väldigt vag här. Vad exakt menar du är konspirationsteorier? Riskerna med detta förslag plus Chat Controls andra iteration är ingen konspirationsteori. Det finna ingen påstådd sammanslutnkng i skuggorna bakom. Luktar snarare lite ad hominem från din aida med att slänga pejorativ på någon som argumenterar annorlunda.

Det är bara en urholkning av grundläggande fri- och rättigheter. Läs detta inlägg: #20256650 och kanske https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-forslaget-chat-control-...

Det är alltså ingen risk som några stollar kokat fram på kammaren utan ett reellt hot som kommer att vara svårt att bavka bort väl på plats. Indikationsglidning är inte ovanligt. Denna artikel ligger väl närmst till hand i det aktuella fallet som exempel på glidning: https://www.svd.se/a/f23bba52-9625-30c4-b692-cbf1e2768ad7/fra...

Så kort sagt, jag sympatiserar med att foliehatrskonspirationer inte har i möblerade rum artt göra men reservera begreppet till dessa och använd ej som skällsord.

Så med att fiska med latinska ord ska jag svara dig tänker du? Samma svar som innan från mig, finns inget mer att diskutera

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Fast jag vill ju ha fysiskt ID. Jag vill bara inte känna mig tvingad att behöva gå igenom processen att skaffa nytt om det inte passar just då för att inte riskera att vara utan någon sorts giltigt ID för då blir det ju ännu krångligare att skaffa det igen. Så om jag kan skita i att mitt ID går ut och vänta ett par månader tills jag känner för det och då skaffa nytt med hjälp av det digitala så är ju det bra.

Så ha fysiskt id då och var glada, ni läser in en massa saker i nyheten som inte står där. Och det har alltid kostat pengar att få ett fysiskt id-kort eller pass, för närvarande 400kr för nationellt id-kort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Sötast

Herregud.
ID/körkort/pass har man för att man MÅSTE identifiera sig i vissa situationer.

Vem sitter på EU's kontor och tänker att det vore sjukt nice att slippa behöva hitta på en epost för att regga sig på facebook, mycket bättre att man ger ut all sin faktiska identifikation till bolag utomlands så att de **verkligen** utan tvekan kan permanent markera vem du är för all framtid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Så ha fysiskt id då och var glada, ni läser in en massa saker i nyheten som inte står där. Och det har alltid kostat pengar att få ett fysiskt id-kort eller pass, för närvarande 400kr för nationellt id-kort.

Det är du som kommer och är surpuppa och "läser in massa saker" i vad jag skrivit som inte står där. Om du vill svara honom så svara honom och inte mig.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen större skillnad med detta än att staten ger ut ditt pass? Det där med webbläsarnas cert-root bör de väl lösa och fixa innan det ratificeras, men frågan är hur stor skillnad det är mot dagens slumpmässiga globala root-cas, inget speciellt med dem förutom att de var tidigt ute

Permalänk

Digital ID, ok. Digital valuta utfärdad av EUs centralbank ger jag inte mycket för. Varför involvera sej i andra medlemsländers ekonomiska situation överhuvudtaget? Det gör man med en gemensam valuta. Sverige var kloka med att stanna utanför EMU, kanske ser ut som en konstig sak att säga i nuläget då kronan är så svag. Men att ha en skiljevägg mot ekonomiska olyckor i Tyskland eller valfritt storland i EU, det är sunt tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanadagoose:

Det är roligt hur ni i kommentarerna tror staten gör dig en tjänst

Ungefär lika roligt som alla som tror att statens enda syfte är att kontrollera medborgarna.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Behövs en besprutning av Brysselkålen mot dumma idér. Krävs en Brysselkål anpassad mobil, pris 15000 euro, (kan bara köpas i Bryssel å kan ej skickas, måste hämtas personligen i Bryssel).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Om det inte räcker med ChatControl för att inse att det går åt "Kinahållet" så vet jag inte vad som kan övertyga en.
Men lägg ihop chatcontrol med Artikel 45 och ett digitalt EU-id som i praktiken kommer vara obligatoriskt för att nyttja samhällstjänster inom några år så har du ett system som skulle göra varenda diktator avundsjuk.

Men vi får väl bara hoppas på att inte snaran dras åt ännu hårdare kring människor med fel åsikter i framtiden, detta kan dock såklart ingen vara säker på. När instrumenten väl finns på plats så är det svårt att se att dom inte kommer missbrukas, det har vi lärt oss av historien.

Tyder ju enbart på att man inte har minsta aning om vad Chat Control 2.0 är öht om man nu tror att det påminner om Kina. Och det säger jag som stark motståndare till Chat Control 2.0.

Det du gör är att argumentera för NU vad motståndare till CC2.0 hävdar att det finns risk att den EN DAG ev kan bli (och då en risk som enbart beror på vad som är tekniskt möjligt och inte vad man har höjt som intresse från politiken).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Mobilen är fysisk, men funktionen är inte det. En död, krossad mobil är fortfarande ett fysiskt objekt, men funktionen är helt borta. Ett pass som man spillt kaffe över är fortfarande ett pass. Och pass är inte i närheten lika stöldbegärliga, eller lika stöldmöjliga, som mobiler. Pass har man undanstoppade i innerfickor eller liknande, medan mobiler används "i det fria" stora delar av tiden, lätta att norpa för en förbipasserande skurk.

Ok, mobilen blir stulen på resan. Och sen då? Enligt mig så kan tjuven inte göra så mycket med mobilen. Och du skulle lätt kunna skaffa en ny och hämta hem ett nytt ID. Ser inte alls problemet.

Permalänk
Medlem

Digital plånbok, CBDC valuta, digitalt pass/ID, social credit score...hmm Kommunist..förlåt EU är ute på hal is. Allt detta kan/kommer att användas till att kontrollera befolkningen. Sköter du inte dig (enligt deras tycke då) så stänger de bara av möjligheten till att resa, köpa mat m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Tyder ju enbart på att man inte har minsta aning om vad Chat Control 2.0 är öht om man nu tror att det påminner om Kina. Och det säger jag som stark motståndare till Chat Control 2.0.

Det du gör är att argumentera för NU vad motståndare till CC2.0 hävdar att det finns risk att den EN DAG ev kan bli (och då en risk som enbart beror på vad som är tekniskt möjligt och inte vad man har höjt som intresse från politiken).

Nej det är klart, möjligheten för makthavare att totalövervaka sin befolkning är ju raka motsatsen till Kina, det förstår alla.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Var funkar IDt du har i Bank ID?

Bra fråga, först var det nästan ingen det funkade hos.
Men nu verkar det funka på de flesta ställen. Har handlat hos bolaget med bank id - digitalt id kort

https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/1-miljon-har-skaffat-di...

Tror dock att det kommer bli stort. För några veckor sen passerade dom miljongränsen, så blir nog fler och fler som ger möjligheten att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kom igen, lägg till pass. Tröttsamt att behöva ta med sig varje gång man ska till utlandet.

Fan va vissa har blivit lata. Är det så tungt att bära med sig lite papper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Fan va vissa har blivit lata. Är det så tungt att bära med sig lite papper?

Nej, men det är ytterligare en sak man kan tappa bort/tvingas leta efter.
Behöver inte ha med lathet att göra.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Nej, men det är ytterligare en sak man kan tappa bort/tvingas leta efter.
Behöver inte ha med lathet att göra.

Ursäkta men om man inte kan hålla reda på ett pass då förtjänar man inte att får resa på semester.
Är ju lite lathet om man inte "orkar" hålla reda på sina saker.
Men ja det finns ett antal personer som inte vet att ett pass är en värdehandling och de en sådan borde man ha koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Ursäkta men om man inte kan hålla reda på ett pass då förtjänar man inte att får resa på semester.
Är ju lite lathet om man inte "orkar" hålla reda på sina saker.
Men ja det finns ett antal personer som inte vet att ett pass är en värdehandling och de en sådan borde man ha koll på.

Vem har sagt något att "orka" hålla reda på saker?
Du kanske inte har något problem med det. Var glad för det istället för att klaga på andra.
Varför stör det dig om andras liv blir enklare?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag hör aldrig om mobilstölder längre, en död telefon går att byta ut betydligt enklare än ett pass.

Fast vad gör du om telefonen dör när du är utomlands och den innehöll din enda ID-handling?

Du kan ju inte bara skaffa en ny telefon och helt magiskt finns ID-handlingen där efter du stoppat in simkort och loggat in. Om det blir så enkelt så är det verkligen inte säkert.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Fast vad gör du om telefonen dör när du är utomlands och den innehöll din enda ID-handling?

Du kan ju inte bara skaffa en ny telefon och helt magiskt finns ID-handlingen där efter du stoppat in simkort och loggat in. Om det blir så enkelt så är det verkligen inte säkert.

Gör väl som nu, vad man nu gör, eller gör enligt då gällande riktlinjer? Lika enkelt eller svårt antar jag, hur tror du det blir?