Vad brukar er el kostnad ligga på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Ungefärligt:

Sommar: 750 - 1000:-
Vår/höst: 1200 - 1800:-
Vinter: 4000 - 10000:- (snitt 6000:- dec - mars).

För vintern var väl lite speciell. Eller ja, jag hoppas den var lite speciell men jag räknar med någon räkning upp emot 10000 denna vinter igen och blir istället positivt överraskad om det inte sker. 🙂

Årlig förbrukning: ~18000 kWh

Finns det någonting, i så fall vad, som pekar på att kommande tio vintrar inte blir lika "speciella" som den senaste menar du? Förutom att det inte är valår då förstås och det finns inga väljare att smörja med elbidrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fattar jag rätt att 200kWh menas för en månad blir det 250-280W vilket stämmer bra med badrummets storlek.
Problemet är ju att den är ställd på 23 grader, med tanke på siffrorna så gick den konstant eftersom det är varmare än övriga lägenheten.
Testa att ha den på 20 istället.

Det funkar bra såhär, mattor löser problemet och det blir billigare i längden. Provade faktiskt ha den på 20 grader en period och märkte faktiskt ingen direkt skillnad mot att ha den avstängd.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fattar jag rätt att 200kWh menas för en månad blir det 250-280W vilket stämmer bra med badrummets storlek.

200 kWh på en månad är väl snarare 200 kWh / 168 h = 1.2 kW?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Den absoluta majoriteten som bor i lägenhet har inte el som ingår i hyran varken i hyres eller bostadsrätt. Bara för att påminna alla som läser det här.

Själv betalade jag under 50 kr för oktober för min del men det är att jag ej förbrukar så mycket runt 100 kWh per månad och har 16 öre rabatt per kWh på elavgiften från elhandelsbolaget. Kör rörligt.

För ett år sedan betalade jag runt trehundringen. Det var inte kul! Aldrig mer sådana höga elpriser igen!

Kör Göta Energi.

Bor du hemma hos föräldrarna eller försörjningsstöd?

Du tycker 300kr var mycket? Min mamma hade elräkning på 8000kr en månad när
Priserna var som högst med 12000kr pension. Det var mycket. Då eldade de ändå en del för att spara el.

Bor man i lägenhet har man det bra i dessa tider oavsett om man betalar för elen eller inte. Största kostanden är värme och de flesta betalar inte för det. El för lampor och apparater är en lite del bara.

Bor man i lägenhet behöver man inte oroa sig. Köpte hus 2021. Levt snålt och sparat så man kunde köpa ett billigt i liten håla fast man är låginkomsttagare. Sen dess har allt ökat så extremt att man får kämpa för att behålla det. Lånet, maten till barnen, dieseln, elen allt är dyrare än man räknade med när man köpte. Hade jag inte haft fast elpris hade jag nog inte klarat det. Men det går ut nästa år och de pratar om 20% högre priser nästa år pga nya regler. Vi har ingen möjlighet att elda. Det lär bli frys som gäller nästa vinter om de inte håller nere priserna. Har redan nu bara 14 grader i vissa rum när det är minus ute.

Redan nu är det på gränsen att man klarar sig. Pluggar för bättre jobb men det gör att jag just nu har ca 10k i konster i månaden. Räkningarna är på betydligt mer. Frun får bättre men det är ändå så vi tar från sparkontot varje månad för mat. Inte hållbart och hoppas att det vänder snart. Annars kommer pengarna vara slut ungefär om ett år i denna takt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

200 kWh på en månad är väl snarare 200 kWh / 168 h = 1.2 kW?

Om dina månader bara innehåller 168h så visst.

Mer normalt är 720 eller 744. Blandar du ihop det med arbetstid för en månad?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om dina månader bara innehåller 168h så visst.

Mer normalt är 720 eller 744. Blandar du ihop det med arbetstid för en månad?

Jag får skylla på att det är fredag eftermiddag. Jag tog timmar per vecka... Dumstrut på. Effekten blir betydligt rimligare när man använder rätt antal timmar.

Permalänk
Medlem

Värmer upp 241kvm.

Har ett snitt på 570kr/månad i år exkl. nätavgifter.
6200kWh hitintills (rörligt timpris).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Finns det någonting, i så fall vad, som pekar på att kommande tio vintrar inte blir lika "speciella" som den senaste menar du? Förutom att det inte är valår då förstås och det finns inga väljare att smörja med elbidrag.

Gasberoendet håller på att minskas. Nya LNG terminaler byggs, värmepumpsanvändningen ökas i länder som historiskt sett har använt gas till uppvärmning osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Värmer upp 241kvm.

Har ett snitt på 570kr/månad i år exkl. nätavgifter.
6200kWh hitintills (rörligt timpris).

Du måste ha något extremt effektivt då. Jag värmer upp 140kvm en och en halv plan utan källare eller vind med luftvärmepumpen satt på 20 men är kallare i många rum. Går åt 9000kWh och då är det ändå mycket mer effektivt än bara element.

Men du kanske har bergvärme eller fjärrvärme eller väldigt väl isolerat hus.

De säger att 20000 kWh är en normal villa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Du tycker 300kr var mycket? Min mamma hade elräkning på 8000kr en månad när
Priserna var som högst med 12000kr pension. Det var mycket. Då eldade de ändå en del för att spara el.

Bor man i lägenhet har man det bra i dessa tider oavsett om man betalar för elen eller inte. Största kostanden är värme och de flesta betalar inte för det. El för lampor och apparater är en lite del bara.

Bor man i lägenhet behöver man inte oroa sig. Köpte hus 2021. Levt snålt och sparat så man kunde köpa ett billigt i liten håla fast man är låginkomsttagare. Sen dess har allt ökat så extremt att man får kämpa för att behålla det. Lånet, maten till barnen, dieseln, elen allt är dyrare än man räknade med när man köpte. Hade jag inte haft fast elpris hade jag nog inte klarat det. Men det går ut nästa år och de pratar om 20% högre priser nästa år pga nya regler. Vi har ingen möjlighet att elda. Det lär bli frys som gäller nästa vinter om de inte håller nere priserna. Har redan nu bara 14 grader i vissa rum när det är minus ute.

Redan nu är det på gränsen att man klarar sig. Pluggar för bättre jobb men det gör att jag just nu har ca 10k i konster i månaden. Räkningarna är på betydligt mer. Frun får bättre men det är ändå så vi tar från sparkontot varje månad för mat. Inte hållbart och hoppas att det vänder snart. Annars kommer pengarna vara slut ungefär om ett år i denna takt.

Förstår att det är tufft men att säga man inte behöver oroa sig om man bor i lägenhet är lite drygt. Det finns många som lever på marginalen även i lägenhet och inte klarar chockpriser på elen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Du måste ha något extremt effektivt då. Jag värmer upp 140kvm en och en halv plan utan källare eller vind med luftvärmepumpen satt på 20 men är kallare i många rum. Går åt 9000kWh och då är det ändå mycket mer effektivt än bara element.

Men du kanske har bergvärme eller fjärrvärme eller väldigt väl isolerat hus.

De säger att 20000 kWh är en normal villa.

Har bergvärme och ett väldigt väl intrimmat lågtempererat värmesystem. (dock gammalt hus)
21.5-23 grader i hela kåken året runt.

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Hur i hela friden kan du förbruka så lite? Jag får verkligen kämpa för att komma under 300 kWh per månad i en lika stor lägenhet.

Det är nog att för att vi är få i hushållet, kvm spelar nog mindre roll, och sedan att vi inte har stora förbrukare. Kylskåp, vattenkokare, mikro och spis ibland. Nyare tv och inga stationära datorer. Jobbar hemifrån 50% med bärbar dator kopplad till 2 24" skärmar men de verkar inte dra mycket el. Har ny elmätare som jag anslutit tibber läsare på och kan se i realtid vad som drar mycket. Hur många är ni i hushållet och vad är det för apparater som drar el hos dig så du är uppe på 300 kwh/månad?
Tror att vi betalar mer för el i Sverige än vad det kostar i många andra länder i snitt.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Det är nog att för att vi är få i hushållet, kvm spelar nog mindre roll, och sedan att vi inte har stora förbrukare. Kylskåp, vattenkokare, mikro och spis ibland. Nyare tv och inga stationära datorer. Jobbar hemifrån 50% med bärbar dator kopplad till 2 24" skärmar men de verkar inte dra mycket el. Har ny elmätare som jag anslutit tibber läsare på och kan se i realtid vad som drar mycket. Hur många är ni i hushållet och vad är det för apparater som drar el hos dig så du är uppe på 300 kwh/månad?
Tror att vi betalar mer för el i Sverige än vad det kostar i många andra länder i snitt.

https://i.postimg.cc/nhhCpyRz/temp-Image-QWon0m.jpg

Ser att du förbrukat 909 kwh och kostat 1388 kr senaste månaderna, bara en snabb fråga, om du eller om man haft en förbrukning på ca 500 kwh per månad , hade det då kostat ungefär 800-900 kr per månad? Eller är det inräknat andra utgifter också dom där 1388 kr?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Det är nog att för att vi är få i hushållet, kvm spelar nog mindre roll, och sedan att vi inte har stora förbrukare. Kylskåp, vattenkokare, mikro och spis ibland. Nyare tv och inga stationära datorer. Jobbar hemifrån 50% med bärbar dator kopplad till 2 24" skärmar men de verkar inte dra mycket el. Har ny elmätare som jag anslutit tibber läsare på och kan se i realtid vad som drar mycket. Hur många är ni i hushållet och vad är det för apparater som drar el hos dig så du är uppe på 300 kwh/månad?
Tror att vi betalar mer för el i Sverige än vad det kostar i många andra länder i snitt.

https://i.postimg.cc/nhhCpyRz/temp-Image-QWon0m.jpg

Vi är bara två vuxna här. Det är dubbel kyl/frys, spis som används minst två gånger per dag, mikro i köket. Tvättpelaren och paxfläkt i badrummet, golvvärmen av som sagt. I vardagsrummet TV från 2015, HTPC och ljudanläggning men de är bara på när de används. Sambon har en laptop och jag har stationär, de är också bara på när de används.

Har ju så jag kan se förbrukningen timvis hos elleverantören så kanske borde köra ett par dagar utan datorer mm igång och se hur det påverkar förbrukningen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Ser att du förbrukat 909 kwh och kostat 1388 kr senaste månaderna, bara en snabb fråga, om du eller om man haft en förbrukning på ca 500 kwh per månad , hade det då kostat ungefär 800-900 kr per månad? Eller är det inräknat andra utgifter också dom där 1388 kr?

Det här är bara urklipp från Godel som jag köper el från, ej inräknat elnätsavgifter.

Vid elpris 0,35 öre/kwh och EN månad med ca 80kwh förbrukning så tar Godel ca 85kr för el och Ellevio ca 190kr i nätavgift = 275kr för en månad totalt

tillägg
Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Elbiten tar ju ändå upp en del av hyran så den är inte gratis för det. Inget kommer gratis.

Fast om hyran ligger på 3200 :- och elen är så dyr idag som den är så går ju inte matten ihop oavsett hur man vrider och vänder på det.

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt på ca 104kvm. Fjärrvärme. 16A abonnemang. Familj på fyra personer. Månadsförbrukning runt 200kWh. Senaste månadskostnad var totalt 495kr (inkl. abonnemang, nät osv).

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Finns det någonting, i så fall vad, som pekar på att kommande tio vintrar inte blir lika "speciella" som den senaste menar du? Förutom att det inte är valår då förstås och det finns inga väljare att smörja med elbidrag.

Nope! Jag kanske var lite tvetydig men därför jag även skrev att jag får bli positivt överraskad om det inte blir någon räkning uppemot 10k.

Det hopp man lever på just nu är att priserna har varit betydligt billigare senaste månaderna jämfört med tidigare år - man hoppas att det håller i sig men vinter är vinter och svårt att veta vad som händer. 🙂

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Fast om hyran ligger på 3200 :- och elen är så dyr idag som den är så går ju inte matten ihop oavsett hur man vrider och vänder på det.

Fastighetbolaget tar smällen förvisso och kan slå tillbaka om några år när man går tillbaka till normalläge genom att höja hyran mer än normalt för att täcka sina kostnader och skulder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fastighetbolaget tar smällen förvisso och kan slå tillbaka om några år när man går tillbaka till normalläge genom att höja hyran mer än normalt för att täcka sina kostnader och skulder.

Det är många hyresvärdar som försökt höja för att allt blivit så mycket dyrare och det ena och det andra, men väldigt få som fått det att gå igenom. Har blivit de sedvanliga 3-4% ökningarna och det lär inte förändras heller

Att hyresgästerna har gratis el här ute är en brakförlust för bolaget utan dess like, speciellt nu för tiden. Eftersom man kan ladda bilen, vräka på med värme osv.

Permalänk
Skrivet av Billy Joe Bob:

Det är många hyresvärdar som försökt höja för att allt blivit så mycket dyrare och det ena och det andra, men väldigt få som fått det att gå igenom. Har blivit de sedvanliga 3-4% ökningarna och det lär inte förändras heller

Att hyresgästerna har gratis el här ute är en brakförlust för bolaget utan dess like, speciellt nu för tiden. Eftersom man kan ladda bilen, vräka på med värme osv.

Min höjde med 5% men är tveksam att de kommer få mer än 3% nästa år om ens det. Det känns riktigt surt med plånboken då jag inte har det jättebra ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Min höjde med 5% men är tveksam att de kommer få mer än 3% nästa år om ens det. Det känns riktigt surt med plånboken då jag inte har det jättebra ekonomiskt.

Jag hade räknat med 5% igen om jag var du, 3% eller mindre låter lite väl optimistiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Det är många hyresvärdar som försökt höja för att allt blivit så mycket dyrare och det ena och det andra, men väldigt få som fått det att gå igenom. Har blivit de sedvanliga 3-4% ökningarna och det lär inte förändras heller

Att hyresgästerna har gratis el här ute är en brakförlust för bolaget utan dess like, speciellt nu för tiden. Eftersom man kan ladda bilen, vräka på med värme osv.

De kan få igenom betydligt mer om de behöver.
Nu vet jag inte hur ditt specifika avtal med inkluderad el ser ut, men det brukar gälla hushållsel och de kan kräva ersättning vid överdriven konsumtion.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Nån som vet vad det skulle kosta ungefär med förbrukning 420 Kwh / månad?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Jag hade räknat med 5% igen om jag var du, 3% eller mindre låter lite väl optimistiskt.

Det ser jag inte som troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Nån som vet vad det skulle kosta ungefär med förbrukning 420 Kwh / månad?

Du kan själv räkna ut det på valfri sida där du väljer elhandelsleverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det ser jag inte som troligt.

Omöjligt är det inte.
Vårat kommunala hyresbolag höjde 5,5% för 2023
och vill höja 8,5% för 2024.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Du kan själv räkna ut det på valfri sida där du väljer elhandelsleverantör.

Jo men det stämmer ju inte det är ju väl minst 5-10 gömda avgifter som inte syns eller räknas med på sidorna man räknar ut det på.

Det är väl bara avgiften det skulle kosta om man inte förbrukar någon el och utan alla andra avgifter?

En vän förbrukar 120 kwH i månaden och brukar få en räkning på 550-600 kr i månaden, med rörlig el.

Min familj säger att 420 kwh i månaden skulle kosta 2000-3000 kr i månaden, stämmer det?

Vad betalar folk för idag pris per kwh? 4 kr / kwh? 5 kr / kwh? 3 kr / kwh?

Betalar själv idag ca 2,30 kr / kwh och hyresvärden säger det är det billigaste att få och finns ingen billigare på marknaden.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Ingår i hyran men där jag bodde tidigare så betalade jag ungefär 44 öre kwh under vintermånaderna och det sjönk ned så lågt som 33 öre kwh under vår - sommar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Betalar själv idag ca 2,30 kr / kwh och hyresvärden säger det är det billigaste att få och finns ingen billigare på marknaden.

Jag betalar 1.7 kr/kWh inklusive alla avgifter och skatter. Detta är med kostnaden för el och överföring.