Permalänk
Medlem

Yrke: Senior Release and Deployment Manager (inkl. projektledare)
Utbildning: Självlärd (med stöd av arbetsgivaren genom flertalet utbildningar)
Erfarenhet: 15 år (Flertalet certifieringar inom ITILv2, v3 samt foundation-nivå v4 samt projektledningsmetoder)
Lön: 50 000 (2023)
Bonus: Nepp
Förmåner:
Delvis kunna jobba hemifrån
Betalda resor till/från jobbet och andra tjänsteresor
Möjlighet till låne- eller hyrbil till och från arbetet (på annan ort)
Har 2 kontor (ett i den staden jag bor i, ett i en stad där myndigheten även finns)
35 semesterdagar
3h fys på betald tid
Träningsskor (vart annat år)
Träningskläder (vart 5 år)

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nytt år, nytt jobb.

Lämnar konsultlivet och den privata sektorn för att istället börja på en statlig verksamhet. Fortsätter som systemutvecklare med lite andra arbetsuppgifter, 3 dagar på plats och 2 dagar hemifrån. Ingen betald övertid.

Yrke: Systemutvecklare
Erfarenhet: 3 år
Lön: 39 500
Ålder: 26

Nackdelen är att jag numera behöver pendla med tåg 1 tim tur å retur dessa 3 dagar i veckan, men det är förhoppningsvis värt den nya arbetsmiljön

Då var årets löneförhandling klar, slutade på en ökning med 11% vilket jag är riktigt nöjd med. Kul att bli uppskattad trots statligt.

Yrke: Systemutvecklare
Erfarenhet: 4 år
Lön: 43850
Ålder: 27

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Butikschef i butik med 9-10 anställda och en omsättning på 33 Mkr.
Månadslön på 37200 kr inkl OB (jobbar halvdagar varannan helg och till tidig kväll ibland), sedan tillkommer en bonus som adderar ca 30k om året.
Friskvårdsbidrag på 2500 kr.
Tjänstemobil.

Med årets höjning landade jag på 38700. Min tidigare formulering att det är inklusive OB är ett feltänk från mitt håll när jag skrev - vi tar ut OB i form av ledig tid. Jobbar en helg av tre och har en ledig vardag två veckor av tre. Bonus, friskvård och tjänstemobil oförändrat.
Betald övertid, vilket i mitt fall är bättre än en extra semestervecka då jag kan ta ut komp då och då.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Uppdatering sen augusti 2021

Titel:
UX Designer
Lön:
45 000/mån

Erfarenhet: ~3 år
Utbildning: ~ 1 år

Övrigt:
30 dagar semester.
5000 kr friskvård/år
Frukost på kontoret varje dag
3 dagar kontor, 2 dagar hemma

Permalänk

Har följt tråden ett tag men inte svarat. Börjar bli nöjd med min utveckling.

Ålder: 31
Yrke: Konsult som Data Scientist
Ingångslön(2019): 35000:-
Bytte jobb 2021: 44000:- + bonus på upp till 15% av årslönen
Samma jobb 2022: 48000:-
Fick arbetsgivaren att matcha ett erbjudande.
Ny lön: 53 000:- + upp till 20% bonus av årslönen, den brukar landa på 10-15% beroende på hur mycket jag fakturerar
Förmåner: 35h arbetsvecka, 5000:- friskvård, lunchkort c.a. 10% rabatt, 30 dagars semester, utbildningar
Ort: Stockholm
Erfarenhet: 5 år
Utbildning: Civilingenjör 5 år, KTH

Permalänk
Medlem

Årets lön klar.

Ålder: 36
Yrke: Lösningsarkitekt
Stockholm

Ny lön 73 200 upp från 68 100 . Hyfsat bra ökning!

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Årets lön klar.

Ålder: 36
Yrke: Lösningsarkitekt
Stockholm

Ny lön 73 200 upp från 68 100 . Hyfsat bra ökning!

Bra lön! Inom vilket område? Storstad?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ålder: 31
Yrke: Industrikyltekniker
Utbildning: 1,5 års YH
Erfarenhet: 8 år
Ort: Västsverige
Förmåner: 30 dagar semester, 5000 kr friskvård, sjukvårdsförsäkring, telefon och servicebil hem (utgår hemifrån).
Lön: 44000

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Bra lön! Inom vilket område? Storstad?

Det står "Stockholm" i inlägget!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Det står "Stockholm" i inlägget!

Lol, skyller på morgon trötthet

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ålder: 32
Yrke: IT
Utbildning: Systemvetenskap 3år
Erfarenhet: 2år
Ort: Där renar och norrsken styr vardagen

1:a arbetsköpare (start-up): 6 mån, lön: 27500, (25 dagar semester)
2:a arbetsköpare (europeisk): 1,5 år, lön 1: 33000. Lön 2, 34000 (25 dagar semester)
3:e arbetsköpare (nationellt): lön: 45000 (37 dagar semester + rörlig bonus varje månad upp till 5000)

Permalänk
Skrivet av Linux Lover:

Har de senaste åren arbetat mer eller mindre heltid på samma företag inom bevakningsbranschen, men med olika uppgifter.

År | Lön | "Titel"
2019 | 26 943 kr/månad (enligt kollektivavtalet) | Väktare
2020 | Omräknat till månadslön ca 30 000 kr som instruktör, men fjolårets månadslön som väktare | Timanställd instruktör inom brandskydd fram till slutet av mars. P.g.a. pandemin lades i princip alla utbildningar på is så fick återgå till väktare
2021 | Ca 30 500 kr/månad | Timanställd instruktör inom brandskydd
2022 | Ca 31 000 kr/månad | Heltidsanställd instruktör inom brandskydd
2023 | 33 500 kr/månad | Arbetsledade brandskyddskoordinator

Har väldigt flexibla arbetstider. Ska arbeta i snitt 7,8 h/vardag under en månad. Hur jag väljer att lägga arbetstiden är upp till mig utgående från kundernas behov och önskemål. Behöver jag vara ledig ser jag till att inte planera in något den dagen och lägger in i kalendern att jag är ledig så att kollegorna vet det. Inga ledighetsansökningar behövs. Generellt arbetar jag 07-16, men det kan variera kraftigt.
Kan jobba hemifrån om jag inte har några platsbundna uppdrag bokade under dagen, men föredrar oftast att sitta på kontoret för att vara kollegorna tillgänglig och behjälplig.

Finns inget uttalat eller outtalat krav på att jag ska finnas tillgänglig utanför arbetstid. Lämnar jobbtelefon och -dator på kontoret när jag går hem. Har jag semester hänvisar jag mailen till vår gemensamma funktionsbrevlåda. Behöver jag nås under semestern är det några som har mitt privata nummer och de har strikta instruktioner på att endast ringa vid dödsfall (alltså inte när någon håller på att dö (då ringer vi 112), utan när det skett).

Har betald övertid och OB vid arbete före 06 och efter 18 samt helg samt friskvårdsbidrag på runt 2000 kr.

Gällande utbildning har jag drygt två terminer som återstår till en brandingenjörsexamen. Har försökt kämpa med de tre tyngsta kurserna samtidigt som jag arbetat, men har helt saknat motivationen till att slita med dessa.
Är bosatt i Skåne.

Efter löneförhandlande har jag från och med 1 oktober (år 2023) 36 000 kr/månad, dock obetald övertid och ingen OB i likhet med alla andra tjänstemän hos min arbetsgivare. Sparar istället övertid på kompbank och gör uttag när det passar verksamheten (vilket är enkelt då jag har stor frihet att styra mina dagar). Samma ställe, än så länge...

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Byter jobb vid årskiftet

Ålder: 37
Yrke: Lösningsarkitekt inom Microsoft Power Platform
Utbildning: 3 år Kandidatexamen IT
Erfarenhet: 9 år
Ort: Sarpsborg, Norge (bor i Sverige)
Förmåner: sjukvårdsförsäkring, telefon, pension, 1 vecka extra semester (totalt 6) etc
Lön: 920000/år fastlön samt 30% bonus vid 95% faktureringsgrad (utbetalas per kvartal)

Permalänk
Skrivet av lepr86:

Byter jobb vid årskiftet

Ålder: 37
Yrke: Lösningsarkitekt inom Microsoft Power Platform
Utbildning: 3 år Kandidatexamen IT
Erfarenhet: 9 år
Ort: Sarpsborg, Norge (bor i Sverige)
Förmåner: sjukvårdsförsäkring, telefon, pension, 1 vecka extra semester (totalt 6) etc
Lön: 920000/år fastlön samt 30% bonus vid 95% faktureringsgrad (utbetalas per kvartal)

Damn. Grattis till nya jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

Byter jobb vid årskiftet

Ålder: 37
Yrke: Lösningsarkitekt inom Microsoft Power Platform
Utbildning: 3 år Kandidatexamen IT
Erfarenhet: 9 år
Ort: Sarpsborg, Norge (bor i Sverige)
Förmåner: sjukvårdsförsäkring, telefon, pension, 1 vecka extra semester (totalt 6) etc
Lön: 920000/år fastlön samt 30% bonus vid 95% faktureringsgrad (utbetalas per kvartal)

Nok eller sek?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nok eller sek?

I dagsläget får man hoppas att det är SEK. Ingen större skillnad dock.

Permalänk

Update

Skrivet av pokerztar:

Jag jobbar som ekonom, (redovisningsansvarig för ett par bolag, controlling och projektuppföljning.)
Lön: 45500
Ålder: 29
Utbildning: högskola
Erfarenhet: ~5,5år
Förmån: 30 dagar semester, 5000kr friskvård.

Fråga till er.
Har blivit kontaktad av rekryterare om en it/ekonomi-tjänst. De erbjuder 52tkr i lön, 3500 i friskvård och 30 dagar semester. Man kommer resa och vara borta någon natt varannan vecka.
Jag kommer få ungefär dubbel så lång restid fram och till jobbet. Det är en tjänst som verkar väldigt intressant att testa. Samtidigt så trivs jag väldigt bra där jag är. Jobbar nära ledningen, väldigt mycket flexibilitet och kan påverka processer i hela organisationen, nära till jobbet

Hur hade ni resonerat? Har fått cirka 2-3tkr i löneökning varje år. Vilket skulle ta cirka 3,5år för att nå den lönen jag erbjudits. Lönen är inte allt så det som göt det jobbigt är att tjänsten attraherar samtidigt som jag gillar min arbetsplats

Update: Fick en del andra erbjudanden som jag till slut nappade på!

Tjänst: Konsult (Ekonomi/finans)
Lön: 53000 + årlig bonus
Förmån: 30 dagar semester, 12 000kr i en pott som kan fördelas i utb/friskvård. Max 5k för friskvård dock enligt skv regler. Extra avsättning till tjänstepension.

Permalänk
Medlem

Jag pratade med en pensionerad herre om ett lokalt storbolag där VDn tjänar norr om 200k i månaden tydligen.

Och jag tyckte 80k i månaden lät mycket, själv låg jag efter senaste höjningen strax under 28k, men efter jag är klar med min utbildning hoppas jag på en ingångslön på minst 35k och så småningom över 42k.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag pratade med en pensionerad herre om ett lokalt storbolag där VDn tjänar norr om 200k i månaden tydligen.

Och jag tyckte 80k i månaden lät mycket, själv låg jag efter senaste höjningen strax under 28k, men efter jag är klar med min utbildning hoppas jag på en ingångslön på minst 35k och så småningom över 42k.

Telias VD har väl en bra bit över miljonen i månaden om vi nu ska tala om hög månadslön

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Fått min första "riktiga lön" med ob och skift tillägg.

46800

28 timmars arbets vecka.(lunch och alla raster ingår)

Drifttekniker

Annars som de flesta andra med ganska standard förmåner.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Yrke: Patentingenjör på konsultbyrå
Lön: 54 000 kr/mån + ca 2 000 kr/mån i bonus
Utbildning:Civilingenjör (5 år)
Erfarenhet: 5 år
Ålder: 31
Ort: Stockholm

Ny lön 3 år senare: 86 000 kr/mån, möjlighet till bonus kopplat till bolagets resultat.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

Rätt sjysst med 50k, 100k i lön men vågar inte fråga hur mycket ni skattar… 😬

Visa signatur

Om du blickar bakåt så kommer du att snubbla…

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Abubu:

Rätt sjysst med 50k, 100k i lön men vågar inte fråga hur mycket ni skattar… 😬

Om du bor i stockholm, inte är medlem i kyrkan och har 50k i månaden får du 38 248kr i fickan. 11 752kr betalar du i skatt.
Kliver du upp till 100k får du 62 314 i fickan och betalar 37 686kr i skatt.

Om det är mycket eller lite är upp till var och en. 62k i fickan är bra mycket mindre än 100k, men fortfarande mycket pengar för många.

10% av löntagarna i landet har över 55k resten ligger under. (2022) Så lönerna i den här tråden är ju väldigt viktade mot toppen då det är teknik och it-folk som hänger här.

Om du har 100k eller mer i månaden är du i topp 1% av den arbetande befolkningen. Det är totalt 79 200 i landet som hade en så hög inkomst 2021.
7 840 800 har en lägre inkomst än 100k i månaden.

https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2023/sa-ser-sveri...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shen:

Yrke: Senior Release and Deployment Manager (inkl. projektledare)
Utbildning: Självlärd (med stöd av arbetsgivaren genom flertalet utbildningar)
Erfarenhet: 15 år (Flertalet certifieringar inom ITILv2, v3 samt foundation-nivå v4 samt projektledningsmetoder)
Lön: 50 000 (2023)
Bonus: Nepp
Förmåner:
Delvis kunna jobba hemifrån
Betalda resor till/från jobbet och andra tjänsteresor
Möjlighet till låne- eller hyrbil till och från arbetet (på annan ort)
Har 2 kontor (ett i den staden jag bor i, ett i en stad där myndigheten även finns)
35 semesterdagar
3h fys på betald tid
Träningsskor (vart annat år)
Träningskläder (vart 5 år)

Är du civilanställd i försvaret? Det låter som försvarsmaktens FYS-avtal, som är underbart förmånligt. Skulle älska att ha det avtalet!
(för visst är det 3h fys i veckan på arbtid?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Rätt sjysst med 50k, 100k i lön men vågar inte fråga hur mycket ni skattar… 😬

Förhoppningsvis nog mycket för att hålla igång ett bra samhälle

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Abubu:

Rätt sjysst med 50k, 100k i lön men vågar inte fråga hur mycket ni skattar… 😬

Jag räknas till skaran "höginkomsttagare" och en bruttolöneökning med en tusenlappp innebär 440kr påslag i nettolön. Inte helt oväntat löneväxlar jag en del av mina löneökningar till tjänstepension...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abubu:

Rätt sjysst med 50k, 100k i lön men vågar inte fråga hur mycket ni skattar… 😬

Förra året hade jag 772k brutto varav 270k skattades bort.

Permalänk

Tackade nyss ja till ny tjänst.

Yrke: Upphandlare
Lön: 37 500 kr
Utbildning: Civilekonom, dock ej klar förrän till sommaren
Erfarenhet: Ingen inom området
Ålder: 26

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Ny lön 3 år senare: 86 000 kr/mån, möjlighet till bonus kopplat till bolagets resultat.

Riktigt imponerande med tanke på att genomsnittslönen verkar vara 50k som patentingenjör.

Permalänk
Medlem

Yrke: Internt systemstöd på en bank.
Utbildning: Ekonomie kandidat.
Ålder: 38
<2018: andra jobb. På bank sedan 2015.
2018: börjar hos nuvarande arbetsgivare som rådgivare, ~35 tkr/mån.
2022: börjar nuvarande arbetsroll, 40100 kr/mån.
Förmåner: BTP2, Friskvårdsbidrag 4500 kr/år, ränteförmån, 27 dagar semester, 37 h arbetsvecka, halvdag dag före helgdag, kan jobba hemifrån, lunchförmån ytterligare ~800 kr/mån.

Lönesamtal nästa vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S