PSU som låter mycket, vilken ska jag ersätta med?

Permalänk

PSU som låter mycket, vilken ska jag ersätta med?

Jag har idag följande setup:
PRIME B660-PLUS D4
i5 12600K
RTX 3060Ti
Corsair CX 750M

PSU låter rätt mycket även utan belastning vilket är rätt störande.
Jag ska ersätta den och kraven är att den är tyst och tillräckligt bra effekt för övriga delarna.

Finns det något bra sätt att se hur kraftfull PSU man behöver?
Någon som kan rekommendera ett bra PSU för ovan komponenter?
Är det någon info som saknas?

Jag kommer inte uppgradera komponenter inom närmaste åren alls, utan PSU jag behöver ska räcka för de komponenterna jag har idag.

Tacksam för råd.

Permalänk
Medlem

har en Seasonic Focus GX som är väldigt fin o tyst.
helt passiv under lågbelastning

Permalänk
Skrivet av muki91:

har en Seasonic Focus GX som är väldigt fin o tyst.
helt passiv under lågbelastning

Tack för tipset. Den verkar ju vara bra om man läser recensionerna med.

Permalänk

Har fått ett bra erbjudande på en sådan: https://www.komplett.se/product/1173620/datorutrustning/dator...

Kan det vara en ok PSU (spelar storleken någon roll ?? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

Har fått ett bra erbjudande på en sådan: https://www.komplett.se/product/1173620/datorutrustning/dator...

Kan det vara en ok PSU (spelar storleken någon roll ?? )

Köp inte ett nätagg i sfx-storlek om ditt chassi har plats för vanlig atx-storlek.

Dels så har sfx-agg oftast kortare kablar, så det kan vara svårt att nå till alla ställen, men även för att komponenterna i sfx är fysiskt mindre och klarar därför ofta ev strömspikar sämre.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

Har fått ett bra erbjudande på en sådan: https://www.komplett.se/product/1173620/datorutrustning/dator...

Kan det vara en ok PSU (spelar storleken någon roll ?? )

Om du kan vänta, vänta in black week/Friday
Lovar att en vettig psu kommer på rea

Titta framförallt efter semi passiv och helst atx 3.0 samt modulär

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du kan vänta, vänta in black week/Friday
Lovar att en vettig psu kommer på rea

Titta framförallt efter semi passiv och helst atx 3.0 samt modulär

Det låter vettigt, det är ju inte så långt bort till BF.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Köp inte ett nätagg i sfx-storlek om ditt chassi har plats för vanlig atx-storlek.

Dels så har sfx-agg oftast kortare kablar, så det kan vara svårt att nå till alla ställen, men även för att komponenterna i sfx är fysiskt mindre och klarar därför ofta ev strömspikar sämre.

Tack för det rådet. då hoppar jag nod denna.

Permalänk
Representant

Tjena
Vill du spara pengar så gör Deepcool alldeles utmärkta aggregat. Jag har sålt dem länge och har typ 0% felmarginal.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5975991

Även Fractal Design gör stabila och prisvärda nätagg.

Vill du lägga lite mer pengar är Chieftec Proton ett extremt prisvärt nätagg.

MVH
Robin, ITsale

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, Seasonic Focus GX.
Ljudlöst upp till 50% belastning. Inväntar själv någon bra kampanj på denna PSU. Köpte ett till grabben förra året för runt 700kr och ångrar bittert att jag inte tog ett till mig själv också.
Om inte denna dyker upp till något bra pris, försök hitta något annat med semi-passiv drift.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Som nämnts tidigare, Seasonic Focus GX.
Ljudlöst upp till 50% belastning. Inväntar själv någon bra kampanj på denna PSU. Köpte ett till grabben förra året för runt 700kr och ångrar bittert att jag inte tog ett till mig själv också.
Om inte denna dyker upp till något bra pris, försök hitta något annat med semi-passiv drift.

Man får verkligen hoppas på ett bra BF erbjudanden på den.

Då jag har dålig kunskap i PSU världen, och denna modell är det de flesta tipsar om, så får jag hålla utkik efter den.

Utan att ha koll på hur stark jag behöver så lär jag kolla på en 750W då min nuvarande är det (kanske skulle gå lika bra med en mindre men känns onödigt att snåla in på det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

Man får verkligen hoppas på ett bra BF erbjudanden på den.

Då jag har dålig kunskap i PSU världen, och denna modell är det de flesta tipsar om, så får jag hålla utkik efter den.

Utan att ha koll på hur stark jag behöver så lär jag kolla på en 750W då min nuvarande är det (kanske skulle gå lika bra med en mindre men känns onödigt att snåla in på det)

Ju högre effekt desto högre blir ju 50% nivån såklart. 750W är gott och väl nog för att driva systemet. Och det skulle ge ett ljudlöst nätagg upp till 375W. Vid idle och där du främst använder CPU bör du hamna under detta. Men med hela systemet i full load kommer nog fläkten börja snurra. Men då har den antagligen redan sällskap av CPU-kylningen och GPU-kylningen.

Kommer den inte på kampanj nu innan jul kommer jag nog köpa den ändå. Men det kommer kännas surt när man vet vad den har kostat en gång i tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Ju högre effekt desto högre blir ju 50% nivån såklart. 750W är gott och väl nog för att driva systemet. Och det skulle ge ett ljudlöst nätagg upp till 375W. Vid idle och där du främst använder CPU bör du hamna under detta. Men med hela systemet i full load kommer nog fläkten börja snurra. Men då har den antagligen redan sällskap av CPU-kylningen och GPU-kylningen.

Kommer den inte på kampanj nu innan jul kommer jag nog köpa den ändå. Men det kommer kännas surt när man vet vad den har kostat en gång i tiden.

Tack för förklaringen.

Ja det känns som så att den lär införskaffas här också, även om priset inte faller.

En sån sak som PSU känns lurig att köpa begagnat känner jag, inte så mycket pengar man sparar samtidigt som man riskerar att få ett exemplar som inte håller hela vägen.. Då är det skönt med nygaranti i ryggen tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av denzeloto:

Tack för förklaringen.

Ja det känns som så att den lär införskaffas här också, även om priset inte faller.

En sån sak som PSU känns lurig att köpa begagnat känner jag, inte så mycket pengar man sparar samtidigt som man riskerar att få ett exemplar som inte håller hela vägen.. Då är det skönt med nygaranti i ryggen tycker jag

Japp. Det fanns ett NXZT 850W Guld agg ute på marknaden här igår, också passiv drift upp till 50%. Var riktigt sugen på att lägga ett bud.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Eftersom du kör Prime... ett Seasonic Prime kanske!? Det finns i 750W, har ett sådant själv Prime PX 750. Riktigt bra. Går att köra i hybrid mode också som är helt ljudlöst om du inte belastar mycket (man monterar den då upp-å-ner)
https://seasonic.com/prime-titanium

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750