Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte speciellt känsligt, men ser inte varför det skulle göra så stor skillnad. Bilen bromsar ju så fort man släpper gaspedalen, så lika snabbt som om man skulle ha en fot mot bromspedalen? Blir ytterst liten skillnad och märks enbart om du helt plötsligt måste tvärnita. Men då har troligtvis hjälpsystemen i bilen redan bromsat åt dig...

Det är inte dom situationerna jag pratar om, när du tvingas tvärbromsa när man normalt inte har bromsberedskap, tvärt om är väl det en situation där one pedal kan vara till liten fördel eftersom den börjar bromsa direkt när du släpper gasen.

Situationerna jag pratar om är när du flyttar foten från gas till broms (ingen egentlig avsikt att stanna men är beredd att bromsa om något händer), eftersom man inte gör det vid one pedal så blir reaktionssträckan längre och därmed stoppsträckan.

Vad jag ville belysa vara att det finns nackdelar med one pedal som man kanske inte tänker på, ett exempel är ingen bromsberedskap vid dom tillfälle man lärt sig att man skall/bör ha det. Tror inte heller du hade blivit godkänd vid uppkörning i ett sådant läge eftersom dom tjatar ganska mycket om det i dagens körskolor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Det är inte dom situationerna jag pratar om, när du tvingas tvärbromsa när man normalt inte har bromsberedskap, tvärt om är väl det en situation där one pedal kan vara till liten fördel eftersom den börjar bromsa direkt när du släpper gasen.

Situationerna jag pratar om är när du flyttar foten från gas till broms (ingen egentlig avsikt att stanna men är beredd att bromsa om något händer), eftersom man inte gör det vid one pedal så blir reaktionssträckan längre och därmed stoppsträckan.

Vad jag ville belysa vara att det finns nackdelar med one pedal som man kanske inte tänker på, ett exempel är ingen bromsberedskap vid dom tillfälle man lärt sig att man skall/bör ha det. Tror inte heller du hade blivit godkänd vid uppkörning i ett sådant läge eftersom dom tjatar ganska mycket om det i dagens körskolor.

Du har rätt - den exakta definitionen av bromsberedskap är svår att ha med one-pedal eftersom bilen redan bromsar när du lyfter foten från gaspedalen. Fast bromsberedskap har man vid tillfällen där man kan anta det kan uppkomma en farlig situation, t ex vid skymd sikt, om ett barn springer ut från mellan en bil/buss etc.

Jag är nyfiken om någon har gjort en studie i exakt skillnaden i bromssträcka mellan de två sätten? I båda fallen måste du vara uppmärksam på att något kan hända. Kör du en vanlig bil måste du växla mellan att gasa och ha foten över bromspedalen (för att berhålla hastigheten). I One-pedal så ligger jag med gasen precis så den håller hastighet. Samma sekund något händer, t ex ett barn springer ut och jag släpper gasen så bromsar bilen redan ner. Ordentligt om jag helt släpper gasen enligt min egen erfarenhet. Så frågan blir - hur mkt har bilen redan bromsat ner tills jag trycker ner bromspedalen jämfört med en bil där jag har "riktigt" bromsberedskap? Vad blir verkligen skillnaden i sträcka?

Och för att hårddra - hur många tror du har full bromsberedskap med en vanlig bil hela tiden när man t ex kör längs en kö av parkerade bilar? Man skulle kunna hårddra det med att det *kanske* är säkrare med one-pedal-drive för att oavsett om man har varit beredd att bromsa eller inte så kommer bilen bromsa åt dig så fort du lyfter foten. Något som inte sker om du kör vanligt.

Jag har varit med om situationer där jag har behövt vara extra uppmärksam, antingen för att det varit kökörning och någon tvärbromsat eller det varit övergångsställe där det varit svårt att se och någon gått ut. och min erfarenhet av one-pedal drive är att bromseffekten varit väldigt bra redan när jag lyft pedalen så det aldrig varit ett problem.

Hur körskolorna gör är ju irrellevant då de måste lära ut så att det fungerar för alla och få bilar ännu har one-pedal-körning. Så det är helt rätt att lära ut hur man gör om man inte har det. Det betyder inte att one-pedal är sämre (eller bättre), det är bara annorlunda. jag kan lätt tänka mig att om 5-10 år så har man anpassat utlärning så man också lär sig bromsberedskap i One-pedal-läget. Och det viktigaste med bromsberedskap kommer alltid vara att vara beredd - oavsett om det är att vara beredd att släppa på gasen eller trycka ner bromsen.

Jag tror diskussionen blev lite känslig eftersom det antytts i tråden att vi som kör mkt one-pedal drive på något sätt "glömt" bort hur man bromsar vilket för mig var ganska konstigt åsikt. För det kommer normalt inte ersätta bromsning, bara komplettera.

Det skulle vara intressant med tester för att se hur bromssträckan skiljer sig vid olika hastigheter, olika one-pedal-lägen etc. För du kan ha helt rätt att det är en stor skillnad. Eller inte. Personligen tror jag att det största problemet alltid kommer vara de som kör och som inte är uppmärksamma oavsett hur det kör .... tyvärr.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Du har rätt - den exakta definitionen av bromsberedskap är svår att ha med one-pedal eftersom bilen redan bromsar när du lyfter foten från gaspedalen. Fast bromsberedskap har man vid tillfällen där man kan anta det kan uppkomma en farlig situation, t ex vid skymd sikt, om ett barn springer ut från mellan en bil/buss etc.

Jag är nyfiken om någon har gjort en studie i exakt skillnaden i bromssträcka mellan de två sätten? I båda fallen måste du vara uppmärksam på att något kan hända. Kör du en vanlig bil måste du växla mellan att gasa och ha foten över bromspedalen (för att berhålla hastigheten). I One-pedal så ligger jag med gasen precis så den håller hastighet. Samma sekund något händer, t ex ett barn springer ut och jag släpper gasen så bromsar bilen redan ner. Ordentligt om jag helt släpper gasen enligt min egen erfarenhet. Så frågan blir - hur mkt har bilen redan bromsat ner tills jag trycker ner bromspedalen jämfört med en bil där jag har "riktigt" bromsberedskap? Vad blir verkligen skillnaden i sträcka?

Och för att hårddra - hur många tror du har full bromsberedskap med en vanlig bil hela tiden när man t ex kör längs en kö av parkerade bilar? Man skulle kunna hårddra det med att det *kanske* är säkrare med one-pedal-drive för att oavsett om man har varit beredd att bromsa eller inte så kommer bilen bromsa åt dig så fort du lyfter foten. Något som inte sker om du kör vanligt.

Jag har varit med om situationer där jag har behövt vara extra uppmärksam, antingen för att det varit kökörning och någon tvärbromsat eller det varit övergångsställe där det varit svårt att se och någon gått ut. och min erfarenhet av one-pedal drive är att bromseffekten varit väldigt bra redan när jag lyft pedalen så det aldrig varit ett problem.

Hur körskolorna gör är ju irrellevant då de måste lära ut så att det fungerar för alla och få bilar ännu har one-pedal-körning. Så det är helt rätt att lära ut hur man gör om man inte har det. Det betyder inte att one-pedal är sämre (eller bättre), det är bara annorlunda. jag kan lätt tänka mig att om 5-10 år så har man anpassat utlärning så man också lär sig bromsberedskap i One-pedal-läget. Och det viktigaste med bromsberedskap kommer alltid vara att vara beredd - oavsett om det är att vara beredd att släppa på gasen eller trycka ner bromsen.

Jag tror diskussionen blev lite känslig eftersom det antytts i tråden att vi som kör mkt one-pedal drive på något sätt "glömt" bort hur man bromsar vilket för mig var ganska konstigt åsikt. För det kommer normalt inte ersätta bromsning, bara komplettera.

Det skulle vara intressant med tester för att se hur bromssträckan skiljer sig vid olika hastigheter, olika one-pedal-lägen etc. För du kan ha helt rätt att det är en stor skillnad. Eller inte. Personligen tror jag att det största problemet alltid kommer vara de som kör och som inte är uppmärksamma oavsett hur det kör .... tyvärr.

Ja det är nog svårt att helt bestämma vad som är bäst. One pedal (OPD för enkelhetens skull) börjar ju bromsa så fort man släpper pedalen, men samtidigt säger ju många i åksjukedebatten att de flesta bilar gör detta mjukt och med viss fördröjning.

Å andra sidan kan jag tänka mig att det finns många situationer där man väljer att sänka farten eftersom det är så enkelt, medan man med en bil som coastar väljer att hålla uppe farten, men med bromsberedskap.

Vad är så bäst? Hög ingångsfart med bromsberedskap eller låg ingångsfart men med foten på fel pedal?

Sen finns det ju den aspekten som många tar upp men som ofta avfärdas. I en paniksituation, typ ett barn som rusar fram bakom en parkerad bil, där man gör 98% av sitt bromsande med höger pedal så finns risken att man i ren panik stampar pedalen. Har jag istället bromsberedskap och coastar fram så kan jag inte av misstag gasa, det är omöjligt.

Kanske verkar osannolikt för den som är så medveten om vad den gör, men när reptilhjärnan kickar in så spelar det mindre roll. Finns ju en anledning till att Tesla har (eller i alla fall har tänkt) ignorera stamp på gaspedalen när det antas att man gasar när man egentligen har tänkt bromsa. Det måste ju förekomma för att dom skulle se behov av en sån funktion.

Permalänk
Medlem

Hur hårt bilen bromsar beror på hur du släpper "gaspedalen", att sakta släppa upp den ger annat beteende än att i panik helt lyfta foten, det senare ger en mycket hårdare bromsverkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är inte dom situationerna jag pratar om, när du tvingas tvärbromsa när man normalt inte har bromsberedskap, tvärt om är väl det en situation där one pedal kan vara till liten fördel eftersom den börjar bromsa direkt när du släpper gasen.

Situationerna jag pratar om är när du flyttar foten från gas till broms (ingen egentlig avsikt att stanna men är beredd att bromsa om något händer), eftersom man inte gör det vid one pedal så blir reaktionssträckan längre och därmed stoppsträckan.

Vad jag ville belysa vara att det finns nackdelar med one pedal som man kanske inte tänker på, ett exempel är ingen bromsberedskap vid dom tillfälle man lärt sig att man skall/bör ha det. Tror inte heller du hade blivit godkänd vid uppkörning i ett sådant läge eftersom dom tjatar ganska mycket om det i dagens körskolor.

Att prata om dagens är inte helt relevant. Det handlar snarare om att folk har förträngt att detta (och en del annat), då det har lärts ut sedan länge. Det lärdes ut för 20+ år sedan också, kan jag intyga.

Sedan det här argumentet om att system x löser saken som förekommer är i grunden riktigt dåligt. Ja, det kanske det gör i bästa fall, men om man har den attityden så innebär det att man inte får den möjliga riskminskningen, eftersom man i praktiken ägnar sig åt riskkompensation. Så här kan det gå när man litar på att mjukvaran löser problemet:

https://www.washingtonpost.com/technology/interactive/2023/te...

Nu slog han på autopilotläget, men hela poängen är att bilen inte förstod att det hade kört ut en stor lastbil tvärs över vägen. Detta med följden att bilen körde i full fart, helt utan reaktion, rätt under släpet, dekapiterades och föraren omkom. Någon vanlig autobroms hade man rimligen inte heller kunnat påräkna då. Hade man haft tur kanske chansen ökat lite med en europeisk lastbil eftersom de oftast (iom krav) har underkörningsskydd på sidorna, men det finns stark anledning att ställa sig frågande till om det hade hjälpt.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förståt fördelen med one pedal drive. för mig är det att begränsa körningen. hur frirullar man? det går inte med one pedal drive. alltså, inget att ha.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Kias oktober uppdatering = Trådlös Android Auto och Apple Carplay!!!! Gäller en hel drös modeller inkl. EV6 22, och Niro EV 19, 20, 22 och 23 (inget om årsmodell 21 vilket verkar skumt).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

För det kommer normalt inte ersätta bromsning, bara komplettera.

Det beror nog på hur man ser på det. Tesla är väl dom vanligaste elbilarna än så länge? (inga belägg här utan bara att jag hör om deras försäljningssiffror hela tiden) och på nya modeller skulle jag nog vilja påstå att det har ersatt bromsning i väldigt stor utsträckning, eftersom man inte själv kan välja nivå på regenerering (om man inte skaffar tillbehör). Om jag kör på nivå "Normal" i min lite äldre Model 3 som fortfarande har valet, så används i pricnip inte bromsen alls i vardagskörningen. Man får tänka på att bromsa själv då och då för att motionera skivorna, och det hör jag från andra ägare också.

Man kanske ska fråga sig hur det kommer se ut om några år nu när körskolor till och med börjat ta in tesla, hur kommer förare som är uppvuxna och upplärda med enpedalsläget kunna reagera? Vi ser det ju som självklart att vara beredda att bromsa, för vi har väl kört bil utan enpedalsläge hur länge som helst, så det sitter fortfarande i.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Kias oktober uppdatering = Trådlös Android Auto och Apple Carplay!!!! Gäller en hel drös modeller inkl. EV6 22, och Niro EV 19, 20, 22 och 23 (inget om årsmodell 21 vilket verkar skumt).

Riktigt kul, det är verkligen på tiden

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Kias oktober uppdatering = Trådlös Android Auto och Apple Carplay!!!! Gäller en hel drös modeller inkl. EV6 22, och Niro EV 19, 20, 22 och 23 (inget om årsmodell 21 vilket verkar skumt).

Wooot! Najs. Ska ladda ner nu. Tack för det!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag har aldrig förståt fördelen med one pedal drive. för mig är det att begränsa körningen. hur frirullar man? det går inte med one pedal drive. alltså, inget att ha.

Med en elbil, varför vill du frirulla? Det är ju inte så att du sparar bränsle, mest bara förlorar lite återladdning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Med en elbil, varför vill du frirulla? Det är ju inte så att du sparar bränsle, mest bara förlorar lite återladdning..

Björn har en test på det och han gjorde av med mindre energi på fri rullning än enpedalsläge.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Björn har en test på det och han gjorde av med mindre energi på fri rullning än enpedalsläge.

Såg den videon också och det trodde jag inte men fri rullning var bättre i de flesta vardagsfall. Även han var rätt chockad över det om jag inte minns fel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Såg den videon också och det trodde jag inte men fri rullning var bättre i de flesta vardagsfall. Även han var rätt chockad över det om jag inte minns fel.

Energin man återvinner på att regenerera är mindre än rörelseenergin man förlorar när man saktar ner och måste öka igen. Med OPD blir det i praktiken omöjligt att coasta, utan man pendlar mellan att motorn får jobba lite och att man regenererar lite, vilket i båda fall ger förluster. Sen är nog skillnaden minimal om man sänker farten väldigt mjukt och försiktigt, men oavsett så är det sämsta att köra med hård regen och släppa gasen sent.

MÅSTE man sakta ner så är så klart regenerering bättre än bromsar, men alla elbilar blendar väl regen och mekaniska bromsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är inte dom situationerna jag pratar om, när du tvingas tvärbromsa när man normalt inte har bromsberedskap, tvärt om är väl det en situation där one pedal kan vara till liten fördel eftersom den börjar bromsa direkt när du släpper gasen.

Situationerna jag pratar om är när du flyttar foten från gas till broms (ingen egentlig avsikt att stanna men är beredd att bromsa om något händer), eftersom man inte gör det vid one pedal så blir reaktionssträckan längre och därmed stoppsträckan.

Vad jag ville belysa vara att det finns nackdelar med one pedal som man kanske inte tänker på, ett exempel är ingen bromsberedskap vid dom tillfälle man lärt sig att man skall/bör ha det. Tror inte heller du hade blivit godkänd vid uppkörning i ett sådant läge eftersom dom tjatar ganska mycket om det i dagens körskolor.

Bromsberedskapen med OPD är ju att du är beredd att snabbt lyfta foten från gaspedalen, så bilen börjar bromsa... samtidigt kan du vara beredd på att gasa till om du behöver väja undan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ni får nog skapa en broms-tråd och skriva av er.

Tesla-Björn har kört lite tester, klart är att Xpeng G9 ger andra tillverkare något att svettas för. Hade man bara varit säker på att märket finns kvar på lång sikt kunde den vara intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Björn har en test på det och han gjorde av med mindre energi på fri rullning än enpedalsläge.

Intressant, var det stor skillnad? Och var hittar man videon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Ni får nog skapa en broms-tråd och skriva av er.

Tesla-Björn har kört lite tester, klart är att Xpeng G9 ger andra tillverkare något att svettas för. Hade man bara varit säker på att märket finns kvar på lång sikt kunde den vara intressant
https://m.youtube.com/watch?v=9XqP-4wg9QA

Har kollat på den där ett bra tag. Gillar den skarpt.
Hade jag egen familj eller annat behov av en större bil så hade jag beställt Xpeng G9 direkt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Fläcken:

Med en elbil, varför vill du frirulla? Det är ju inte så att du sparar bränsle, mest bara förlorar lite återladdning..

Återladdningen har inte 100% verkningsgrad så frirulla borde spara lite ström såvida man inte behöver bromsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Du har rätt - den exakta definitionen av bromsberedskap är svår att ha med one-pedal eftersom bilen redan bromsar när du lyfter foten från gaspedalen. Fast bromsberedskap har man vid tillfällen där man kan anta det kan uppkomma en farlig situation, t ex vid skymd sikt, om ett barn springer ut från mellan en bil/buss etc.

Jag är nyfiken om någon har gjort en studie i exakt skillnaden i bromssträcka mellan de två sätten? I båda fallen måste du vara uppmärksam på att något kan hända. Kör du en vanlig bil måste du växla mellan att gasa och ha foten över bromspedalen (för att berhålla hastigheten). I One-pedal så ligger jag med gasen precis så den håller hastighet. Samma sekund något händer, t ex ett barn springer ut och jag släpper gasen så bromsar bilen redan ner. Ordentligt om jag helt släpper gasen enligt min egen erfarenhet. Så frågan blir - hur mkt har bilen redan bromsat ner tills jag trycker ner bromspedalen jämfört med en bil där jag har "riktigt" bromsberedskap? Vad blir verkligen skillnaden i sträcka?

Och för att hårddra - hur många tror du har full bromsberedskap med en vanlig bil hela tiden när man t ex kör längs en kö av parkerade bilar? Man skulle kunna hårddra det med att det *kanske* är säkrare med one-pedal-drive för att oavsett om man har varit beredd att bromsa eller inte så kommer bilen bromsa åt dig så fort du lyfter foten. Något som inte sker om du kör vanligt.

Jag har varit med om situationer där jag har behövt vara extra uppmärksam, antingen för att det varit kökörning och någon tvärbromsat eller det varit övergångsställe där det varit svårt att se och någon gått ut. och min erfarenhet av one-pedal drive är att bromseffekten varit väldigt bra redan när jag lyft pedalen så det aldrig varit ett problem.

Hur körskolorna gör är ju irrellevant då de måste lära ut så att det fungerar för alla och få bilar ännu har one-pedal-körning. Så det är helt rätt att lära ut hur man gör om man inte har det. Det betyder inte att one-pedal är sämre (eller bättre), det är bara annorlunda. jag kan lätt tänka mig att om 5-10 år så har man anpassat utlärning så man också lär sig bromsberedskap i One-pedal-läget. Och det viktigaste med bromsberedskap kommer alltid vara att vara beredd - oavsett om det är att vara beredd att släppa på gasen eller trycka ner bromsen.

Jag tror diskussionen blev lite känslig eftersom det antytts i tråden att vi som kör mkt one-pedal drive på något sätt "glömt" bort hur man bromsar vilket för mig var ganska konstigt åsikt. För det kommer normalt inte ersätta bromsning, bara komplettera.

Det skulle vara intressant med tester för att se hur bromssträckan skiljer sig vid olika hastigheter, olika one-pedal-lägen etc. För du kan ha helt rätt att det är en stor skillnad. Eller inte. Personligen tror jag att det största problemet alltid kommer vara de som kör och som inte är uppmärksamma oavsett hur det kör .... tyvärr.

Du har en hel del poäng i det du skriver och jag skulle också gärna vilja se en riktig studie på vad skillnaderna blir med de olika sätten. De man kan konstatera är att reaktionssträckan blir längre med OPD och frågan är då om den automatiska bromsningen kan kompensera för detta. Ett annat problem är att bromsningen vid OPD när man släpper gasen kan skilja mycket mellan olika bilar.

Skrivet av ztenlund:

Att prata om dagens är inte helt relevant. Det handlar snarare om att folk har förträngt att detta (och en del annat), då det har lärts ut sedan länge. Det lärdes ut för 20+ år sedan också, kan jag intyga.

Sedan det här argumentet om att system x löser saken som förekommer är i grunden riktigt dåligt. Ja, det kanske det gör i bästa fall, men om man har den attityden så innebär det att man inte får den möjliga riskminskningen, eftersom man i praktiken ägnar sig åt riskkompensation. Så här kan det gå när man litar på att mjukvaran löser problemet:

https://www.washingtonpost.com/technology/interactive/2023/te...

Nu slog han på autopilotläget, men hela poängen är att bilen inte förstod att det hade kört ut en stor lastbil tvärs över vägen. Detta med följden att bilen körde i full fart, helt utan reaktion, rätt under släpet, dekapiterades och föraren omkom. Någon vanlig autobroms hade man rimligen inte heller kunnat påräkna då. Hade man haft tur kanske chansen ökat lite med en europeisk lastbil eftersom de oftast (iom krav) har underkörningsskydd på sidorna, men det finns stark anledning att ställa sig frågande till om det hade hjälpt.

De är väl i högsta grad relevant att prata om dagens sätt eftersom saker förändras även inom denna biten men just bromsberedskap fick även jag lära mig när jag tog KK 1985

Håller med att man inte skall förlita sig för mycket på tekniken heller, den kan (och har gjort många gånger) fallera, teknik bör vara ett komplement och inget annat.

Skrivet av Fläcken:

Med en elbil, varför vill du frirulla? Det är ju inte så att du sparar bränsle, mest bara förlorar lite återladdning..

Jo man sparar faktiskt "bränsle" eftersom det går åt mer el att hålla igång motorn och sedan regenerera kraftigare än att frirulla och sedan regenerera mindre.

Skrivet av DaBone:

Bromsberedskapen med OPD är ju att du är beredd att snabbt lyfta foten från gaspedalen, så bilen börjar bromsa... samtidigt kan du vara beredd på att gasa till om du behöver väja undan.

Per definition är det inte bromsberedskap utan handlingsberedskap

Frågan är om bromsningen vid släpp av gasen kompenserar för den längre tid det tar att börja bromsa med bromspedalen, kan ju även vara olika på olika bilar eftersom inbromsningen vid OPD skiljer på olika bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

De är väl i högsta grad relevant att prata om dagens sätt eftersom saker förändras även inom denna biten men just bromsberedskap fick även jag lära mig när jag tog KK 1985

Det jag menade (även om ordvalet kanske inte var optimalt) var att det lät som att det skulle vara något modernt påhitt i och med att du skrev "Tror inte heller du hade blivit godkänd vid uppkörning i ett sådant läge eftersom dom tjatar ganska mycket om det i dagens körskolor.".

Permalänk
Medlem

Nu finns det ny kampanj version av ID.7 som heter Pro Edition samma pris som standard PRO versionen fast med mer utrustning som standard såsom Matrix lampor och massage stolar och mycket mer.

Har är jämförelse mellan PRO Edition och vanliga PRO versionen.

https://www.volkswagen.se/sv/compare.html?configurations-app=...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Energin man återvinner på att regenerera är mindre än rörelseenergin man förlorar när man saktar ner och måste öka igen. Med OPD blir det i praktiken omöjligt att coasta, utan man pendlar mellan att motorn får jobba lite och att man regenererar lite, vilket i båda fall ger förluster. Sen är nog skillnaden minimal om man sänker farten väldigt mjukt och försiktigt, men oavsett så är det sämsta att köra med hård regen och släppa gasen sent.

MÅSTE man sakta ner så är så klart regenerering bättre än bromsar, men alla elbilar blendar väl regen och mekaniska bromsar.

Då kanske lägsta regen är rätt bra? Har ingen elbil men har kört ett par och många moderna truckar som jag har kört har regenpå både broms och upp och ned färd i korg. Brukar inte ge så mycket men många bäckar små antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Wooot! Najs. Ska ladda ner nu. Tack för det!

Har du en Kia e-niro? Hur lång tid tar det att uppdatera?
funderar på att göra det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av dealerovski:

Jag har aldrig förståt fördelen med one pedal drive. för mig är det att begränsa körningen. hur frirullar man? det går inte med one pedal drive. alltså, inget att ha.

Det är inga problem alls att frirulla med OPD på Tesla Model 3, Volkswagen ID4 och Volvo C40 i alla fall (de enda jag provat). Gaspedalen är ju inte digital. Det är ju bara att ha gaspedalen i lagom rätt läge. Jag finner den här kritiken lika konstig som när folk inte gillar OPD för att bilen bromsar in "för hårt" när de släpper upp gaspedalen. Man styr ju själv hur hårt bilen ska bromsa genom att släppa upp pedalen lagom mycket.

Själv föredrar jag att köra med maximal regenerering inställd - sen doserar jag lagom mängd bromsverkan/regenerering med högerfoten. Vill jag rulla framåt utan bromsverkan så placerar jag gaspedalen i just det läget bara. Det kräver lite finkänsla med det lärde man sig snabbt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Har du en Kia e-niro? Hur lång tid tar det att uppdatera?
funderar på att göra det.

Nej har en EV6.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Har du en Kia e-niro? Hur lång tid tar det att uppdatera?
funderar på att göra det.

Jag har en Niro EV. Har inte kört denna ännu, då jag ska göra det ikväll, men förra tog c:a 45 min från start till slut.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kollade av en slump på amerikanska sidan för Kia EV9 då jag är nyfiken på den men kanske inte just på GT-line för 870 kkr. 7 säten, 100 kWh och 2500 kg dragvikt kan man bara få för långt över miljonen hos andra märken.

Hur som helst, enklaste nivån som ändå har AWD och stort batteri har ett listpris på ca 85 % av GT-line vilket ger oss en potentiell EV9 här för ca 750 kkr, vilket fortfarande är skitmycket pengar men ändå kanske står utan konkurrens i närtid?

https://www.kia.com/us/en/ev9

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Kias oktober uppdatering = Trådlös Android Auto och Apple Carplay!!!! Gäller en hel drös modeller inkl. EV6 22, och Niro EV 19, 20, 22 och 23 (inget om årsmodell 21 vilket verkar skumt).

Skrivet av Chippen2188:

Riktigt kul, det är verkligen på tiden

Skrivet av Dizzö:

Wooot! Najs. Ska ladda ner nu. Tack för det!

Tror att vi firat detta för tidigt. Gäller bara bilar med nya ccNC-infotainmentsystemet (EV9 exvis.).
Har uppdaterat bilen och denna nyhet finns inte ens under "Vad är nytt?". Fortsatt med kabel eller trådlöst via dongel, är det som gäller. Sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Har du en Kia e-niro? Hur lång tid tar det att uppdatera?
funderar på att göra det.

Skrivet av Snudge_B:

Jag har en Niro EV. Har inte kört denna ännu, då jag ska göra det ikväll, men förra tog c:a 45 min från start till slut.

Tog mellan 25-30min för mig.