Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Lost in translation (2003)
Har aldrig sett den tidigare. Bill Murray är en smått deprimerad och ensam småbarnsfar och avdankad skådis och Scarlett Johansson är en smått deprimerad och ensam flickvän till en fotograf. De båda råkar bo på samma lyxhotell i Tokyo, där de bondar. The end.

Vet inte riktigt varför den blivit så känd. Antar att den melankoliske framtoningen och intima vänskapen mellan huvudrollerna slår an en klang i folk. För mig var den mest bara trist.

5/10p

Det är väl igenkänningsfaktorn att komma till ett land och träffa folk som suger på engelska…

Loja mouh!

Har tänkt på den ett antal gånger

Permalänk
Medlem

Hellraiser (1987)

Har inte sett denna på 20 år, men tyckte att det var dags nu när den släppts på 4K UHD.

Var väl ungefär som jag minns den. Nostalgikänslan gör den möjligen bättre än vad den faktiskt är, men jag gillar sånt här; härliga gamla skräckisar med praktiska effekter och (nåja) bra skådisar.

7/10. Ish.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

John Wick 4
Precis som alla Jw filmer, mycket pang mycket slås rätt värdelös plott. Men gillar man sådant och vill inte tänka så är den okej

6/10

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

V for Vendetta - 2005
Dagen till ära så såg jag om denna klassiker som är lika bra som när den kom, men kanske desto mer relevant nu än då. Som tur är så är världen inte riktigt lika illa än så länge sen det är i filmen, men vi är ju sakta men säker på väg dit så det här är en bra påminnelse om hur för mycket facism, övervakning o kontroll i samhället kan gå helt åt helvete fel.
I övrigt så är den tajt skriven, bra spelat, snyggt filmat, schysst klippning o najs musik (förutom den där låte i eftertexterna, fifan vad den skär i öronen).

9 Guy Fawkes-masker av 10 möjliga

Permalänk
Medlem

Spiral - From the book of saw - Ännu en ny approach till saw-franchisen. Denne med, hör och häpna, Chris Rock som luttrad polis. och Samuel L Jackson som ännu mer luttrad polis. De gör ett bra jobb. Storyn här är annars ganska standard. Fällorna är lite elaka då ingen verkar ges mycket chans att faktiskt offra något och överleva. Men filmen som helhet är rätt välgjord och tajt. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Snusfri

En av de bästa komedierna genom tiderna, Top Secret! (1984).
12/10 i betyg.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Samaritan

Satt och snabbspola igenom största delen av filmen, riktigt skräp.
Att man inte lär sig att stänga av…

Permalänk
Medlem

Oppenheimer

Såg om den för första gången sen jag såg den på bio. Var betydligt bättre första gången jag såg den. Iofs inte oväntat, i och med att det är en slow burner vars huvudsakliga värde ligger i själva händelseförloppet. När man väl vet hur saker utspelar sig så försvinner mycket av det som gjorde filmen intressant.

Men, men... fortfarande en bra film

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Oppenheimer - Väldigt välgjord och stark film. Personligen så tycker jag dock att musiken var lite för stark i vissa scener så att man knappt hörde vad som sas. Man fattar ju ändå men nåt måste man ju klaga på. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Dark Shadows (2012)
6.5/10

När bredbandet ligger nere och man går igenom blue-ray samlingen och hittar en film man tänkt se de senaste åren... men som av någon anledning alltid glömts bort Och vilken skillnad det är både på bild och ljud i jämförelse med dessa streamingtjänster.

Filmen i sig är en klassisk Tim Burton där han i sedvanlig ordning berättar en lovestory på sitt eget lilla vis, en gedigen rollista där namn som Alice Cooper och Christopher Lee återfinns i "cameos".... Skådespelarinsatserna är bra och det finns absolut inget att klaga på, utöver detta återfinns en del mer komiska inslag än sedvanligt.

Nu är jag inget större fan av Tim Burton och kanske betyget blir lite lidande av detta, men även om man i normala fall inte gillar Tim Burton underhåller filmen utan att handen drar sig mot mobiltelefonen. Skulle nog säga att denna ligger närmare Edward Scissorhands än hans andra verk efter det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

V for Vendetta - 2005
Dagen till ära så såg jag om denna klassiker som är lika bra som när den kom, men kanske desto mer relevant nu än då. Som tur är så är världen inte riktigt lika illa än så länge sen det är i filmen, men vi är ju sakta men säker på väg dit så det här är en bra påminnelse om hur för mycket facism, övervakning o kontroll i samhället kan gå helt åt helvete fel.
I övrigt så är den tajt skriven, bra spelat, snyggt filmat, schysst klippning o najs musik (förutom den där låte i eftertexterna, fifan vad den skär i öronen).

9 Guy Fawkes-masker av 10 möjliga

Hoppas jag inte avviker allt för mycket mot trådinnehållet men vill ta tillfället i akt att slå ett slag för seriealbumet V for Vendetta skapat av Alan Moore. Alan Moore anses vara en av 1900-talets största serieförfattare med titlar som V for Vendetta, Watchmen, From Hell m.fl varav de tre nämnda även filmatiserats. Herr Moore förefaller vara en ganska skön typ som av någon anledning hyser ett generellt ogillande gentemot filmindustrin i och ett gement ogillande mot filmindustrins adaptioner av hans eget material Nu för tiden vill han inte ens befatta sig med royalties från befintliga och framtida adaptioner av hans material utan har informerat DC Comics (DC/Vertigo är hans förlag, osäker på om han gett ut material på andra förlag och isf i vilken utsträckning) att han önskar att framtida royalties vidarbefodras till vad han anser vara behjärtansvärda ändamål. Ursäkta avvikelsen från trådens kärnämne, antar att vad jag vill ha sagt är: läs Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hoppas jag inte avviker allt för mycket mot trådinnehållet men vill ta tillfället i akt att slå ett slag för seriealbumet V for Vendetta skapat av Alan Moore. Alan Moore anses vara en av 1900-talets största serieförfattare med titlar som V for Vendetta, Watchmen, From Hell m.fl varav de tre nämnda även filmatiserats. Herr Moore förefaller vara en ganska skön typ som av någon anledning hyser ett generellt ogillande gentemot filmindustrin i och ett gement ogillande mot filmindustrins adaptioner av hans eget material Nu för tiden vill han inte ens befatta sig med royalties från befintliga och framtida adaptioner av hans material utan har informerat DC Comics (DC/Vertigo är hans förlag, osäker på om han gett ut material på andra förlag och isf i vilken utsträckning) att han önskar att framtida royalties vidarbefodras till vad han anser vara behjärtansvärda ändamål. Ursäkta avvikelsen från trådens kärnämne, antar att vad jag vill ha sagt är: läs Moore

Moore är ju anarkist och känner att kanske hans alster gjordes lite väl mjäkiga och att det politiska är alldeles för nedtonat.
Förresten, håller på att läser V for Vendetta just nu, det är trevlig läsning.

Permalänk
Medlem

Såg förresten den nya Guardians of the Galaxy i helgen. Faktiskt helt OK, ungefär på samma nivå som tidigare filmer. Skönt, då jag tycker kvaliteten på MCU varit ojämn senaste åren.

Permalänk

The Creator 2023 en Scifi/Ai film.
Inget för mig, jag förväntade mig en teknikfilm, men det var mer en dramafilm.

Permalänk
Medlem

The killer - Följer en lönnmördare genom hans liv efter att han misslyckats med ett uppdrag. Intressant och välgjort även om denna personens syn på saker och ting verkligen inte är något att anamma. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Creator
7.5/10

Gareth Edwards har definitivt bollat idéer med Gilroy då man kan dra tydliga paralleller till Rouge One. Även en film som Platoon dyker upp i skallen, speciellt vissa scener och "känslan över lag" i vissa specifika delar av filmen. Men även filmer som Akita, Armageddon, I Robot etc poppar upp. Att James Clyne även är med som production designer bidrar än mer till "feel och look" som Rouge One då han var en concept artist till den.

Effektmässigt otroligt bra och finns absolut inget att anmärka på gällande skådespelarinsatserna, skulle t om gå så långt och säga att Madeleine Yuna Voyles är riktigt grym... och det som 7-åring o_0 Tänkte när jag såg denna att... hey, ser inte det där ut som en ung Denzel Washington? Kanske inte så konstigt då John David Washington är hans son

Pacingen är riktigt bra, tror även här att det finns "idéer" från en annan Gilroy broder när det gäller klippningen. Hur filmen är filmatiserad är speciellt "old-school" och kanske det främsta som gjorde att Armageddon poppade upp som namn.

Än så länge årets film 2023... utan minsta tvekan, den enda jag tror kan utmana om detta är kommande Rebel Moon av Zack Snyder på Netflix. Något som ser ut att vara mer Star Wars än något av det som varit Star Wars sedan original-trilogin. Kanske inte så konstigt med tanke på att den var som skriven som just "star wars" och pitchad till Disney

Det som gör att den inte riktigt når upp till en 8:a är dessvärre just storyn som kändes ganska "standard", även om den rör sig från det vanliga "happy happy rainbow unicorn hollowood endings" och är mer lik Rouge One. Just detta skulle jag säga lyfter den från en 7:a till just 7.5.
Men det finns... ett par saker som känns lite som lazy writing i något som inte längre riktigt kan ses som sci-fi gällande AI etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Killer
8/10 en av det bättre filmerna jag sett på några år.

The Creator
6/10 snygg film men värdelös story

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Equalizer 3 - levererar det man förväntar sig, plus snygga miljöer och förstklassig cinematografi.

Permalänk
Medlem

Ombytta roller

En gammal favorit. Inget för yngre förmågor kanske, tempot är inte särskilt högt, men för oss som uppskattar lite klassisk humor och Eddie Murphy samt Dan Akroyd så är det en klassiker.

En film jag rekommenderar för alla millennials och yngre att se för att skapa en bättre koncentrationsförmåga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Förhandlaren (Negotiator)

Inte jättegammal, men fortfarande en film som inte ens millennialls kommer ihåg dessvärre.
Snart kommer typiska julfilmer så som Die Hard 1 och 2 tillsammans med Ensam Hemma 1 och 2. Förstnämnda är 35 år gammalt och sistnämnda fyller 33 år den 14:e december.. Yikes vad tiden flyger verkligen iväg!

Skrivet av Alphahanne:

Ombytta roller

En gammal favorit. Inget för yngre förmågor kanske, tempot är inte särskilt högt, men för oss som uppskattar lite klassisk humor och Eddie Murphy samt Dan Akroyd så är det en klassiker.

En film jag rekommenderar för alla millennials och yngre att se för att skapa en bättre koncentrationsförmåga.

Klassiker vinner alltid.
Synd att den yngre generationen vet inte ens hur en kassettbandspelare eller CD-spelare fungerar.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och ja päronen släpade med mig på vuxenfilmer, även om Alien krävde lampan på ett par nätter efteråt

Alien är kanske inte riktigt den typen av film som brukar avses med termen "vuxenfilm"...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

The Menu
Vet inte riktigt vad jag ska tycka....
Börjar bra men blir ju längre filmen rullar mer och mer, inte dålig, men weird.
Finns en del bra dock.
6/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Rumble in the dark - En åldrad boxare på dekis behöver pengar men tvingas att boxas för dessa. Ska han vinna? vem vet? Det är mycket elände i denna film som är ganska fin och välggjord men saknar lite djup. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Creator. Årets besvikelse. 5/10 om jag är generös. Väldigt 'Michael Bay', snygg men värdelös i övrigt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Decision to leave (2022)

Park Chan-Wook står bakom denna väldigt märkliga men väldigt bra film från förra året. I en anda som är typisk för upphovsmannen är det otroligt bra kamerarbete och en berättelse som får en att sitta med lika delar "WTF" som "Wow" efteråt.

9/10

Permalänk
Medlem

Good Burger 2
3.5/10

Ettan håller tydligen nån form av "kultstatus" men har inte sett den eller känner till något om den. Men såg namn som Pete Davidson och Andy Samberg i denna... men likt de flesta namn som nämns är det endast små cameos och merparten bärs upp av Kenan Thompson och någon annan jag inte känner till. Känns mer som en väääääldigt lång saturday night live sketch, hade den varit kanske max 15-20 minuter lång hade det varit kul, nu blev det mest tradigt och uppmärksamheten delades mellan det som hände på tv'n och mobiltelefonen. X antal andra från just Saturday Night live gör små cameos och visar sina ansikten typ.

Känns som en för lång sketch man hoppas skall bäras upp av olika "kända namn". Finns ett par sekvenser som är roliga dock där Kenan faktiskt gör ett bra jobb... men overall... nope.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Killer - Meh. Det var liksom inget som var direkt bra, men inte heller direkt dåligt. Bara meh.

The Banshees of Inishering - Snyggt foto, bra skådespel, inte så engagerande handling.

The Creator - Substanslös smörja. Okej underhållningsvärde om man är bakfull en söndag.

Permalänk
Medlem

Children of men - Denna filmen känns nu mer relativ än någonsin då vi är så nära det som visas upp här. Denna filmen är så speciellt gjord då den visar konfilkter i väldigt olika ljus. Jag har sett den förut flera gånger men det var egentligen först denna gången som jag noterade att den riktiga hjälten i denna filmen är Marishka, den gamla zigenarkvinnan med sin lilla hund. 9/10

Babylon A.D - Denna har en lite annorlunda syn på framtiden men inte så långt borta den heller. Inte lika välgjord då den fokuserar mer på action än på mänskligheten. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Killer - 2023
David Fincher regisserar Michael Fassbender som spelar lönnmördare. Lite långsammare, mer jordad o verklighetstrogen än en sedvanlig film om lönnmördare. Bra uppbyggnad som gör att spänningen blir desto bättre, som tillsammans med bra foto o klippning håller en bra pacing. Storyn är hyfsat intressant, den är tajt skriven utan nån vidare bristande logik som är alltför vanlig nuförtiden. Rent tekniskt är det alltså en riktigt bra rulle, så tycker man temat är intressant o är okej med lite långsammare scener så kan jag mycket väl rekommendera den.
7.5 fiskehattar av 10 möjliga

Skrivet av killawife:

Children of men - Denna filmen känns nu mer relativ än någonsin då vi är så nära det som visas upp här. Denna filmen är så speciellt gjord då den visar konfilkter i väldigt olika ljus. Jag har sett den förut flera gånger men det var egentligen först denna gången som jag noterade att den riktiga hjälten i denna filmen är Marishka, den gamla zigenarkvinnan med sin lilla hund. 9/10

Ja riiktigt tung rulle, välgjorde på precis alla sätt o vis!

Permalänk
Medlem

Dr. Seuss' How the Grinch Stole Christmas
Shame on me, har under alla mina är inte sett denna, don't ask why.
Att se Jim Carrey spela ut och goofa runt är nånting man aldrig tröttnar på.
Överlag? 6/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X