Permalänk
Skrivet av Iskra:

Kapitalismen har redan löst det problemet: hemlösa plockar flaskorna ur soptunnorna och pantar dem.

Tyvärr hjälper det ej överallt.
Jag själv har helt ärligt talat problem med att någon/några slänger pantflaskor på min mark. Det är ett svårare problem att lösa än vad man tror då man ej får sätta upp en kamera där. Höja panten hade nog minskat problemet eller fått andra stanna bilen och ta upp flaskorna som andra slängt, nu ligger de vid vägkanten tills jag själv får ta bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kapitalismen har redan löst det problemet: hemlösa plockar flaskorna ur soptunnorna och pantar dem.

Jo, och anledningen till att de slängs är ju att det inte finns något enkelt sätt att panta på om man köper en enstaka flaska och sedan går iväg. Det är nog få som langar flaskorna hemma när de kan samla ihop dem och sedan panta. Att ute uppsöka en matbutik med pantmaskin för en enda flaska är det nog inte många som gör och att bära runt på den hela dagen är inte heller så lockande. På vissa platser har sopkorgarna en tub e dyl avsedd att lägga pantflaskorna i så att de går att plocka utan att gräva i soporna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tyvärr hjälper det ej överallt.
Jag själv har helt ärligt talat problem med att någon/några slänger pantflaskor på min mark. Det är ett svårare problem att lösa än vad man tror då man ej får sätta upp en kamera där.

Det finns alla sorter. Stannade och vid en grusväg i somras, för att springa in och pinka, som visade sig gå in till ett litet grustag. Där hade någon sopprot tippat en rejäl hög med "filmad" broccoli som låg och ruttnade i sin plast. Man kan nog utgå ifrån att det inte var markägaren som stått för den åtgärden...

Permalänk
Medlem

Morsan köpte Ballerina nu när jag har varit hos henne.
Den där trådflärpen fanns inte längre, så det var direkt lite bökigare att öppna.

Försämrade plastkorkar och Ballerina utan trådflärp. Vart är denna värld på väg egentligen?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av ELF:

Morsan köpte Ballerina nu när jag har varit hos henne.
Den där trådflärpen fanns inte längre, så det var direkt lite bökigare att öppna.

Försämrade plastkorkar och Ballerina utan trådflärp. Vart är denna värld på väg egentligen?

Märkte samma när kollegan köpte Ballerina till fikat på jobbet, den nya förpackning är fanimej inbrottssäker.
Man upphör aldrig att förvånas hur företag lyckas hitta på nya saker på att förstöra redan bra produkter.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Morsan köpte Ballerina nu när jag har varit hos henne.
Den där trådflärpen fanns inte längre, så det var direkt lite bökigare att öppna.

Försämrade plastkorkar och Ballerina utan trådflärp. Vart är denna värld på väg egentligen?

Kanske dags att sluta sponsra Göteborgskex då de inte bryr sig om sina svenska arbetare längre:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-134-ar-har-stang...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Morsan köpte Ballerina nu när jag har varit hos henne.
Den där trådflärpen fanns inte längre, så det var direkt lite bökigare att öppna.

Försämrade plastkorkar och Ballerina utan trådflärp. Vart är denna värld på väg egentligen?

Skrivet av THB:

Märkte samma när kollegan köpte Ballerina till fikat på jobbet, den nya förpackning är fanimej inbrottssäker.
Man upphör aldrig att förvånas hur företag lyckas hitta på nya saker på att förstöra redan bra produkter.

Göteborgs Kex (som förresten aldrig har legat i Göteborg utan i Kungälv, ett par mil norr om stan) har dessutom inte lyckats få till recepten sedan de stängde fabriken och flyttade till Lettland. De ”nya” Ballerinakex jag har provat har varit hårda – inte frasiga som tidigare!
Borde förresten inte företaget döpa om sig till Riga Kex …?

Samtidigt som fabriken i Kungälv stängdes gick även Kungälvs största turistattraktion – Bräckboden – i graven.
Men Bräckboden hade bara blivit sämre och sämre över åren!

Permalänk
Medlem

Tyvärr lite normala fenomen på kontoren jag både jobbat och jobbar på:

Är allergisk mot något som jag upplever väldigt frekvent i främst mina kvinnliga kollegor, går något fel eller utanför ramarna på kontoret så tänker man "när och vem kan lösa det åt mig" i stället för "hur ska jag kunna lösa detta." Förmodligen en fråga hur man blivit uppväxt. Tjejer kan mer än dom tror själv och ofta tror jag att latheten tar över.

Önskar att det inte var så, blir ofta ett jävulskt liv när någon säger nej och inget blir då gjort.

Är lika allergisk mot vuxna män som sitter i lunchrummet och klagar på "regeringen" där hemma att det är fel på ditten och datten, skilj dig om du är så olycklig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarato:

Kanske dags att sluta sponsra Göteborgskex då de inte bryr sig om sina svenska arbetare längre:

Det är inte GK det är fel på, det är miljardärerna tillika norrbaggarna som äger Orkla som håller på att förstöra vårt land för att berika sig själva ännu mer. Som att de behöver mer pengar, typ.

Borde vara förbjudet att lägga ned fabriker som går med vinst för att flytta produktionen till låglöneländer. Särskilt om man bara ska importera produkterna rakt tillbaks till Sverige igen, vafan har de där jävla baggarna inte hört talas om miljöförstöring och transportutsläpp eller. Förbannad idioti!

Miljardärer borde förbjudas. Bryt av och returnera allt som Orkla slukat upp här i Sverige!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är inte GK det är fel på, det är miljardärerna tillika norrbaggarna som äger Orkla som håller på att förstöra vårt land för att berika sig själva ännu mer. Som att de behöver mer pengar, typ.

Borde vara förbjudet att lägga ned fabriker som går med vinst för att flytta produktionen till låglöneländer. Särskilt om man bara ska importera produkterna rakt tillbaks till Sverige igen, vafan har de där jävla baggarna inte hört talas om miljöförstöring och transportutsläpp eller. Förbannad idioti!

Miljardärer borde förbjudas. Bryt av och returnera allt som Orkla slukat upp här i Sverige!

GK har ägts av norrmän sen det såldes till Marabou på slutet av 70talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det är inte GK det är fel på, det är miljardärerna tillika norrbaggarna som äger Orkla som håller på att förstöra vårt land för att berika sig själva ännu mer. Som att de behöver mer pengar, typ.

Borde vara förbjudet att lägga ned fabriker som går med vinst för att flytta produktionen till låglöneländer. Särskilt om man bara ska importera produkterna rakt tillbaks till Sverige igen, vafan har de där jävla baggarna inte hört talas om miljöförstöring och transportutsläpp eller. Förbannad idioti!

Miljardärer borde förbjudas. Bryt av och returnera allt som Orkla slukat upp här i Sverige!

Skrivet av pine-orange:

GK har ägts av norrmän sen det såldes till Marabou på slutet av 70talet

Det är samma sak där som i många andra branscher: många mindre företag har konsoliderats i en större koncern, som behåller de starka varumärkena. De flesta konsumenter tänker inte på detta.
Många äldre örebroare log nog skadeglatt när tillverkningen vid Göteborgs Kex flyttades eftersom Göteborgs Kex en gång i tiden köpte upp och dödade varumärket Örebro Kex …

Permalänk
Medlem

Morgonens, tillika helgens, gubbgnäll går till bilhandlare och deras servicepersonal. Notoriskt otrevliga till den grad att jag undrar om det inte är så att den egenskapen anses vara särskilt meriterande i rekryteringssammanhang? Basil Fawlty framstår ju, i jämförelse, som en guru inom kundcentrerat bemötande. Och detta trots att man följer deras byråkratiska, närmast lägervaktsinspirerade, instruktioner till punkt och pricka. När jag väl håller på kan jag väl passa på att slänga fastighetsmäklare under bussen också (om än att de tenderar att luta mer åt ”sliskslajmhållet” jämfört med Belsebubs kabal vid bilservicedisken).

Trevlig helg gents!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Morgonens, tillika helgens, gubbgnäll går till bilhandlare och deras servicepersonal. Notoriskt otrevliga till den grad att jag undrar om det inte är så att den egenskapen anses vara särskilt meriterande i rekryteringssammanhang? Basil Fawlty framstår ju, i jämförelse, som en guru inom kundcentrerat bemötande. Och detta trots att man följer deras byråkratiska, närmast lägervaktsinspirerade, instruktioner till punkt och pricka. När jag väl håller på kan jag väl passa på att slänga fastighetsmäklare under bussen också (om än att de tenderar att luta mer åt ”sliskslajmhållet” jämfört med Belsebubs kabal vid bilservicedisken).

Trevlig helg gents!

Jag har stött på många säljare genom åren och jobbat på en storbank i några år. Min slutsats är att det är en viss typ av människor som lockas till yrken där man får provision på sålda varor och tjänster. Ju större och ju snabbare koppling mellan arbetet och tjänade pengar, desto värre människor stöter man på - speciellt om offren är generellt okunniga om marknaden. Säljarna kan vara helt okänsliga om köparen behöver produkten/tjänsten eller ens har råd med den.

"Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people"
kan behöva tillägget
"worst minds belong to salesmen"

Permalänk
Medlem

Om vi nu ska importera traditioner från främmande länder kan vi väl åtminstone hålla oss till dem?
Black Friday har utökats till Black Week som i sin tur har utökats till Black Month. Frågan är när vi får se Black Year …?

/”Vän av ordning”

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Om vi nu ska importera traditioner från främmande länder kan vi väl åtminstone hålla oss till dem?
Black Friday har utökats till Black Week som i sin tur har utökats till Black Month. Frågan är när vi får se Black Year …?

/”Vän av ordning”

"The dark ages" varade ju i flera århundraden, vi är väl på väg in i en ny sådan period..?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Om vi nu ska importera traditioner från främmande länder kan vi väl åtminstone hålla oss till dem?
Black Friday har utökats till Black Week som i sin tur har utökats till Black Month. Frågan är när vi får se Black Year …?

/”Vän av ordning”

Äsch, de är väl bara fel ute i tid. I Sverige är december den svarta månaden utan ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Morgonens, tillika helgens, gubbgnäll går till bilhandlare och deras servicepersonal. Notoriskt otrevliga till den grad att jag undrar om det inte är så att den egenskapen anses vara särskilt meriterande i rekryteringssammanhang? Basil Fawlty framstår ju, i jämförelse, som en guru inom kundcentrerat bemötande. Och detta trots att man följer deras byråkratiska, närmast lägervaktsinspirerade, instruktioner till punkt och pricka. När jag väl håller på kan jag väl passa på att slänga fastighetsmäklare under bussen också (om än att de tenderar att luta mer åt ”sliskslajmhållet” jämfört med Belsebubs kabal vid bilservicedisken).

Trevlig helg gents!

Håller med till fullo, med det sagt;
Har själv både sålt reservdelar och verkstadsjobb samt varit butiksansvarig i 7 år hos inte bara en utan två stora märkesåterförsäljare som omsätter miljardbelopp.

Kan bara säga att dom får vad dom betalar för.
Hade en ingångslön på 18000kr år 2012 och 25500kr när jag lämnade branschen år 2017.
Kommer väl ihåg lönesamtalen.
Fick en gång valet mellan inget löneök alls eller 500kr upp om jag tog bort min rätt till betald övertid på kontraktet.
En annan gång så hade platschefen glömt bort att jag blivit lovad året innan att jag skulle få ett lönesamtal över huvud taget det året.

Hela bilbranschen i Sverige behöver en uppryckning samtidigt som att jobba med privatpersoner i bilbranschen kan vara det värsta jag gjort genom alla mina år i service rent sett till hur man vart behandlad av både kunder och medarbetare.

Kaos och panik - konstant. Ingen vill betala för någonting alls eller förstå varför delar måste beställas och allt inte lagerförs.
Visst fanns det guldkorn här och där, kunder som kom in med tårtor och trisslotter för att man löste problem. Men det är tyvärr inte det som man kommer ihåg från åren så att säga.

Ingen utbildning erbjuds heller men man förväntas kunna allt, stort tryck från ledning och hårda regler att hålla sig efter oavsett vad personen på andra sidan disken skriker.
Ofta löste man saker men fick både skäll från kund för att man löste något för långsamt och för dyrt och ledning som tyckte man löste saker för billigt och spenderar för mycket tid med en och samma kund.

Hade till exempel en medelålders man en gång som skulle köra sin bil genom entrén på byggnaden sa han, eftersom ett clips till hans framljus inte fanns att köpa som lös reservdel.

Upplevde ofta att folk ljög och sa att man sagt saker man aldrig sagt för att komma ut ur ekonomiska situationer och även hot som kunde komma emellanåt för att man personligen "förstörde deras liv". Ofta faktiskt från pensionärer som skulle laga sin tyska premiumbil, man fick höra att nu skulle de minsann inte ha råd att äta på resten av månaden för pensionen räckte inte till och de skulle minsann aldrig komma tillbaka. Mer regel än undantag att man hörde att de skulle minsann skriva till tidningen vilket så klart aldrig hände och visst kom de tillbaka nästa år med lika mycket gnäll.

Tror det har mycket att göra med belåningsgraden som är skrämmande, folk har inte råd att laga sina nya bilar som är belånade till max.. Man köper gamla lyxbilar som man inte har råd att laga när dom går sönder vilket påverkar hushållsekonomin.

Vart kallad slyngel av en pensionär en gång eftersom jag bad honom att gå ut ur vår personbilsverkstad och låta teknikern vara då ingen försäkring täcker och arbetsplatsen står med ansvar om det skulle hända honom något.

Generellt så känns det som att den som skriker och gnäller mest, får mest. tyvärr..
Hur mycket man än stod på sig så gick det inte att undvika att känna att luften går ur när följer dessa regler bara för att kunden skulle gå till servicechefen och få sin vilja genom i alla fall.

Motivationen och lusten att göra ett bra jobb vart liksom dödad långsamt över åren..

När jag går in på en bilverkstad idag tycker jag både synd om och blir irriterad på personalen samtidigt.

Att lämna bilbranschen var det bästa jag någonsin gjort.

Permalänk
Skrivet av fm_buli:

Håller med till fullo, med det sagt;
Har själv både sålt reservdelar och verkstadsjobb samt varit butiksansvarig i 7 år hos inte bara en utan två stora märkesåterförsäljare som omsätter miljardbelopp.

Kan bara säga att dom får vad dom betalar för.
Hade en ingångslön på 18000kr år 2012 och 25500kr när jag lämnade branschen år 2017.
Kommer väl ihåg lönesamtalen.
Fick en gång valet mellan inget löneök alls eller 500kr upp om jag tog bort min rätt till betald övertid på kontraktet.
En annan gång så hade platschefen glömt bort att jag blivit lovad året innan att jag skulle få ett lönesamtal över huvud taget det året.

Hela bilbranschen i Sverige behöver en uppryckning samtidigt som att jobba med privatpersoner i bilbranschen kan vara det värsta jag gjort genom alla mina år i service rent sett till hur man vart behandlad av både kunder och medarbetare.

Kaos och panik - konstant. Ingen vill betala för någonting alls eller förstå varför delar måste beställas och allt inte lagerförs.
Visst fanns det guldkorn här och där, kunder som kom in med tårtor och trisslotter för att man löste problem. Men det är tyvärr inte det som man kommer ihåg från åren så att säga.

Ingen utbildning erbjuds heller men man förväntas kunna allt, stort tryck från ledning och hårda regler att hålla sig efter oavsett vad personen på andra sidan disken skriker.
Ofta löste man saker men fick både skäll från kund för att man löste något för långsamt och för dyrt och ledning som tyckte man löste saker för billigt och spenderar för mycket tid med en och samma kund.

Hade till exempel en medelålders man en gång som skulle köra sin bil genom entrén på byggnaden sa han, eftersom ett clips till hans framljus inte fanns att köpa som lös reservdel.

Upplevde ofta att folk ljög och sa att man sagt saker man aldrig sagt för att komma ut ur ekonomiska situationer och även hot som kunde komma emellanåt för att man personligen "förstörde deras liv". Ofta faktiskt från pensionärer som skulle laga sin tyska premiumbil, man fick höra att nu skulle de minsann inte ha råd att äta på resten av månaden för pensionen räckte inte till och de skulle minsann aldrig komma tillbaka. Mer regel än undantag att man hörde att de skulle minsann skriva till tidningen vilket så klart aldrig hände och visst kom de tillbaka nästa år med lika mycket gnäll.

Tror det har mycket att göra med belåningsgraden som är skrämmande, folk har inte råd att laga sina nya bilar som är belånade till max.. Man köper gamla lyxbilar som man inte har råd att laga när dom går sönder vilket påverkar hushållsekonomin.

Vart kallad slyngel av en pensionär en gång eftersom jag bad honom att gå ut ur vår personbilsverkstad och låta teknikern vara då ingen försäkring täcker och arbetsplatsen står med ansvar om det skulle hända honom något.

Generellt så känns det som att den som skriker och gnäller mest, får mest. tyvärr..
Hur mycket man än stod på sig så gick det inte att undvika att känna att luften går ur när följer dessa regler bara för att kunden skulle gå till servicechefen och få sin vilja genom i alla fall.

Motivationen och lusten att göra ett bra jobb vart liksom dödad långsamt över åren..

När jag går in på en bilverkstad idag tycker jag både synd om och blir irriterad på personalen samtidigt.

Att lämna bilbranschen var det bästa jag någonsin gjort.

Bra text. Jag tror många har det tufft på arbetsmarknaden idag.
Att jobba emot privata kunder kan vara lite speciellt. Jag jobbar med båda och min åsikt är att kommunala är mer proffsiga när något krånglar. De kan också vara hårda, men man slipper en hel del konstigheter, som de du typ ovanför nämnde.
Generellt brukar det dock vara högre timlön för privata (upphandling upphandling, mer konkurrens om jobben)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

Håller med till fullo, med det sagt;
Har själv både sålt reservdelar och verkstadsjobb samt varit butiksansvarig i 7 år hos inte bara en utan två stora märkesåterförsäljare som omsätter miljardbelopp.

Kan bara säga att dom får vad dom betalar för.
Hade en ingångslön på 18000kr år 2012 och 25500kr när jag lämnade branschen år 2017.
Kommer väl ihåg lönesamtalen.
Fick en gång valet mellan inget löneök alls eller 500kr upp om jag tog bort min rätt till betald övertid på kontraktet.
En annan gång så hade platschefen glömt bort att jag blivit lovad året innan att jag skulle få ett lönesamtal över huvud taget det året.

Hela bilbranschen i Sverige behöver en uppryckning samtidigt som att jobba med privatpersoner i bilbranschen kan vara det värsta jag gjort genom alla mina år i service rent sett till hur man vart behandlad av både kunder och medarbetare.

Kaos och panik - konstant. Ingen vill betala för någonting alls eller förstå varför delar måste beställas och allt inte lagerförs.
Visst fanns det guldkorn här och där, kunder som kom in med tårtor och trisslotter för att man löste problem. Men det är tyvärr inte det som man kommer ihåg från åren så att säga.

Ingen utbildning erbjuds heller men man förväntas kunna allt, stort tryck från ledning och hårda regler att hålla sig efter oavsett vad personen på andra sidan disken skriker.
Ofta löste man saker men fick både skäll från kund för att man löste något för långsamt och för dyrt och ledning som tyckte man löste saker för billigt och spenderar för mycket tid med en och samma kund.

Hade till exempel en medelålders man en gång som skulle köra sin bil genom entrén på byggnaden sa han, eftersom ett clips till hans framljus inte fanns att köpa som lös reservdel.

Upplevde ofta att folk ljög och sa att man sagt saker man aldrig sagt för att komma ut ur ekonomiska situationer och även hot som kunde komma emellanåt för att man personligen "förstörde deras liv". Ofta faktiskt från pensionärer som skulle laga sin tyska premiumbil, man fick höra att nu skulle de minsann inte ha råd att äta på resten av månaden för pensionen räckte inte till och de skulle minsann aldrig komma tillbaka. Mer regel än undantag att man hörde att de skulle minsann skriva till tidningen vilket så klart aldrig hände och visst kom de tillbaka nästa år med lika mycket gnäll.

Tror det har mycket att göra med belåningsgraden som är skrämmande, folk har inte råd att laga sina nya bilar som är belånade till max.. Man köper gamla lyxbilar som man inte har råd att laga när dom går sönder vilket påverkar hushållsekonomin.

Vart kallad slyngel av en pensionär en gång eftersom jag bad honom att gå ut ur vår personbilsverkstad och låta teknikern vara då ingen försäkring täcker och arbetsplatsen står med ansvar om det skulle hända honom något.

Generellt så känns det som att den som skriker och gnäller mest, får mest. tyvärr..
Hur mycket man än stod på sig så gick det inte att undvika att känna att luften går ur när följer dessa regler bara för att kunden skulle gå till servicechefen och få sin vilja genom i alla fall.

Motivationen och lusten att göra ett bra jobb vart liksom dödad långsamt över åren..

När jag går in på en bilverkstad idag tycker jag både synd om och blir irriterad på personalen samtidigt.

Att lämna bilbranschen var det bästa jag någonsin gjort.

Skulle vilja ge en känga och lite gnäll till alla de talanglösa lycksökare som dagens märkesbilverkstäder verkar befolkad av idag. VW verkstaden lokalt speciellt, de är omöjliga på att få till de mest basala reparationer. Det är konstanta fel och problem på väldigt enkla reparationer. Ingen ringer tillbaka, trots utfästelser.
Just nu är det en reparation av växellåda som de plockat ner hela växellådan, konstaterat fel som de redan fått reda på vid tidigare felsökning, kommit på att delar saknas, monterat ihop hela rasket igen utan åtgärd. Sedan ytterligare ett verkstadsbesök för att åtgärda diverse fel från förra besöket. Och allt är fortfarande status quo, inget är reparerat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Fattade inget tills jag läste vad hon dömts för. Haha ja man kan ju tydligen bli förbannad för att man inte får planka också.

Det finns en video på den händelsen på yt
https://www.youtube.com/watch?v=Iih4O5Ztiy0&ab_channel=Mikael...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Åh jisses... hon slog sönder hans glasögon och vrålade rasist både under och efter incidenten.
Blev skadeståndsskyldig och förlorade sin post om jag minns rätt?

EDIT:
"I oktober 2018 dömdes Kawesa i Södertörns tingsrätt för misshandel till villkorlig dom, dagsböter och skadestånd. Kawesa dömdes för att ha slagit och sparkat en man vid en tunnelbanespärr efter att denne hindrat henne från att planka.[23] Hon dömdes till 120 dagsböter à 300 kronor.

Domen fastställes 2019 av Svea hovrätt, vilken dock mildrade bötesstraffet med hänvisning till Kawesas "personliga och ekonomiska förhållanden" såsom arbetslös familjeförsörjare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

kommit på att delar saknas, monterat ihop hela rasket igen utan åtgärd. Sedan ytterligare ett verkstadsbesök

Det är resultatet av att nästan ingen verkstad har något eget reservedelslager idag, knappt ens importören. Det anses för dyrt, tar plats, det behövs personal som håller reda på allt och kompletterar upp, och vartenda märke och modell har olika delar i flera versioner.
Kvalitet, service och bemötande anses oviktigt, alla kunder bara tittar på priset medan företagen bara tittar på vinsten. Gäller det mesta, inte bara bilar/bildelar.
Grejorna beställs en i taget från tillverkaren, och är det tillverkat nånstans i asien kan det ta flera månader. Här ett exempel på hur ägare av kinesbilar kan ha det i sin vardag: Vänta 8 månader på en plastdel - https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/konsument/bil-fas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer. Folk klagar för lite och bara anser allt är så himla bra, det får det bli ändring på!

Nytt Eu direktiv.
I juli 2024 träder EU:s nya direktiv om engångsplast in, vilket bland annat innebär att plastkorkar måste sitta fast på förpackningar med vätska.
https://nyheter24.se/nyheter/ekonomi/1179242-arla-andrar-forp...

Det är bara för att det ska verka som att politikerna bryr sig om miljön, precis som med plastpåseskatten. Om de gör något som verkligen gör nytta för miljön retar de säkert upp någon som sponsrar deras kampanjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

X (tidigare twitter).

Hur länge ska alla skriva det? Vad är relevansen? Folk ska inte bli förvirrade över vad X är för något?
Tänk om man överallt skulle skriva såhär så fort ett företag eller något byter namn eller ägare? Varför är det just Twitter alla har hakat upp sig så abnormt på att man känner att man måste förklara för dom stackars läsarna vad det är?

För att det är så fruktansvärt korkat att byta ett väl inarbetat namn som twitter till något så meningslöst som x.
Skriver man bara x tror väl de flesta att man inte vågar skriva det riktiga namnet eller att man skrivit fel. Det är inget namn, det är en bokstav som man brukar använda när man vill utelämna något.. Elon måste rökt något konstigt eller inhalerat lustgas när han kom på namnet. Precis som med sina barns namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dieselpriset är högt pga krig, inflation, svag krona, …

Om jag förstått det rätt skulle det bli dyrare utan reduktion dessutom (inte på literpriset, men totalt med andra resulterade straff som följer)

Nog om politik-besläktade områden, men reduktionsplikten är inte den stora boven här

Gnäll bara att det är dyrt som man alltid gjort

Ner med reduktionsplikten till EU-nivån så snabbt som möjligt! Bränslebolagen gnäller för att de investerat i anläggningar för att göra dyrt biobränsle. De hittar på alla möjliga anledningar för att vi ska fortsätta ha en stor andel biobränsle men den enda riktiga anledningen är att de tjänar mer på det. Biobränsle har samma hemska utsläpp som fossilt bränsle men går snabbare att producera=förnybart=jättebra enligt politiker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fm_buli:

Hade till exempel en medelålders man en gång som skulle köra sin bil genom entrén på byggnaden sa han, eftersom ett clips till hans framljus inte fanns att köpa som lös reservdel.

Om han faktiskt hade gjort det hade han ju fått byta betydligt fler delar på bilen än bara ett clips i framljuset...

Sådana där människor tenderar att vara psykiskt labila, och/eller drogpåverkade. Jag förmodar att du inte kontaktade polisen angående det olaga hotet?

Fram tills mitten på 00-talet någon gång bodde det en missbrukande man i samma hus som mig, han var normal för det mesta, men när han drack/drogade blev han helt sjövild. En gång knackade han på för att låna datorspel till sin grabb han hade (kul uppväxt för den ungen - tydligen hade han iaf stödföräldrar där han bodde emellanåt) med hela handen helt invirad i ett stort paket efter att ha kört den genom fönstret hos "käringen" han varit ihop med i grannhuset... (Karln var lång och ganska stilig och så i övrigt, så fruntimmer gillade honom tydligen - tills han blev galen, typ.)

Permalänk
Medlem

En del om servicepersonal i den här tråden. Jag har själv jobbat med underhåll. Var folk trevliga gjorde man gärna lite extra. Men ibland var ju folk irriterade och jag fick skulden för problemen. Då försvann jag fortast möjligt. Man kan tjäna mycket på bra uppförande. Jag hade lejt en grävare när jag skulle dränera huset. Han kom kl. 17.00 när han var klar med annat jobb. Har Du fått någon mat frågade jag. En korv på Statoil vart svaret. När jag och frun satte oss för att äta såg vi honom i sin grävmaskin utanför fönstret. Det kändes inte bra så vi ropade in han och delade på maten vi hade. Nästa kväll var vi bättre förberedda. Grävningen blev billig. Sedan frågade jag vart jag kunde köpa grus. Det ordnade grävaren. Likaså matjord att återställa gräsmattan. En lastbil kom och hämtade stenar som kommit upp. Men det kom ingen faktura på nått av detta. Så att vi delade på maten betalade sig bra.

Permalänk
Medlem

Halva p-huset förstört av dessa ständigt tomma elbilsplatser, kunde lika gärna vara rullstolsmarkerade så hade de åtminstone varit till nån nytta.

Den här fula trenden som blivit senare år med tomtar som har luvan nerdragna för ögonen. Ser ju ut som att de tillhör begåvningsreserven hela bunten, medan den till vänster ser normal och trevlig ut som en tomte ska se ut!

Förbannat!

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk

Jag älskar känslan att ha slitit som ett djur i flera veckor sträck, äntligen få ledighet en kväll, nu kunna göra precis vad man vill. Ska jag sova, ska jag se på en film, kanske t.om. gå på bio, man har så många val på nöjen så det inte är klokt, jag älskar denna känsla.

Vops, nu dök det upp ett brev från en kund som kräver svar på några komplexa frågor senast i morgon bitti. Glöm allt det jag skrev ovanför, det gäller inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Morgonens, tillika helgens, gubbgnäll går till bilhandlare och deras servicepersonal. Notoriskt otrevliga till den grad att jag undrar om det inte är så att den egenskapen anses vara särskilt meriterande i rekryteringssammanhang? Basil Fawlty framstår ju, i jämförelse, som en guru inom kundcentrerat bemötande. Och detta trots att man följer deras byråkratiska, närmast lägervaktsinspirerade, instruktioner till punkt och pricka. När jag väl håller på kan jag väl passa på att slänga fastighetsmäklare under bussen också (om än att de tenderar att luta mer åt ”sliskslajmhållet” jämfört med Belsebubs kabal vid bilservicedisken).

Trevlig helg gents!

Det låter som att du varit på en av verkstad med tyskt ursprung?
I jobbet förr så hade jag en del med dom att göra och det var aldrig en smidig upplevelse. Vår bilhandlare/verkstad här är av större slaget med flertalet ingångar beroende på vilket märke man vill besöka. Det samma gäller service mellan de olika märkena. Att man gått fel hände flera gånger, eftersom dom gärna byggde om och förnyade sig.
När man kom fel så blev personalen så stirriga ungefär som att man gått in på damernas omklädningsrum av misstag.

En så enkel sak som att lämna företagsbilen på service innebar att fyra fem servicemedarbetare var tvungna att bli inblandade. En ska ta emot kunden. En ska ta bilnyckel och hänga i säkerhetsskåpet. En förman på verkstaden ska hämta samma nyckel som han sen ska ge till mekanikern som ska utföra arbetet.

Det är inte som på gamla hederliga Saabverkstaden. Där stod mekanikerna själva i receptionen för service (fanns såklart mer än en reception där också) och kunde själva se sina tider, svara på frågor, beställa reservdelar och dom tog bilnyckeln i handen och sa "Vi fixar det. Vi hör av oss om det skulle vara något mer". Och det kostar inte 10-12 000kr för en enkel service, snarare 3 eller 5 000, när det var en större service.