BlizzCon 2023 - Blizzardfesten startar!

Permalänk
Medlem

Hoppas folk ser igenom idén med snabbare expansioner. Handlar bara om att ta betalt mer ofta. Expansion 2 beskrivs som en void-invasion av Azeroth, mao man kommer återanvända gamla zoner och troligtvis göra något i stil med sista patchen i BFA. Då hinner man göra många expansioner på kort tid!

Mest intressanta tycker jag är Season of Discovery. Det *är* en take på classic+ och man ser på streams nu att det verkar vara en ganska galen spin på vanilla. Lär testa!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

RTS-spel är ingen stor genre längre, tower defense-spel och liknande i mobiltelefoner är det som gäller numera. Blizz har ju i princip lagt ned Starcraft 2, så att de skulle utveckla ett nytt dator-RTS i Warcraft-universat förefaller osannolikt till max. WoW har tagit över historieberättandet där sedan länge, ett nytt RTS skulle bara grumla till vattnet när de ska försöka börja smida sin nya episka historia.

Eh, Baldurs Gate med sin D&D genre kan ju inte direkt påstås vara en speciellt stor genre heller men se vilken jäkla succé det släppet blev.
Lägg därtill hur mycket större franchisen Warcraft är så kan jag garantera att om WC4 görs med samma kärlek som BG3 och tidigare iterationer av Warcraft fått så skulle det det bli gigantiskt.

Ett bra spel kommer alltid tjäna pengar oavsett genre, det är bara mediokra spel som måste hålla sig till de populäraste genren.

Permalänk
Medlem

Så besviken på classic+. Hade önskat att dom lagt till mer dungeons, raids och quests till existerande classic. Inte förstöra den enda del som faktiskt är bra.

Visa signatur

MSI 655 MAX HT | P4 2,4 | 1024Mb dual | LeadTek A-250LE TD-64 G4 Ti4200 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pison:

Så besviken på classic+. Hade önskat att dom lagt till mer dungeons, raids och quests till existerande classic. Inte förstöra den enda del som faktiskt är bra.

Haha ja vilken flopp. De "förstör" existerande classic content för att göra nån lekstuga där alla får wotlk abilities. Finns massor med lösa trådar i classic där de kunde lägga till content. Men näe, de kostar ju pengar, så istället får en intern koda in lite wotlk abilities över helgen.. tillåt mig småle 😏

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Classic-panelen ändrade inte min mening. Detta är en riktig besvikelse och otroligt tondövt från Blizzard.

Jag har alltid tyckt Classic+ är en dum ide då 2000-talet är över, personerna som gjorde spelet finns inte kvar och Blizzard enl. min mening kan inte göra bra spel längre. Att ombalansera klasser kommer inte heller göra spelet bättre, kanske tvärt om. Det enda hindret för att raida som en dålig spec är spelarna själva, all raiding content är enkel och minmax är helt onödigt.

Detta är dock sannolikt inte vad Classicplus-förespråkare vill ha. Mages med heals å en massa retail-abilities, PvP-balance behöver vi inte prata om, är inte Classic. Det är en retail-classic mashvsom ingen efterfrågade.

Levelcaps med unlocls är nog bra, jag minns betan också och hur folk uppskattade detta. Långt ifrån alla kommer gilla det dock.

Repaircosts och ev. dualspec är ju trevligt och något många sannolikt välkomnar.

Små ”överraskningar här å där”, visst varför inte.

Nya raids? Detta ville ju Classicplus-gänget ha men jag vill inte av skäl ovan. Nya items kläcker ju även fråga kring problem med powercreep och balance samt hur fan de ska göra när servern är vidvvägens ände. Ska de skölja över dessa Disney-items till Era och ta bort runes?

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Seasons of Discovery är tämligen samma som funnits länge i https://ascension.gg/

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HULTAS:

Haha men sluta bara Lenny. Nog för att en produkts värde är subjektiv, men du får det att låta som att det är synd om det gigantiska företaget Activision Blizzard och dess pengar de gör i vinst.

Du tolkar mitt inlägg med en överdrivet cynisk vridning. Jag bara noterar ett faktum, att du inte gillar det jag säger är inte mitt fel. WoWs månadsavgift har inte höjts på snart 20 års tid, inflation och mycket större personalgrupp i utvecklingslaget med mera gör att de kommer behöva andra inkomstvägar. Vi lever i en kapitalistisk värld, jag är inte särskilt förtjust över det, men så är det. Vill du ha spel så kostar det pengar, och återigen: du har tre prisnivåer att välja på. Ingen tvingar dig att välja den dyraste.

Skrivet av Ragnarok:

Men att spela 3 dagar tidigare för man betalar mer är att köpa en fördel, som jag då inte tycker borde finnas i Wow.

Snedstreck ansiktshand... Av allt att klaga över. För det första, Wow är inte en tävling. För det andra, första raiden (och numera, mythic+ fängelsehålor) brukar traditionellt inte ens öppna förrän två veckor efter det riktiga släppdatumet, hur stor reell skillnad gör de där tre dagarna ens för de som lever på den blödande knivseggen tror du? De har ju hunnit bli raid-redo utan de där tre extradagarna i tidigare expansioner! Och hur påverkas du själv egentligen av att vissa eventuellt börjar spela tre dagar före dig? Kan inte se någon inverkan, ärligt talat.

Skrivet av phanto:

Det är inte som i Diablo4 eller Starfield där det inte spelar någon roll och det inte är en levande värld med konkurrens.

Men jösses alltså, vaddå för konkurrens? Lever du på auktionshuset eller? Kanske du isåfall borde söka djupare mening med ditt eget liv eller något sånt. Snacka om att övertyga sig själv att himlen faller över tre sketna dagars skull.

Citat:

Vad gäller stackar fattiga blizzard och Kaliforniens hutlösa löner: Du missade försäljningen av moderbolaget?

Vilka av de pengarna kommer att gå tillbaks till utvecklingsarbetet tror du? De pengarna går ju till aktieägarna (inkluderat slembobban Bobby Kotick.) Är ungefär noll risk att han kommer donera något till WoWs framtida utveckling liksom.

Citat:

Att det är månadsavgift för spelet? Att de har en shop för kosmetiska föremål och guld (tokens)? Att företag inte fungerar på så sätt att intäkt för grupp A avser utgift för grupp A?

Som sagt, månadsavgiften är samma som den var 2005 här i Europa (och 2004 i USA), och företag fungerar visst så att utgifter för grupp A måste på ett rimligt sätt matcha intäkter för grupp A. Det är när obalans däremellan som utvecklingslag kapas ned med machete eller hela spel läggs ned - EA tjänade pengar, men de la ändå ned Anthem efter en tämligen kort livstid, och särskilt för ett MMO. Företag som inte har koll på in/utflödet av pengar i olika projekt är företag som det riskerar gå illa för.

Permalänk
Medlem

Kändes som det var jävla mycket corpo-prat under inledningen. En massa tjafs om "diversity, inclusion and representation" och om hur Blizzard "lyssnar på spelarna" och är förpliktade(committed?) till spelarna.

Overwatch tappade jag helt intresse av efter att de släckte ner 1:an, men den nya hjälten som de introducerade tyckte jag var en rip-off av Maui från Moana, med några få justeringar så att de inte blir stämda av Disney.

Roligt att se Chris Metzen tillbaka, men kunde tyvärr inte bli särskilt hypad över de kommand expansionerna. Börjar bli ganska tjatigt med zoner under marken, och tyckte det mesta såg ut som gammal skåpmat och variationer av det vi sett i Dragonflight. Är heller inte särskilt förtjust i karaktärsdesignen, vilket känns väldigt främmande för WoW. Anduins rustning ser för normal ut, Allerias nya design ser heller inte ut som något som hör hemma i WoW, och hennens design i överlag är nu extremt androgynt.

Hoppades på att jag skulle bli tillräckligt hypad att återvända till WoW, men ack så blir det inte.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Men jösses alltså, vaddå för konkurrens? Lever du på auktionshuset eller? Kanske du isåfall borde söka djupare mening med ditt eget liv eller något sånt. Snacka om att övertyga sig själv att himlen faller över tre sketna dagars skull.

Det spelar roll för väldigt många, och för de som har vänner som köper det så blir det FOMO och grupptrycksköp. Midsnattslanseringar av Blizzardspel är en klassiker i spelsammanhang.

Jag förstår att du inte är så insatt och inte kan så mycket om det, och du behöver inte känns till att det är så, men nu vet du.

Skrivet av anon132576:

Vilka av de pengarna kommer att gå tillbaks till utvecklingsarbetet tror du? De pengarna går ju till aktieägarna (inkluderat slembobban Bobby Kotick.) Är ungefär noll risk att han kommer donera något till WoWs framtida utveckling liksom.

Nej, men nu har de ett nytt ägarskap som sedan Ensamble 2008 inte stängt ner något nämnvärt. Arbeten är inte hotade för att folk inte vill köpa spel för 100 dollar vilket du antydde.

Skrivet av anon132576:

Som sagt, månadsavgiften är samma som den var 2005 här i Europa (och 2004 i USA), och företag fungerar visst så att utgifter för grupp A måste på ett rimligt sätt matcha intäkter för grupp A.

Månadsavgifterna täcker med råge serverkostnaderna. Utvecklingskostnaderna täcks med råge av boxförsäljning.
Men, oavsett, nej det funkar inte alls så att A ska täcka A i ett så stort bolag. Man ser på generell lönsamhet för dotterbolagen innan något är hotat. Budget och utveckling är satt 4-5 år i förväg (och tiden ökar i takt med att spel tar längre tid att utveckla).

Skrivet av anon132576:

Det är när obalans däremellan som utvecklingslag kapas ned med machete eller hela spel läggs ned - EA tjänade pengar, men de la ändå ned Anthem efter en tämligen kort livstid, och särskilt för ett MMO. Företag som inte har koll på in/utflödet av pengar i olika projekt är företag som det riskerar gå illa för.

Anthem var ett skitspel. Det kanske du missade.

Permalänk

Lördag

Vilken tid börjar det idag (lördag) svensk tid?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimKrigsdans:

Vilken tid börjar det idag (lördag) svensk tid?

https://blizzcon.com/en-us/virtual/schedule

Där har du vad som visas gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Det spelar roll för väldigt många, och för de som har vänner som köper det så blir det FOMO och grupptrycksköp. Midsnattslanseringar av Blizzardspel är en klassiker i spelsammanhang.

Jag förstår att du inte är så insatt och inte kan så mycket om det, och du behöver inte känns till att det är så, men nu vet du.

Nej, men nu har de ett nytt ägarskap som sedan Ensamble 2008 inte stängt ner något nämnvärt. Arbeten är inte hotade för att folk inte vill köpa spel för 100 dollar vilket du antydde.

Månadsavgifterna täcker med råge serverkostnaderna. Utvecklingskostnaderna täcks med råge av boxförsäljning.
Men, oavsett, nej det funkar inte alls så att A ska täcka A i ett så stort bolag. Man ser på generell lönsamhet för dotterbolagen innan något är hotat. Budget och utveckling är satt 4-5 år i förväg (och tiden ökar i takt med att spel tar längre tid att utveckla).

Anthem var ett skitspel. Det kanske du missade.

Microsoft köpte nog inte Blizzard för att de ska kunna luta sig tillbaks direkt och bli ett blödande finansiellt problem man kan gömma i det numera större bokslutet. De betalade dyrt för Blizzard.

Oavsett så kan man se här på hemmaplan hur spelutvecklarbolag/studios ganska fort kan gå från succé till ett härbärge av nyemissioner och fiasko.

Visa signatur

=)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

En av få BlizzCon intro jag sett och det va för det mesta bra! 😃

WoW nyheterna var häftiga men höjdpunkten var Chris Metzen! Sån jäkla legend! 😀. Han måste gjort rösten till Thrall kom ja tänka på! 😮

Filmen till Warcraft Rumble var ju helball när Onyxia bara slog ner tassen sådär 😆

Hearthstone får massa nytt. Första neutrala hjälten! Highlander!

Diablo IV filmen var stämningsfull. Mephistos röst 😁

Det enda jag ogillade var det eviga tjatet om inkludering, alla är välkomna bla, bla, bla….😒

Skrivet av flashen:

Jag klarar inte av att kolla på sånt, såg någon minut men fick stänga av

Varför? Jag är nyfiken för själv klarar jag inte av att kolla på pinsamma grejer men jag älskade detta.

Skrivet av danielwerner:

Haha, herregud. Ett nytt Warcraft-spel, sa de. Naivt nog blev jag lite intresserad. Sedan sa de att det blir ett mobilspel. "Do you guys not have phones?" - varför finns det lite hopp kvar i mig när det gäller Blizzard?

De vet att fansen blir otroligt jävla besvikna (enda sättet att undvika det hade väl varit om de announcat WC4 samtidigt). Men det går väl inte att säga nej till t.ex den kinesiska marknaden på nån miljard potentiella köpare, där mobilspel är betydligt populärare.

Vad är det för fel på Warcraft Rumble? Det är jätteskoj! 😃 Mitt nya favoritspel (kör på iPad).
Dem enda som blir besvikna är dem som väntade sig Warcraft IV. Men dem vill nog inte inse att traditionella RTS inte är intressanta för den stora massan längre. Action RTS (MOBA) tog över.

Skrivet av anon132576:

Du tolkar mitt inlägg med en överdrivet cynisk vridning. Jag bara noterar ett faktum, att du inte gillar det jag säger är inte mitt fel. WoWs månadsavgift har inte höjts på snart 20 års tid, inflation och mycket större personalgrupp i utvecklingslaget med mera gör att de kommer behöva andra inkomstvägar. Vi lever i en kapitalistisk värld, jag är inte särskilt förtjust över det, men så är det. Vill du ha spel så kostar det pengar, och återigen: du har tre prisnivåer att välja på. Ingen tvingar dig att välja den dyraste.

Snedstreck ansiktshand... Av allt att klaga över. För det första, Wow är inte en tävling. För det andra, första raiden (och numera, mythic+ fängelsehålor) brukar traditionellt inte ens öppna förrän två veckor efter det riktiga släppdatumet, hur stor reell skillnad gör de där tre dagarna ens för de som lever på den blödande knivseggen tror du? De har ju hunnit bli raid-redo utan de där tre extradagarna i tidigare expansioner! Och hur påverkas du själv egentligen av att vissa eventuellt börjar spela tre dagar före dig? Kan inte se någon inverkan, ärligt talat.

Men jösses alltså, vaddå för konkurrens? Lever du på auktionshuset eller? Kanske du isåfall borde söka djupare mening med ditt eget liv eller något sånt. Snacka om att övertyga sig själv att himlen faller över tre sketna dagars skull.

Vilka av de pengarna kommer att gå tillbaks till utvecklingsarbetet tror du? De pengarna går ju till aktieägarna (inkluderat slembobban Bobby Kotick.) Är ungefär noll risk att han kommer donera något till WoWs framtida utveckling liksom.

Som sagt, månadsavgiften är samma som den var 2005 här i Europa (och 2004 i USA), och företag fungerar visst så att utgifter för grupp A måste på ett rimligt sätt matcha intäkter för grupp A. Det är när obalans däremellan som utvecklingslag kapas ned med machete eller hela spel läggs ned - EA tjänade pengar, men de la ändå ned Anthem efter en tämligen kort livstid, och särskilt för ett MMO. Företag som inte har koll på in/utflödet av pengar i olika projekt är företag som det riskerar gå illa för.

Jag håller med dig @anon132576 🙂. Du skrev vad jag tänkte.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Rumble är ett riktigt tråkigt spel. Vilka spelgrupp går det till?

Testade ungefär 10-15 matcher och hittade inget intresse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

WoW nyheterna var häftiga men höjdpunkten var Chris Metzen! Sån jäkla legend! 😀. Han måste gjort rösten till Thrall kom ja tänka på! 😮

Jo, han ÄR ju typ Thrall... lol Misstänker att Metzen helst skulle vilja bli reinkarnerad som orc.

Trist för övrigt att den här tråden till typ 98% består av gnäll och tjafs om diverse petitesser, och nästan inget om något som presenterades eller sas under konventet. Varför är folk så jäkla negativa hela tiden? Fattar inte det.

Bara till WoW var det ju en massa positiva förbättringar som nämndes, warband för dina alts (inkluderat bank med potentiellt massor av flikar), drakflygning i gamla världen, drakflygning med gamla mounts ("bara" 100+ iofs, av närmare 500 flygmounts totalt i DF - man får hoppas att det utökas efter hand), och allmänt bättre respekt för spelare och deras tid, och inte kräva upprepade grinds på olika karaktärer osv.

Sedan en riktig, sammanhängande handling över tid är något vi aldrig haft i spelet förut. Det fanns vissa lösa band mellan expansioner förr i tiden - Illidan i Outland ledde till Arthas i Northrend som ledde till...Deathwing? lol Nej... Inte så jättetydliga band där kanske! Man skulle kunna säga att hjälpa Garrosh i Outland (om man spelar som hord) ledde till hans senare radikalisering under LK och Cata-eran för att övergå i total galenskap i Panda och Warlords. Vilket i sin tur ledde till Legion. Men det är ändå rätt diffus tråd - Garrosh var bara en surmört i ett bakvatten i Nagrand under hela BC, att han skulle få sånt inflytande gick ju inte att förespå.

Nu blir det en riktig handling, förhoppningsvis i samma klass som Legion hade. Vet såklart inte om det kommer att infrias, men jag är villig att vara förhoppningsfull.

Citat:

Det enda jag ogillade var det eviga tjatet om inkludering, alla är välkomna bla, bla, bla….😒

Vad är det för fel på det? Det nämndes ett par gånger, än sen då? Det är inte alls självklart att alla räknas i spelvärlden - Blizzards egna erfarenheter om sånt såg alla alltför tydligt för bara några år sedan. Så det vet nog vem som helst att en spelchatt kan vara extremt toxisk om ingen aktivt håller efter slemmet som vill bre ut sig.

Inkludering är en trygghetsgrej för många utsatta grupper som ofta får ta jävligt mycket skit i spel helt enkelt, och det är rätt aningslöst att hänga upp sig på det.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av downup:

Rumble är ett riktigt tråkigt spel. Vilka spelgrupp går det till?

Testade ungefär 10-15 matcher och hittade inget intresse.

Riktar väl sig till folk som gillar de nyare Clash of Clans-spelen? Men håller med. Tappade sin charm rätt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Förtydligande: Jag tycker inte man skall kunna köpa fördelar i Wow med pengar. Mounts, transmog allehanda skit spelar ingen roll. Men att spela 3 dagar tidigare för man betalar mer är att köpa en fördel, som jag då inte tycker borde finnas i Wow.

Spelar inte någon större roll, WoW är likt Diablo 4 säsongsbaserat och rewards innan dess är ganska mellanmjölkiga och även rewards för professions har varit låsta att "maxa" förrän raid tiers och så har dykt upp.

Men visst man kan spendera 3 dagar före "alla" andra genom att spela med "alla" i princip då jag ser att rätt tydligt tema i min guild när man ser folk få Feat of Strength achievementet för epic versionen, de flesta kommer köpa det.

Jag köpte motvilligt det med då jag ville ha det mesta som ingick i bundlen, beta och early access intresserar inte mig personligen då jag brukar vänta en vecka eller två innan jag ger mig in i en ny WoW expansion när alla andra har dragit förbi så man slipper lag och annat tråkigt som förstör upplevelsen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av anon132576:

Vad är det för fel på det? Det nämndes ett par gånger, än sen då? Det är inte alls självklart att alla räknas i spelvärlden - Blizzards egna erfarenheter om sånt såg alla alltför tydligt för bara några år sedan. Så det vet nog vem som helst att en spelchatt kan vara extremt toxisk om ingen aktivt håller efter slemmet som vill bre ut sig.

Inkludering är en trygghetsgrej för många utsatta grupper som ofta får ta jävligt mycket skit i spel helt enkelt, och det är rätt aningslöst att hänga upp sig på det.

Så har det alltid varit. Det ligger i människans natur att det som är tillräckligt udda förtrycks. Barndom och tonår gör det mycket starkare o sen anonymitet på det….

Jag ser det som politiskt korrekt dravel.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]