Villa utan fiber.., Bahnhof eller Öppen fiber?

Permalänk
Medlem

Villa utan fiber.., Bahnhof eller Öppen fiber?

Tjena,

Läst lite äldre trådar men känner att jag vill starta en ny.

Köpte en större villa här i kungsbacka som har comhem/tele2 och jag vill ha fiber!

Sitter mellan 2 val:
Bahnhof: 17.500:- + 10000/10000 för 449:-/mån (står inget om lev.datum)
Telia öppen fiber: 9.990:- + 250/250 för 519:-/mån (Feb-juni installation)

Priset har egentligen ingen större betydelse, kan tänka mig betala det dubbla bara det blir bra!

Har idag Telia 1000/1000 sedan 2018 (lägre hastighet de fösta 2 åren) och har aldrig haft strul.

Förstår att Bahnhof värnar om integritet och inte är statligt men jag bryr mig nog inte om det egentligen..

Kan någon hjälpa mig med valet?
Tackar!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Bahnhof alla dagar i veckan. 10GBit vs 250Mbit liksom. Se till att tjata om IPv6 samtidigt.

Permalänk
Medlem

Om inte pengarna är en större fråga i det hela så är bahnhof kanon!
10GBit är oerhört snabbt och det bör vara så gott som omöjligt att saturera den linan i ett normal hushåll...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Tjena,

Läst lite äldre trådar men känner att jag vill starta en ny.

Köpte en större villa här i kungsbacka som har comhem/tele2 och jag vill ha fiber!

Sitter mellan 2 val:
Bahnhof: 17.500:- + 10000/10000 för 449:-/mån (står inget om lev.datum)
Telia öppen fiber: 9.990:- + 250/250 för 519:-/mån (Feb-juni installation)

Priset har egentligen ingen större betydelse, kan tänka mig betala det dubbla bara det blir bra!

Har idag Telia 1000/1000 sedan 2018 (lägre hastighet de fösta 2 åren) och har aldrig haft strul.

Förstår att Bahnhof värnar om integritet och inte är statligt men jag bryr mig nog inte om det egentligen..

Kan någon hjälpa mig med valet?
Tackar!

Bahnhofs erbjudande låter ju bra men då har Bahnhof monopol på din internettjänst. Känns lite obehagligt då de skulle kunna höja priset rejält i framtiden om de vill. Jag har haft Bahnhof på öppen fiber och då har deras pris höjts så sakteliga över tid, så det har varit billigare att säga upp dem och sedan teckna om på nytt. Så jag hade valt öppen fiber för att ha möjlighet att konkurrensutsätta min tjänsteleverantör.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Öppen Fiber alla dagar i veckan, då Bahnhofs routing och hur det är upplagt jämfört med Tex Ownit, Obenetwork.
Har förespråkar Bahnhof väldigt länge, men dem har tappat respekt med deras urusla routing och CGNAT i näten (flera ISP som kör det med).

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Bahnhof har ett attraktivt pris på tjänsten sen, helt klart. Men som tidigare sa, då sitter du fast hos dom. Men fördelen är ju ändå att det generellt sett verkar vara lägre priser på sådana avtal än när man har ett "öppet" stadsnät emellan.

Däremot är Telia Öppen Fiber det bästa jag suttit på någonsin, och då har jag haft fibertjänster till och från i 23 år nu.

Svårt val faktiskt.

Permalänk
Medlem

10 Gbit/s är ju bara en reklamhastighet. När kan du använda det i verkligheten? Även om det kanske inte finns i Öppen fiber f.n. så går det ju att ha mer än 250 om man vill.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade valt Telia utan att tveka. Bäst peering, automatiskt publik IP utan kostnad, snabb hjälp om något i näten går sönder och allmänt pålitligt företag fortfarande även om kundtjänsten är sämre än för 5 år sedan. Att det är öppen fiber låter också bra.

Banhofs marknadsföring om att värna integriteten ser jag inte som något annat än FUD för att locka till sig snöflingekunder. Aldrig haft några problem med Telia trots 30 år med olika fildelningstjänster, utan VPN.

Alla företag i Sverige lyder under samma lagar.

Edit: Angående priser så ringde jag förra veckan för att kolla nya priser och fick utan problem rejäla rabatter som gjorde fibern lika billig som billigaste alternativet. Fibern plus att jag har Telia-abb på telefonen (billigaste 15GB) ger mig också gratis mobilt bredband på 30GB till plattan, utan extra kostnad, så det är andra fördelar (och som Telia gillar eftersom de låser in kunderna, men man väljer ju själv).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Grymt tacksam för alla svar
Blir nog Telia!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P