Odin - Handhållen retrokonsol

Permalänk
Medlem

Odin - Handhållen retrokonsol

SHENZHEN AYN TECHNOLOGIES CO.,LTD öppnade sin Indiegogo kampanj för Odin under gårdagen.

Det handlar om en bärbar konsoll driven av antingen en överklockad Snapdragon 845 eller en Dimensity 900, beroende på vilken modell man bestämmer sig för. Det som är lite avvikande mot en standard 845 smartphone är just att SoC'en har en stor passiv kylfläns med tillhörande aktiv kylning. Detta ger ökad prestanda då chippet ej throttlar likt smartphone motsvarigheterna, således återfås betydligt bättre prestanda över tid.
Dessvärre har media inte fått några enheter att testa ännu, men där finns en enskild användare "Taki Udon". Denne har haft tillgång till prototyper och har kontinuerligt lagt upp material på sin discord-server samt sina youtube-kanaler för att bygga hype.

Troligen kommer det att komma ett antal reviews inom 1-2 veckor från flera håll.

Att tänka på vid beställning från kampanjen är att leveransen sker från Shenzhen, Kina. Det innebär ett moms-påslag om 25% samt eventuell hanteringsavgift av DHL. Frakten till Sverige hamnar på 365HKD, tänk på att även denna momsbeskattas vid deklaringen. Utöver det kan kemikalieskatt tillkomma om 163SEK/Kg - vilket blir omkring 40-50SEK.

Kampanjen nås via följande länk:
https://www.indiegogo.com/projects/odin-the-ultimate-gaming-h...

Takis Discord Server nås här:
https://discord.gg/QyzvbM5T

Takis YouTube kanaler nås här:
https://www.youtube.com/channel/UCe7YOgx2vmblbEUUo-JgSnQ/vide...
https://www.youtube.com/c/TakiUdon/videos

Jag har själv beställt en Odin Pro med Dockstation och tänker mig att det kan bli en trevlig kompis till switchen då kompisgänget är sugna på lite retrospel. Samt en trevlig bärbar konsoll för att spela sånt man inte hunnit med, exempelvis diverse JRPG. För mig kostar detta lika mycket som en instegsmodel av Steam Deck - den stora skillnaden är dock formfaktorn och framförallt vikten. Där Odin helt klart vinner i min bok.

Permalänk
Inaktiv

Såg att ETA PRIME sneglat på den också:

Permalänk

Kunde inte låta bli...köpte pro modellen 😁...väntar att köpa dockningen tills senare

Permalänk
Medlem

Synd att dom inte kunde låta bli att printa den oerhört fula loggan på fronten :/ Annars verkar den ganska grym.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Intressant storlek, verkar vara liknande mått som typ Switch Lite? Ett av mina största (ha-ha) problem med typ Steam Deck och för den delen vanliga Switch är just storleken, jag har lite mindre händer och det blir så tungt och otympligt. Har visserligen inte provat Steam Deck ännu, men känns i allmänhet mer intressant med lite mindre enheter.

Permalänk
Medlem

Den transparenta ser riktigt cool ut!
Kanske ska slå till på en sådan

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Riktigt nice att kunna spela Sega Saturn, Dreamcast, Gamecube/Wii å även PS2 på denna å extra på kakan att kunna spela med Xbox Cloud Gaming, Geforce Now och Stadia(för närvarande)

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut!
Blir att köpa top modellen vid ett tillfälle längre fram.
Vore kul att se hur pass "mod vänlig" konsolen är. Tänkte på joystick drift och liknande. Sen att ha valet att byta ut skalet till ett lite snyggare hade ju varit ett nice alternativ

Visa signatur

Never throw away a VGA cable. It might not be 1999 right now, but who knows what tomorrow will bring?

Permalänk
Medlem

Lite för dyr jämfört med retroid pocket 2+, visst lite mer prestanda och därmed fler system den klarar. men med moms och avgifter så är man ju inte så långt ifrån en steam deck.

Permalänk
Skrivet av Mabus:

Ser riktigt nice ut!
Blir att köpa top modellen vid ett tillfälle längre fram.
Vore kul att se hur pass "mod vänlig" konsolen är. Tänkte på joystick drift och liknande. Sen att ha valet att byta ut skalet till ett lite snyggare hade ju varit ett nice alternativ

Dom analoga joystickarna är lätta å byta ut samma med batteriet, bara skalen kommer förmodligen inte att säljas löst, man får välja färg när man köper den.
Uppgraderade nyss min order Odin Pro från 128GB UFS till 256GB UFS

Permalänk
Skrivet av Mabus:

Ser riktigt nice ut!
Blir att köpa top modellen vid ett tillfälle längre fram.
Vore kul att se hur pass "mod vänlig" konsolen är. Tänkte på joystick drift och liknande. Sen att ha valet att byta ut skalet till ett lite snyggare hade ju varit ett nice alternativ

Fick nu reda på att dom kommer att sälja skal löst om man vill byta färg, dom kommer också sälja reservdelar och tillbehör.

Permalänk
Medlem

Den har fått väldigt bra kritik, både bra skärm, ergonomi och prestanda. Slog till och beställde en lila transparent, ska användas för mobil retro och för streaming i hemmet. Hoppas gyro aim är bra nog för mindre utmanande FPS!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Är väldigt nöjd med min 256Gb Odin Pro.
Spelar allt upp till vissa PS2 spel som Metal Gear 2 å jag är också glad att Zelda Ocarina Of Time och Majora's Mask 3D spelar riktigt bra kom bara ihåg att använda Citra MMJ, Shader Type "Separate Shader(Unstable) då, har också mappat att byta skärm med den vänstra knappen på baksidan.

Permalänk
Medlem

En fråga åt er som beställt en, vad blev totala med tull avgift osv? Och är dockan värt det?
Sitter å funderar på en Odin lite, då den utan tvekan fixar sånt jag tänkt lira på den, men är nyfiken på vad till import avgiften (vafan det nu heter) landa på och om dockan är värd köpa!

Permalänk
Skrivet av Rastrom:

En fråga åt er som beställt en, vad blev totala med tull avgift osv? Och är dockan värt det?
Sitter å funderar på en Odin lite, då den utan tvekan fixar sånt jag tänkt lira på den, men är nyfiken på vad till import avgiften (vafan det nu heter) landa på och om dockan är värd köpa!

För Pro modellen med upgraderad 256GB UFS inklusive frakt betalade jag 3650kr, sedan tillkom import avgiften på 674kr så sammanlagt 4324kr
Dyr ja men jag är riktigt nöjd med den.

Permalänk
Skrivet av Rastrom:

En fråga åt er som beställt en, vad blev totala med tull avgift osv? Och är dockan värt det?
Sitter å funderar på en Odin lite, då den utan tvekan fixar sånt jag tänkt lira på den, men är nyfiken på vad till import avgiften (vafan det nu heter) landa på och om dockan är värd köpa!

Har ej dockstationen men tänkte beställa den, nödvändig nej då det finns hdmi utgång som ger 1080p, bilden från dockstationen har 4k upplösning, portar för usb, n64 och gamecube kontroller och du kan installera en hårdisk i dockstationen så för mig är det värt det.
Importavgiften för bara Lite konsolen borde bli runt ca 557kr med dockstationen ca 730kr

La till info
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twelve Monkeys:

Har ej dockstationen men tänkte beställa den, nödvändig nej då det finns hdmi utgång som ger 1080p, bilden från dockstationen har 4k upplösning, portar för usb, n64 och gamecube kontroller och du kan installera en hårdisk i dockstationen så för mig är det värt det.
Importavgiften för bara Lite konsolen borde bli runt ca 557kr med dockstationen ca 730kr

Såg några recensioner på Youtube av folk som hade fått dockan nu, och de var lite blandade. Jag beställde en Odin från Ayn direkt, inte deras indiegogo (ingen aning om när den kommer dock), och var lite inne på att köpa en docka. Delvis för att den verkade funka med Switch också, vilket för mig är en fördel då jag bara behöver ha med en docka istället för två liksom. Men egentligen behöver jag inte resten av dockan. Plats för SSD är ju kul, men jag har redan köpt ett snabbt minneskort på 256 GB och det borde räcka ett tag i alla fall. Ingångar för Gamecube- och N64-kontroller är ju jättekul för de som verkligen gillar de spelen och som är van vid de kontrollerna, men det gäller inte mig riktigt. USB-portar är ju alltid bra, och videoutgång, men jag behöver ändå en USB-C-docka till jobbdatorn och den har allt det där och borde funka till Odin också.

Angående bildutgången så behöver man inte dockan för 4K. Enheten har ju en mini HDMI med max 1080p, men stöder DP över USB-C i 4K vilket är vad dockan använder, men då räcker det ju med en vanlig adapter för det, eller en med strömförsörjning också om man inte vill att batteriet ska ta slut medan man spelar på teven.

Kritiken mot dockan på tuben gick mycket ut på att den inte alls kändes lika stabil och välbyggd som enheten, och att mjukvaran inte var smart nog att typ byta kontrollprofiler vid dockning eller så, så man fick manuellt gå in och ändra kontrollerna varje gång man växlade mellan handhållet och dockat.

Permalänk
Medlem

Klockan 13.00 idag kommer Odin 2 att släppas för för-köp via IGG.

Snapdragon gen 2, instegsmodell från 299$. Funderar själv på en pro, men få se om jag trycker på köp-knappen vid 13-tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Klockan 13.00 idag kommer Odin 2 att släppas för för-köp via IGG.

Snapdragon gen 2, instegsmodell från 299$. Funderar själv på en pro, men få se om jag trycker på köp-knappen vid 13-tiden.

Jag nöp en Odin 2 Pro via Super Fan-priset $300 istället för early bird-priset $370. De tog dock slut på några sekunder. Retail kommer vara betydligt dyrare dock så jag ser ingen anledning för er att vänta med att beställa om ni är sugen på produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fenrisulfven:

Jag nöp en Odin 2 Pro via Super Fan-priset $300 istället för early bird-priset $370. De tog dock slut på några sekunder. Retail kommer vara betydligt dyrare dock så jag ser ingen anledning för er att vänta med att beställa om ni är sugen på produkten.

Japp jag drog till på en sådan också 🙂

Permalänk
Medlem

Har man en äldre flagship så fungerar det mesta av emulationen denna har även där. Jag har en Samsung Galaxy s20+ och hittills har jag inte gått bet på något PS2-spel iaf.

Har man INTE en flagship mobil med bra ram och processor så verkar detta som en väldigt rolig pryl!

Permalänk
Medlem

Där dök notisen upp i postnord appen, då dyker nog nya odin upp i nästa vecka 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Där dök notisen upp i postnord appen, då dyker nog nya odin upp i nästa vecka 😀

Najs! Jag har två haha. En cold gray och en vit. Lär skicka en på säljes-marknaden framöver.