RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vad kör folk för verktyg för att mäta förbrukning? Kör med hwmonitor, och enligt den så peakar kortet norr om 620w på total baord power, men det kan väll inte stämma? 7900xtx Tuf

GPU-Z, där brukar "board power" ge en någorlunda verklighetsrelaterad bild

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vad kör folk för verktyg för att mäta förbrukning? Kör med hwmonitor, och enligt den så peakar kortet norr om 620w på total baord power, men det kan väll inte stämma? 7900xtx Tuf

Jag använder amdgpu_top.
https://github.com/Umio-Yasuno/amdgpu_top

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vad kör folk för verktyg för att mäta förbrukning? Kör med hwmonitor, och enligt den så peakar kortet norr om 620w på total baord power, men det kan väll inte stämma? 7900xtx Tuf

Om du kör med kortets OC VBIOS, all form av vsync avstängt och ingen fps cap är det inte helt omöjligt att det drar uppemot 600-650W under korta perioder. Både AMDs och Nvidias toppkort gör detta. Om det däremot ligger på 600W konstant är det en annan femma och du bör överväga att åtminstone ställa in Radeon Chill och adaptive sync för att förhindra att grafikkortet genererar "onödigt många bildrutor", om du anser att kortets elförbrukning är ett problem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

Mitt 7900XTX verkar dra runt 50w i Windows med två skärmar aktiva (4K @ 160hz, 1440p @ 60hz).
Adrenalin har goda möjligheter att begränsa energiförbrukning, överklockning etc.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipppiz:

Hej!

Har kikat lite på 7900xt eller 7900xtx och tänkte bara fråga vad man har för möjlighet att köra kortet i echo-läge eller liknande. Har inte haft en PC på många år nu, följer det med programvara eller kan man kanske ställa detta i drivrutinerna?

Många gånger kommer jag inte behöva all prestanda och lite nyfiken på om det går att få kortet att dra mindre watt när man vill köra enklare/äldre titlar?

Finns en mängd olika faktorer som bestämmer hur mycket effekt GPUn drar. För det första vilken skärmupplösning samt uppdateringsfrekvens och om Vsync är på eller av. För det andra är det spelets grafiskinställningar som spelar roll.

Nu vet jag inte vad du har för skärm men om du har säg en 2560x1440@144Hz och du sätter på V-sync eller en fps limiter så kommer kortet själv klocka ner sig. Bara för att ett kort KAN dra tex 500W betyder inte att det ALLTID gör det.

En bonus är att alltid köra undervoltat, då drar det mindre i alla scenarion. Sänkt powerlimit är bara bra om man bara kör tunga spel eller utan Vsync eftersom kortet bara begränsas om det når upp till en viss effektförbrukning, till skillnad från UV som konstant är begränsat.

Så kände jag iaf när jag testade PL och UV - eftersom jag kör G-sync/V-sync så tjänar jag mest temperaturmässigt på UV. PL kickade bara in ibland beroende på vad jag spelade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

GPU-Z, där brukar "board power" ge en någorlunda verklighetsrelaterad bild

Mvh

Skrivet av backspace:

Tackar, ska kolla in de här två alternativen! En för windows och en för linux Amdgpu_top ser ju lite ut som nvidia smi, som jag gillade skarpt.

Skrivet av Kibbo:

Om du kör med kortets OC VBIOS, all form av vsync avstängt och ingen fps cap är det inte helt omöjligt att det drar uppemot 600-650W under korta perioder. Både AMDs och Nvidias toppkort gör detta. Om det däremot ligger på 600W konstant är det en annan femma och du bör överväga att åtminstone ställa in Radeon Chill och adaptive sync för att förhindra att grafikkortet genererar "onödigt många bildrutor", om du anser att kortets elförbrukning är ett problem.

Hm, om möjligt undviker jag att köra vsync, men bör kanske fundera på att börja med det, alternativt inte köra "performance mode". 620w är extremfall, men inte ovanligt att kortet ligger över 500w vid game. Är inte superbrydd egentligen, men märker ju att temperaturerna smyger upp när den drar såhär mycket ström. Var mest intresserad om det faktiskt var realistiska siffror eller HWMonitor som skiter på sig, men då verkar det som att kortet faktiskt kan dra såpass mycket ström. Tack för infon!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipppiz:

Ok, hur mycket kan man gå ner som mest?

Har läst att det varit någon bugg som gör att kortet drar väldigt mycket i "idle" är det något som är åtgärdat nu?

Skrivet av Aeig:

GPU-Z, där brukar "board power" ge en någorlunda verklighetsrelaterad bild

Mvh

Skrivet av Calle:

Mitt 7900XTX verkar dra runt 50w i Windows med två skärmar aktiva (4K @ 160hz, 1440p @ 60hz).
Adrenalin har goda möjligheter att begränsa energiförbrukning, överklockning etc.

Jag kör med 2st skärmar, 1440p 165Hz och 1440p 60Hz. Har Sapphire 7900xtx Nitro. Kollade total board power när jag tittade på youtube i fullskärm och en när jag hade Swec öppen i bakgrunden i Firefox men annars idle. Stabilt ~35W för youtube och runt 8-12W för idle. Tittade även med gpu-z och den visade liknande (men hoppade snabbare mellan olika W än vad Adrenalin gjorde).

Galenheter som folk postade om (100W idle) för ett halvår sen skulle jag säga är helt löst, eller iaf markant mycket bättre.

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Avstängd

Tänkte fråga.

Ni med 7900 XT, vad för poäng får ni i testet ''Superposition Benchmark''

1080P Extreme.

Jag får ~15500, datorn i min signatur.

Datorn är helt oklockad, fläktkurvan på grafikkortet är satt på standard.

Tempen är fenomenal. RPM på fläktarna varierar mellan 0-1375 RPM. Vid testerna olåst framerate.

60c på GPU.
82c hotspot.
75c vRAM.

I spel har jag låst FPS'en på 120fps. Temperaturen blir en aning bättre då såklart.

XFX var ett bra köp, och då har jag alltid lekt med Sapphire och EVGA som anses vara i den övre kalibern när det kommer till komponenter.

Mer specifikt är det ett XFX Merc 7900 XT Ultra (Det med svart backplate) som jag har.

Jag har också varit en av de med mer tur antar jag, då jag har haft nära 0 problem med AMD's drivrutiner sedan HD-eran.. enda krånglet var när RX 5700 var helt nytt, datorn ville inte gå ur viloläge, men det fixade AMD snabbt.

Så AMD, GG!

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Tänkte fråga.

Ni med 7900 XT, vad för poäng får ni i testet ''Superposition Benchmark''

1080P Extreme.

Jag får ~15500, datorn i min signatur.

Datorn är helt oklockad, fläktkurvan på grafikkortet är satt på standard.

Tempen är fenomenal. RPM på fläktarna varierar mellan 0-1375 RPM. Vid testerna olåst framerate.

60c på GPU.
82c hotspot.
75c vRAM.

I spel har jag låst FPS'en på 120fps. Temperaturen blir en aning bättre då såklart.

XFX var ett bra köp, och då har jag alltid lekt med Sapphire och EVGA som anses vara i den övre kalibern när det kommer till komponenter.

Mer specifikt är det ett XFX Merc 7900 XT Ultra (Det med svart backplate) som jag har.

Jag har också varit en av de med mer tur antar jag, då jag har haft nära 0 problem med AMD's drivrutiner sedan HD-eran.. enda krånglet var när RX 5700 var helt nytt, datorn ville inte gå ur viloläge, men det fixade AMD snabbt.

Så AMD, GG!

Inte hemma, men med 8k superposition får jag ca 7000 stock. Att ha på eller av amd metric overlay skiljer några hundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

Jag kör med 2st skärmar, 1440p 165Hz och 1440p 60Hz. Har Sapphire 7900xtx Nitro. Kollade total board power när jag tittade på youtube i fullskärm och en när jag hade Swec öppen i bakgrunden i Firefox men annars idle. Stabilt ~35W för youtube och runt 8-12W för idle. Tittade även med gpu-z och den visade liknande (men hoppade snabbare mellan olika W än vad Adrenalin gjorde).

Galenheter som folk postade om (100W idle) för ett halvår sen skulle jag säga är helt löst, eller iaf markant mycket bättre.

https://i.imgur.com/dj9FpIY.png

Mina siffror säger följande med en LG C2 42" (3840x2160, 120Hz) och det är X11 som driver, jag har inte provat Wayland.
Skrivbord (Budgie) med ett Firefox-fönster (Sweclockers) = ~18 W (Average)
Skrivbord (Budgie) med ett Firefox-fönster (Sweclockers) och en tab med youtube 1080p Enhanced Bitrate = ~60 W (Average)
Skrivbord (Budgie) med ett Firefox-fönster (Sweclockers) och en tab med youtube 2160p = ~66 W (Average)

Youtube-länkar som användes vid undersökning:
1080p Enhanced Bitrate https://www.youtube.com/watch?v=1bGmjnkDTTI
2160p (4K) https://www.youtube.com/watch?v=3onA_XzUu8k

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zipppiz:

Har läst att det varit någon bugg som gör att kortet drar väldigt mycket i "idle" är det något som är åtgärdat nu?

7900-serien har haft hyfsad tomgångsförbrukning alltid så länge man hållit sig till en inkopplad skärm/60Hz (typ 10-15W cirkus, lite beroende på vilken modell av kort man har.) Om man gått över dessa gränser har förbrukningen kunnat hoppa ordentligt - uppåt 100W eller mer i en del fall. Videouppspelning orsakade också hög förbrukning, ca 50W var vanligt för mig. Räckte med att ha en adbanner på en väbbsida som bestod av ett videoklipp så slörp drog kortet ström som en gammal glödlampa... Suck och stön!

Allt detta orsakades av att drivrutinen inte lät RAM-minnet gå ned i hastighet som den borde, utan körde upp minnet (och även infinity fabric ombord på GPUn misstänker jag) i max spänning/klock. Detta leder till hög strömförbrukning.

För ett antal drivrutiner sedan fixade AMD problemet med hög bildfrekvens/flera bildskärmar, och lite senare även problemet med hög förbrukning vid videovisning. Nu har jag gått ned till 12-20W ca vid tomgång med skärmen ställd till 240Hz (effekten varierar en del pga browser/windows compositer sitter och jobbar i bakgrunden, vilket får kortets spänning/klocka att reflexartat rycka till uppåt då och då.) Videouppspelning å sin sida påverkar inte strömförbrukningen alls i 1440P-upplösning numera.

Så problemen är vad jag vet i stort sett helt fixade. Skulle vilja gnälla lite på att kortet skrämmer upp klockan/spänning/effekt väldigt snabbt och högt vid nästan minsta lilla dock, och sedan tar det ett par ögonblick för effekten att gå ned till avslappnat läge igen även fast det inte sker några vidare uppdateringar av det som visas på skärmen. Antar att detta är pga benchmark-mjukvara som ger bättre siffror om kortet är spattigt och fetnervöst som en travhingst med spänning/klocka... suck å stön igen!

Kanske man kunde sätta in några slags sanity checks för GPU-klockan i drivrutinen om man bara sitter och petar i ett windows-program eller slösurfar på nätet. Men jag är ju inte den som bestämmer, och ingen från AMD har frågat vad jag tycker om detta heller så... lol

Permalänk
Medlem

Ikväll har jag testat ett Asus tuf 7900xtx vs Sapphire 7900xtx nitro+

Asus kortet har spol-gnäll som jag inte kan sätta ord på hur högt det låter medans Sapphire kortet har ett tyst sus bara under hög fps/belastning.

Riktigt trevliga kort båda två men betyget blir lite lägre på Asus kortet pga högt spol-gnäll och lite mindre prestanda.

Båda korten är testade med exakt samma dator och inställningar och kortet som levererar bättre är Sapphire kortet.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Ikväll har jag testat ett Asus tuf 7900xtx vs Sapphire 7900xtx nitro+

Asus kortet har spol-gnäll som jag inte kan sätta ord på hur högt det låter medans Sapphire kortet har ett tyst sus bara under hög fps/belastning.

Riktigt trevliga kort båda två men betyget blir lite lägre på Asus kortet pga högt spol-gnäll och lite mindre prestanda.

Båda korten är testade med exakt samma dator och inställningar och kortet som levererar bättre är Sapphire kortet.

<Uppladdad bildlänk>

Väldigt trevlig jämförelse!

Vilket av de två korten skulle du säga har den tystaste kylaren, oberoende av spoltjutet?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag fann den där för en tid sen, rätt trevligt (och relativt uppdaterat).

Det där fastnar mitt RX 7900 XT i efter att OpenCL använts i någon app(provat Darktable och Indigobench), sen försvinner inte den belastningen förrän applikationen avslutas, med "rocm-opencl"-paketet Fedora har. Nu stödjer AMD inte Navi31 utanför Ubunti 22.04 officiellt. Det vore lite intressant att prova och se om felet fanns där med men jag har ingen vidare lust att installera ett nytt OS baremetal, för det är väl nästan det som behövs för att testa problemet(?). (Det har nog varit såhär sen jag skaffade kortet i första halvan av året).

Rusticl ger inte problemet men rusticl gör de flesta bilder helt svarta i Darktable.

A750 i jmf har inga problem med OpenCL i samma Fedora.

I övrigt gillar jag kortet. Re ström så beter det sig rätt bra, en skärm, 4k@60. Väsnas inte heller, mba.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Väldigt trevlig jämförelse!

Vilket av de två korten skulle du säga har den tystaste kylaren, oberoende av spoltjutet?

Mvh

@Aeig

Asus kortet har nog tystaste kylaren.
Jag har bara jämfört med standard bios.

Mvh

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Någon som testat Adrenalin Edition 23.40.01.10 Preview Driver for AMD Fluid Motion Frames ?

Enligt AMD Jesus verkar de som rätt bra drivrutiner https://youtu.be/Jkc3DUMBg6w?si=-WkQlCKx9YVOFNAi

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

AMD 2024

Lite off topic men..

Har inte ägt ett AMD Grafikkort sedan 5970, där 2st brann upp och blev ersatt med ett GTX 480 och stannat på Nvidia sidan sedan dess.

Har drivrutinerna blivit mer stabila kontra förr?

//Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Lite off topic men..

Har inte ägt ett AMD Grafikkort sedan 5970, där 2st brann upp och blev ersatt med ett GTX 480 och stannat på Nvidia sidan sedan dess.

Har drivrutinerna blivit mer stabila kontra förr?

//Henrik

Kort svar, ja

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Tänkte fråga.

Ni med 7900 XT, vad för poäng får ni i testet ''Superposition Benchmark''

1080P Extreme.

Jag får ~15500, datorn i min signatur.

Datorn är helt oklockad, fläktkurvan på grafikkortet är satt på standard.

Tempen är fenomenal. RPM på fläktarna varierar mellan 0-1375 RPM. Vid testerna olåst framerate.

60c på GPU.
82c hotspot.
75c vRAM.

I spel har jag låst FPS'en på 120fps. Temperaturen blir en aning bättre då såklart.

XFX var ett bra köp, och då har jag alltid lekt med Sapphire och EVGA som anses vara i den övre kalibern när det kommer till komponenter.

Mer specifikt är det ett XFX Merc 7900 XT Ultra (Det med svart backplate) som jag har.

Jag har också varit en av de med mer tur antar jag, då jag har haft nära 0 problem med AMD's drivrutiner sedan HD-eran.. enda krånglet var när RX 5700 var helt nytt, datorn ville inte gå ur viloläge, men det fixade AMD snabbt.

Så AMD, GG!

nu har jag undervoltat, liten oc på minnet samt maxat strömbudget och landade på 15143 med min 7900 XT Pulse och en 5800x3d.

Även jag har inte haft några problem alls med drivrutinerna och haft kortet snart ett år, ändast haft en crash i starfield på lanseringsdagen samt några crasher på grund av lite väl kraftig undervoltning.

Är iallafall extremt nöjd med kortet även om prestandan i EFT inte är den absolut bästa men är nog mer spelet som är extremt tungt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Lite off topic men..

Har inte ägt ett AMD Grafikkort sedan 5970, där 2st brann upp och blev ersatt med ett GTX 480 och stannat på Nvidia sidan sedan dess.

Har drivrutinerna blivit mer stabila kontra förr?

//Henrik

Skulle våga påstå att vi är på väg till att det är tvärt om, ser allt mer och mer problem med nvidia och mindre med AMD, hade själv problem ett halvår med varannan release från nvidia gjorde så att spel crasha efter 5-15min.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle våga påstå att vi är på väg till att det är tvärt om, ser allt mer och mer problem med nvidia och mindre med AMD, hade själv problem ett halvår med varannan release från nvidia gjorde så att spel crasha efter 5-15min.

Har inte haft ett enda problem med mitt 2080ti efterföljarna kan jag inte uttala mig om:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle våga påstå att vi är på väg till att det är tvärt om, ser allt mer och mer problem med nvidia och mindre med AMD, hade själv problem ett halvår med varannan release från nvidia gjorde så att spel crasha efter 5-15min.

Har du kört någon OC/UV på kortet för jag har inte märkt något crash problem med mina nvidia kort.
Enbart om jag har instabilt memory OC crashar spel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du kört någon OC/UV på kortet för jag har inte märkt något crash problem med mina nvidia kort.
Enbart om jag har instabilt memory OC crashar spel

Nu är det ett tag sen, va en laptop med 3070 våren 2022 som jag hade problem. Sen någon crash då och då med mitt 3080 jag hade ett halvår men va långt ifrån lika illa som laptopen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nu är det ett tag sen, va en laptop med 3070 våren 2022 som jag hade problem. Sen någon crash då och då med mitt 3080 jag hade ett halvår men va långt ifrån lika illa som laptopen.

Nu var ju 3000 serien problematiska pga dåliga memory temps och dåliga thermal pads iofs....

Jag har inte haft driver problem med Nvidia och jag har haft nvidia sedan 2005... Då jag bytte från amd pga driver strul 😅
Den enda bugg jag hittat är dlss på med hdr så får man ibland visuella, färgrika, landskap. Stänger man v ena så blir det normalt...

Crashar enbart för mig om man kör för hög mem OC

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu var ju 3000 serien problematiska pga dåliga memory temps och dåliga thermal pads iofs....

Jag har inte haft driver problem med Nvidia och jag har haft nvidia sedan 2005... Då jag bytte från amd pga driver strul 😅
Den enda bugg jag hittat är dlss på med hdr så får man ibland visuella, färgrika, landskap. Stänger man v ena så blir det normalt...

Crashar enbart för mig om man kör för hög mem OC

Well temps hade jag inga problem med alls samt tempraturer eller thermal pads har juuh inget med nvidia att göra utan är snarare i sånt fall tillverkarens fel.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well temps hade jag inga problem med alls samt tempraturer eller thermal pads har juuh inget med nvidia att göra utan är snarare i sånt fall tillverkarens fel.

Du kan inte mäta alla temps på en gpus memory, tillverkarna har satt sensorer där de tycker är rimligt.

3000 serien är kända för dåliga temps på just memory vilket orsakar artifakter eller crasher. Denna temp ser du endast med hwinfo om ens alls.

Om du crashar ofta med olika drivers så brukar det vara kortet och inte drivrutiner.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan inte mäta alla temps på en gpus memory, tillverkarna har satt sensorer där de tycker är rimligt.

3000 serien är kända för dåliga temps på just memory vilket orsakar artifakter eller crasher. Denna temp ser du endast med hwinfo om ens alls.

Om du crashar ofta med olika drivers så brukar det vara kortet och inte drivrutiner.

Well med tanke på att bokstavligen varannan release va helt felfri så hade det inget med tempraturer att göra.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well med tanke på att bokstavligen varannan release va helt felfri så hade det inget med tempraturer att göra.

Är ju inte så temp fel fungerar iofs... Kan vara dålig psu rail/ocp eller strömförsörjning på kortet som orsakar crasher.

Om det var drivers så skulle flera än några få ha problem och det skulle vara en nyhetsartikel. Speciellt om det kom varannan uppdatering.

Det fanns en driver 545.84 som krävde ddu och att man installerade om drivers efter men inte genom GeForce experience utan direkt DL från nvidia. Gjorde man inte det så hängde felet kvar pga filerna låg kvar på datorn

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle våga påstå att vi är på väg till att det är tvärt om, ser allt mer och mer problem med nvidia och mindre med AMD, hade själv problem ett halvår med varannan release från nvidia gjorde så att spel crasha efter 5-15min.

Jag håller inte riktigt med där. Jag har bytt mellan GeForce och Radeon en hel del under årens lopp och har aldrig tyckt att den ena tillverkarens drivrutiner verkar vara mer stabila än den andres, undantaget när det rullas ut någon riktigt trasig drivrutin som påverkar alla som installerar den. Jag misstänker att de som har konstanta drivrutinsproblem, oavsett tillverkare, har ett system som är instabilt redan från början och drivrutinen är bara grädden på moset i sammanhanget.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Jag håller inte riktigt med där. Jag har bytt mellan GeForce och Radeon en hel del under årens lopp och har aldrig tyckt att den ena tillverkarens drivrutiner verkar vara mer stabila än den andres, undantaget när det rullas ut någon riktigt trasig drivrutin som påverkar alla som installerar den. Jag misstänker att de som har konstanta drivrutinsproblem, oavsett tillverkare, har ett system som är instabilt redan från början och drivrutinen är bara grädden på moset i sammanhanget.

well är en person, tänker mer på vad som rapporteras om och trådar som skapas här osv. Sen är det väldigt många gånger antingen AMD eller nvidia får skit i dom trådarna som skapas där det i själva värket är användarens fel.

Visa signatur

here we go!