"audiophile" Hörlurar för Spel och Musik

Permalänk
Medlem

"audiophile" Hörlurar för Spel och Musik

Hej!
Letar efter ett par trådade hörlurar jag kan använda med min DAC för framförallt spel men även musik. Jag vill inte ha ett headset med microfon då jag redan har ett par Sennheiser gsp550 för det ändamålet.

Jag har sneglat lite på Beyerdynamics DT900 X pro samt 990 men vet inte vilken av dem, om några, som skulle passa mina behov. Jag har även läst att en del testare upplever ljudbilden som "annorlunda" i spel vilket får mig att tveka lite. 990 verkar dessutom vara 250 ohm vilket jag inte är helt hundra på fungerar med min DAC.

Förslag på bra lurar för mitt behöv mottages gärna. Har 3 par olika Sennheisers så jag ser gärna annat märke men Sennheiser uteslutes ej.

Tack på Förhand.

Permalänk
Medlem

DT990 Pro finns som 80 ohm.
Jag sitter och spelar med DT770 Pro 80 ohm och jag har inte märkt av ljudet låter konstigt eller att det är svårt att pinpointa vart "ljudet kommer ifrån", så att säga.

I början var de rätt skrikiga, men lite tweak i equalizer och efter att de använda några veckor så upplever jag inte alls längre. Frågan är om det är pga inspelning eller om man vant sig, troligen lite av båda.

Nu är jag tyvärr ingen audiophile, så du är medveten om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadrat:

Hej!
Letar efter ett par trådade hörlurar jag kan använda med min DAC för framförallt spel men även musik. Jag vill inte ha ett headset med microfon då jag redan har ett par Sennheiser gsp550 för det ändamålet.

Jag har sneglat lite på Beyerdynamics DT900 X pro samt 990 men vet inte vilken av dem, om några, som skulle passa mina behov. Jag har även läst att en del testare upplever ljudbilden som "annorlunda" i spel vilket får mig att tveka lite. 990 verkar dessutom vara 250 ohm vilket jag inte är helt hundra på fungerar med min DAC.

Förslag på bra lurar för mitt behöv mottages gärna. Har 3 par olika Sennheisers så jag ser gärna annat märke men Sennheiser uteslutes ej.

Tack på Förhand.

Budget?
Jag är väldigt nöjd med mina Hifiman Sundara till allt jag gör med datorn, främst ljudmässigt, men även passformen och komforten

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Jag är daglig användare av DT990 250ohm med modmic och kan väl endast säga att jag älskar dom, för både musik, film och spel. Bra, tung bas (precis som jag gillar det) men även klara mids och highs. Kan inte annat än rekommendera. Har du ingenstans att prova lurarna är det ju bara att beställa hem och prova, så kan du skicka tillbaka på öppet köp om det inte passar dig

Dessa väljer jag framför/har provat: Audio Technica M50x, Beyerdynamic DT770 (körde med dessa i säkert 5 år, fantastiska lurar).

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Budget?
Jag är väldigt nöjd med mina Hifiman Sundara till allt jag gör med datorn, främst ljudmässigt, men även passformen och komforten

Runt samma lika som Beyerdynamics dt 900 pro. Ska läsa lite om Hifiman Sundara tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

DT990 Pro finns som 80 ohm.
Jag sitter och spelar med DT770 Pro 80 ohm och jag har inte märkt av ljudet låter konstigt eller att det är svårt att pinpointa vart "ljudet kommer ifrån", så att säga.

I början var de rätt skrikiga, men lite tweak i equalizer och efter att de använda några veckor så upplever jag inte alls längre. Frågan är om det är pga inspelning eller om man vant sig, troligen lite av båda.

Nu är jag tyvärr ingen audiophile, så du är medveten om det.

Vad är skillnaden mellan 990 och 900?

Permalänk
Medlem

Provlyssna! Ingen kan säga vad du gillar.

Här är några resurser som jag tycker är användbara:
https://www.rtings.com/headphones/tools/table
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/
https://diyaudioheaven.wordpress.com/

Har själv en hel drös med lurar, DT-880, HE-400i, Ollo S4X, ... men använder mest Sennheiser HD 560s eller KRK KNS8400... efterssom de sitter skönt på just mitt huvud och inte kräver någon EQ för att låta ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av werr:

Provlyssna! Ingen kan säga vad du gillar.

Här är några resurser som jag tycker är användbara:
https://www.rtings.com/headphones/tools/table
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/
https://diyaudioheaven.wordpress.com/

Har själv en hel drös med lurar, DT-880, HE-400i, Ollo S4X, ... men använder mest Sennheiser HD 560s eller KRK KNS8400... efterssom de sitter skönt på just mitt huvud och inte kräver någon EQ för att låta ok.

Jo jag vet att det är subjektivt. Men man kan få en vägledning iaf Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD800 om audiofilerna själva får välja 😄

https://youtu.be/Jrpn1XhVD_Y?si=W0X9XMCIX8spc3QV

AKG702 som är lite vänligare mot plånboken, är fenomenala i många spel och för klassisk musik.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Sennheiser HD800 om audiofilerna själva får välja 😄

https://youtu.be/Jrpn1XhVD_Y?si=W0X9XMCIX8spc3QV

AKG702 som är lite vänligare mot plånboken, är fenomenala i många spel och för klassisk musik.

HD800, visserligen uppskatar jag bra ljud men de är liiiiiite utanför vad jag är villig att lägga på ett par lurar
Vet du hur AKG702 är för spelande jämfört med Beyerdynamigs DT900?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadrat:

HD800, visserligen uppskatar jag bra ljud men de är liiiiiite utanför vad jag är villig att lägga på ett par lurar
Vet du hur AKG702 är för spelande jämfört med Beyerdynamigs DT900?

Nä tyvärr inte. AKG702 har jag själv till klassisk musik. Har inte hört DT900, bara DT990 och 770 men då har det varit till musik.
Bästa är nog om du kan provlyssna själv.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Nä tyvärr inte. AKG702 har jag själv till klassisk musik. Har inte hört DT900, bara DT990 och 770 men då har det varit till musik.
Bästa är nog om du kan provlyssna själv.

Jo jag vet, är väldigt subjektivt men nu har jag iaf fått några alternativ att börja med.

Tack alla! Väldigt snällt av er att komma med förslag

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet är orthodynamiska lurar (hifiman) inte det bästa till spel. För dålig när det kommer till "layering".
Beyerdynamic och AKG kan vara ganska påfrestande när det kommer till diskanten. Om du är känslig är dessa nog inget för dig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Hifiman Sundara funkar väldigt bra till spelande.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

har kört en massa lurar till spel, senaste va väl DT990 600 ohm. Funkar bra men har för lite subbas för musik tycker jag, känns ganska tjocka i mellanregistret. 990 har också ganska aggressivt över register vilket kanske inte är för alla speciellt vid musiklyssning. Dock har dom väldigt bra soundstage och det är lätt att höra vart ifrån ljudet kommer.

Har bytt och kör nu Soundmagic HP1000 i stället. Mest för att prova något annorlunda. Låter mer tekniskt kompetent och har ännu bättre soundstage. Ganska otroligt egentligen för en sluten lur. Är även extremt lätta att driva så det är inga som helst krav på förstärkare vilket alltid är ett plus.

Permalänk
Medlem

Så blev tillslut ett par Beyerdynamics DT 900 proX. Första jag testade med var Ulvinde av Myrkur med DAC inställd på direkt läge. Helt klart nöjd med valet

Edit: Har testat en del annat med så inte bara en låt