EU tvingar Meta att stoppa riktad reklam

Permalänk
Melding Plague

EU tvingar Meta att stoppa riktad reklam

Trots Metas prenumerationsplaner beslutar EDPB att följa norska Datatilsynets förfrågan om att stoppa all datainsamling relaterad till riktade annonser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tillbaka till hur vi hade det förr i tiden då, med reklam relevant för sidan du besöker och inte för besökaren i sig.

Känns ärligt inte så jobbigt, jag behöver inte att annonser följer mig från sida till sida baserat på någon sorts skapad profil. Hade annars också gärna sett att fler tjänster införde betalningsmöjligheter för sitt innehåll för att helt exkludera annonser, såsom exempelvis Feber.se gjort.

Fixade lite bättre meningsuppbyggnad!
Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker det är lite märkligt att jag som aktiv i föreningslivet måste tampas med GDPR men att meta vars affärsmodell är att sälja personuppgifter kan fortsätta som inget hade hänt. Hade tryckt att detta beslut borde kommit maj 2018 när GDPR träddei kraft. Hoppas också att myndigheterna har kraft bakom besluten och att de får böta +10 % av omsättningen eller något sådant om de inte rättar till det. Eller kanske förbjuda verksamheten tills de ordnat till sig. Men svårt att tro att de skulle kunna gå runt på oriktad reklam faktiskt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Den datainsamling de där s.k "sociala media" ägnat sig åt gör ju fbi, cia, nsa och alla andra amerikanska 3-bokstavsmyndigheter gröna av avund.
Återstår nu att klämma åt google, apple och microsoft lite hårdare för att hindra spårning via operativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

...Men svårt att tro att de skulle kunna gå runt på oriktad reklam faktiskt.

Jag tänker att med ett sånt här beslut så blir annonsmarknaden som sådan inom EU, dvs. alla annonsörer spelar efter samma regler. Själva marknaden i sig bör väl kvarstå i samma storlek? Fast kanske väljer man att istället rikta sina annonspengar annorstädes...hmm, skall bli intressant att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag tänker att med ett sånt här beslut så blir annonsmarknaden som sådan inom EU, dvs. alla annonsörer spelar efter samma regler. Själva marknaden i sig bör väl kvarstå i samma storlek? Fast kanske väljer man att istället rikta sina annonspengar annorstädes...hmm, skall bli intressant att se!

Om en annonsör får fler försäljningar med riktad reklam så kommer ju denne inte vilja betala lika mycket för oriktad reklam. Och facebook borde ju ta mer betalt för riktad reklam än oriktad. Så facebooks reklaminkomster borde ju sjunka.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara resten kvar. Vi får åt helvete för lite för den personliga data vi betalar med så det är dags att klämma åt och trycka till tills de skärper sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hoppas det applicerar i Sverige också, och att Facebook inte bara fixat ett utgivningsbevis.
GDPR känns ofta tandlös i Sverige, adresser ligger ute, vem man är gift med, husdjur, telefonnummer, förundersökningsprotokoll, domar, vad man tjänar, fordon mm.
Det sägs att denna information är offentlig för att förhindra korruption, samtidigt är det stränga regler som gör att myndigheter inte får dela information med varandra, information som behövs för att angripa korruption.

Permalänk
Medlem

Ett steg i rätt riktning.

Förbjud försäljning av användardata också.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Tillbaka till hur vi hade det förr i tiden då, med reklam relevant för sidan du besöker och inte för besökaren i sig.

Känns ärligt inte så jobbigt, jag behöver inte att annonser följer mig från sida till sida baserat på någon sorts skapad profil. Hade annars också gärna sett att fler tjänster införde betalningsmöjligheter för sitt innehåll för att helt exkludera annonser, såsom exempelvis Feber.se gjort.

Kan det inte bli lite av en självuppfyllande profetia om man blir stämplad som kalsongköpare, så får man massa riktad reklam för kalsonger och eftersom man får en massa reklam för kalsonger så köper man fler kalsonger.

Men det kanske är syftet och då är vi på gränsen till indoktrinering/hjärntvätt, många kommer såklart stå emot och en del t.o.m slå bakut, men den stora massan kommer nog räta in sig i ledet även om det ger obehag.

Så länge det är besökaren som behöver betala trafikdata för sitt besök så borde ju makten ligga hos besökaren.
I bakgrunden gnuggar internetleverantörerna händerna oavsett och fortsäljer tälja piratguld.
Försök att göra vissa sidor som Facebook gratis har ju gjorts genom avtal med internetleverantörer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om en annonsör får fler försäljningar med riktad reklam så kommer ju denne inte vilja betala lika mycket för oriktad reklam. Och facebook borde ju ta mer betalt för riktad reklam än oriktad. Så facebooks reklaminkomster borde ju sjunka.

Men om riktad reklam inte längre är en möjlighet inom EU (om jag förstår artikeln korrekt) så kommer det inte vara ett alternativ för annonsörerna. Dvs. valet bör vara mellan oriktad reklam eller ingen reklam alls. Men ja, viss skillnad sett till andra marknader än EU kan såklart ske, du har troligtvis rätt! "USA kan ha riktat, där betalar vi X, men i EU är det inte möjligt så vi vill bara betala X-y för detta!"

Lite förbättring i ordval.
Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se hur de konstrar nu. EU har (enligt mig) var speciellt släpphänta mot Facebook/Meta, så det är trevligt att se att de gör något

Skrivet av Heliopause:

Återstår nu att klämma åt google, apple och microsoft lite hårdare för att hindra spårning via operativen.

Om du har några bevis på att de gör nåt liknande så rapportera det då. Alla tre är ju på EUs lista över dominerande aktörer, så de tittar säkert gärna på det. Personligen tror jag att Facebook/Meta är i särklass vad gäller att spåra vad användarna gör, med Google som den enda relevanta konkurrenten. Apple har ju inte ens något annonsnätverk (längre), och säljer bara annonser i sin egen App Store.

Skrivet av lolflakes:

Förbjud försäljning av användardata också.

Ingen av jättarna säljer någon användardata idag. De säljer annonser mot den användardata de samlar in. Du kan inte köpa Facebooks användardata för mindre än att du köper ut hela företaget från börsen.

Om någon mindre aktör säljer användardata till Facebook eller Google så har jag inte hört talas om det. Det känns som om det är svårt att slå ihop den datan med vad de redan har själva, så att den blir av begränsat värde?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem

Annonsering som inte är riktad har minde möjlighet att bara nå ut till rätt personer. Så den är värd mindre. En hel del mindre antagligen.

Möjligheten finns att facebook tänker till kring alternativen.
Välj att bli spårad för en viss mängd reklam. Eller välj reklam utan spårning - men med flera gånger mer reklam.

Det erbjuder alternativ för användarna hela vägen. Och det är svårt att säga att det är oskäligt som upplägg.

Inte säkert att det är ett roligare alternativ för oss däremot hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

EU gör nånting bra yay

Permalänk

Ska man betala då lär många radera kontot.
Tror många kan tänka sig att dela data för att det ska vara gratis.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte göra det illegalt för företagen att förhindra användning av annonsblockerare också?

Youtube/google är ju total maffia just nu med hur dom beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Ja, jag tycker det är lite märkligt att jag som aktiv i föreningslivet måste tampas med GDPR men att meta vars affärsmodell är att sälja personuppgifter kan fortsätta som inget hade hänt. Hade tryckt att detta beslut borde kommit maj 2018 när GDPR träddei kraft. Hoppas också att myndigheterna har kraft bakom besluten och att de får böta +10 % av omsättningen eller något sådant om de inte rättar till det. Eller kanske förbjuda verksamheten tills de ordnat till sig. Men svårt att tro att de skulle kunna gå runt på oriktad reklam faktiskt.

Är det verkligen så märkligt? Det enda är ett Amerikanskt företag med helt andra lagar än en lokal förening.

Skrivet av Dyluck:

Hoppas det applicerar i Sverige också, och att Facebook inte bara fixat ett utgivningsbevis.
GDPR känns ofta tandlös i Sverige, adresser ligger ute, vem man är gift med, husdjur, telefonnummer, förundersökningsprotokoll, domar, vad man tjänar, fordon mm.
Det sägs att denna information är offentlig för att förhindra korruption, samtidigt är det stränga regler som gör att myndigheter inte får dela information med varandra, information som behövs för att angripa korruption.

Det är för att du måste aktivt söka om att få bort denna information. Vilket få orkar göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Så Facebook får inte visa riktad reklam men dom kan samla datan och sälja vidare. Det är ju en lösning men ingen bra en

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Tillbaka till hur vi hade det förr i tiden då, med reklam relevant för sidan du besöker och inte för besökaren i sig.

Känns ärligt inte så jobbigt, jag behöver inte att annonser följer mig från sida till sida baserat på någon sorts skapad profil.

Ja, precis detta. Fattar inte var det gick fel.

Det mest logiska är ju att visa reklam som stämmer överräns med innehållet på sidan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

Kan Facebook outsourca själva algoritmen för vilken reklam som visas till en tredje part och komma runt detta? Vore underbart att slippa se reklam baserat på vad man diskuterat med sambon nyligen eller vad man kollat efter på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det är för att du måste aktivt söka om att få bort denna information. Vilket få orkar göra.

Lycka till få bort din information från mrkoll, lex base eller ratsit. I bästa fall kan du få att du inte blir sökbar på Google.

Permalänk
Medlem

Med böter på 4% av omsättningen kanske de kan kalla det för en skatt och kostnad att göra business på deras vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med böter på 4% av omsättningen kanske de kan kalla det för en skatt och kostnad att göra business på deras vis

Det är ju inte 4% en gång, utan om och om igen till de rättar till felet. Inget företag har råd med det.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk

Hoppas Meta inte fixar sina grejer. De har ju sitt eget rekord att slå!

https://www.enforcementtracker.com/ (via 100 entries) och sortera på storlek på bot.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Det är ju inte 4% en gång, utan om och om igen till de rättar till felet. Inget företag har råd med det.

Om det sker årligen blir det ju motsvarande en skatt

Hur ofta räknar EU upp sina böter?

Permalänk

Jag gillar riktad reklam. All denna facebok-reklam som är på nivån att någon satsade några tusen kronor på bitcoin och inom en vecka så fick denna råd att köpa ett eget hangarfartyg behöver jag ej ha, med riktad reklam, så får jag istället seriösa saker som kan vara intressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om det sker årligen blir det ju motsvarande en skatt

Hur ofta räknar EU upp sina böter?

Om man inte fixar det man får nedslag på får man en order om att avsluta personuppgiftsbehandligen.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gillar riktad reklam. All denna facebok-reklam som är på nivån att någon satsade några tusen kronor på bitcoin och inom en vecka så fick denna råd att köpa ett eget hangarfartyg behöver jag ej ha, med riktad reklam, så får jag istället seriösa saker som kan vara intressanta.

Riktad reklam är inte smart alla gånger.

När jag lägger ut en tradera aktion brukar jag få reklam om min aktion exempelvis i mitt facebook flöde.

Av någon anledning så kan sådant jag söker på dyka upp i min frus facebook flöde också, så att hon får min reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Annonsering som inte är riktad har minde möjlighet att bara nå ut till rätt personer. Så den är värd mindre. En hel del mindre antagligen.

Det är ju tanken bakom riktad reklam, men det är ju inte alltid den funkar bättre.
Det är väl åtskilliga som köpt en viss sak, och sedan får massor med (riktad) reklam om just den saken - som de inte är intresserade av att köpa eftersom de redan köpt den.

Riktad reklam gör också att annonsörerna missar chansen att visa folk reklam för prylar de inte visste att de ville ha.

Jag undrar om det finns någon pålitlig forskning om hur pass effektiv riktad reklam är jämfört med icke-riktad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliopause:

Den datainsamling de där s.k "sociala media" ägnat sig åt gör ju fbi, cia, nsa och alla andra amerikanska 3-bokstavsmyndigheter gröna av avund.
Återstår nu att klämma åt google, apple och microsoft lite hårdare för att hindra spårning via operativen.

Eller slutar man bara använda skitenm och byter till ett OS som inte spårar en.