Apple presenterar Macbook Pro med M3 i natt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Coolt, får man fråga vad den gick på med alla uppgraderingar? Nya motsvarande modellen skulle kosta drygt 85.000 😅

Standardpriset var 75k men köpte den då M2 serien redan var lanserad med ca 25k rabatt. Likadan spec fast med M2 Max hade gått på 30k extra.

Macdata sålde ut samma konfiguration fast i rymdgrå färg för ca 43k för att bli av med den gamla stocken. Men då hade M2 serien funnits på marknaden i över ett år.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jaså? Var hittar du den? Trodde den var på 16GB. M1 Pro var iaf på 16GB i grundmodellen.

8GB räcker längre på en Mac än på en PC ja, korrekt.

Du vet att det är 8GB totalt för både CPU och GPU? So om du jämför med en PC utan dedikerad GPU ja, annars tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Apple fanatiker köper produkter från Apple oavsett prestanda. Bara det är Apple.

Men att förlita sig på fanatiker är ingen bra plan...

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeNnalol:

Men att förlita sig på fanatiker är ingen bra plan...

I Apples fall så har dom ju nästan bara fantatiker. Bara kolla på varje ny release av telefoner. Kö runt hela ekvatorn 😂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TobiasStockholm:

8GB räcker längre på en Mac än på en PC ja, korrekt.

Jaså är det säkert. Samma sak med 2 gig. Det är ändå väldigt lite med 8 gig. I dagsläget går det - men den blir kass några år in för att minnet inte räcker ändå.

Oavsett dator drar webläsare med ett gäng flikar igång en arbetsminne. inte minst när arvetsminnet är delat med grafikkretsens minne.

Och ja, tyngre grejer så som foto och videohantering blir drabbat med begeänsad minnesmängd oavsett om man kör linux, windows eller macos.

Jag har en win10- dator (surface pro 3) med 4 gig ram som funkar helt ok. Det går att köra civ 5 på den också.
Men det blir vingklippt med lite minne för en hel uppsjö grejer några år in.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Standardpriset var 75k men köpte den då M2 serien redan var lanserad med ca 25k rabatt. Likadan spec fast med M2 Max hade gått på 30k extra.

Macdata sålde ut samma konfiguration fast i rymdgrå färg för ca 43k för att bli av med den gamla stocken. Men då hade M2 serien funnits på marknaden i över ett år.

Bra deal. Har du användning för kraften/kapaciteten? 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Jaså är det säkert. Samma sak med 2 gig. Det är ändå väldigt lite med 8 gig. I dagsläget går det - men den blir kass några år in för att minnet inte räcker ändå.

Oavsett dator drar webläsare med ett gäng flikar igång en arbetsminne. inte minst när arvetsminnet är delat med grafikkretsens minne.

Och ja, tyngre grejer så som foto och videohantering blir drabbat med begeänsad minnesmängd oavsett om man kör linux, windows eller macos.

Jag har en win10- dator (surface pro 3) med 4 gig ram som funkar helt ok. Det går att köra civ 5 på den också.
Men det blir vingklippt med lite minne för en hel uppsjö grejer några år in.

Nja inte riktigt samma sak med 2GB eller 4GB då det blir diminishing returns. Jag köpte under många år 16GB uppgradering av minnet på mina Macbook Pro enligt samma resonemang som du har men det var aldrig värt det för vardagligt användande. Började köpa grundkonfigurationen istället och det är ingen skillnad alls i upplevelse vid vardaglig användning. Märker ingen skillnad alls avseende minnesmängd mellan min Macbook Air M1 med 8GB minne och min 14" MacBook Pro med 16GB minne.

Men visst kommer det säkerligen komma en dag när 8GB minne inte är tillräckligt heller i macOS ens vid vardagligt användande, men den dagen är nog ganska långt borta och smartare att köpa ny dator då än att framtidssäkra idag. Och visst, använder man Chrome med hundratals flikar uppe så kanske 8GB räcker ens idag, men då skulle jag nästan säga att man borde optimera sitt användningsmönster snarare.

Med det sagt så tycker jag att det är sjukt snålt av Apple att "nedgradera" instegsmodellen av MacBook Pro till 8GB minne. Det är inget som anstår en pro maskin.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Men grundmodellen av Macbook Pro med M2 Pro som kostar 23 995 kr har ju också 8GB i minne?

Men 8GB räcker väl till det mesta enligt Apple? 8GB är som 32GB på en PC?

Grundmodellen av M2 14" MBP hade 16GB vad jag kan se.

https://www.notebookcheck.net/Apple-MacBook-Pro-14-2023-Entry...

https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbook-...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nja inte riktigt samma sak med 2GB eller 4GB då det blir diminishing returns. Jag köpte under många år 16GB uppgradering av minnet på mina Macbook Pro enligt samma resonemang som du har men det var aldrig värt det för vardagligt användande. Började köpa grundkonfigurationen istället och det är ingen skillnad alls i upplevelse vid vardaglig användning. Märker ingen skillnad alls avseende minnesmängd mellan min Macbook Air M1 med 8GB minne och min 14" MacBook Pro med 16GB minne.

Men visst kommer det säkerligen komma en dag när 8GB minne inte är tillräckligt heller i macOS ens vid vardagligt användande, men den dagen är nog ganska långt borta och smartare att köpa ny dator då än att framtidssäkra idag. Och visst, använder man Chrome med hundratals flikar uppe så kanske 8GB räcker ens idag, men då skulle jag nästan säga att man borde optimera sitt användningsmönster snarare.

Som alltid är det så att människor är olika och en del lägger inte märke till att det är någon sekunds fördröjning när man byter flik i browsern eller växlar program osv. Tillhör man den skaran är det bara att gratulera. Själv stör jag mig oerhört på sånt.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Som alltid är det så att människor är olika och en del lägger inte märke till att det är någon sekunds fördröjning när man byter flik i browsern eller växlar program osv. Tillhör man den skaran är det bara att gratulera. Själv stör jag mig oerhört på sånt.

Varför skulle det ta en sekund längre fördröjning när ingen av maskinerna swappar till sekundärminne? 🤔
Alla mina macar byter flik i browser och växlar program omedelbart, oavsett om de har 8GB eller 16GB RAM-minne.

Låter som inbillning... Eller att något är fel på din dator.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Nej stämmer inte instegsmodellen av Macbook Pro 14" med M2 Pro, 16GB och 512GB SSD-lagring hade ett instegspris på 28 995 kr.

Instegsmodellen av Macbook Pro 14" med M3 Pro kommer med 2GB extra minne och 1 mer kärna och jag antar att det är en lågenergikärna i detta fallet. Priset höjt en tusenlapp till 29 995 kr.

Apple har gjort någon form av hybrid mellan vanliga Macbook Air och Pro med vanliga M3 kärnor för att få ner instegspriset till 23 995 kr för att fylla prisgapet mellan Air och Pro-modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja du hade rätt. Tråkigt att se!

Grundmodellen av förra hade dock M2 Pro, Pro 14 M3 hamnar ju någonstans mittemellan och gör likt 13 Pro M2(med basmodellen av M2) inte skäll för namnet pro.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Grundmodellen av förra hade dock M2 Pro, Pro 14 M3 hamnar ju någonstans mittemellan och gör likt 13 Pro M2(med basmodellen av M2) inte skäll för namnet pro.

Gjorde om mitt inlägg ovan.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Nej stämmer inte instegsmodellen av Macbook Pro 14" med M2 Pro, 16GB och 512GB SSD-lagring hade ett instegspris på 28 995 kr.

Instegsmodellen av Macbook Pro 14" med M3 Pro kommer med 2GB extra minne och 1 mer kärna och jag antar att det är en lågenergikärna i detta fallet. Priset höjt en tusenlapp till 29 995 kr.

Apple har gjort någon form av hybrid mellan vanliga Macbook Air och Pro med vanliga M3 kärnor för att få ner instegspriset till 23 995 kr för att fylla gapen mellan Air och Pro-modellerna.

M1 Pro hade dock 16GB och var billigare. Om inte svenska kronan hade blivit ännu svagare sen M1 och M2 så hade ju M3 modellerna varit billigare dock. Oavsett så hade entry level M1 och M2 16GB minne, vilket var det jag skrev.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Jaså? Var hittar du den? Trodde den var på 16GB. M1 Pro var iaf på 16GB i grundmodellen.

8GB räcker längre på en Mac än på en PC ja, korrekt.

Tycker inte ramminnet räcker längre på en mac än på en pc direkt. Jag har 16GB på min Macbook Pro och faktum är att det tar slut fortare än man tror. Är inte särskilt svårt att få datorn att swappa mot ssd:n och det vill man gärna undvika då det ökar antal skrivningar mot ssd:n väldigt mycket.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Varför skulle det ta en sekund längre fördröjning när ingen av maskinerna swappar till sekundärminne? 🤔
Alla mina macar byter flik i browser och växlar program omedelbart, oavsett om de har 8GB eller 16GB RAM-minne.

Låter som inbillning... Eller att något är fel på din dator.

Jag har 32 GB så jag har inte upplevt det Men även med 32 GB läggs saker i swappen ibland.

Iaf, om du tittar du på jämförelser på Youtube kan du ganska snabbt se skillnader när de kör två nya likadana maskiner bredvid varandra med bara 8 eller 16 GB minne som skillnad. Orkar inte kolla på Youtube-reklam för att hitta en länk åt dig dock så ingen idé att fråga om det.

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Jag har 32 GB så jag har inte upplevt det Men även med 32 GB läggs saker i swappen ibland.

Iaf, om du tittar du på jämförelser på Youtube kan du ganska snabbt se skillnader när de kör två nya likadana maskiner bredvid varandra med bara 8 eller 16 GB minne som skillnad. Orkar inte kolla på Youtube-reklam för att hitta en länk åt dig dock så ingen idé att fråga om det.

Knappast vid vardagligt användande dock. Klart det GÅR att få den att swappa. Gör man annat än att konsumera webb/media som någon form av skapande så skulle jag också rekommendera minst 16GB minne.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

M1 Pro hade dock 16GB och var billigare. Om inte svenska kronan hade blivit ännu svagare sen M1 och M2 så hade ju M3 modellerna varit billigare dock. Oavsett så hade entry level M1 och M2 16GB minne, vilket var det jag skrev.

Det verkar stämma. Väldigt tråkigt! Så 6000 kr mer idag får vi svenskar betala för samma spec alltså M3 Pro versionen för 29 995 kr. Är det samma för USA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Bra deal. Har du användning för kraften/kapaciteten? 🙂

Används inte fullt ut än men jag brukar inte uppgradera så ofta. Min förra MacBook Pro hade jag i 11 år.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Används inte fullt ut än men jag brukar inte uppgradera så ofta. Min förra MacBook Pro hade jag i 11 år.

Ok. Denna lär du ju kunna behålla ett tag isf. Själv insåg jag för ett årtionde sen att det kostade mig mindre att sälja nuvarande Mac med något/några års mellanrum medans de fortfarande behållit värdet bra och köpa ny, dessutom roligt att uppgradera lite då och då fast man inte behöver.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

MBP 14" M3(8C/10C) 1TB 16GB - 29K
MBP 14" M3Pro(11C/14C) 1TB 18GB - 32.5K

Alltså, skulle jag ändå vara ute och vifta med hiskeliga 30 papp för en laptop så hade jag valt det sistnämnda. Kanske det som är meningen iofs...

Enda sättet att få en svart, dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Behövs det?

Behövs ny hårdvara överhuvudtaget?
För den som har användning av prestanda så finns ett behov och därmed kommer det ny hårdvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Apple fanatiker köper produkter från Apple oavsett prestanda. Bara det är Apple.

Varför är man fanatiker bara för att man föredrar ett system framför ett annat? Problemet med Apple är att gillar man deras OS så finns inte många alternativ, föredrar man Windows, Android eller Linux finns en mängd olika alternativ.

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Ok. Denna lär du ju kunna behålla ett tag isf. Själv insåg jag för ett årtionde sen att det kostade mig mindre att sälja nuvarande Mac med något/några års mellanrum medans de fortfarande behållit värdet bra och köpa ny, dessutom roligt att uppgradera lite då och då fast man inte behöver.

Hur mycket värde förlorade du när du sålde i det intervallet? 30% under inköpspris?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket värde förlorade du när du sålde i det intervallet? 30% under inköpspris?

Betydligt mindre än så i snitt, ibland köper jag lätt begagnat också och då är värdetappet minimalt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av ipac:

MBP 14" M3(8C/10C) 1TB 16GB - 29K
MBP 14" M3Pro(11C/14C) 1TB 18GB - 32.5K

Alltså, skulle jag ändå vara ute och vifta med hiskeliga 30 papp för en laptop så hade jag valt det sistnämnda. Kanske det som är meningen iofs...

Enda sättet att få en svart, dessutom.

Fler anslutningar på Pro med väl?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.