Snabbtest: Ökad spelprestanda med inaktiverade säkerhetsfunktioner

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Ökad spelprestanda med inaktiverade säkerhetsfunktioner

Testlabbet tar en snabbtitt på hur mycket spelprestandan hos Intel och AMD:s processorflaggskepp påverkas av Windows inbyggda säkerhetsfunktion VBS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för testet och skönt att om man kör över 1080p så verket ju prestanda vinsten vara nära 0%...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Då är frågan, hur många här inne som kör Windows10/11 kör med denna funktion avstängd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för ett test av detta. Ni upptäckte en sak och testade och skrev en artikel. Personligt. Mer sådant!

Testade att (ner)uppgradera till windows 11 för några dagar sedan och windows sa till efter en dag att denna inte var på. Satte igång den men tänkte inte på vad den gör.

Nu vet jag vad den gör och inte gör tack vare SweC!

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tack för testet och skönt att om man kör över 1080p så verket ju prestanda vinsten vara nära 0%...

Ja till den dagen du köper nog bra grafikkort då dvs och flyttar över flaskhalsen till CPUn. Många byter ju grafikkort 2 till 3+ggr innan processorn byts ut skulle jag tippa. Varierar ju förstås men generellt lever processorn kvar bra mycket längre än GPUn.

Med det sagt är sannolikt processorn för långsam innan detta blir avgörande misstänker jag. Men som Cyberpunk med 25% ökning. Det är ju en hel del och kan lätt vara skillnaden mellan spelbart och ospelbart. Mer än en ny generation processorer erbjuder, kanske två beroende på hur bra/dålig ökning en generation ser.

Eller 25+ generationer om vi ska ta Intels övergång från 13-14e gen 😜

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Då är frågan, hur många här inne som kör Windows10/11 kör med denna funktion avstängd?

hittar inte äns inställningen under mitt win 11.

Edition Windows 11 Pro
Version 22H2
OS build 22621.2428
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22674.1000.0

söker jag på det i settings får jag bara

så har ingen aning om jag har det aktivt eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hittar inte äns inställningen under mitt win 11.

https://i.imgur.com/3TQDETF.png

Edition Windows 11 Pro
Version 22H2
OS build 22621.2428
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22674.1000.0

söker jag på det i settings får jag bara
https://i.imgur.com/D6apc2X.png

så har ingen aning om jag har det aktivt eller inte.

Läs sista raden i device security.
"Standard hardware security not supported"

Lös det genom att aktivera SVM i bios ( HW virtualisering )
Samt aktivera inbyggd TPM om ditt mobo har det.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hittar inte äns inställningen under mitt win 11.

https://i.imgur.com/3TQDETF.png

Edition Windows 11 Pro
Version 22H2
OS build 22621.2428
Experience Windows Feature Experience Pack 1000.22674.1000.0

söker jag på det i settings får jag bara
https://i.imgur.com/D6apc2X.png

så har ingen aning om jag har det aktivt eller inte.

Vad jag kan googla mig till så krävs:

TPM 2.0 (Trusted Platform Module 2.0) and DEP (Data Execution Prevention) need to be enabled.
UEFI MAT (Unified Extensible Firmware Interface Memory Attributes Table) should be supported.
Secure Boot needs to be enabled.

Permalänk
Skrivet av rewoX:

Då är frågan, hur många här inne som kör Windows10/11 kör med denna funktion avstängd?

Alla som kör Cyberpunk 2077 I 720p med grafikinställningrna på Medium kör säkerligen med de avstängda.

Så typ ingen alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Då är frågan, hur många här inne som kör Windows10/11 kör med denna funktion avstängd?

haft det avstängt sen man kunde ladda ner prerelease av 11an! vad skulle annars meningen vara med att uppgradera när man får lägre fps =O

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjell Brel:

Alla som kör Cyberpunk 2077 I 720p med grafikinställningrna på Medium kör säkerligen med de avstängda.

Så typ ingen alltså.

Hmm, kanske att detta är märkbart även om man kör 1080p uppskalat från en lägre upplösning med DLSS/FSR?

Vi vet heller inte hur mycket det påverkar 1080p native.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ända sedan jag hörde talas om funktionen har sett till att den är avstängd. Säkerhet ska aldrig få stå i vägen för prestanda. Vill andra göra det så är det ju upp till dem, men för mig är det helt otänkbart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tog en titt på mitt primära system och lite oväntat så var funktionen inaktiverad. Men såg det nämnas innan att det hänger ihop med virtualisering vilket tydligen varit avstängt på mitt system iallafall ett tag. Normalt något jag alltid har aktiverat men kan säkert ha försvunnit vid någon UEFI-flashning. Eller så har det varit av sedan jag uppgraderade till Windows 11 2021.

Virtualisering är något jag normalt kör från en server idag. Inget jag riktigt har behov av att köra på hårdvaran jag direkt sitter på.

Funktionen aktiveras. Påverkar ändå inte mig i 3840x2160 som jag uppfattar det.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av klotim:

Läs sista raden i device security.
"Standard hardware security not supported"

Lös det genom att aktivera SVM i bios ( HW virtualisering )
Samt aktivera inbyggd TPM om ditt mobo har det.

Skrivet av sKRUVARN:

Vad jag kan googla mig till så krävs:

TPM 2.0 (Trusted Platform Module 2.0) and DEP (Data Execution Prevention) need to be enabled.
UEFI MAT (Unified Extensible Firmware Interface Memory Attributes Table) should be supported.
Secure Boot needs to be enabled.

TPM var aktivt.
SVM var aktivt.
DEP och UEFI MAT hittade jag inte i bios öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Kjell Brel:

Alla som kör Cyberpunk 2077 I 720p med grafikinställningrna på Medium kör säkerligen med de avstängda.

Så typ ingen alltså.

Hej!

Jag spelar cyberpunk på 1080 med FSR på ca 720P och låga inställningar, jag är väldigt nöjd med mina 230-270fps

sen har jag ju en 390hz skärm med och spelet är väldigt responsivt och trevligt att spela!

har ju ett 7900XT så jag har spelat det lite på RTX ultra också med helt OK flyt(låg runt 90-100 fps "inne i japan" eller vad stället nu kallas.

Allt ögon godis är kul och titta men sitter man spelar och är i div gunfights så tar jag flytet framför ögongodis. Det kan jag leva utan, men när spelet är sluggish så tappar jag suget ganska fort.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant ändå, i väldigt CPU-bundna spel kan det nog göra nämnvärd skillnad.

Tom's Hardware hade tydligen gjort ett liknande test (som jag aldrig hade tänkt på att kolla upp om det inte vore för detta), där de tjänade 9-11% i MS Flight Sim (12-16% i 1% lows) även i 4K Ultra.
Och då är deras FPS-siffror ändå alldeles för höga för att vara i de riktigt CPU-krävande scenarion som man kan hamna i där, så skillnaden har potential att vara större ändå.
De fick t ex >150 fps i 1080p Medium, medan även de bästa CPUerna har svårt att hålla sig över 60 i vissa lägen (oavsett upplösning då).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Datavetare

Undrar om det är så många som har detta påslaget? Har 3 st stationära Ryzen datorer, på alla dessa har SVM varit inaktiverat i BIOS från start (två ASUS moderkort och ett Asrock). Noterat det då jag alltid vill använda WSL2, det kräver att SVM (och VT-x för Intel) är aktiverat.

Sen, givet att det handlar om spel, borde det inte vara mer spännande att testa dettas med 7800X3D/7950X3D än 7950X?

Gör man ett "prestandaindex" likt den ni gjorde i 14900K review går 14900K från att ha ett prestandaindex för "lägsta FPS" som är 3 % lägre än 7800X3D till att nu ligga 9 % högre.

För oss som kör 720p med RTX4090 blir det därför högst relevant att se hur mycket 7800X3D/7950X3D gynnas!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag undrar alltid hur relevanta sådana här omtalade säkerhetshål är för vanliga privatpersoner.

Finns det några risker rent allmänt för mig som vanlig användare, eller är det i praktiken ett icke-problem utanför virtualiserade datacenter? Den infon saknas nästan alltid och ofta har man inte en susning själv.

Dvs är skyddet aktiverat som att låsa ytterdörren, eller tar jag bara på mig en klumpig lejon-och-tiger-säker dräkt för att gå till affären? För säkerhets skull liksom, man vet aldrig, viktigt att ta säkerhet på allvar osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Undrar om det är så många som har detta påslaget? Har 3 st stationära Ryzen datorer, på alla dessa har SVM varit inaktiverat i BIOS från start (två ASUS moderkort och ett Asrock). Noterat det då jag alltid vill använda WSL2, det kräver att SVM (och VT-x för Intel) är aktiverat.

Sen, givet att det handlar om spel, borde det inte vara mer spännande att testa dettas med 7800X3D/7950X3D än 7950X?

Gör man ett "prestandaindex" likt den ni gjorde i 14900K review går 14900K från att ha ett prestandaindex för "lägsta FPS" som är 3 % lägre än 7800X3D till att nu ligga 9 % högre.

För oss som kör 720p med RTX4090 blir det därför högst relevant att se hur mycket 7800X3D/7950X3D gynnas!!!

Tog en titt på min Ryzen 6800H-baserade spellaptop. Funktionen är aktiverad där från fabrik men samtidigt är inte samtliga standardfunktioner aktiverade. Men tillräckligt för kärnisolering iallafall, samt TPM.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Livsnjutare 😎

Inte förvånad…

Klart som korvspad att det drar prestanda!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

TPM var aktivt.
SVM var aktivt.
DEP och UEFI MAT hittade jag inte i bios öht.

Om TPM var aktivt så är väl också frågan varför inte "Security Processor" syns i din "Device Security" meny?

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Om TPM var aktivt så är väl också frågan varför inte "Security Processor" syns i din "Device Security" meny?

Kan man undra.

Har problem att köra virtualbox och den gnäller på at hårdvaruvirtuamisering inte är aktivt trots att det är påslaget i bios.

Har funkat förut när jag kännt för att spela nått gammalt spel från typ 90talet men sedan en tid tillbaka så vägrar det.

Så gissar att det har något samband.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Härlig test men hade gärna sett fler, äldre CPUer och fler säkerhetsfunktioner av/på med men det kanske kommer nån gång i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Hej!

Jag spelar cyberpunk på 1080 med FSR på ca 720P och låga inställningar, jag är väldigt nöjd med mina 230-270fps

sen har jag ju en 390hz skärm med och spelet är väldigt responsivt och trevligt att spela!

har ju ett 7900XT så jag har spelat det lite på RTX ultra också med helt OK flyt(låg runt 90-100 fps "inne i japan" eller vad stället nu kallas.

Allt ögon godis är kul och titta men sitter man spelar och är i div gunfights så tar jag flytet framför ögongodis. Det kan jag leva utan, men när spelet är sluggish så tappar jag suget ganska fort.

Jag kan verkligen inte läsa genom/mellan raderna här. Är detta ett skämt? Cyberpunk är inte Counter Strike.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Lirar i 4k sedan 2080ti släpptes så spelar inte så stor roll för mej (13900ks/4090 nu).

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Känns lite som att ha hjälm när man går, om man har på den här funktionen på sin gamingrigg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av squix:

Känns lite som att ha hjälm när man går, om man har på den här funktionen på sin gamingrigg

Man kan ju göra annat på "gamingriggen". Jag har bara en dator till vanligt bruk och gör väldigt blandade grejer på den. Spel, programmering, musik (inspelning/mixning) plus mer allmänna grejer som att surfa, jobba med dokument och sånt.

Har VBS av mest för att det var av som standard pga mina inställningar, vilket väl är av prestandaskäl. Brukar ha virtualisering av och slå på när jag behöver det (till Hyper-V), vilket är rätt sällan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Bra artikel och intressant test. Tack för detta!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Man kan ju göra annat på "gamingriggen". Jag har bara en dator till vanligt bruk och gör väldigt blandade grejer på den. Spel, programmering, musik (inspelning/mixning) plus mer allmänna grejer som att surfa, jobba med dokument och sånt.

Har VBS av mest för att det var av som standard pga mina inställningar, vilket väl är av prestandaskäl. Brukar ha virtualisering av och slå på när jag behöver det (till Hyper-V), vilket är rätt sällan.

Så klart en avvägning man får ta själv vad man känner sig säker med och det skulle helt klart vara onödigt att stänga av funktionen på sin jobbdator när man vill prioritera säkerhet.

Gamingriggen vill jag ha max prestanda på, så alla inställningar och mjukvara som segar ner åker bort. Då är säkerheten sekundär, därav metaforen 🙂

Permalänk
Medlem

Bra artikel.

Men hur stor skillnad blir det i processorintensiva laster så som filarkivering och videokonvertering?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.