Permalänk
Medlem

4k eller FHD projektor för hembio?

Är en 4K projektor värd den extra kostnaden för en hembio? Är det bättre att skaffa en bra FHD projektor?

Då tänker jag kanske på en billigare (men vettig) 4K projektor eller en FHD i samma prisklass.

Eller beror det mest på hur stor duk man tänkt skaffa?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem

Skulle säga en bra FullHD över en dålig 4K men beror helt på budget och storlek på duken.

Permalänk
Rekordmedlem

FHD börjar bli utdaterat för tvarna är ju ett verkligt alternativ upp till 100" och över det bör man nog ändå ha 4k pga storleken.
FHD börjar kännas som passe i hembiosammanhang om man ska skaffa nya delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Projektorer är komplicerat. Projektorn är egentligen inte det viktigaste, utan duken och rummet samt det man vill uppnå med duken och rummet är det som sedan avgör vad man sedan ska välja för projektor. Eller avstå projektor helt och hållet vilket är mer och mer görbart när 98-tums TV börjar komma ned i pris.

Permalänk
Medlem

Typ en sån här?

https://www.komplett.se/product/1137581/tv-ljud-bild/projekto...

Ok kostnad. Men det är 3000 lumen. Är inte det lite ljust för hemmabio? Jag kan inget, utan apar det jag läst 🤣

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem

Som @Laxpudding skriver..
Att få till ett rum för projektor är svårt.
Full mörkläggning, en riktigt bra duk, fläkt ljud, kabeldragningar..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

En fråga. Varför vill du ha projektor över en TV?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

För jag kan inte ha en TV i det rummet. Det är tänkt att duken ska vara mitt i rummet (dra ner den vid filmkvällar). Vi har redan mörkläggningsgardiner som är inte släpper genom ljus (mer än via en glipa, men det kan jag åtgärda). Sen om det inte blir helt mörkt sommartid, gör inget. Då blir det ändå inte så mycket tittande.

I TV rummet nere så kör jag med en 4K tv med ambilight och strategiskt utplacerade philips hue lampor som är synkade med TVn. Riktigt mysigt, men ingen vägg är stor nog för en större TV (utan 55" som funkar eftersom sofforna är hyffsat nära).

Men uppe tänkte jag införhandla biosoffa (typ denna: haga cinema recliner), skaffa projektor och en bra duk. jag har en rätt bra denon soundbar med subwoofer som jag tänkte flytta upp.

Det är ju en sak att läsa om DLP kontra 3LCD och om full hd kontra 4k. Men en annan sak att uppleva det. Så därav min fråga.

Gällande fläktar, så listar projektorn som jag länkade 24db i eco och 32db annars. Är det OK? Eller så får man dra igång bioljudet Det är endå bara vid filmkvällar som projektorn kommer användas.

Kabeldragning förberedde vi när vi byggde huset. Så det finns en HDMI-kabel som kommer ut uppe i taket, Lär nog byta ut den mot senaste standarden för att fixa 4K. Den har hängt där några år

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem

Tänk på att de billigare 4k ofta inte är äkta 4k. De kör typ 4k upplösningen på ena hållet men 1080p åt andra och sen fejkar 4k. Så typ 4000 pixlar ena hållet och 1080 andra snarare än 2160p.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Tänk på att de billigare 4k ofta inte är äkta 4k. De kör typ 4k upplösningen på ena hållet men 1080p åt andra och sen fejkar 4k. Så typ 4000 pixlar ena hållet och 1080 andra snarare än 2160p.

absolut. Men då står det ofta det (4K compatible brukar de skriva).

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av verifier:

absolut. Men då står det ofta det (4K compatible brukar de skriva).

Kanske ändrats men för ett par år sedan gällde det i stort sett alla under 30k att de inte var äkta 4k även om det stod att det var det.

Men inte kollat på ett par år sen jag köpte min.

En artikel här om Pixel Shifting https://www.projectorcentral.com/4k-projectors-defined.htm

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kanske ändrats men för ett par år sedan gällde det i stort sett alla under 30k att de inte var äkta 4k även om det stod att det var det.

Men inte kollat på ett par år sen jag köpte min.

En artikel här om Pixel Shifting https://www.projectorcentral.com/4k-projectors-defined.htm

Du har helt rätt. Tack. Projektorn jag länkade funkar så. TW7000

Men det torde väl ändå ge bättre bild än vanlig FHD fär ungefär samma pris?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz)

Permalänk

Som jag förstått det är det denna 4k projektor som är den mest prisvärda på senaste tiden: https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/film-tv-ga...

Ska man skaffa en billigare är det nog bättre att satsa på en bra 1080p projektor istället, skulle jag tro.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av TobiasStockholm:

Som jag förstått det är det denna 4k projektor som är den mest prisvärda på senaste tiden: https://www.hembiobutiken.se/produkter/projektorer/film-tv-ga...

Ska man skaffa en billigare är det nog bättre att satsa på en bra 1080p projektor istället, skulle jag tro.

Projektorer är komplexa, det går inte alltid att titta på en enskild tekniska parametrar och dra slutsatser på det sättet.

Epsons TW7000/7100 skulle jag säga är rätt bra modeller överlag för den situation du beskriver och ger en bra början både i bildkvalitet anpassad för filmtittande och smidiga installationsmöjligheter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Projektorer är komplexa, det går inte alltid att titta på en enskild tekniska parametrar och dra slutsatser på det sättet.

Epsons TW7000/7100 skulle jag säga är rätt bra modeller överlag för den situation du beskriver och ger en bra början både i bildkvalitet anpassad för filmtittande och smidiga installationsmöjligheter.

Jag återger bara vad jag läst/sett på YouTube, jag har dålig personlig koll på projektorer numera, så du har säkert rätt 😃👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌